2023-12-08, 13:36
Medlem
Är det bilen och mobilen man lokaliserat till Jävre? Elliott behöver ju inte ha varit med i bilen, någon kan ha snott den.
Citera
2023-12-08, 14:00
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Man har väl ett ärende att uträtta om man kör minst 6 mil i ett riktigt snöoväder. Och ett ärende som kräver att man kör en del mil i sådant väder går oftast ut på att man ska träffa någon.

Om han nu skulle träffa någon så borde väl denna någon ha hört av sig om Elliot inte dök upp, och det står om honom i tidningarna?

Men ingen verkar ha hört av sig, och ingen verkar ens veta vart han var på väg (eller har jag missat något?).

Enda alternativet, som jag kan se det, är att han velat testa bilen i snöovädret och flugit av någonstans. Men tar man verkligen en så lång nöjestur?
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2023-12-08 kl. 14:05.
Citera
2023-12-08, 14:42
Medlem
swebarbs avatar
Hitta han levande tyvärr är det låga odds på, jättekonstigt han åkte iväg i en snöstorm så nog har det hänt nåt frågan är då vart kroppen ligger.

Det kan ju ha varit något annat som legat bakom som vi inte vet, han kanske var skyldig pengar till nån ?
Citera
2023-12-08, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toblemona
Masterna har väldigt olika räckvidd beroende på typ av terräng m.m. Berg och skog minskar räckvidden radikalt. Bor själv 2 km från mast men saknar helt täckning pga berg. Några 10 mil är det inte fråga om ens under goda förhållanden.

Jag tror att polisen menar 10Km för om räckvidden är 10Mil så skulle ju telefonen kunna finnas söder om Skelefteå, och man säger ju att han kört norr över.
Citera
2023-12-08, 15:05
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladusvalan55
Jag tror att polisen menar 10Km för om räckvidden är 10Mil så skulle ju telefonen kunna finnas söder om Skelefteå, och man säger ju att han kört norr över.

Tror jag med. 10 mil vore helt orealistiskt. Men 10 km fungerar bara under goda förhållanden.
Citera
2023-12-08, 15:05
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Jag har gått igenom alla nyhetssidor jag hittat samt alla Facebookinlägg som föräldrarna gjort inklusive alla kommentarer till inläggen i jakt på mer information om hur Elliots tisdag sett ut, men det har i princip inte framkommit någonting.

Det här är all information jag hittat om tiden innan och runt försvinnandet:

Det finns även en bild från en övervakningskamera när han lämnar jobbet.

Man undrar ju vilken tid lämnade han jobbet?
Finns det någon som vet vart han åkte efter jobbet?
Kan han ha åkt mot Norrbotten redan när han slutade, eller vart han kvar i Skellefteå i nån eller några timmar? Vad gjorde han i så fall under den tiden?
Har polisen kontrollerat hans sökhistorik?
Vilken tid hade han kontakt med vänner och föräldrar på tisdagen?
Vem träffade/pratade sist med honom, och vad pratade de om?

Informationen känns extremt knapphändig.
Vem är denna Elliot? Hittills verkar ingen i tråden känna till honom.
Hur är han som person? Intressen? Nånting?

Jag reagerade också på att han har 65 vänner på FB, jag tror jag låg runt 300 vänner när jag var 20 och jag är ingen jättesocial människa. Minst 9 av 65 är kollegor, en handfull verkar vara släkt och familj. Av de övriga så reagerade jag på att många verkar vara avsevärt mycket äldre än honom. Har han inga vänner i sin egen ålder? Man kunde ju åtminstone tycka att det borde finnas ett gäng klasskompisar på vänlistan, men jag får inte den känslan. Jag kan inte heller se att det är några jämnåriga med Elliot som kommenterar på hans mammas inlägg, så som mina nära vänner hade gjort.

Summa summarum känns det som att Elliot är en väldigt ensam människa som inte har så många andra än sin familj och kollegor. Min magkänsla har sagt suicid ända sedan tråden startades, och att han verkar ha varit så ensam förstärker tyvärr bara den magkänslan ytterligare. Låt oss hoppas att jag har fel och att han kommer hem igen..
Han lämnade jobbet 15.30.

Efter det har hans mobil ”pingats” i området kring Jävre, cirka sex mil norr om Skellefteå. Då var klockan 21.21 på kvällen. Där slutar spåren.

Det tar ca 40 min från Skellefteå och Jävre men i detta snöoväder tar det säkert längre tid, runt en timme. Då har vi lucka på ca fem timmar som vi inte vet vad han gjorde.

Familjen och vänner har inte nämnt tiden när sista kontakten var på sms och chatt, men det kan ha varit när han kom hem från jobbet där han också stannade och kanske fixade saker innan han körde hemifrån. Hans mobil pingade 21.21 vid Jävre och om det tar ca en timme att köra, då borde han startat runt 20.00 på tisdagskvällen.

Han sågs senast i Skellefteå, var där och vilken tid? Det blir väl mörkt där vid 15.00 tiden så troligtvis var det på jobbet han sågs senast, sedan blir det också för mörkt att se hans mörkgrå bil. Eller sågs han i en affär eller vid en mack.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JQm4oR/20-arige-elliott-fran-skelleftea-ar-forsvunnen-stor-sokinsats-pagar
Citera
2023-12-08, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Jag vet vad du svarade på.

Dream skrev: "Han borde inte vara långt ifrån där sista pinget."

Polisen säger: "Masten har en räckvidd på ett tiotal mil"

Sen kommer du och påstår att en 3G mast når 10km, så antingen kan du ju förklara vad du vet som polisen inte vet eller så snackar du bara skit..

Vet inte om du missar en viktig del, 10mil då tar en annan mast över för länge sedan
Citera
2023-12-08, 16:28
Medlem
Hur funkar det här "pingandet" . Pratar vi mast efter mast i ett konstant flöde som plötsligt upphört bara ,eller är det mer slumpmässigt?
Är det det senare så är Jävreområdet helt irrelevant. Kan ju lika gärna varit på väg till Luleå får att fylla på med droger inför helgen om han höll på med sånt.
Citera
2023-12-08, 16:34
Medlem
Jag tror att skulle på date på ort norröver (det berättar man kanske inte förrän det är något seriösare, jag hade inte gjort det i alla fall) och åkte av på ett jävligt olämpligt ställe.

Alternativt självmord, men med tanke på snöstormen tror jag mer på ovanstående
Citera
2023-12-08, 16:48
Medlem
Någon skrev att dom ändrat till människorov. Det är bra, eftersom resurserna ökar markant i detta läge. Man bör kunna gå igenom datatrafiken ordentligt och få en historik, den kan nog ge en hel del ledtrådar.
Citera
2023-12-08, 17:06
Avslutad
Har det framkommit något om vem denne Elliott var/är?. Vilka fritidsintressen hade han?. Vad pysslade han med på helgerna. Var han en rättskaffens man? Vilka umgicks han med?. En kartläggning behövs istället för att gissa.
Citera
2023-12-08, 17:55
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sarakulturhus
Rykten säger att han är en halv-gangster? Kan kan hålla sig borta från någon skuld?

Någon som har en aning om killen har någon koppling till kriminalitet eller droger i någon form? Vad är det för rykten som sägs finnas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in