2023-12-13, 00:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Okej, tack! Är hennes Instagram öppen? Länk?

Värmekamera lär väl knappast ge nånting efter 2 veckor va?
De räknar med att han skulle ha levt utomhus i 14 dagar i ca -10*c?
Tycker det låter som slöseri på resurser..

Instämmer. Fattar inte varför det alltid ska bli så här, att myndigheter och organisationer nästan alltid slår på stora trumman i sökarbetet, först när det är för sent. Nu kan man lika gärna låta bilen tina fram i vår...

Enda chansen att han lever fortfarande, är att han har brutit sig in någonstans i någon sommarstuga, lada, uthus etc. som stod tom. T.ex. efter att bilen kört fast i snön, eller fått slut på soppa. Familjen har ju bett alla som äger något sådant inom rimligt avstånd att åka dit och kolla, men det kan finnas osökta byggnader kvar. DÄR skulle jag söka, inte utomhus.
Citera
2023-12-13, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Läskig
Mobilen skickar ett meddelande till masten att den är avslagen om man stänger av den manuellt, men inte om den får slut ström eller tappar kontakten av annan anledning.
Ok, tack för upplysningen
Citera
2023-12-13, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sammagamlavanliga
https://instagram.com/k9.defense?igshid=MmVlMjlkMTBhMg==

Tackar!

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Instämmer. Fattar inte varför det alltid ska bli så här, att myndigheter och organisationer nästan alltid slår på stora trumman i sökarbetet, först när det är för sent. Nu kan man lika gärna låta bilen tina fram i vår...

Enda chansen att han lever fortfarande, är att han har brutit sig in någonstans i någon sommarstuga, lada, uthus etc. som stod tom. T.ex. efter att bilen kört fast i snön, eller fått slut på soppa. Familjen har ju bett alla som äger något sådant inom rimligt avstånd att åka dit och kolla, men det kan finnas osökta byggnader kvar. DÄR skulle jag söka, inte utomhus.

Verkar som att det var en privatperson som skrev det om drönaren, men jag kan ändå hålla med i ditt resonemang. Om han inte mot förmodan har planerat att försvinna och håller sig gömd någonstans så är nog enda anledningen att hitta honom nu att familjen ska få ett avslut.

Tveksamt om det hjälper att bryta sig in i nån stuga, han ska både kunna hålla värmen och fylla på med kalorier. Visst har säkert folk lite mat kvar i stugorna, konserver och så, men 14 dagar är lång tid.

Fokus ligger ju på att hitta bilen, den lär troligen stå översnöad under bar himmel någonstans oavsett om Elliot är inomhus eller utomhus.
Citera
2023-12-13, 01:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SickC
Men om man vill ta livet av sig, varför tar man med sig mobiltelefonen 6 mil innan man stänger av den? Är det inte lättare att bara lämna den hemma. Jag tror inte att det är suicid. Inte en olycka heller. Antingen vill han själv inte hittas, eller så vill nån annan att han inte hittas.

Så du tror att deprimerande människor tänker och planerar logiskt vid ett självmord, det är ju inte direkt som att boka en tid hos tandläkaren imorrn kl 16 vid ett självmord!
Han kan ha kört många mil, många ggr, många dagar med samma plan men inte tagit sej mod att fullfölja, ytterst små saker kan avgöra när en självmordsbenägen människa fullföljer sin plan.

Sen håller jag det lika som dej att det absolut kan röra sej om ett frivilligt försvinnande eller att han av någon blivit tagen av daga och därav är både kropp och bil borta.
Citera
2023-12-13, 03:47
Medlem
Blackmonks avatar
Är det bara jag som tycker familjen agerar väldigt skumt? Systerns instagram har glada bilder på hundträning. Mamman la upp något inspirerande citat med att dlätta taget och ked en fors.. dagen efter han förmodats försvunnen men innan någon vet. Föräldrarnas video är märklig, de ser inte ledsna ut utan mamman leg till och från. De läser direkt från ett skript. Jag vet att folk hanterar sorg olika men det känns som hela familje ör rätt avtrubbade.

Jag gissar också på självmord och stt familjen vet att han inte mådde bra alternativt inte riktigt är så emotionellt bundna. Det där är typ som min familj skulle pratat om jag försvunnit och det är inte ett gott tecken
Citera
2023-12-13, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackmonk
Är det bara jag som tycker familjen agerar väldigt skumt? Systerns instagram har glada bilder på hundträning. Mamman la upp något inspirerande citat med att dlätta taget och ked en fors.. dagen efter han förmodats försvunnen men innan någon vet. Föräldrarnas video är märklig, de ser inte ledsna ut utan mamman leg till och från. De läser direkt från ett skript. Jag vet att folk hanterar sorg olika men det känns som hela familje ör rätt avtrubbade.

Jag gissar också på självmord och stt familjen vet att han inte mådde bra alternativt inte riktigt är så emotionellt bundna. Det där är typ som min familj skulle pratat om jag försvunnit och det är inte ett gott tecken

När någon försvinner eller går bort så gör man det man kan för att hålla sig över ytan. Jag jobbade tex direkt efter att min pappa gick bort. Jag blev ifrågasatt hela tiden men det var mitt sätt för att inte drunkna i sorgen. Alla hanterar saker olika och det är inget konstigt. Dessutom lär vi oss från barnsben att vara starka och hålla känslorna inom oss. Utåt ska allt se bra ut!
Citera
2023-12-13, 08:32
Medlem
Skyliner.s avatar
Citat:

Ja den las ut dagen innan de visste att han var borta, och var en TB till ett år tillbaka i tiden om en podd hon spelade in då.
Tror du överanalyserar. Lätt hänt dock för det gör vi alla här inne på Flashback i liknande trådar för att vi naturligtvis vill hitta lösningen på vad som hänt.

Det finns ingen mall hur man ”ska” agera när det är kris i familjen. Alla människor är olika introverta extroverta lugna hysteriska i personligheten redan innan en kris och ingen vet hur det blir när krisen kommer.
Jag tycker de verkar vettiga. Mamman lägger mycket energi på detta, till skillnad från vissa andra försvinnanden, där familj & anhöriga varken syns eller hörs. Olika sätt att hantera kris som sagt. Vissa blir handlingsförlamade och vissa blir problemlösare.

Jag har följt tråden sen start i bakrunden och analyserat en del.
Det är något med honom och hans blick som påminner mig om min bror, som är lite åt det autistiska hållet och ”mår bra” .
Tills den dagen för 6 år sedan när vi fick samtal mitt i natten från akuten.
Han hade gjort ett försök. Överlevde.
Det är strikt förbjudet än idag att ta upp ämnet, han blir totalt rasande och vill inte bli påmind.
Han kan inte ens gå in på 1177 för att kolla provsvar mm av rädsla att råka se journalen från den natten.
Problemet är bara att vi andra kan aldrig någonsin mer lita på att allt är ”bra” längre eftersom ”bra” uppenbarligen inte betydde ”bra”.
Precis som min sambos kollega som köpte hus & ny hoj, vi var där och hälsade på i nya huset, allt var perfekt, dagen efter så hade hen avslutat sitt liv i fåtöljen lagom tills barnen kom hem från skolan. Helt ologiskt och onödigt. Barnen har detta på synvillan resten av livet.

Introverta personer bär ofta på en hel del inombords och vill inte ta plats.
Hellre ”försvinna” i en snöstorm än att plåga sina nära & kära med minnesbilder de aldrig kan sudda ut.
Citera
2023-12-13, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Tackar!
Verkar som att det var en privatperson som skrev det om drönaren, men jag kan ändå hålla med i ditt resonemang. Om han inte mot förmodan har planerat att försvinna och håller sig gömd någonstans så är nog enda anledningen att hitta honom nu att familjen ska få ett avslut.

Tveksamt om det hjälper att bryta sig in i nån stuga, han ska både kunna hålla värmen och fylla på med kalorier. Visst har säkert folk lite mat kvar i stugorna, konserver och så, men 14 dagar är lång tid.

Värmekamera har man bara nytta av i ca 1 dygn efter döden sen är kroppen samma temperatur som omgivningen, en bil blir också snabbt kall.

Ska vara en stuga som körs underhållsvärme i och som folk brukar åka till även vintertid, vet flera som har sådana stugor och även har matförråd med egenodlad potatis mm och tex frysboxar fulla med bär/kött då man kanske inte har plats för detta i bostaden om man bor i lägenhet tex.
Men dom som har de så brukar ha skottat året runt till stugan och oftast åka dit och kolla läget efter oväder, är inte långt att åka från Skellefteå/Piteå tex, men håller det ej troligt att Elliot sitter och myser i stugan med avstängd mobil i nått hus/stuga i Jävre nu.
Ska vara väldigt ensligt till om man ska kunna tända en lampa ens, folk ute på landet har ganska bra koll på omgivningen och skulle förmodligen gå dit och kolla eller kontakta ägaren om det börjar lysa i stugan/huset. Framförallt nu då Elliot sista spår slutar i området och ett antal mil runt detta område, kanske har han gjort som han man hittade i en översnöad bil utanför svävar för några år sedan. Den karln hade lyckats överleva flera månader i bilen efter en skogsbilsväg.
Citera
2023-12-13, 11:50
Medlem
Citat:

Skulke han vara kidnappad är det inte bra att visa sina känslor i media då kdnapparen triggas av det.
Citera
2023-12-13, 12:01
Medlem
Från mammans inlägg idag 13/12 Facebook:

//...
När Elliott försvann fanns det inget som tydde på att han inte tänkte komma tillbaka. När vi föräldrar åkte till hans lägenhet på torsdagskvällen för två veckor sedan, var allt lämnat som om han bara åkt iväg på jobbet eller till en kompis.

Vi har inte hittat något avskedsbrev.

Vi vet inte var han vart han var på väg när han åkte norrut i snöstormen, men vi som känner Elliott ser ingen förklaring till att han håller sig undan så här länge, även om det såklart inte kan uteslutas.
Det som verkar mest sannolikt är att det hänt en olycka eller att han utsatts för ett brott. För att få veta vad som hänt är det avgörande att hitta bilen.
//...
Citera
2023-12-13, 12:12
Medlem
Citat:

Jag vet bara vem pappan är, och ärligt talat hade jag inte förväntat mig någon ytterligare reaktion. Inte för att jag inte tror att han bryr sig, utan för att det är så han är. Jag vet inte vad som skulle kunna få honom att att bli hysterisk, eller varva upp överhuvudtaget. Mamman verkar ju ha lite samma typ av personlighet, om det inte är några lugnande medel inblandade.

Angående systern så tänker du nog på de nålade inläggen, hennes sista inlägg på Instagram är efterlysningen på Elliot.

Jättetråkigt att du har så dålig relation till dina föräldrar. Hoppas att du kan bilda en egen, bättre, familj på egen hand!
Citera
2023-12-13, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Från mammans inlägg idag 13/12 Facebook:

//...
När Elliott försvann fanns det inget som tydde på att han inte tänkte komma tillbaka. När vi föräldrar åkte till hans lägenhet på torsdagskvällen för två veckor sedan, var allt lämnat som om han bara åkt iväg på jobbet eller till en kompis.

Vi har inte hittat något avskedsbrev.

Vi vet inte var han vart han var på väg när han åkte norrut i snöstormen, men vi som känner Elliott ser ingen förklaring till att han håller sig undan så här länge, även om det såklart inte kan uteslutas.
Det som verkar mest sannolikt är att det hänt en olycka eller att han utsatts för ett brott. För att få veta vad som hänt är det avgörande att hitta bilen.
//...
Det som gnager är att han stängde av sin mobil
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in