2023-11-09, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det handlar inte bara om kronor och ören utan också om värdighet. Jag skulle skaffa ett Amex platinum om jag vore du.

650kr/månaden låter saftigt. 7800kr årligen.
Min vanliga årsspendering 200k = 560kr ”tillbaka” på Amex. Nästa år blir då 1120kr tillbaka.
6700kr kvar av årsavgiften.
3 middagar för 2 per år = 3000kr? 3700kr kvar
Access till flygplatslounge kanske 10-15ggr per år = 15x250=3750kr. ”Tjänar” 50kr det året men nästkommande så förlitar jag ca 500 eller mer om jag reser mindre.

Ska tillägga att jag har en partner men inte så bra koll på hennes spenderingar men kanske 150-180k max. Men hade varit nice att ge henne extrakortet som jag ser att Amex platinum ger.

Jag kommer från att Amex inte funkar överallt, men sett att flera i tråden hr något Visa som backup. Får bli så för mig också i så fall.

Men nyfiken på fler synpunkter!
Citera
2023-12-09, 16:16
Medlem
Shell Mastercard / Ikano Bank ändrar villkoren:

2024-02-15
Justering av bonus från 0,5% till 0,25%.
Citera
2023-12-10, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbangdeluxe
Shell Mastercard / Ikano Bank ändrar villkoren:

2024-02-15
Justering av bonus från 0,5% till 0,25%.

Har du en källa på detta som du kan dela med dig av?

Jag hittar inget på sidan och har inte heller fått något mail?
Citera
2023-12-10, 11:05
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riggragg
Har du en källa på detta som du kan dela med dig av?

Jag hittar inget på sidan och har inte heller fått något mail?

https://ikanobank.se/villkorsandring/shell-mastercard

Motsvarande sida hos Preem är inte uppdaterad, men det känns väl troligt att det kommer där också då villkoren varit identiska hittills.
Citera
2023-12-10, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det handlar inte bara om kronor och ören utan också om värdighet. Jag skulle skaffa ett Amex platinum om jag vore du.

Betalar ändå med Google Wallet, ingen ser det fysiska kortet, spelar ingen roll om det är American Express eller Coop Mastercard.
Citera
2023-12-10, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
https://ikanobank.se/villkorsandring/shell-mastercard

Motsvarande sida hos Preem är inte uppdaterad, men det känns väl troligt att det kommer där också då villkoren varit identiska hittills.

Ok tack,

Någon som känner till ett kort som liknar Shell/Preem?

Jag är egentligen bara ute efter:

* Ingen årsavgift
* Åtminstone 0,5% bonus som ger cashback(inte checkar och annat strul) som sätts in på ett konto så att kreditfakturan reduceras.
* Möjligt att föra över pengar så man har ett tillgodohavande som på ett vanligt debetkort/konto.

Fungerar det sistnämnda hos Bank Norwegian?
Citera
2023-12-10, 19:19
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av empompom
Får man cashback om man tankar på deras mackar med de korten? Tankar nämligen firmabilen med eget kort och lämnar in kvittot till chefen. Blir ett par tankar i månaden så de hade nog genererat lite gratispengar till mig själv.

Ingen cashback på drivmedel, däremot brukar det vara en rabatt på den egna kedjan. Shell MC har tex 15 öre/liter.
Citera
2023-12-22, 18:37
Medlem
Glits avatar
Bästa kreditkortet nu i slutet på 2023 för att betala vardagliga saker med? Komplett i början var rätt bra, 1% tillbaka i butik, 2% tillbaka om man betalar online, 4% tillbaka när man handlar på komplett.

Spenderar 5000:- i månaden, men vore roligt om man fick tillbaka något. Idag har jag enbart bank kort.

Finns det något som är i närheten av detta idag?
Citera
2023-12-22, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glit
Bästa kreditkortet nu i slutet på 2023 för att betala vardagliga saker med? Komplett i början var rätt bra, 1% tillbaka i butik, 2% tillbaka om man betalar online, 4% tillbaka när man handlar på komplett.

Spenderar 5000:- i månaden, men vore roligt om man fick tillbaka något. Idag har jag enbart bank kort.

Amex Blue Cashback, 1,25% tillbaka. Dock månadsavgift på 35 kr. 15 månaders gratis månadsavgift om du blir inbjuden.
Senast redigerad av Kaleus 2023-12-22 kl. 19:48.
Citera
2023-12-22, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glit

Bank Norwegian-kortet.
Citera
2023-12-22, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Amex Blue Cashback, 1,25% tillbaka. Dock månadsavgift på 35 kr. 15 månaders gratis månadsavgift om du blir inbjuden.

Om Amex hade 100% täckning så hade det varit ett alternativ men om tvunget måste riva fram ett reservkort som är kopplat via VISA och Mastercard så känns ju Amex ganska kasst.
Citera
2023-12-22, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradstronger
Om Amex hade 100% täckning så hade det varit ett alternativ men om tvunget måste riva fram ett reservkort som är kopplat via VISA och Mastercard så känns ju Amex ganska kasst.
95% av min spend går med Amex, men ja det är synd att de inte har 100% täckning. Men att ha ett extrakort är inte dumt oavsett. Det hade jag tidigare också, utifall det tex skulle va något tekniskt fel etc. Nu kör jag combin Amex Blue Cashback och Bank Norwegian Visa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in