2023-12-08, 17:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av toblemona
Någon som har en aning om killen har någon koppling till kriminalitet eller droger i någon form? Vad är det för rykten som sägs finnas?
Helt klart relevant. Enligt far o mor kan han befinna sig i Finland Norge eller hela Sverige. Dags att tala om vem är Elliott.
Citera
2023-12-08, 18:02
Medlem
pillowpops avatar
Jag har inte läst allt, men jag hoppas man kollat runt de vattenövergångar bilen passerade på väg norrut.
Citera
2023-12-08, 18:13
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GBskaina
Jag tror att skulle på date på ort norröver (det berättar man kanske inte förrän det är något seriösare, jag hade inte gjort det i alla fall) och åkte av på ett jävligt olämpligt ställe.

Alternativt självmord, men med tanke på snöstormen tror jag mer på ovanstående

Hans date borde väl ha hört av sig till polisen i så fall, kan man tycka?
Citera
2023-12-08, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Safarihatt
Det handlar om en kille som är 20 år, inte många som använder facebook i den åldern. På instagram har han 300 följare. Skulle gissa att de flesta använder snapchat eller andra sociala medier.

Hoppas han hittas snart.

Ja okej, jag köper det.. 20åringar använder kanske inte Facebook idag som man gjorde på min tid. Antalet Följer och Följare på IG kändes mer rimligt än 65 vänner på FB.

Citat:
Masterna har väldigt olika räckvidd beroende på typ av terräng m.m. Berg och skog minskar räckvidden radikalt. Bor själv 2 km från mast men saknar helt täckning pga berg. Några 10 mil är det inte fråga om ens under goda förhållanden.

Mycket märkligt att inte polisen har den informationen isf.. deras info borde väl komma direkt ifrån mastägaren antar jag?
Citera
2023-12-08, 18:36
Medlem
Kan ju ha skett ett brott och hans bil är dumpad och nu översnöad därför dem inte hittar den just nu. Är ju säkert mkt snö kring skellefteå nu. Mer än vanligtvis kanske
Citera
2023-12-08, 18:40
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Ja okej, jag köper det.. 20åringar använder kanske inte Facebook idag som man gjorde på min tid. Antalet Följer och Följare på IG kändes mer rimligt än 65 vänner på FB.

Mycket märkligt att inte polisen har den informationen isf.. deras info borde väl komma direkt ifrån mastägaren antar jag?

Har själv läst datakommunikation, så detta tror jag inte, utan vet. Polisen har ingen koll på teknik, men däremot massor av okunnig personal som inte vet vad de pratar om.
Citera
2023-12-08, 18:44
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JQm4oR/20-arige-elliott-fran-skelleftea-ar-forsvunnen-stor-sokinsats-pagar

Jag fattar inte detta, polisen sätter in ytterligare resurser NU - bland annat en helikopter - efter en vecka. Det är knappast någon idé längre, han kan inte ha överlevt så här länge i en utkyld bil. Varför gjorde de inte det på en gång när han anmäldes försvunnen? Nu är det ingen mening längre, nu skulle de lika gärna kunna lägga resurserna på annat och vänta tills bilen tinar fram på våren...

Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Hans date borde väl ha hört av sig till polisen i så fall, kan man tycka?

Man tycker det, men folk gör ofta inte det av någon märklig anledning. Jag tänker nu t.ex. på den pensionerade kvinnliga prästen, som körde fast i en snöstorm och frös ihjäl för några år sedan.

Hon hade varit på väg för att lämna en blomma till en person som fyllde 80. Denne bodde avlägset, tillsammans med sin fru. De visste att hon skulle komma, men när hon inte kom anmälde de inte det till polisen. Inte heller försökte de nå henne eller fråga runt, för att förvissa sig om att inget hänt henne. Mycket märkligt.
Citera
2023-12-08, 18:48
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Upptäckte just att Norran publicerat en artikel igår kl 09.24 också.
https://norran.se/nyheter/skelleftea/artikel/20-aring-fran-skelleftea-fortfarande-forsvunnen/rmy0488r

Hur kan någon på MP uttala sig så?!
Vad vet han om hur E mår? Vad vet nån om hur E mår?

Det är vanligt att folk som dör i suicid inte har sagt någonting till någon innan det sker, det är vanligt att man är tyst om det pga skam och skuldkänslor. De ger ett sken av att allt är bra, fast det egentligen inte alls är bra.

Så igen.. hur kan han säga en sån sak?!
Fruktansvärt oprofessionellt.
Killen var fullt frisk och mådde jättebra.

Har funderat en del på det uttalandet och tänker först, att det inte är MP själva utan föräldrarna som har beskrivit Elliott så, men att det kan ligga någonting bakom deras positiva beskrivning, ett sätt att dölja sanningen om att han inte mådde jättebra och var fullt frisk - vad nu fullt frisk betyder. Har han haft någon sjukdom nyligen som han har blivit frisk ifrån? 20-åringar är väl i regel friska.

Han kanske hade visat tecken på sinnesstämningar och beteenden som inte ska komma fram i det offentliga, vilket man kan förstå.

Föräldrarna säger ingenting om hans egentliga mående eller liv med vänner osv utan är så fokuserade på letandet, vilket är rätt i o f s. De tror bl.a. att han kan vara i Finland eller Norge - vad skulle han dit och göra? Har han försvunnit tidigare till Finland och Norge?

Så mycket mer info man skulle vilja ha - varför skulle han sticka iväg en onsdag och ljuga om vad han skulle göra den dagen för familj och vänner.
Senast redigerad av exoticspice 2023-12-08 kl. 18:56.
Citera
2023-12-08, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Man har väl ett ärende att uträtta om man kör minst 6 mil i ett riktigt snöoväder. Och ett ärende som kräver att man kör en del mil i sådant väder går oftast ut på att man ska träffa någon.

Om han nu skulle träffa någon så borde väl denna någon ha hört av sig om Elliot inte dök upp, och det står om honom i tidningarna?

Men ingen verkar ha hört av sig, och ingen verkar ens veta vart han var på väg (eller har jag missat något?).

Enda alternativet, som jag kan se det, är att han velat testa bilen i snöovädret och flugit av någonstans. Men tar man verkligen en så lång nöjestur?

Håller med dig, man ger sig inte ut på en nöjestur som slutar med att man råkar köra av vägen en kväll som den han försvann.. man har ett ärende att uträtta om man sätter sig och kör 6 mil i de förhållandena som var. Mest troligt skulle han träffa någon, frågan är om det var ett ragg, en vän, en drugdealer eller självaste gud..

Citat:
Ursprungligen postat av Ladusvalan55
Jag tror att polisen menar 10Km för om räckvidden är 10Mil så skulle ju telefonen kunna finnas söder om Skelefteå, och man säger ju att han kört norr över.

Citat:
Tror jag med. 10 mil vore helt orealistiskt. Men 10 km fungerar bara under goda förhållanden.

Citat:
Ursprungligen postat av sydmanen
Vet inte om du missar en viktig del, 10mil då tar en annan mast över för länge sedan

Jag har ju citerat flera gånger det polisen har sagt i sitt uttalande.. vad skulle jag ha missat?

Men vi tar det igen:
Citat:
Hur stort är mastens upptagningsområde?
– Det är ett tiotal mil runt Jävre

– De som sökte av området kring Jävre var jättenoga. De körde över tio mil runt Jävre och höll på i fem timmar under lördag och söndag.

Idag vill vi vädja till alla privata markägare och till dig som äger ett hus, ett fritidshus eller stuga i en 10 mils radie inåt landet från Jävre och Skellefteå.

Jag köper inte att polisen är så långt ute och cyklar att de tror att området är 10x större än det faktiskt är. Min fråga kvarstår, måste det vara en "3G mast" som nämnts tidigare eller kan det vara nån annan typ av mast? Kan dessa 3G master ta emot någon annan typ av signal på 10 mils radie? Hur är det med GSM, LTE och allt vad det heter? Når såna signaler längre?

Upprepar att jag inte kan något om såna här master och signaler, men jag köper inte heller att polisen skulle ha så dålig koll.
Citera
2023-12-08, 18:53
Medlem
Citat:
Har själv läst datakommunikation, så detta tror jag inte, utan vet. Polisen har ingen koll på teknik, men däremot massor av okunnig personal som inte vet vad de pratar om.

Polisen kanske inte har koll egentligen, men de lär väl ha ställt den frågan till mastägaren när de begärde in datan om hans telefon? Känns ju ytterst märkligt att de bara skulle ha gissat sig till radien? En siffra tagen ur luften om man ska tro er..
Citera
2023-12-08, 18:54
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
Håller med dig, man ger sig inte ut på en nöjestur som slutar med att man råkar köra av vägen en kväll som den han försvann.. man har ett ärende att uträtta om man sätter sig och kör 6 mil i de förhållandena som var. Mest troligt skulle han träffa någon, frågan är om det var ett ragg, en vän, en drugdealer eller självaste gud..

Jag har ju citerat flera gånger det polisen har sagt i sitt uttalande.. vad skulle jag ha missat?

Men vi tar det igen:

Jag köper inte att polisen är så långt ute och cyklar att de tror att området är 10x större än det faktiskt är. Min fråga kvarstår, måste det vara en "3G mast" som nämnts tidigare eller kan det vara nån annan typ av mast? Kan dessa 3G master ta emot någon annan typ av signal på 10 mils radie? Hur är det med GSM, LTE och allt vad det heter? Når såna signaler längre?

Upprepar att jag inte kan något om såna här master och signaler, men jag köper inte heller att polisen skulle ha så dålig koll.

Dags att du omvärderar polisens uttalanden då. De är ute och cyklar här. Ingen mast har ett täckningsområde på tiotals mil. Då skulle det inte behövas särskilt många för att täcka hela Sverige. Polisen gör ofta okunniga uttalanden på olika områden. Däremot har jag hittat tre mobilmaster i Jävres omedelbara närhet, alla ligger strax norr om orten, vid Orrträskberget. De verkar vara de enda i direkt närhet till orten, så det bör vara någon av dessa det handlar om. EDIT: Det finns dessutom ett par master sydost om Jävre, vid Kälen.
Senast redigerad av toblemona 2023-12-08 kl. 18:57.
Citera
2023-12-08, 18:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Killen var fullt frisk och mådde jättebra.

Har funderat en del på det uttalandet och tänker först, att det inte är MP själva utan föräldrarna som har beskrivit Elliott så, men att det kan ligga någonting bakom deras positiva beskrivning, ett sätt att dölja sanningen om att han inte mådde jättebra och var fullt frisk - vad nu fullt frisk betyder. Har han haft någon sjukdom nyligen som han har blivit frisk ifrån? 20-åringar är väl i regel friska.

Han kanske hade visat tecken på sinnesstämningar och beteenden som inte ska komma fram i det offentliga, vilket man kan förstå.

Föräldrarna säger ingenting om hans egentliga mående eller liv med vänner osv utan är så fokuserade på letandet, vilket är rätt i o f s. De tror bl.a. att han kan vara i Finland eller Norge - vad skulle han dit och göra? Har han försvunnit tidigare till Finland och Norge?

Så mycket mer info man skulle vilja ha - varför skulle sticka iväg en onsdag och ljuga om vad han skulle göra den dagen för familj och vänner.
En spekulation skulle ju kunna vara att ge sig ut i storm då har man ett uppdrag eller ett mål med sin resa vad det än månde vara. För att kunna lokalisera det måste vi veta vem han var som person. Något annat går inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in