2023-12-13, 22:32
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumanjii
Någon som varit med om detta? Hur lång tid tog det? Blev det extra avgifter?
Det händer rätt ofta att det blir lite glapp i trackingen där, inget att by sig om. Betyder bara att den transportör som ska ta vid inte har uppdaterat ännu, brukar lossna efter några dagar. Inga avgifter tillkommer så länge som du ligger under tullfritt belopp 1.700 kr, och momsen är ju redan erlagd vid beställningen.

Vilken transportör har du blivit tilldelad? Som tidigare kostaterats så är en del av dem segare än andra.
Citera
2023-12-14, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondquist
Det händer rätt ofta att det blir lite glapp i trackingen där, inget att by sig om. Betyder bara att den transportör som ska ta vid inte har uppdaterat ännu, brukar lossna efter några dagar. Inga avgifter tillkommer så länge som du ligger under tullfritt belopp 1.700 kr, och momsen är ju redan erlagd vid beställningen.

Vilken transportör har du blivit tilldelad? Som tidigare kostaterats så är en del av dem segare än andra.

Tack för svar.

Kan inte tänka mig att det är över 1700 kronor men vad vet jag.

Det är DB Schenker.
Citera
2023-12-14, 08:25
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Kan inte tänka mig att det är över 1700 kronor men vad vet jag.
I funktionen "Visa kvitto" ser du vilket totalbelopp inkl moms som beställningen omfattar och som medföljer försändelsens rapportering. Det ska överensstämma med det belopp du har betalat.
Citat:
Det är DB Schenker.
Min senaste Temu-leverans med Schenker låg stilla från 2 dec till 11 dec efter tullklarering innan den började röra på sig igen. Den har fortfarande inte kommit ända fram, är kvar på en av deras slutterminaler enl. trackingen, så jag har automatiskt fått 50 kr i kompensation att använda för kommande beställningar.

Schenker verkar ha stora överbelastningsproblem.
Citera
2023-12-14, 08:48
Medlem
Intressant att de har bra valutakurs för SEK

verkar bli några procent dyrare om man väljer euro
Citera
2023-12-14, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondquist
I funktionen "Visa kvitto" ser du vilket totalbelopp inkl moms som beställningen omfattar och som medföljer försändelsens rapportering. Det ska överensstämma med det belopp du har betalat.

Min senaste Temu-leverans med Schenker låg stilla från 2 dec till 11 dec efter tullklarering innan den började röra på sig igen. Den har fortfarande inte kommit ända fram, är kvar på en av deras slutterminaler enl. trackingen, så jag har automatiskt fått 50 kr i kompensation att använda för kommande beställningar.

Schenker verkar ha stora överbelastningsproblem.

Se där vad en lär sig, ja det var verkligen inga 1700 kronor. Haha.

Ja men saken är den att den att jag la två olika beställningar den 4 december. De har stått som tullklarering sedan den 10 december.

Sedan la jag en beställning den 8 december och den är nu redan påväg till schenker ombud.

Himla störande men de kommer väl förhoppningsvis fram någon gång.
Citera
2023-12-14, 17:39
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ja men saken är den att den att jag la två olika beställningar den 4 december. De har stått som tullklarering sedan den 10 december.

Sedan la jag en beställning den 8 december och den är nu redan påväg till schenker ombud.
Jo, det kan bli så ibland att äldre beställningar blir "omkörda" av färskare. Jag tror att det också beror lite på var och hur de har inkommit i Sverige efter att ha dimpt ner på någon europeisk flygplats. Just de paket som Schenker sedan ska transportera vidare verkar utgå från främst Helsingborg respektive Göteborg innan de fortsätter mot vidare äventyr.

Mitt eget "surdegspaket" dök nyss just upp för avhämtning mindre än ett dygn efter att jag fått förseningspengen, så på sätt och vis är jag tacksam över att det inte kom inom det utlovade intervallet. Många bäckar små...
Citera
2023-12-24, 14:17
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexdahl
Fick du din 1000kr rabatt på orden efter?

Det är inga 1000 kr i rabatt. Utan man får typ 100 kr i rabatt på en order över 1000 kr så dom är jävligt fula .
Citera
2023-12-29, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0A0A
Hur kommer det sig att så många är överdrivet positiva till att handla på Temu? Jag har inte hittat något som är bättre än andra kinabutiker?

Jag har nyligen handlat 11 prylar på Aliexpress där jag sedan jämförde priset på Temu. Någon enstaka produkt hade samma pris, men resten var mellan 100-400 % dyrare. Alla ni som handlar på Temu och tycker att det är så förträffligt måste ha blivit ordentligt hjärntvättade.

Kolla den här smartklockan hos Aliexpress som kostar ca. 165 kr "Welcome deal". Jag fick dock som "gammal kund" betala 180 kr.

https://www.aliexpress.com/item/1005006157259565.html

Här har vi en identisk smartklocka hos Temu och där kostar den 490 kr. Det står "Limited-time offer".

https://share.temu.com/RQolXEtlSNA
Mitt tips blir då att kolla runt i olika webbutiker innan ni handlar på Temu.

Detta med Kina är lite av en myt. Det är inte ett statligt kinesiskt företag utan huvudkontoret ligger i USA, närmare bestämt i Boston.
Tillverkningen verkar ske i olika länder. Det är säkert så att en stor del tillverkas i Kina, men Kina är inte det billigaste tillverkningslandet idag. De måste i alla fall ha en mycket avancerad logistik.
Citera
2023-12-31, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Det där är en myt till en stor del. Normalt så utvinner man kobolt med stora dyra avancerade gruvmaskiner i stordrift, och de maskinerna kostar såpass mycket att man inte riskerar att överlåta de till att opereras av barn eller slavar.
Haha komiskt att läsa din kommentar nu med tanke på Aftonbladets reportage... Där märker man hur påläst du var
Citera
2024-01-13, 08:34
Bannlyst
Jag förstår inte hur Temu kan gå runt med tanke på så låga priser och gratis frakt. Fraktpriser för dem borde ju äta upp all vinst med tanke på att det åker ifrån kina
Citera
2024-01-13, 16:18
Medlem
Har inte orkat bläddra igenom den 35 sidor långa tråden utan gör det väldigt lätt för mig och ställer frågan om några extra avgifter tillkommer (tull, moms, PostMords avgifter etc) på det man beställer ifrån Temu...?
Citera
2024-01-13, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elp
Har inte orkat bläddra igenom den 35 sidor långa tråden utan gör det väldigt lätt för mig och ställer frågan om några extra avgifter tillkommer (tull, moms, PostMords avgifter etc) på det man beställer ifrån Temu...?
Nej jag har inte råkat ut för några extraavgifter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in