2023-12-09, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Randigzebra95
Ser att någon kommenterat följande på mammans inlägg på Facebook ” En vän till mig som åkte I ett högre fordon nämnde i förbifarten att han sätt en liknande bil ca 1 km söder om Jävre i norrgående riktning. Den har åkt av och står nere i diket. Svår att se från en vanlig bil. Bör kollas.”
Någon som vet mer om det? Alt bor i närheten och kan åka ut och kolla?

Ingen som vet något mer om det här?
Citera
2023-12-09, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Komigennuva

Nej, personen som skrev kommentaren har inte svarat på följdfrågorna under sin kommentar.. folk har ifrågasatt om den som sett bilen har larmat, bett om mer info om exakt vart det är osv, men inga svar som sagt.

Kommentaren skrevs 06.41 igår fredag.
Citera
2023-12-09, 23:47
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorV
Teoribiten gör man själv. Antingen får man sitta på jobbet eller vara hemma. Den praktiska delen görs på indiustrigolvet. (Jag jobbar på samma arbetsplats, men hade truckkortet innan)
Teorin ni gör på datorn, är den en dag eller fler? Hur långt i förväg bestäms när den ska göras och vem är det som kommer med förslaget, är det chefen eller den anställde?
Citera
2023-12-09, 23:48
Medlem
Mammans inlägg på Facebook idag lyder:

"LÖRDAG

Polisens helikopter kunde inte lyfta igår pga vädret, så vår förhoppning är att den kommer upp idag om det är bättre väder.

Jag vet att många är ute och söker idag, och mitt hopp står till att det är någon med lokalkännedom som kommer hitta bilen. En mörkgrå Volvo WFH 242.

Skidåkare, renskötare, hundägare, skoterförare, skogsägare, har du kännedom om någon plats som bör kollas där du är i helgen?

Har du eller känner du någon som har drönare? Som går att köra över platser du känner?
Kan du komma på andra sätt att hitta bilen?"

Är det någon som vet om helikoptern har varit ute idag?
Citera
2023-12-10, 00:05
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BB555BB
Jag känner inte pojken men pappan var lärare på min gymnasieskola när jag var yngre, han var alltid så otroligt lugn och pratade sakta och monotont, det var flera som tyckte han påminde om en seriemördare.

Menar du att det är pappan som har mördat sin son? Kanske har du rätt. Framtiden får utvisa .. om Kling & Klang sätter fart.
Citera
2023-12-10, 00:06
Medlem
FarbrorVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Teorin ni gör på datorn, är den en dag eller fler? Hur långt i förväg bestäms när den ska göras och vem är det som kommer med förslaget, är det chefen eller den anställde?

Beror på hur effektiv man är , men generellt 1 dag teori där man med hjälp av dator svarar på dom frågor som finns. Hur långt i förväg vet jag inte. Vem som kommer med förslaget är alltid från någon högre upp.
Citera
2023-12-10, 00:08
Medlem
Hans pappa har skrivit på Facebook följande

”Om någon i Älvsbyn kan söka efter bilen på obevakade parkeringar och meddela eventuella iakttagelser till polisen omedelbart. (Aimo park har ansvaret för de bevakade parkeringarna i Älvsbyn kommun)”
Citera
2023-12-10, 00:28
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Beror på hur effektiv man är , men generellt 1 dag teori där man med hjälp av dator svarar på dom frågor som finns. Hur långt i förväg vet jag inte. Vem som kommer med förslaget är alltid från någon högre upp.
Okej, vet du om det är den personen som också föreslår (bestämmer) dag eller får man välja det själv?
Citera
2023-12-10, 06:52
Medlem
Jag körde Piteå-Skellefteå t/r i natt. Har sjukt svårt att se att han skulle kört av vägen utan att synas. Med tanke på vädret och underlaget som rådde är det omöjligt att han höll hög hastighet med sin bil. Och att han då skulle få sladd och skjutas som en projektil ut i skogen utan att mitträcke, sidoräcken och viltstängsel skadas ser jag som osannolikt. Körde samma sträcka en julafton med samma väder som var då. Det gick 30-70 hela E4an från Kåge-Piteå. Det gick inte att köra fortare pga snöstorm, dåligt väglag, kolsvart ute. 1,5 h tog det istället för en resa på 50 min dörr till dörr..

Ni som pratar om vattnet i Jävre. Nej. Det är långt till havet, närmast är vattnet där båtplatserna är, och utanför bodarna. Men då skulle mitträcket och sidoräcket vara skadat om han fått sladd där. Finns ju som inget spelrum på vägen.

Kanske har han kört in på en avfart, men återigen. Han skulle ha kört fast i snön innan han kör ner i diket. Visst det finns också mindre skogsvägar, men då ska han ha sett avfarten i en snöstorm, klivit ur bilen, öppnat älgstängslet, stängd det igen efter sig för att sen åka vidare på en oplogad väg…. Nja jag köper inte det.

Jag tror fortfarande att Han hade ett ärende, och en tid att passa där på kvällen. Burners kan man inte ha längre eftersom kontantkort registreras, så att stänga av mobilen är ända sättet att inte bli sedd. För han måste ju kunna nås fram tills dess han kommit fram till mötesplatsen. Sen går färden vidare till bytesplatsen. Som sagt, det finns en till person som färdades i bil som bara mystiskt försvann i skogarna runt om i Piteå.

Sen att han inte har något kriminellt förflutet och verkar som en helyllekille i andras ögon, En gång är alltid den första gången.
Citera
2023-12-10, 07:07
Medlem
1910-Q10koms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Komigennuva

Jag körde förbi den aktuella platsen igår på dagen, det har varit en bil i diket då det syns
tydliga spår i snön. Men den har blivit bärgad. Så det tipset kan avskrivas. Vem som bärgat den eller vad det var för bil vet jag inte.
Citera
2023-12-10, 10:56
Medlem
Han kanske vill åka iväg vara själv ett tag, han är vuxen ung man och kanske åkt för att träffa någon
Citera
2023-12-10, 11:41
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Enligt hans chef som också är min närmaste chef så fick han möjligheten att läsa teorin hemma istället för att sitta i nåt fikarum på jobbet. Enbart svara på frågor på datorn, för den praktiska delen när det gäller ledstaplare och motvikstruck görs på arbetsplatsen.
Tack för bra info!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in