Citat:
Jo men det här handlar inte om det, utan det handlar om att de sakinvändningar som du försökt rikta inte håller streck. När de inte gör det så börjar du själv raljera, men du har visst inställningen att det är okej när du raljerar men när andra sedan raljerar tillbaka blir du sur och "lägger på".
För att sammanfatta så har du försökt vederlägga en sofistikerad konspiration bakom Palmemordet genom att påstå att valet av vapen och ammunition, liksom tillvägagångssättet vid själva skjutningen, inte stämmer med hur du menar att det borde ha gått till om en resursstark organisation med "proffs" legat bakom mordet.
Då har jag invänt mot det, och använt "Sovjetspåret" och de likheter som helt uppenbart finns mellan sovjetisk avrättningmetod från Stalintiden och framåt – och som vad jag förstått används än idag i Vitryssland – som ett exempel på hur det faktiska vapen- och ammunitionsvalet liksom det faktiska förfarandet visst är förenliga med en sofistikerad konspiration.
Därför faller ditt påstående om att vapnet, ammunitionen och tillvägagångssättet skulle vederlägga en sofistikerad konspiration, även om det naturligtvis stämmer att sagda faktorer lägger en del begränsningar på en sådan bakomliggande konspirations natur. Men att identifiera sådana begränsningar är ju ingen nackdel från analytisk synvinkel utan tvärtom är det precis vad vi letar efter, i syfte att "snäva in" urvalet av möjliga förklaringsmodeller.
Säkert finns fler förklaringsmodeller som fungerar, men jag plockade den här idén om "sovjetiska bödeln" som ett enkelt och rättframt exempel, och som jag för egen del tycker är ganska intressant. Däremot har jag naturligtvis aldrig sagt att det utgör någon "slutsats" om saken, utan det är ord som du stoppat in i min mun. Sådant gillar inte jag, utan då blir jag också purken.
Jag tycker vi pausar här men du är alltid välkommen att plinga igen – härute på banan eller på mejlen – om du känner att du har mer som behöver bli sagt. Men om du själv vill bli respekterad så får du även ta och respektera andra. Du är visserligen kunnig om vapen och ammunition, och det respekterar och uppskattar jag, men samtidigt vill jag påminna om att du inte är allvetande.
Skämt åsido, argumenterar ju Wall för att LB nödvändigtvis inte har rätt. Nu var det ett tag sen jag läste texten. Så jag passar