Citat:
Ursprungligen postat av
DenOsannolike
Om jag fattat ditt scenario rätt släpps en skytt av i korsningen Tunnelgatan på Sveavägens västra sida. De har alltså tanken att makarna Palme ska gå den vägen hem. Troligtvis har de också sett makarna Palme börjat gå åt det hållet. Theutenberg har samma scenario, men han lägger till att attentatsmännen också har en tanke om att makarna Palme möjligen kommer att vid korsningen Tunnelgatan korsa över till Sveavägens östra sida för att gå ned i tunnelbanan. Det förstår inte jag, för var inte den tunnelbanenedgången stängd? Och även om den inte hade varit det, varför skulle de gå ned där när de uppenbarligen redan gått en så pass bra bit. Om jag varit attentatsman hade jag räknat med att makarna Palme bestämt sig för att gå hela vägen hem.
Den modell som blivit mitt huvudspår bygger på ett mötesscenario, där paret Palme går till Dekorima därför att de stämt träff där med någon. Då vet man på förhand att de ska komma till den platsen vid den och den tiden och därför behöver man inga reservalternativ typ en andra skytt på västra sidan Sveavägen.
Vad Theutenberg tänkt sig vet jag kort sagt inte, utan jag har levt i tron att han inte har någon modell alls för förloppet på Sveavägen utan att han förlitar sig på Kegö & Barrlings material i det avseendet. Och Kegö & Barrling har ju heller inget klart förlopp att komma med utan det är ganska vagt beskrivet i materialet som författades av Barrling.
Om tunnelbanenedgångarna för Hötorgets station vid Tunnelgatan så var de stängda med neddragna gallerjalusier på bägge sidor Sveavägen. Närmaste öppna ingång var vid Kungsgatan.
Jag har inte i någon av mina modeller haft något om att mördaren skulle komma till mordplatsen i bil, utan tvärtom har jag hela tiden utgått från att han gått dit till fots. Nu är det visserligen ganska oklart var han befinner sig och vad han gör under tiden som leder fram till mordet, och jag har inte gått in på den frågan i något av mina många inlägg här på forumet.
Vad jag däremot gått in på i åtminstone några inlägg är att mördaren verkar vara identisk med den man som vittnena Per Mellberg och Ingrid Friedel Lange ser följa efter paret Palme i gången in till Gamla Stans tunnelbanestation. Signalementet stämmer i alla fall förträffligt och det är den ende mannen i materialet som det stämmer på. Därför håller jag det för sannolikt att det är mördaren.
Det här nämner jag därför att det finns logistiska frågor i anknytning till Mellbergs & Langes iakttagelser. Ifall den gubben nu är mördaren så måste han ju på något vis ta sig från Gamla Stans tunnelbanestation och upp till Sveavägen. Då har jag kommit fram till att han nästan säkert INTE åker tunnelbana, i alla fall inte med samma tåg som paret Palme. Och om han inte åker med det tåget så åker han nog inte alls tunnelbana utan använder något annat transportmedel.
Då finns ett vittnesmål framför Grandbiografen bara några minuter innan paret Palme anländer dit, och där vittnet ser en mörk Saab göra en u-sväng på Sveavägen framför biografen och sedan stanna mitt framför glasdörrarna. I baksätet sitter en man som gör någon slags tummen upp-tecken till någon som verkar befinna sig inne i Grands foajé.
Det där har jag tänkt kan röra sig om Mellbergs & Langes gubbe, som i så fall fått skjuts från Gamla Stan upp till Grand. Den han signalerar till skulle i så fall vara Grandmannen, som finns där redan innan paret Palme kommer dit och som i så fall är identisk med vittnet Hubert Falks gubbe. Sedan kommer alltså paret Palme efter några minuter och bioföreställningen börjar så småningom.
Efter att föreställningen är slut dyker då den här Grandmannen upp igen och då följer han efter paret Palme ner till Dekorima där de stannar och växlar några ord med varandra, vilket vittnet Anders Delsborn ser. Då är vi kanske 15-20 sekunder före skotten. Grandmannen är alltså någon som Palme "känner men inte känner" – dvs han känner honom men de får inte bli sedda tillsammans offentligt.
Om vi utgår från att den just beskrivna modellen är riktig, för resonemangs skull, så har vi ett tidsglapp på ett par timmar som mördaren måste fördriva efter att han fått skjuts från Gamla Stan till Grand. Vad han gör under den tiden är svårt att säga, men en idé är att de parkerar Saab:en och att mördaren sedan går fram till Grand på trottoaren och att det i så fall är han som är makarna Thomas & Birgitta Wennerlings gubbe som ångestfyllt stirrar in genom glasdörrarna efter Palme.
En relaterad möjlighet är att mördaren också är identisk med den man som biljettförsäljaren på Grand, Göran Fredericius, hamnar i språkförbistring med när mannen prompt ska köpa biljett till "Brüder Mozart" fastän filmen är på svenska som är ett språk mannen helt uppenbart inte förstår.
Ytterligare en möjlighet är att mördaren kommer till korvkiosken och försöker handla av korvförsäljaren Ljubisa Najic men misslyckas med det på grund av språkförbistring. När andra kunder dyker upp försvinner den här killen med oförrättat värv, vilket Najic berättar om i förhör. Tidpunkten för det ligger ungefär halvvägs genom filmen.
Det är alltså möjligt att han är ute och rör på sig, men det är också möjligt att han rentav sitter i samma biosalong som paret Palme, för Fredericius sålde ju en biljett till "Brüder Mozart" till den där filuren som inte begrep någon svenska. Det ena utesluter för den delen inte det andra, utan han kan ha gått in i biosalongen men lämnat efter knappt halva filmen och då stannat till hos Najic för ett korvförsök.
Om denna märklige man är mördaren i samtliga fall, eller ens i något av dessa fall, går naturligtvis inte att säga med säkerhet. Vad som går att säga däremot, det är att om det verkligen handlar om mördaren så är han betydligt bättre på att avrätta folk än på att handla varmkorv. Ett minst sagt ovanligt "skill set", men här har vi att göra med en väldigt udda typ.
Som Lisbeth Palme uttryckte det vid rättegångarna så "handlar det om en orimlig människa". Det vi har att göra med är alltså inte den osannolike mördaren utan den orimlige mördaren.
Hoppas de här fingervisningarna hjälper dig att få lite bättre grepp om var jag hamnat i det här tröskandet. Hur det ligger till med andra inklusive Bo Theutenberg, det gör du kanske bäst i att fråga dem om. Men om du har ytterligare frågor eller kommentarer rörande mina rön och mina förloppsmodeller så är du välkommen att ställa dem här så ska jag göra mitt bästa för att svara på dem.