2023-10-07, 19:32
Medlem
Nu när det känns lägligt att överge EuroBonus, vad ska man köra med istället? Tror ni att resursbank öppnar upp miles & more nu kanske?
Citera
2023-10-08, 14:36
Avslutad
Någon som har Amex gold och som är nöjd med det?
Citera
2023-10-08, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woundsinmysalt
Kanonbra tips, bättre än både PFC och Revolut.

Beror väl på hur stirt behov man har av att tavut kontanter vs behov av valutakonton. Northmill har väl inga valutakonton? Det är störta behållningen hos Revolut.
Citera
2023-10-08, 22:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Beror väl på hur stirt behov man har av att tavut kontanter vs behov av valutakonton. Northmill har väl inga valutakonton? Det är störta behållningen hos Revolut.
Om du går tillbaka och läser vad jag efterfrågade så ser du mitt behov.
Citera
2023-10-09, 16:05
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Någon som har Amex gold och som är nöjd med det?

Nja. Har haft, men det är ju en massa ställen som Amex inte fungerar på, vilket blir tröttsamt.
Citera
2023-10-16, 08:10
Medlem
Tja! Är det värt och skaffa typ Revolut eller Northmill enbart för en större resa utomlands? Ska nämligen gifta mig nästa år i Thailand och räknar med att spendera ca 50k då i en annan valuta. Alternativt något annat kort som har låg/ingen valutapåslag? Skulle säga att så länge månadskostnaden är under hundringen så skulle det vara ok. Mitt nuvarande kort (resurs) är ganska värdelöst ändå, så funderar på att byta helt...
Citera
2023-10-16, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av protein4u
Tja! Är det värt och skaffa typ Revolut eller Northmill enbart för en större resa utomlands? Ska nämligen gifta mig nästa år i Thailand och räknar med att spendera ca 50k då i en annan valuta. Alternativt något annat kort som har låg/ingen valutapåslag? Skulle säga att så länge månadskostnaden är under hundringen så skulle det vara ok. Mitt nuvarande kort (resurs) är ganska värdelöst ändå, så funderar på att byta helt...
Givetvis värt. Både Revolut och Northmill finns som gratisversioner, dvs utan månadsavgift.
Citera
2023-10-16, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woundsinmysalt
Riktigt surt att PFC läggs ner då kortet var överlägset. Ute efter en ersättare, om det ens finns?

Der som var så himla bra var ingen årsavgift och ingen växlingsavgift så man kunde använda kortet över hela världen utan några avgifter.

Jag har Revolut också men dem har gratis växlingsavgift mån-fre bara samt med en gräns på max 10k/mån.

Med Revolut kan man bara ta ut cash för 2000 kr/mån avgiftsfritt så för bankomatuttag utomlands använder jag Norwegian. Också ett bra kort men här tillkommer en växlingsavgift på 1.75% på bankomatuttag utomlands.

Finns det nåt bättre än Norwegian/Revolut för bankomatuttag utomlands?

Revolut och wise har fördelar med valutapåslaget
Skrivs mkt om försämrade villkor med revolut, skrivs inte varken bu eller bä om wise

curve inget valutapåslag under 200euro, även här försämrade villkor

annars finns northmill och n26
frågan är hur länge de finns kvar såsom pfc, lunar etc
man kanske får räkna med att gratisperioden tar slut efter något år, kanske värt ändå och så bytar man till en annan gratis
Citera
2023-11-02, 15:38
Medlem
Stötte på ett problem med mitt Circle K Mastercard .. har gräns på 50.000kr.

Skulle köpa en vara för 15k men det gick inte i fysisk butik men då gick det inte för det gick övergränsen eller något. Någon som vet varför?

Köp på nätet brukar gå bra
Citera
2023-11-05, 18:06
Medlem
Bank Norwegian har börjat skruvat lite på villkoren för kreditkortet:

Citat:
Hej!

Från och med 1 januari 2024 gör vi en förändring i reglerna för bonusintjäning med Bank Norwegian-kortet. Den årliga intjäningsgränsen på 100 000 kr, som tidigare har gällt för cashback-intjäning, kommer nu att gälla för både cashback och CashPoints tillsammans. Intjäningsgränsen gäller per kalenderår och återställs den 1 januari varje år.

Det finns inga förändringar i CashPoints-intjäningen i övrigt. Du kommer fortfarande att tjäna 0,5 % CashPoints på varuköp – både i Sverige, utomlands och online – och du kommer fortfarande att kunna tjäna extra CashPoints enligt gällande regler vid köp av flygbiljetter hos Norwegian.

Cashback-intjäningen kommer inte att ändras och fortsätter att vara 0,5 % på varuköp.
Citera
2023-11-09, 18:35
Medlem
Jag har eventuellt 2 stora köp som kan bli 50-150k styck början av nästa år. Troligen 2 olika månader men kan också bli samma månad. Jag kan köpa och sen betala beloppet direkt så jag behöver inte mer än 150k kredit belopp. För enkelhetens skull säger vi att det är 2 köp på 100k.

Jag har idag Norwegian och Morrow (gamla Komplett) men undrar om jag kanske har bättre nytta av något annat?

Morrow har 1 % bonus på enskilda köp över 20000 kronor och 0,5 % bonus på övriga köp. MEN Maximalt intjänande av bonuspoäng är 500 poäng per månad.
100000*0.01=1000p så där är jag över gränsen direkt, så 50k ner i sjön

Norwegian har 0,5 % intjäning på varuköp. Så där får jag 500p. Men som känt har dom precis ändrat så maximala intjäningsgränsen är 100k så efter ett köp är kortet inte värt att använda mer för hela året.

För övrigt så har jag ingen bil, flyger väldigt mycket på fritiden. Främst inom Europa till olika destinationer, men inte enbart med Norwegian utan har tagit det flyg som är bäst/billigast.
Jag spenderar ca 200-250k per år. Hittills 224k på Norwegian kortet.

Har ni något tips på ett kort som kan vara bra för mig med tanke på de två stora köpen jag ska göra?
Citera
2023-11-09, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shitzu
Jag har eventuellt 2 stora köp som kan bli 50-150k styck början av nästa år. Troligen 2 olika månader men kan också bli samma månad. Jag kan köpa och sen betala beloppet direkt så jag behöver inte mer än 150k kredit belopp. För enkelhetens skull säger vi att det är 2 köp på 100k.

Jag har idag Norwegian och Morrow (gamla Komplett) men undrar om jag kanske har bättre nytta av något annat?

Morrow har 1 % bonus på enskilda köp över 20000 kronor och 0,5 % bonus på övriga köp. MEN Maximalt intjänande av bonuspoäng är 500 poäng per månad.
100000*0.01=1000p så där är jag över gränsen direkt, så 50k ner i sjön

Norwegian har 0,5 % intjäning på varuköp. Så där får jag 500p. Men som känt har dom precis ändrat så maximala intjäningsgränsen är 100k så efter ett köp är kortet inte värt att använda mer för hela året.

För övrigt så har jag ingen bil, flyger väldigt mycket på fritiden. Främst inom Europa till olika destinationer, men inte enbart med Norwegian utan har tagit det flyg som är bäst/billigast.
Jag spenderar ca 200-250k per år. Hittills 224k på Norwegian kortet.

Har ni något tips på ett kort som kan vara bra för mig med tanke på de två stora köpen jag ska göra?

Det handlar inte bara om kronor och ören utan också om värdighet. Jag skulle skaffa ett Amex platinum om jag vore du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in