Citat:
Ursprungligen postat av
bartram
Jallai påstår inte att G A skulle ha varit spion på SSI utan på FRA ,d vs KGB:S infiltration skulle ha varit mer omfattande än vad jag kan se att du hävdar, vid tidpunkten för MOP. Däremot kan jag inte se att Jallai har pekat ut B E som mullvad på SSI , däremot andra personer.
Se detta blogginlägg av Jallai:
https://www.jallai.se/2014/08/spionringen-pa-fra-2-0/. I mer fiktiv form se" Spionringen på FRA" uppdaterad 2014
Själv har jag ingen bestämd uppfattning i frågan mer än att jag tror att det var en omfattande konspiration. Det är så långt jag vill sträcka mig
Ett långt inlägg följer i två bitar. Det handlar om Jallais påstådda spionring på FRA som ska ha löpt parallellt med Wennerström-affären och kanske även inbegripit dennes spioneri. Wennerström-affären i sin tur kunde då utgöra förlängningen bakåt av den serie affärer – avpolletteringen av P-G Vinge (1970), IB-affären (1973), Sjukhusspionaffären (1975), Geijer-affären (1976-77) och Bergling-affären (1978-79) – som utgör den utdragna upptakten till Palmemordet. De här affärerna och härvorna går ju slag i slag och överlappar rentav. Alla har de beröringspunkter med Palmemordet, inte minst genom personsamband, men en del av dem är onekligen mer betydelsefulla än andra.
Tidigare har jag liksom dragit ett streck vid P-G Vinge, men när Bartram nu förde Wennerström-affären på tal så ville jag i alla fall göra en preliminär trevare bakåt ända till 1960-talets början och rentav in på 1950-talet för Wennerström höll ju på i bra många år. Även om det kan verka långsökt så för detta långa perspektiv ändå med sig fördelen att vi på så vis kan täppa igen – eller i alla fall nästan täppa igen – det där avsevärda hålet som funnits i tidslinjen mellan Olof Palmes egen tid i underrättelsetjänsten och det ovannämnda pärlbandet av skandaler och affärer som alla på ett eller annat sätt berör Olof Palme och som leder fram till Palmemordet. Om man så vill kan man se Palmemordet som "kronan på verket" eller slutprodukten av hela denna långa serie av affärer. Det är nu inget påstående utan ett mer en narrativfråga, om att sätta in mordet i sitt rätta sammanhang och i rätt perspektiv.
Så långt "förordet" till det här uppföljningsinlägget. Här kommer biffen:
Jag ville följa upp på det här med "Gunnar Andersson" och den av Anders Jallai påstådda "spionringen på FRA". Den förvirring som rådde inledningsvis när du förde "Gunnar Andersson" på tal beror på att jag då inte hade läst Jallais artikel (som du då heller inte nämnde). När du sedan nämnde artikeln så trillade polletten ner, för då såg jag ju att "Gunnar Andersson" är ett av Jallai fingerat namn för "Mr X" i Wennerström-affären. Honom hade jag naturligtvis hört talas om, men aldrig om någon Gunnar Andersson. Och i och med att jag inte är så jättepåläst om Wennerström-affären så tänkte jag först att jag hade missat något där. Men det hade jag alltså inte, annat än att Jallai tagit sig för att döpa om "Mr X" till Gunnar Andersson.
I artikeln om "Spionringen på FRA 2.0" skriver Jallai att "samtliga namn utom Stig Wennerströms är fingerade". Så den påstådda spionringen, som vi kanske kan kalla för FRA-kvintetten, består utöver Wennerström av följande fyra fingerade namn: Gunnar Anderson (noga räknat ska det vara ett "s" och inte två), Nils Nilson, Olof Kemper och Boo Drammer. Enligt Jallai skulle då "Olof Kemper" vara den ledande figuren i spionringen medan de har något mindre centrala roller. Att "Kemper" står i centrum beror på att Jallai hittat ett gammalt Venona-telegram från 1945 där namnet "Kemper" nämns. Så här lyder telegrammet:
CT1 GB CODE 1941-1946 (överskrift) Tel 410, S till M, nr 173, 24 jan 1945. Kod MGB, Till Gennadi. Den inbjudne /—2gr–/ svenska språket KEMPER anhåller om, att till honom utlämna före avresan 2.075 kronor till förvärv /–43gr–/ Tel 409 Fr M till S, nr 173 24 jan 1945 För Gennadj De inbjudna på svenska språket Kemper anhåller om att innan avresan lämna honom 2075 kr för köp (förvärv) /43grp/
Detta är då det "bevis" som Jallai anser sig ha funnit för den här påstådda spionringen. Problemet här är förstås att namnet Kemper är fingerat. Det framgår inte av artikeln om det svenska namn som finns omnämnt i det sovjetiska telegrammet som snappats upp i Venona faktiskt är Kemper eller om Jallai själv ändrat i telegrammet genom att stoppa in "Kemper" istället för det verkliga namnet på den man som Jallai döpt om till just "Kemper".
Problemet här är förstås, att om Jallai använt "Kemper" som fingerat namn för någon som i verkligheten heter (säg) Johansson i efternamn så betyder ju telegrammet absolut ingenting. "Den inbjuden svenska språket JOHANSSON" är ju inte så värst informativt med tanke på hur många Johansson det finns i Sverige. Det så kallade beviset bygger på att det namn som står i telegrammet är så pass ovanligt att det inte kan avse någon annan än just den här mannen på FRA som Jallai pekar ut under det fingerade namnet "Kemper".
Med andra ord är Jallais påstådda bevisning ingen bevisning alls utan bara en tom gest i ännu en av hans sensationsartiklar som har till syfte att sälja hans egna spionromaner. Det ska jag säga, att även om Jallai skriver om intressanta saker på sin blogg så är det dåligt ställt med tillförlitligheten i den information han lägger ut och han har som regel dåligt på fötterna med de påståenden han gör. Ett exempel som jag nyligen tog upp här i tråden var hur han okritiskt förmedlade den där lettiske avhopparens skvaller om att Nikolaj Nejland skulle ha varit KGB-agent och även Olof Palmes tennispartner. Av de två påståendena är det förra i alla fall en rimlig misstanke men som framgår av Bengt Nylanders "Säpo inifrån" så är det där med tennispartnerskapet milt talat en överdrift. Jag tycker det är ett bra exempel Jallais arbetsmetoder, att medelst lösa montage försöka väcka de sensationer som behövs för att sälja fler spionromaner.
Finns det överhuvudtaget någon substans i Jallais påståenden tillika anklagelser om en spionring på FRA? Som jag ser det är svaret helt enkelt "nej". Att sedan ge sig in på negativ bevisning är naturligtvis utsiktslöst, för det går inte att med hundraprocentig säkerhet säga att något slikt INTE kunnat existera, men för mig ter det sig väldigt långsökt. Vad som däremot inte ter sig lika långsökt, det är att läckor av information som inhämtats av FRA blivit identifierade bland den information som avlyssnats och analyserats från sovjetiskt håll. På så vis har man blivit varse problemet och satt igång vissa utredningar på kontraspionaget (dvs Säpo:s ryssrotel). Sedan har de undersökningarna inte lett någonstans utan lagts ner, men då har Jallai hittat sådant material i Säpo-arkivet och så upphöjer han blotta misstanken till något mer än så, med "bevisning" från ett redan då 20 år gammalt avkodat telegram där det där namnet "Kemper" nämns under kryptiska former. Det här är ju ingenting alls.
Om man tänker sig, rent hypotetiskt, att Jallai fått tillgång till ett mer samtida telegram, säg från början av 1960-talet, där namnet "Kemper" nämns och där det verkliga namnet på mannen är så unikt att det inte kan råda mycket tvivel om vem som avses, hur skulle man då ställa sig till det? Saken är ju, att om denne "Kemper" verkligen vore sovjetisk spion så skulle hans namn inte förekomma i sådana telegram utan då skulle ha benämnas med ett kodnamn. En öppen (om än krypterad) användning av det verkliga namnet skulle nog inte kunna tas riktigt på allvar av kontraspionaget, utan om det överhuvudtaget "betyder något" så skulle det vara att man försökt lägga ut villospår genom att peka mot just denne "Kemper.
Kontraspionage av det här slaget går i mångt och mycket ut på "triangulering" av information från olika källor och vid olika tidpunkter i syfte att "lägesbestämma" vilka som avses och vad det ror sig om. I det komplexa spelet mellan öst och väst så råder naturligtvis full medvetenhet om att bägge sidor arbetar på det viset. Just därför går spelet upp till nästa nivå, där man använder villospår och desinformation i syfte att vilseleda den andra sidan i deras trianguleringsförsök. Desinformationen blir då en slags "störsignaler" som gör att lägesbestämningen förskevas så att motparten tittar på fel ställen – och på fel personer.
Om namnet "Kemper" förekommit halvöppet (bakom Venona-krypteringen) på det sätt som Jallai funnit så skulle det med största säkerhet handla om just ett sådant försök att skicka ut störsignaler för att få motparten att titta på just denne "Kemper" istället för på det verkliga objektet som man söker efter. Men nu låg det alltså ganska många år mellan telegrammet ifråga och den påstådda spionringen på FRA, och dessutom vet vi som sagt inte ifall "Kemper" står för något vanligt namn eller om det verkligen är så unikt att det medger identifiering av just den FRA-man som Jallai kallat för "Kemper".
(Slut på del 1. Del 2 följer omgående.)