2023-12-08, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Jag har inga som helst belägg för självmord, det är bara en magkänsla i kombination med likheterna med Liv i Timrå som även hon åkte i en riktning, lämnade spår i form av att tanka bilen för att sedan vända åt motsatt håll och köra ner till Gävle där hon senare hittades död, inga misstankar om brott.

https://www.flashback.org/t3517522

Han verkar vara som ett spöke.. ingen verkar veta vem han är trots att han borde gått skola i Skellefteå hela sitt liv och även arbetat på en ganska stor arbetsplats. Det är verkligen märkligt att ingen kan säga ett enda ord om honom.

Ok då förstår jag!
Ne det är mycket märkligt, för även om han inte har många vänner brukar alltid någon veta något…
Citera
2023-12-08, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toblemona
Visst kan en nyare telefon fungera på GSM-nätet, men principen är att den använder högsta tillgängliga frekvensband. I Jävre ska det enligt uppgift finnas 5G-nät. Nu vet jag inte om Elliot hade en 5G-kompatibel telefon, men det finns alltså 4G på platsen som alla moderna smartphones använder.
Ju längre från bostaden du kommer, desto svagare blir signalen, och du kan en bit bort "se" att nätet finns fast det fungerar inte att använda. Kommer du ännu längre ifrån tappar telefonen helt kontakten med ditt wifi.

Ja det är exakt så jag menar, och jag förstår att telefonen kommer använda högsta möjliga frekvens som är möjlig på platsen. Men jag gissar att polisen/mastägaren inte kan se vilken uppkoppling telefonen hade när den stängdes av? De ser väl bara att den var uppkopplad och blev nedkopplad, inte hur bra täckning den hade?

Om vi tar ett exempel med min telefon så kan man ju inte utesluta att den är 50m från min bostad även om den säger att den är uppkopplad till mitt wifi, om än jag bara kan surfa inom 15m från routern. Det är lite så jag tänker om polisens uttalande också, det är rimligt att anta att min telefon befinner sig i mitt hem om den är uppkopplad till mitt wifi, men den kan även befinna sig inom ett avstånd på 50m från routern. Sökandet lär ju ha utgått ifrån mastens position och arbetat sig utåt..
Citera
2023-12-09, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Randigzebra95
Ok då förstår jag!
Ne det är mycket märkligt, för även om han inte har många vänner brukar alltid någon veta något…

Mycket märkligt som sagt.. han borde ju haft minst 20-25 klasskompisar i grundskolan, 20-25 till i gymnasiet, + alla lärare, elever i grannklassen, grannar både hos föräldrar som yngre och i sin egna lägenhet sista året, arbetskollegor, kassörskan på ICA.. måste väl vara minst flera hundra personer som känner till honom?!
Citera
2023-12-09, 00:06
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Ja det är exakt så jag menar, och jag förstår att telefonen kommer använda högsta möjliga frekvens som är möjlig på platsen. Men jag gissar att polisen/mastägaren inte kan se vilken uppkoppling telefonen hade när den stängdes av? De ser väl bara att den var uppkopplad och blev nedkopplad, inte hur bra täckning den hade?

Om vi tar ett exempel med min telefon så kan man ju inte utesluta att den är 50m från min bostad även om den säger att den är uppkopplad till mitt wifi, om än jag bara kan surfa inom 15m från routern. Det är lite så jag tänker om polisens uttalande också, det är rimligt att anta att min telefon befinner sig i mitt hem om den är uppkopplad till mitt wifi, men den kan även befinna sig inom ett avstånd på 50m från routern. Sökandet lär ju ha utgått ifrån mastens position och arbetat sig utåt..

Polisen kan inte se något alls, det kan bara operatören göra. Polisen är beroende av uppgifter därifrån. Operatören kan se vilket nät telefonen varit uppkopplad på. Det verkar vara väldigt bra täckning på platsen hos alla de stora operatörerna.
Citera
2023-12-09, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jo, och jag har ingen aning om hur han är med pengar, men är han noggrann så är ett par tre hundra ändå en del.

Inte så mycket om man är 20 år och exempelvis ska på dejt innan sin kurs hos nån som bor i närheten man kanske sover över hos? Kanske träffats på nån app och inte vet varandras fulla namn, utan kanske smeknamn/användarnamn. Sen dyker han aldrig upp och hon tror att hon blivit ghostad.
Ska man generaliserar så brukar väl tjejen vanligare vara yngre än äldre. I nyheter och på facebook så är han överallt. Men hänger man inte där som yngre så kan det ju faktiskt gå en förbi..?

Sen är det inte skitkonstigt att en norr- eller västerbottning kör ut i en "snöstorm". Speciellt när man är ung och odödlig och kanske har investerat pengar i kursen eller känner plikt mot arbetsgivaren att genomföra vad de kanske kommit överens om..? Skulle vi aldrig köra när det snöar så skulle vi behövt börja jobba hemifrån, långt innan covid.

Nu spekulerar jag precis lika mycket som alla andra. Och vi har ju inte tillgång till jättemycket material som underlag för att lyckas pussla ihop en bild.
Finns det någon idé att försöka brainstorma hur vi kanske kan hjälpa istället? Flashback är ju ett forum för kreativitet om något.
Citera
2023-12-09, 00:22
Medlem
Ser att någon kommenterat följande på mammans inlägg på Facebook ” En vän till mig som åkte I ett högre fordon nämnde i förbifarten att han sätt en liknande bil ca 1 km söder om Jävre i norrgående riktning. Den har åkt av och står nere i diket. Svår att se från en vanlig bil. Bör kollas.”
Någon som vet mer om det? Alt bor i närheten och kan åka ut och kolla?
Citera
2023-12-09, 00:23
Medlem
Citat:
Ok då förstår jag!

Ja, ytterst märkligt att det är så tyst om hans person, ensamvarg som fastnat i nån form av kriminalitet, missbruk?
Citera
2023-12-09, 00:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Ja, ytterst märkligt att det är så tyst om hans person, ensamvarg som fastnat i nån form av kriminalitet, missbruk?
Spel?
Citera
2023-12-09, 00:34
Medlem
Citat:
Jag har tänkt på precis samma frågor och vi tänker hyfsat lika, dock är jag osäker på självmord, någon vet mer än någon vill berätta, frågan är bara vem och varför?
Jag har endast läst en kommentar i tråden om att han skulle ha nå kriminellhistoria, någon som kan intyga det? Det borde finnas någon som känner han?
Varför håller alla tyst? Jag såg på Facebook att han inte hade så många vänner, frågan är har han alltid haft ”lite” vänner? Någon borde ju gått i samma klass/ skola som han som vet hur han är som person?
Jag ska läsa vidare i tråden och se om något mer dyker upp!

Skellefteå är ingen stor stad och händelsen har därför nog nått ut till en stor andel av befolkningen. Tråden har pågått rätt länge och frågan har kommit upp som en spekulation flera gånger. I små städer finns det alltid nån som har koll. Jag tror att vi hade börjat få in verifierande inlägg i tråden rätt snabbt om han rörde sig i såna kretsar.

Då känns autism som en bättre förklaring. Jag vet en ung tös som drog till Skåne på arbetsintervju och blev av med sin telefon på vägen. Föräldrarna var oroliga som tusan, då det gick dagar utan nån som helst kontakt och de anmälde henne försvunnen. Sen när hon kom hem så hade tösen sån stereotypisk autustiskt oförståelse för varför de varit oroliga, då de visste att hon skulle vara på resande fot några dagar.
Citera
2023-12-09, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nilahawen
Skellefteå är ingen stor stad och händelsen har därför nog nått ut till en stor andel av befolkningen. Tråden har pågått rätt länge och frågan har kommit upp som en spekulation flera gånger. I små städer finns det alltid nån som har koll. Jag tror att vi hade börjat få in verifierande inlägg i tråden rätt snabbt om han rörde sig i såna kretsar.

Då känns autism som en bättre förklaring. Jag vet en ung tös som drog till Skåne på arbetsintervju och blev av med sin telefon på vägen. Föräldrarna var oroliga som tusan, då det gick dagar utan nån som helst kontakt och de anmälde henne försvunnen. Sen när hon kom hem så hade tösen sån stereotypisk autustiskt oförståelse för varför de varit oroliga, då de visste att hon skulle vara på resande fot några dagar.

Ja det kan vara en förklaring, är det någon som vet om tipset som kom in angående bilen i diket?
Citera
2023-12-09, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nilahawen

Ser att någon kommenterat följande på mammans inlägg på Facebook ” En vän till mig som åkte I ett högre fordon nämnde i förbifarten att han sätt en liknande bil ca 1 km söder om Jävre i norrgående riktning. Den har åkt av och står nere i diket. Svår att se från en vanlig bil. Bör kollas.”
Citera
2023-12-09, 00:39
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Var såg du den kommentaren? Kan inte hitta den? På vilket inlägg på mammans facebook?

Kan den ha tagits bort för att någon håller på att kolla upp tipset?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in