Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-12-11, 13:34
Medlem
perry2s avatar
Jag menar Sven Andersson utan O
Citera
2023-12-11, 13:43
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen

Vi vet att Synnergren formellt sett fattade placeringsbeslutet på Fst/Säk, för det medger han själv i en intervju, men det skulle han knappast tala så öppet om ifall han själv var den högre mullvaden. Och vid den tiden var det ingen ingen kom in på Fst/Säk utan Elmérs välsignelse. Därför kan vi säga att Bergling haft Elmérs välsignelse, men däremot kan vi inte med säkerhet säga om det var Elmér som manövrerat fram placeringen och fått Synnergren att begära "ett par gubbar" (varav en var Bergling) från Säpo att placera på Fst/Säk.
.

Tror inte Bergling arbetade för ryssarna när han började på Säpo 1969
Ej heller 1971 på Fst.
Livet i FN-tjänst damer sprit o pengar fick nog över honom runt 72-73

Att Synnergren skulle vara ful fisk..tror jag inte ett dugg på.
Senast redigerad av perry2 2023-12-11 kl. 13:46.
Citera
2023-12-11, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
https://www.youtube.com/watch?v=U2PTGqIcb2s
PALMEMORDET | Hypnosförhör med Anders Björkman

Varför en video med någon som läser utdrag ur Björkmans hypnos? Vad är syftet? Den finns ju i sin helhet att läsa.

Kollade fler videos av Jeremiah. Han driver tesen att det är Björkman som Morelius innan skotten ser vid Dekorima. Han kanske då ska läsa högt ur hela hypnosförhöret, särskilt delen där Björkman säger att de går förbi honom. Hypnosledaren undrar i samma veva om makarna Palme kommit bakom honom. Björkmans svar är att han inte riktigt minns, men att han har en vag känsla att de gått förbi honom när han väntat vid banken på sin kamrater.

Sedan detta prat om att de som inte tänker sig att Björkman är den Morelius ser vid Dekorima innan skotten ställer vittnena Björkman och Morelius emot varandra. Det är ju precis tvärtom, Jeremiah ställer dessa vittnen emot varandra.

Jeremiah är nog inte dum huvudet, tvärtom, men så fel det kan bli. Det blir ofta fel när man går igenom vittnena, det är han inte ensam om, men han närmast hugger sin tes i sten och säger sådant som att Gunnar Wall tänker mot bättre när han inte placerat Björkman vid Dekorima innan skotten.
Senast redigerad av DenOsannolike 2023-12-11 kl. 14:15.
Citera
2023-12-11, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Tror inte Bergling arbetade för ryssarna när han började på Säpo 1969
Ej heller 1971 på Fst.
Livet i FN-tjänst damer sprit o pengar fick nog över honom runt 72-73

Att Synnergren skulle vara ful fisk..tror jag inte ett dugg på.

Du ska ha tack för dessa trosförklaringar. Så sent som igår fick vi ett antal ganska utförliga sådana från en annan skribent här i tråden som uttryckte sin absoluta övertygelse om att Israel mördat Kennedy över Dimona-frågan och att en svensk polis skulle ha skjutit Olof Palme – det senare med sådan övertygelse att det fick heta "fakta" rentav.

Att jag tar upp det här beror väl dels på att det faktiskt är ganska mycket som talar för Dimona-hypotesen i Kennedymordet, men de som skrivit om den saken – Michael Collins Piper för 25 år sedan och Laurent Guyénot på senare år – har ändå aldrig lyckats "få ner det på Dealey Plaza", vilket väl blir motsvarigheten till uttrycket i Palmemordet om att man måste "få ner det på Sveavägen".

Med Israel och judenheten blir det alltid lite "tredje rälsen" av det hela och då vill folk gärna prata om något annat. Om Kennedy går det kanske fint, för han finns så att säga på tryggt avstånd i tid och rum. Med Palme blir det däremot känsligare, för även om han nu ligger ganska långt bak längs tidsaxeln så kommer vi ju vare sig undan den rumsliga närheten eller hans politiska närvaro genom den långa skugga kan kastat över landet.

Då är det ju en utmärkt barometer på just den saken att sagda trosbekännelse i Palmemordet handlar om svenska poliser och inte om något israeliskt lönnmord. Den tredje rälsen är alltså fortfarande så pass strömförande att det är enklare att skylla på svensk polis än att dra in Mossad i det hela. Annars tycker man ju, att om man kommit fram till att Israel låg bakom Kennedymordet så ligger det nära till hands att de även legat bakom Palmemordet. Men si då kommer den tredje rälsen in i bilden och istället riktas det pekande fingret mot svensk polis.

Vad din trosförklaring här idag har gemensamt med gårdagens trosförklaring som jag just ordat om, det är att ingendera gitter bevisa något. För läsarna kan det kanske vara kul att höra att den anonyme användaren A tror och tycker si medan den anonyme användaren B tror och tycker så. Men sådana tomma trosförklaringar leder ingen vart – och kan inte leda någon vart – när det gäller att komma vidare med frågan förhanden, nämligen Palmemordet. Samma med Kennedymordet, som ju hakar i den här tråden i viss mån eftersom det finns en hel del paralleller mellan de två fallen.

Det som skiljer era trosförklaringar åt, det är att gårdagens kom på en söndag, vilket ju är den veckodag som i vår del av världen ägnats just åt trosbekännelser. Din kommer emellertid på måndagen, vilket känns i senaste laget. Kanske borde du ha väntat till nästa söndag.

Men när vi ändå är inne på trosförklaringar så vill jag peka på att Bergling själv trodde att en högre mullvad – som vi nu döpt till "Mr Y" – placerade och styrde honom. Då kan man tänka, att Bergling talar i egen sak och vill skylla ifrån sig på någon uppfunnen "Gunnar Andersson" på det sätt som Bartram verkar haft i åtanke.

Gott så, men saken är att även Berglings nemesis, falupolisen Bo Lindebert som var den förste att varna Säpo för Bergling, helt och fullt håller med Bergling om det här med den högre mullvaden dvs vår "Mr Y". Lindebert kan ju ändå inte med bästa vilja sägas tala i Berglings sak, utan tvärtom är han mycket stolt över att ha röjt spionen långt innan denne slutligen haffades – vilket ju skedde med israelernas hjälp.

Både Lindebert och Bergling själv menar alltså att den högre mullvaden "Mr Y" funnits och placerat Bergling i gottkioskerna. Att jag kallat det för gottkiosker och Bergling för gottegris är mitt sätt att säga att man utgått från den psykologiska profil som gjorts på Bergling och då slutit sig till att om man exponerar denne för frestelser så kommer han att falla för dem, ungefär på Oscar Wildes vis: "Jag kan motstå allt utom frestelser!"

Med andra ord behöver man inte ha honom etablerad som spion redan innan man placerar honom, utan man plockar en kille som man vet att inte kan hålla fingrarna i styr och sedan placerar man honom i gottkiosken. För att göra på det viset måste man naturligtvis ta hjälp från psykologisk expertis, vilket är något som Birger Elmér innehade i så stora lass att han rentav fick bära öknamnet "Pysken" av det skälet.

Bergling sattes alltså i Pyskens gottkiosk, av Synnergren som manövrerats in i det av Pysken själv. Det är vad jag tror om saken. Kan jag bevisa det? Kanske inte, men vi är i alla fall inte långt ifrån den punkten. Bevisning i sådana här fall ser ju heller inte ut på samma sätt som bevisning i ett vanligt mordfall utan här finns det bara indicier. Det försvårar naturligtvis arbetet, men det ser jag som en utmaning och jag har ju redan gjort en annan förklaring här i tråden – nämligen att jag har för avsikt att knäcka det här fallet.

Hur många av dem som skriver här har gjort en sådan avsiktsförklaring? För utan den så har man ju inte satt sig för med något som kan leda någonvart. När jag läser inläggen här så ställer jag mig alltid frågan: Kan det här leda framåt mot en lösning av Palmemordet? Om du provar det så kan du sedan mäta oktanhalten i inläggen gentemot den standarden – både andras och dina egna. Så jag föredrar kanske en sådan avsiktsförklaring före tomma trosförklaringar utan belägg.
Citera
2023-12-11, 14:59
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Både Lindebert och Bergling själv menar alltså att den högre mullvaden "Mr Y" funnits och placerat Bergling i gottkioskerna. Att jag kallat det för gottkiosker och Bergling för gottegris är mitt sätt att säga att man utgått från den psykologiska profil som gjorts på Bergling och då slutit sig till att om man exponerar denne för frestelser så kommer han att falla för dem, ungefär på Oscar Wildes vis: "Jag kan motstå allt utom frestelser!"

Med andra ord behöver man inte ha honom etablerad som spion redan innan man placerar honom, utan man plockar en kille som man vet att inte kan hålla fingrarna i styr och sedan placerar man honom i gottkiosken. För att göra på det viset måste man naturligtvis ta hjälp från psykologisk expertis, vilket är något som Birger Elmér innehade i så stora lass att han rentav fick bära öknamnet "Pysken" av det skälet.

Bergling sattes alltså i Pyskens gottkiosk, av Synnergren som manövrerats in i det av Pysken själv. Det är vad jag tror om saken. Kan jag bevisa det? Kanske inte, men vi är i alla fall inte långt ifrån den punkten. Bevisning i sådana här fall ser ju heller inte ut på samma sätt som bevisning i ett vanligt mordfall utan här finns det bara indicier. Det försvårar naturligtvis arbetet, men det ser jag som en utmaning och jag har ju redan gjort en annan förklaring här i tråden – nämligen att jag har för avsikt att knäcka det här fallet.
.

Jag tror ej att Synnergren rekryterade Bergling till Fst, han godkände rekryteringen.

Var Bergling ryssvänlig då? Kanske inte.

Om en polis skjöt Palme? Lite intressant, men vem beordrade? Det är mer intressant. Ja det ena kan leda till det andra.

Intressant är även Ingvar Carlssons agerande efter mordet, vad han inte har pratat om. Samma med Ulf Dahlsten som tigit utåt... men som förmodligen vet mycket.

Intressant med AnnaGreta Leijon och Carl Lidbom som styr Ebbe Carlsson

Vidare Torbjörn Elming i Forsbergs förehavande inom Cosi fan Tutte
Senast redigerad av perry2 2023-12-11 kl. 15:02.
Citera
2023-12-11, 15:32
Medlem
Felpost.
Senast redigerad av DenOsannolike 2023-12-11 kl. 15:52.
Citera
2023-12-11, 16:36
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Apropå väktarna, blev det nån klarhet i vem som jobbade med Kohut 16.45-20.45.
AK säger ju att hon arbetat med Ann-Sofie Olofsson, men Olofsson säger att hon åkte på semester den kvällen och hade bett A-L Gahn att arbeta det passet. Gahn säger att hon kom till Skandia c:a 20.10 och inte har nån aning om vem som jobbat med Kohut 16.45-20.45.
Märkligt för övrigt att Häggström som f d polis och säkerhetsansvarig inte hade rett ut det vid tiden för förhöret.
Finns det kanske nåt förhör med A-S Olofsson?

Ursäkta återuppståndelsen av ett gammalt inlägg, men ...

AK jobbade av allt att döma med ALG, från kl. 16:45, så ALG:s minnesbild av hon kom till Skandia kl. 20:10 och strax därpå släppte in SE, kan därmed vara felaktig. AK har ett vagt minne av att SE var förbi i 21-tiden, vilket är strax innan ALG börjar gå sin rond.

Men hon är mycket osäker på detta. Tidsuppgiften återkommer emellertid i PH:s PM, då under ALG.

Hur som helst verkar det som om SE var förbi receptionen den kvällen, och alltså var ut, vilket innebär att han far med osanning i sitt förhör. Det kan vara en vit lögn för att ducka arbetsgivaren, förstås ...

Men det öppnar också upp för att SE, på vägen tillbaka till Skandia, kan ha sett LOP gå in på biografen?

*Hitchcock-stråkar*
Citera
2023-12-11, 16:40
Medlem
Soterns avatar
Kan man inte låta en AI gå igenom Palmematerialet (förutsett att mördaren finns i materialet).
Citera
2023-12-11, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ursäkta återuppståndelsen av ett gammalt inlägg, men ...

AK jobbade av allt att döma med ALG, från kl. 16:45, så ALG:s minnesbild av hon kom till Skandia kl. 20:10 och strax därpå släppte in SE, kan därmed vara felaktig. AK har ett vagt minne av att SE var förbi i 21-tiden, vilket är strax innan ALG börjar gå sin rond.

Men hon är mycket osäker på detta. Tidsuppgiften återkommer emellertid i PH:s PM, då under ALG.

Hur som helst verkar det som om SE var förbi receptionen den kvällen, och alltså var ut, vilket innebär att han far med osanning i sitt förhör. Det kan vara en vit lögn för att ducka arbetsgivaren, förstås ...

Men det öppnar också upp för att SE, på vägen tillbaka till Skandia, kan ha sett LOP gå in på biografen?

*Hitchcock-stråkar*

Det intressanta med Engström här är inte bara att svarar nej på om han varit ute tidigare på kvällen. I sitt första förhör menar Engström att han hade mycket att göra och därför jobbade över och att han under den tiden han jobbade över trodde att han skulle vara hemma innan 20:00 (!). Det stämmer ju inte alls med vad han gjorde när han var ute på stan vid tiden då han kämpade med att hinna med det han att göra inför sin Idre-semester.

Till väktaren sa Engström när han kom tillbaka där någonstans efter åtta att han varit ute och ätit. Här menar många att Engström inte ansåg det viktigt för förhöret att veta det. Inte viktigt?! Om det inte var viktigt undrar man ju vad för slags genuint vittne Engström var. Ett vittne som vill vara behjälplig hade så klart sagt som det var, tänkt att förhöret velat reda ut om han möjligen gjort några viktiga iakttagelser tidigare på kvällen. Hans arbete låg för fan bara meter från mordplatsen.

Och det var möjligen en sak att säga till de på jobbet när han kom tillbaka att han varit ute och ätit. I ett förhör är det en annan femma då det innebär följdfrågor som vart han ätit och vad han åt och om han var ensam under denna tid, saker som är lätta för utredarna att kolla upp.

Jag tvivlar på att Engström var vid Grand och att han där sett makarna Palme då de anlände till biografen vid 21:00. Det kan dock vara känsligt för honom av andra anledningar att han inte vill gå in på vad han gjort tidigare på kvällen. Det kan vara, som du säger, för att ducka arbetsgivaren. Engström hade också spritproblem, kan finnas saker han där velat dölja. Utredarna borde grillat Engström mer här och det hade ju inte behövt betydda att misstankarna hade stärkts, tvärtom. Ah, Engström var bara ett ljugande fyllo typ.

Hade Engström något med mordet att göra kan det så klart finnas många anledningar varför han inte vill gå in på vad han gjorde tidigare, särskilt om man utgår ifrån att han ingått i en mordkomplott. Att Engström varit på Grand, sett makarna Palme och lyckats pricka in dem på minuter som han troligtvis inte ens hade efter arbetet på samma väg som inte bara låg utanför hans arbete utan var hans väg hem, den logistiken känns närmast övernaturlig. Eller var Engström både synsk och hade tillgång till en tidsmaskin?
Senast redigerad av DenOsannolike 2023-12-11 kl. 17:52.
Citera
2023-12-11, 18:52
Medlem
Är det någon fler än Anders Björkman som blivit förhörd under hypnos?
Hur tillförlitligt är ett hypnosförhör?
Citera
2023-12-11, 19:03
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Är det någon fler än Anders Björkman som blivit förhörd under hypnos?
Hur tillförlitligt är ett hypnosförhör?

Leif Ljungqvist
Citera
2023-12-11, 21:57
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Kan man inte låta en AI gå igenom Palmematerialet (förutsett att mördaren finns i materialet).

Arne Irvell gick igenom materialet, och han landade i att titta närmare på Skandiamannen-spåret.

Tyvärr hann han gå i pension, i månadsskiftet maj-juni 1986, innan undersökningen startade på allvar.

En digital AI hade sannolikt kommit fram till samma sak som den verklige AI.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in