Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-09-25, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Eftersom du tyvärr inte förmår lägga band på din latenta otrevlighet, så tackar jag för mig och för ett stundtals givande meningsutbyte och önskar dig lycka till med teoribygget.

Jo men det här handlar inte om det, utan det handlar om att de sakinvändningar som du försökt rikta inte håller streck. När de inte gör det så börjar du själv raljera, men du har visst inställningen att det är okej när du raljerar men när andra sedan raljerar tillbaka blir du sur och "lägger på".

För att sammanfatta så har du försökt vederlägga en sofistikerad konspiration bakom Palmemordet genom att påstå att valet av vapen och ammunition, liksom tillvägagångssättet vid själva skjutningen, inte stämmer med hur du menar att det borde ha gått till om en resursstark organisation med "proffs" legat bakom mordet.

Då har jag invänt mot det, och använt "Sovjetspåret" och de likheter som helt uppenbart finns mellan sovjetisk avrättningmetod från Stalintiden och framåt – och som vad jag förstått används än idag i Vitryssland – som ett exempel på hur det faktiska vapen- och ammunitionsvalet liksom det faktiska förfarandet visst är förenliga med en sofistikerad konspiration.

Därför faller ditt påstående om att vapnet, ammunitionen och tillvägagångssättet skulle vederlägga en sofistikerad konspiration, även om det naturligtvis stämmer att sagda faktorer lägger en del begränsningar på en sådan bakomliggande konspirations natur. Men att identifiera sådana begränsningar är ju ingen nackdel från analytisk synvinkel utan tvärtom är det precis vad vi letar efter, i syfte att "snäva in" urvalet av möjliga förklaringsmodeller.

Säkert finns fler förklaringsmodeller som fungerar, men jag plockade den här idén om "sovjetiska bödeln" som ett enkelt och rättframt exempel, och som jag för egen del tycker är ganska intressant. Däremot har jag naturligtvis aldrig sagt att det utgör någon "slutsats" om saken, utan det är ord som du stoppat in i min mun. Sådant gillar inte jag, utan då blir jag också purken.

Jag tycker vi pausar här men du är alltid välkommen att plinga igen – härute på banan eller på mejlen – om du känner att du har mer som behöver bli sagt. Men om du själv vill bli respekterad så får du även ta och respektera andra. Du är visserligen kunnig om vapen och ammunition, och det respekterar och uppskattar jag, men samtidigt vill jag påminna om att du inte är allvetande.
Citera
2023-09-25, 20:07
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Ja det är väl den funktion som kallas "double action". Avtryckaren har två lägen där det främre avlossar första skottet och det bakre det andra.

Precis, så heter det.
Citera
2023-09-25, 20:22
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag var tvungen att kolla upp det där, och det verkar faktiskt stämma. De sk. RRV-experterna kallar det för "ett bra andra skott", och verkar på fullt allvar mena att mördaren i första hand var ute efter att skjuta ett skott så nära just ryggraden på Lisbeth som möjligt (och först i andra hand att skada eller döda henne):
https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1996-12-11_OK%C3%84ND_UPPSLAGSKOD_En_Revisionell_bed_mning .pdf/76
Jag kan inte se att RRV menar att syftet var att i första hand endast skada Lisbet, men de menar att Lisbet sköts när hon satt på huk över Olof. Och det är bra så för det är vad Lisbet själv hävdar och det enda logiska och leder till att det var ett tredje skott, hört av Lisbet och ännu ett vittne.

Alltså två snabba smällar bakom OPs rygg. Sedan en lägre smäll samtidigt med skottet mot Lisbet.
Citera
2023-09-25, 20:24
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Intressant!

Ja komplex fråga utan tvekan även detta.

Hur är det med skottet mot LP? Var det inte så att kulan tumlade vilket gjorde att ett skott som avlossades i en vinkel kunde se ut som om det avlossats ur motsatt vinkel?

Dvs snett nerifrån kan i verkligheten ha varit snett uppifrån eller rakt. Har läst det nånstans, kan ha varit i Borgnäs senaste bok.

Är det inte även så att revolvern hade en funktion som gjorde att man inte behövde spänna hanen mellan skotten utan skjuta 2 skott i följd? GRK?

Som jag sagt tidigare är jag motsatsen till vapenexpert.

LB hävdar ju att det första skottet riktades mot LP och att det inte var ett vådaskott och att det andra skottet sattes i ryggen på OP.

Här finns en diskussion mellan LB och G Wall om skottordningen:
https://gunnarwall.wordpress.com/2020/04/
Citera
2023-09-25, 20:32
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
LB hävdar ju att det första skottet riktades mot LP och att det inte var ett vådaskott och att det andra skottet sattes i ryggen på OP.

Att det första skottet var mot Lisbet är nästan löjligt att påstå.
Citera
2023-09-25, 20:47
Medlem
Jag hoppas att ni ser samtliga videos av Postum Humanitas på youtube. Tycka vad man vill om hans framtoning och kaxiga stil men väldigt mycket är oerhört intressant. 51 delar nu. Tycker att han förtjänar att bli hörd vad man än anser om honom. Jag påstår inte att allt han lägger fram är rätt och sant men väldigt mycket är tankeväckande. Kommer inte att kommentera detta mer. Ge hen en chans. Eller strunta i det helt enkelt. Och nej jag känner inte hen. Jag är bara en vanlig palmemordsintresserad sedan jag var 15 år gammal. Har läst och följt detta i 35 år...så var det också sagt. Tack för mig.
Citera
2023-09-25, 20:54
Medlem
Om Gunnar Walls nya bok som släpps i morgon.

"TVÅ SÄNDNINGAR SAMMA DAG – och båda två om min nya bok Rättsskandalen Olof Palme. Det lägger Otto Ekevi ut på sin Youtubekanal Otto’s Insight under tisdagen den 26 september.

Den första sändningen läggs ut klockan 16.00 (och är givetvis åtkomlig även senare) och den består av en lång intervju med mig om boken. I slutet av intervjun kommer det också ett antal frågor om boken som Otto fått från personer som följer hans kanal.

Den andra sändningen är en direktsändning som startar klockan 20.00 (även den är tillgänglig senare). Där kan de som tittar och lyssnar skriva in frågor direkt till mig och reagera på både vad jag sa i den långa intervjun och vad jag säger i direktsändningen. För min del har jag inget emot kritiska frågor. Det blir ofta mer intressant så."

https://gunnarwall.wordpress.com/2023/09/25/otto-ekevi-gor-lang-intervju-med-mig-om-min-nya-palmebok/
Citera
2023-09-25, 21:38
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
//
Den andra sändningen är en direktsändning som startar klockan 20.00 (även den är tillgänglig senare). Där kan de som tittar och lyssnar skriva in frågor direkt till mig och reagera på både vad jag sa i den långa intervjun och vad jag säger i direktsändningen. För min del har jag inget emot kritiska frågor. Det blir ofta mer intressant så."

https://gunnarwall.wordpress.com/2023/09/25/otto-ekevi-gor-lang-intervju-med-mig-om-min-nya-palmebok/
Någon som vet hur Gunnar Wall ser på t.ex. Snickarbacksvittnenas uppgifter om en man som skall ha hoppat in i en blå Opel som sedan försvann från platsen i hög fart. Lena Andersson menade i en tidigare intervju hos Otto Ekevi att det här mycket väl kan ha varit mördaren:
https://www.youtube.com/watch?t=1712&v=36KSu3kqSF0&feature=youtu.be
Senast redigerad av Draifos 2023-09-25 kl. 21:53.
Citera
2023-09-25, 21:52
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:

För att uttrycka sig milt kan man säga att vi diskuterat denna fråga "ett antal gånger" i tråden.

Resonemanget bygger på ett enkelt faktum:

Ingen människa kan stå upp längre än ungefär en halv sekund om man träffas av ett skott som det som sköts mot Palme. På den punkten råder ingen diskussion så vitt jag förstått.

Här blir det då problem eftersom vittnen hävdar att de hörde första skottet, tittade mot mordplatsen och såg tre personer och GM avlossa revolvern mot en person.

Om vi förutsätter att inte alla vittnen såg fel så får man inte ihop det, dvs hur kan Palme stå upp efter första skottet? Han borde ju ligga på gatan.

Det är gåtan.
Senast redigerad av Basfakta 2023-09-25 kl. 21:56.
Citera
2023-09-25, 22:20
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
För att uttrycka sig milt kan man säga att vi diskuterat denna fråga "ett antal gånger" i tråden.

Resonemanget bygger på ett enkelt faktum:

Ingen människa kan stå upp längre än ungefär en halv sekund om man träffas av ett skott som det som sköts mot Palme. På den punkten råder ingen diskussion så vitt jag förstått.

Här blir det då problem eftersom vittnen hävdar att de hörde första skottet, tittade mot mordplatsen och såg tre personer och GM avlossa revolvern mot en person.

Om vi förutsätter att inte alla vittnen såg fel så får man inte ihop det, dvs hur kan Palme stå upp efter första skottet? Han borde ju ligga på gatan.

Det är gåtan.

Det är ingen gåta för Peofallmo. Han har skådat ljuset Skämt åsido, argumenterar ju Wall för att LB nödvändigtvis inte har rätt. Nu var det ett tag sen jag läste texten. Så jag passar
Citera
2023-09-25, 22:39
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Det är ingen gåta för Peofallmo. Han har skådat ljuset Skämt åsido, argumenterar ju Wall för att LB nödvändigtvis inte har rätt. Nu var det ett tag sen jag läste texten. Så jag passar

Ja man kan passa. Palme dog.

Frågan ställer bara allt upp och ner. Här har jag, vi, hela världen inte ens tänkt tanken. Det har varit självklart att Palme sköts först.

Och så får man detta kastat i fejset. 😊
Citera
2023-09-26, 05:31
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Double action. Det var som f-n!

Det finns en misstänkt som gärna ville ha den häftigaste utrustningen, vad det nu än gällde.

Dessutom menade han på att det var viktigt att skjuta skotten i snabb följd, så att ingen märker nåt.

Man är inte så uppmärksam på skott nummer ett, men däremot på nummer två, eller hur det nu var.

Men men, tillfälligheter ...

”Double action”, dvs funktionen att kunna såväl avfyra som spänna hanen med avtryckaren, eller en kombination av sådan funktion och ”single action”, är inte spjutspetsteknik på 80-talet. De flesta moderna revolvrar hade den funktionen.

”Single action” -revolvrar, ursprungsvarianten, är mer antikvariska och återfanns nog redan då främst hos vapensamlare och entusiaster inom sportskyttet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in