Citat:
När jag pratar om Gud som t ex en civilisations kollektiva medvetande så verkar det motsvara hur det fungerar i verkligheten.
Religiösa bereättelser verkar också beskriva detta men med religiöst speråk.
Varför tar du upp detta igen? Jag jämförde idén om superorganismens relation till cellerna med motsvarande citat ur bibeln igår.
Missade du det?
Citat:
Och så hävdar du nu alltså att kristna genom historien aldrig tolkat de historier som beskrivs i bibeln bokstavligen?
Jag hävdar att människor tolkar saker bokstavligt. Det var en del av min inledning som du kanske minns. Du har ju tappat det helt.
Citat:
Nä, det var ju du som hittade på det så det är ju inte så konstigt.
Så vilka belägg har du för dessa påståenden? För jag kan nämligen hitta rätt så många exempel på att det sistnämnda absolut inte gäller.
Citat:
Den handlar enligt min tolkning om en man som kommer till insikt i livet och gör en omvändning i 180 grader. Får jag inte tolka bibliska berättelser så att de får mening?
Alternativt så förklara nu hur historien om Saul går ihop med din modell?
Är det bättre att tolka bibliska berättelser så att man fastnar i konstiga bokstavstolkningar?
Det är upp till var och en.
Citat:
Du kan inte bara haspla ur dig en massa saker och sedan strunta i att diskutera dem eller redovisa vilka grunder du har för dessa? Wft?
Du tramsar och ljuger mest. Finns inget att besvara egentligen. Det är slöseri med tid bara.
Man kanske har annat viktigare att göra. Eller?