2023-12-12, 01:35
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soxaro
Jag har hittat det jag behöver(några klädesplagg) just på temu
Så länge man är medveten om att Kinastorlekar på kläder, skor, strumpor etc. inte nödvändigtvis överensstämmer med de mått vi förväntar oss härhemma, oavsett hur de har angivits, så är Temu ett smidigt ställe att beställa från pga väsentligt snabbare frakt än från de flesta andra kinashoppar, samt att reklamationer av produkter man är missnöjd med i regel hanteras snabbt och automatiskt med återbetalning utan tjafs.

Moms ingår i varans belopp och regleras elektroniskt mellan etablerade kinashoppar mot skattemyndigheterna i EU-länder, enligt generellt avtal numera.

Frakt ingår också i priset just från Temu, men varierar generellt hos allehanda kinashoppar beroende på produkt och pris.
Citera
2023-12-12, 01:47
Medlem
soxaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondquist
Så länge man är medveten om att Kinastorlekar på kläder, skor, strumpor etc. inte nödvändigtvis överensstämmer med de mått vi förväntar oss härhemma, oavsett hur de har angivits, så är Temu ett smidigt ställe att beställa från pga väsentligt snabbare frakt än från de flesta andra kinashoppar, samt att reklamationer av produkter man är missnöjd med i regel hanteras snabbt och automatiskt med återbetalning utan tjafs.

Moms ingår i varans belopp och regleras elektroniskt mellan etablerade kinashoppar mot skattemyndigheterna i EU-länder, enligt generellt avtal numera.

Frakt ingår också i priset just från Temu, men varierar generellt hos allehanda kinashoppar beroende på produkt och pris.

Då låter det som att man vågar beställa därifrån.
Tack för ditt svar!
Citera
2023-12-12, 01:48
Medlem
soxaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tommen1
Beställt 3 ggr från dom hittills och allt har kommit inom tid och ingen extra avgift har förekommit.
Klarna betalar ju på studs om dom anlitas, sen får man betala till klarna..

De flesta verkar vara nöjda så då ska väl jag med våga beställa
Citera
2023-12-12, 02:05
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soxaro
Då låter det som att man vågar beställa därifrån.
Tack för ditt svar!
Det som däremot kan funka lite hur det vill är slutliga transporten inom Sverige när beställningen väl har anlänt hit.

Jag skrev i det här inlägget mina personliga betraktelser över de olika transportörer som jag hittills upplevt. Man kan dessvärre inte välja själv vid beställning hur den sista delen av frakten ska utföras.
Citera
2023-12-12, 02:31
Medlem
soxaros avatar
Citat:
Det som däremot kan funka lite hur det vill är slutliga transporten inom Sverige när beställningen väl har anlänt hit.

Jag skrev i det här inlägget mina personliga betraktelser över de olika transportörer som jag hittills upplevt. Man kan dessvärre inte välja själv vid beställning hur den sista delen av frakten ska utföras.

Tack för att du gjorde mig uppmärksam på det. Jag läste det tidigare, men jag läste inte så noga.
den sista milen kan man inte välja? Så dumt.
Hm, då får man ta sig en funderare och se till helheten.
Tack för ditt engagemang!
Citera
2023-12-12, 03:13
Medlem
0A0As avatar
Hur kommer det sig att så många är överdrivet positiva till att handla på Temu? Jag har inte hittat något som är bättre än andra kinabutiker?

Jag har nyligen handlat 11 prylar på Aliexpress där jag sedan jämförde priset på Temu. Någon enstaka produkt hade samma pris, men resten var mellan 100-400 % dyrare. Alla ni som handlar på Temu och tycker att det är så förträffligt måste ha blivit ordentligt hjärntvättade.

Kolla den här smartklockan hos Aliexpress som kostar ca. 165 kr "Welcome deal". Jag fick dock som "gammal kund" betala 180 kr.

https://www.aliexpress.com/item/1005006157259565.html

Citat:
New Zeblaze GTS 3 Pro Smart Watch Ultra-big HD AMOLED Screen HiFi Bluetooth Phone Calls Health and Fitness Tracking Smartwatch

165,75 kr

Här har vi en identisk smartklocka hos Temu och där kostar den 490 kr. Det står "Limited-time offer".

https://share.temu.com/RQolXEtlSNA

Citat:
Zeblaze GTS 3 Pro Smart Watch (Wireless Call) For Women Men, 5.0cm HD AMOLED Display, 100+ Sport Modes, Sports Watch For Android IOS

489,46 kr

Mitt tips blir då att kolla runt i olika webbutiker innan ni handlar på Temu.
Citera
2023-12-12, 03:48
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0A0A
Hur kommer det sig att så många är överdrivet positiva till att handla på Temu? Jag har inte hittat något som är bättre än andra kinabutiker?
För egen del är det den snabba leveranstiden samt den smidiga återbetalningen av varor man inte är nöjd med som gör mig positiv till Temu. Jag handlar från andra ställen också om jag hittar billligare pris, men då får jag finna mig i att det kommer att ta ett tag innan leverans.

Från Temu tar det i regel mellan 8-15 dagar för att få det man beställt, dyker det inte upp i tid får man 50 kr i kompensation. Från t ex Ali Express kan det redan i varans leveransbeskrivning ta upp till två månader, även om det oftast går snabbare än så.

För vissa billigare prylar kan dock stående combon "3 för 1.99 USD styck" inkl frakt hos säljaren Digitaling Store på Ali Express vara ett mycket prisvärt alternativ för en massa användbara prylar, men tar den tid det tar att få hem leveransen. Kräver dock att man köper via mobilappen, erbjudandet finns inte på webbsidorna. Korkat.
Citera
2023-12-12, 06:36
Medlem
0A0As avatar
Citat:
För egen del är det den snabba leveranstiden samt den smidiga återbetalningen av varor man inte är nöjd med som gör mig positiv till Temu. Jag handlar från andra ställen också om jag hittar billligare pris, men då får jag finna mig i att det kommer att ta ett tag innan leverans.

Från Temu tar det i regel mellan 8-15 dagar för att få det man beställt, dyker det inte upp i tid får man 50 kr i kompensation. Från t ex Ali Express kan det redan i varans leveransbeskrivning ta upp till två månader, även om det oftast går snabbare än så.

För vissa billigare prylar kan dock stående combon "3 för 1.99 USD styck" inkl frakt hos säljaren Digitaling Store på Ali Express vara ett mycket prisvärt alternativ för en massa användbara prylar, men tar den tid det tar att få hem leveransen. Kräver dock att man köper via mobilappen, erbjudandet finns inte på webbsidorna. Korkat.

Om transporten är betydligt snabbare så förstår jag att folk föredrar att handla på Temu. Nu finns det också en hel del butiker på Aliexpress som skickar från Europa. Jag beställde flera saker i somras från olika butiker som anlände efter tre dygn.

I vanliga fall med grejer som skickas från Kina så tar det 2-3 veckor. Om butiken skickar grejen omgående så kan det ta 1 vecka.

Varor märkta med "Choice" brukar gå snabbt. Köp "3 för 1.99 USD styck" som märks med "Choice" brukar också gå snabbt.

Angående "3 för 1.99 USD styck" så finns den också på deras webbsida. En avisering dyker upp i mitten på hemsidan.

Kolla den här skärmdumpen. Om du inte får fram "3 för 1.99 USD styck" så kan du testa att klicka på Aliexpress längst upp till vänster.

https://postimg.cc/CZ19Lzmw
Citera
2023-12-12, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hayworthian
Citat:
Ursprungligen postat av Frog99
Någon som vet hur man lägger varor i favoriter? Om det nu finns sådan möjlighet

Ser bara hur man kan följa säljare, spara bilden eller lägga i varukorgen 😶
Någon som kan vara behjälplig? 😃

Gå in på själva artikeln, sen klicka i hjärtikonen som finns där.

Det där gäller appen va? På sajten, alltså via dator, finns visserligen ett hjärta men det är för att följa. Hittar inget som liknar favoriter/önskelista. Synd, för det är himla smidigt.

Jag tror inte alls det är bara skit. Just lagt min första order. Jag beställde en del rostfria grejer till köket och såg flera saker som såg ut att vara identiska med de jag köpte från AliExpress medan det fortfarande gick. Inte ett dugg skit.
Senast redigerad av filifjonken 2023-12-12 kl. 23:17.
Citera
2023-12-12, 22:24
Medlem
Och beträffande frakten så är nog det här en stor del av förklaringen. Den är helt enkelt subventionerad - av oss.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/darfor-betalar-du-mer-i-frakt-till-grannen-an-runt-halva-jordklotet

Jag beställde ett objektiv direkt från tillverkaren i Kina. Fri frakt förstås. Men till min förvåning fick jag bara betala ett par kronor i moms + postens förbenade avgift förstås. Det visade sig att företaget jag köpte från liksom glömt ett par nollor i tulldeklaratationen. Fräckt! Men jag klagar inte. 😁

Nu skulle jag bara vilja veta om de alltid gör så, för det är fler av deras grejer jag vill ha. De är svåra att få tag på i Sverige och finns de blir det mkt dyrare. Men jag tror inte det är lönt att fråga, de kan ju inte gärna svara ja i skrift och sätta sig själva på pottan.
Citera
2023-12-13, 09:06
Medlem
Hayworthians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filifjonken
Det där gäller appen va? På sajten, alltså via dator, finns visserligen ett hjärta men det är för att följa. Hittar inget som liknar favoriter/önskelista. Synd, för det är himla smidigt.

Jag tror inte alls det är bara skit. Just lagt min första order. Jag beställde en del rostfria grejer till köket och såg flera saker som såg ut att vara identiska med de jag köpte från AliExpress medan det fortfarande gick. Inte ett dugg skit.

Det är både appen och sidan, det finns en för att följa säljaren också, men även för att spara själva produkten.
Citera
2023-12-13, 18:48
Medlem
Beställde från temu för en tid sedan och det gick prima.

Beställde därför två olika paket till. Nu har det sedan den 10 december stått att de beklagar att en ny uppdatering inte är tillgänglig på grund av tullklarering. Suck..

Någon som varit med om detta? Hur lång tid tog det? Blev det extra avgifter?

Det är bara småkrafs egentligen. En vitlökspress, väggdekoration och leksaker till katterna. Inte någon större lust att betala några tullavgifter för sådana saker..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in