Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-09-07, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det var ny info. Vart kommer ifrån? Här?
På WPU är det förutom EAD även A och KI som kopplar till Ove.
https://wpu.nu/wiki/Ove_Persson

Det var ju Basfakta som skrev det 2021 här (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Oklart varifrån det kom mer än att det var ifrån Liggaren.
Citera
2022-09-07, 11:31
Medlem
Citat:
Det var ny info. Vart kommer ifrån? Här?
På WPU är det förutom EAD även A och KI som kopplar till Ove.
https://wpu.nu/wiki/Ove_Persson

Det verkar ju även finnas några under N som har med Ove P att göra. Tex N3265.
Citera
2022-09-07, 12:10
Tror på 2 händelser en 23.18 o en 23.29
1. Första polis 23.29 Gösta Söderström (Jag tror på han) men varför ljuger de andra?
2. Morelius ser ingen bakom de 3 lisbet olof o mördaren är detta 23.18 vid första övningen? Björkman var inte där. Är den riktiga mördaren ditsatt istället för björkman 2328?
3. Tv gubbe på väg hem 23.25 på motsatt sida vid tunnelbaneuppgången sen sveavägen norrut hör ingen ambulans,ser inget
4 Ambulansföraren som talade med Otto hade talat med Lac tror jag det var eller lac tidigare om att en man blev skjuten detta är raderat. vad var det för samtal?övning?
Jag ville bara förmedla denna känsla jag vet inte vad de gör eller varför. En slags repetition för att kunna manipulera vid nästa tidpunkt eller att man blev tvungen att göra så här av någon anledning.
Min fråga är vad skulle de kunna tänkas ha för anledning att skapa 2 situtioner med ca 10 minuters avstånd?

Är övningen före mordet till för att uttnyttja som en marginal för att täcka upp för misstag eller vad kan det bero på. Vet ni fler saker som tyder på att man körde ett genrep 23.18?
Är det en annan skådespelare som är där 23.18 o tränar med lösa skott sen när Palme kommer 23.28 så jag ni ser jag lämnar det så för spekulation.
Senast redigerad av jajagvinner 2022-09-07 kl. 12:31.
Citera
2022-09-07, 12:47
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajagvinner
Tror på 2 händelser en 23.18 o en 23.29
1. Första polis 23.29 Gösta Söderström (Jag tror på han) men varför ljuger de andra?
2. Morelius ser ingen bakom de 3 lisbet olof o mördaren är detta 23.18 vid första övningen? Björkman var inte där. Är den riktiga mördaren ditsatt istället för björkman 2328?
3. Tv gubbe på väg hem 23.25 på motsatt sida vid tunnelbaneuppgången sen sveavägen norrut hör ingen ambulans,ser inget
4 Ambulansföraren som talade med Otto hade talat med Lac tror jag det var eller lac tidigare om att en man blev skjuten detta är raderat. vad var det för samtal?övning?
Jag ville bara förmedla denna känsla jag vet inte vad de gör eller varför. En slags repetition för att kunna manipulera vid nästa tidpunkt eller att man blev tvungen att göra så här av någon anledning.
Min fråga är vad skulle de kunna tänkas ha för anledning att skapa 2 situtioner med ca 10 minuters avstånd?

Är övningen före mordet till för att uttnyttja som en marginal för att täcka upp för misstag eller vad kan det bero på. Vet ni fler saker som tyder på att man körde ett genrep 23.18?
Är det en annan skådespelare som är där 23.18 o tränar med lösa skott sen när Palme kommer 23.28 så jag ni ser jag lämnar det så för spekulation.

Gällande Söderströms tid, så uppstår diverse problem om den skulle vara korrekt.

Citat:
Minst 2 problem uppstår med Söderströms tider.

1. Om Söderströms tid 23:30 är korrekt så kan inte Yvonne N. ha sett GM på David Bagares gata.
GM som flyr är efter ca. 1:30 min på den plats där Yvonne N. och Ahmed Z. ser honom.
YN och AZ promenerar sedan mot Tunnelgatan och ned för trappen(här inträffar även mötet med vittnet Lars J., se punkt 2) där de efter ca. 2 min ytterligare träffar på poliserna från piket 3220. (tiderna är ungefärliga för att mer visa på principen)
Dessa poliser kommer till mordplatsen straxt efter Söderström.
Poliserna är som de flesta vittnen påstår, på plats efter 3-4 minuter.
Förutsatt att YN ser GM och förutsatt att INTE GM av någon anledningen skulle ha sprungit runt eller uppehållit sig i 5 minuter innan hon/YN och AZ såg honom så går alltså Söderströms tid inte ihop med verkligheten! (Det sistnämnda "om en GM som uppehåller sig i 5 min innan DB-gata" går direkt bort enligt punkt 2. nedan i det fall Lars J tar upp jakten näst intill direkt.)

2. Vittnet Lars J. och hur länge han väntar innan han springer efter GM.
  • 23:24:00 Lars J träffar ju YN och AZ i toppen av trappan. Denna träff dessa 3 personer emellan, sker då ca. 2:30 min efter skotten.
  • 23:25:30 en minut senare 3:30 träffar ju YN/AZ poliserna, (enligt punkt 1.)

Detta förutsätter att Lars J. inte väntar så länge, utan gör som han själv uppger. Tar upp jakten efter den springande gärningsmannen mer eller mindre omgående efter en kort blick ned mot Sveavägen och mordplatsen.

Hur länge väntar han/Lars J. om polisen anländer först efter 23:30?
  • 23:21:30 mordet sker
  • GM passerar Lars J på Tunnel gatan efter 30s.
  • GM är på krönet och försvinner efter ytterligare 30s.
  • 23:22:30 börjar Lars J. fundera på att följa efter.

Se tabell längre upp där Lars J. träffar YN/AZ som i sin tur träffar poliserna 23:25:30 så ser vi att det inte går ihop med Söderströms 23:30... 23:25:30 då piketpoliserna "borde" ha träffat på YN/AZ kan inte stämma om det är GM de sett.

Om Söderströms tid gäller (för enkelhetens skull räknar vi här med att piket 3230 kommer samtidigt)
  • 23:30:00 Söderström anländer (även piket 3230 i detta exempel där de springer iväg på stört)
  • 23:30:30 Träffar piketpoliserna YN/AZ nedanför trappen på Tunnelgatan.

Här ser vi att piketpoliserna med Söderströms tid träffar YN/AZ 5 minuter senare (23:25:30 ovan) än vad vi får när vi räknar "framåt" utifrån;
Gärningsmannens flykt, möte med YN/AZ och mötet YN/AZ med Lars J. samt slutligen YN/AZ och mötet med piketpoliserna.

Det enda sättet för Söderströms tid att gå ihop är:
1. Att Lars J måste ha väntat i 5 minuter innan han tar upp jakten på GM
2. Att YN/AZ INTE kan ha sett GM förutsatt att denne nu inte uppehållit sig i 5 min. innan han dyker upp på DB-gata.

Med tillägg från mitt tidigare inlägg ovan.
3. Att tiden för mordet skulle vara ca.23:26 istället. (Vilket i sin tur skapar andra diskrepanser)
Citera
2022-09-07, 17:19
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Hörde lite på podden Palmemordet idag.

Jag gillar Jeremiah. Men nu tror jag han har tagit steget bort från det urobjektiva till att vara lite mer spekulativ. Vi vandrar alla denna väg. Välkommen

Han har ju landat i den gamla teorin att IM:s väntande gärningsman är AB, och att mördaren egentligen går i klunga med LOP. Den har ju sina poänger, jag kan ju ha åsikter om att varför måste man förklara så i detalj varför IM inte ser AB, men ställa mindre krav varför man i "hans" teori inte ser GM. Eller hur GM kan gå så nära inpå Palme i minst 15-20 meter utan att Lisbet märker nåt. Men visst, AB kanske är den som står vid väggen och kliver ut efter LOP och IM får för sig detta var GM.

Dock ser ju jag hela diskussionen som ganska överflödig. För jag anser ju att IM menar han ser en gärningsman vänta vid väggen i några få sekunder, det är genomgående i förhören med IM 1986. Denna gärningsman kan gå bakom LOP men ändå kunna hamna före och vara IM:s Dekorimaman.

En Dekorimaman som väntar lägre än några sekunder är liksom redan utsuddad.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-09-07 kl. 18:10.
Citera
2022-09-07, 20:34
Medlem
Jeremia funderar vidare på vittnet Inge Morelius

"I den här filmen visar jag vad som troligen har påverkat vittnet Morelius att iaktta en väntande gärningsman."

https://www.youtube.com/watch?v=RNgs02orucQ
Citera
2022-09-07, 20:52
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jeremia funderar vidare på vittnet Inge Morelius

"I den här filmen visar jag vad som troligen har påverkat vittnet Morelius att iaktta en väntande gärningsman."

https://www.youtube.com/watch?v=RNgs02orucQ
Jeremiah blandar och ger med god fantasi. Med stor sannolikhet övertolkar han grovt det som polisen nedtecknat som att IM sagt att "jag vänder mig om" till sina kamrater i baksätet. Om man tror att något skall till att ske så inte fan släpper man det med blicken. IM säger sannolikt något till kamraterna och pekar för att göra dom uppmärksamma på åt vilket håll dom skall titta.

Jeremiah gör sig löjlig i det att läsa alla de illa skrivna referaten från vittnenas berättelser som vore de juridiska skrifter där varje ord vägts på guldvåg.
Citera
2022-09-08, 08:56
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Vill gärna veta vilka källor du och tidningen Stern använder?

Skulle gissa på veterans today.
Citera
2022-09-08, 09:01
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Överens om Donald. Han gör i sin iver mer för att ställa til det än att styra. Han har alltid babblat för mycket. Han dukade upp den här historien att han car på Uppdrag i kvarteren (antytt Bukgarspaning. När hans likhet med tecknerskans bild blev Han otroligt orolig och babbladr på och snurrade in sig ordentligt med staybehindgrupper so övade stikkning samtidigt som de spanade på langare för föräldraföreningen. Efter åthutningar och PUs intresse landade det i att varken han eller SB var där då.
.Då landade Engströmspåret via Filer och Ibveteranerna i Göteborg.medan ögat och Tuten körde kurder revival mer ryska uppdragsgivare.

Nej Donald är mer en loose cannon. Hans fixering med CP föll pladask när manipulationetna avslöjades.

Kanske var det så att IB gänget med gamla säpogubbar och Teutenberg blev tvungna att aktivera sig. Sotdöden för CP och intresset för Wt och de konstiga polisturerna gjorde att de måste anlägga moteld.

Rätt säker på att De var inblanda perifert pga sin glaäppkäft.

Kadern avslöjade sig först då de kände att det brände. Då med Jallai som konvertit.
.

Ovanstående förklarar ändå inte varför socialdemokratiska partitoppen, eller delar av den ser det som viktigare att kontrollera PU än att få MOP löst. Rättsäkerhetsmässigt är det en lika angelägen fråga som att mordet löses. Förhoppningsvis leder det ena till det andra .
Citera
2022-09-08, 09:55
Medlem
Om man tror att mordet på Olof Palme kan ha kopplingar till Sydafrika, då kan detta program vara intressant att lyssna på.

"Birgitta Karlström Dorph var svensk diplomat i Sydafrika under apartheid. Men vid sidan om jobbet verkade hon som hemlig agent för Palmes regering. I dag berättar hon sin otroliga historia för Kodjo, Sara och Victor"

https://sverigesradio.se/avsnitt/637078?fbclid=iwar2gfj0jnjuhmn-ylggbi9na4hhpjz75q6xt6i2b5hsyqqncwilbz2-yivo

Palmes hemliga agent.
Citera
2022-09-08, 13:41
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kall-Kyl
Det var ju Basfakta som skrev det 2021 här (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Oklart varifrån det kom mer än att det var ifrån Liggaren.

Nu har jag själv förhållandevis detaljerat granskat Liggaren och hittar inget som länkar Föllinge till TT. Måste röra sig om nåt slags missförstånd från min sida. Jag ser att kommentaren ligger i ett inlägg om Art Atrium i Gamla stan om det kanske finns något där?

Det kan också vara så att det inne i något förhör finns en handskriven hänvisning till ett annat uppslag. Exempelvis om ett förhör med/om TT har en sådan hänvisning till ett uppslag om Föllinge.

Det är det enda jag kan se så här på rak arm. Annars är det som sagt ett rent missförstånd vilket jag i så fall beklagar djupt.
Citera
2022-09-08, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jajagvinner
På truefact.se forumet så är det en nimrodnilsson som för 2 h sen hört "Jag är avslöjad av finska flickor" istället för det Matte hörde "Bo Arne känner dom till trappan" Är det någon mer som hör Jag är avslöjad av finska flickor? https://youtu.be/_B8a_RRN4p8?t=374 https://www.truefact.se/forum/lac-banden/jag-ar-aaavslojad-av-flick-or-eller-finskor Jag tycker också det låter som Jag är avslöjad av finska flickor
Ps det är alltså första meningen

Kan den här killen officiellt förklaras som psykiskt sjuk nu? Tog del av hans senaste alster om de s k "Nackamorden" och om man till äventyrs trodde att han bara var lite snurrig kan det väl nu bekräftas att han har nån sorts seriös diagnos.

https://youtu.be/JJZy4dZy_E0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in