2023-12-02, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Det står inget i trådstarten om att bara husägare får skriva inlägg.

Själv förbrukar jag mindre el på en månad än du gör på ett dygn.

Jag har också rörligt.

Grejen är att med så låg förbrukning är det ju helt ointressant vad man har för avtal, rör sig kanske om en hundring eller 2 i månaden i värsta fall medans en villa som drar 3000 kWh en månad när det rörliga priset är 3-400 öre, då blir det en jävla skillnad om man har bundet eller inte. Och som nån nämnt, när elen är billig är förbrukning i regel låg, så man måste räkna rätt noga för se vad ens egna snittkostnad skulle bli.

2022 var det rörliga snittet 131 öre där jag bor, men mitt snittpris när jag räknar in förbrukningen för varje månad var 180 öre. Kan jag då binda markant under det, så gör jag det.

Men givetvis är ni välkommen man i diskussionen också
Citera
2023-12-02, 20:01
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Mitt timpris var i snitt 358 öre i december (område 3), så jag kör fast just för att undvika sådana toppar (på vintern har vi några tusen kWh i månaden, så den räkningen hade varit på 9000 + alla fasta avgifter och skatter)

Som sagt man får ta beslut efter vilken elförbrukning man har. Får se hur det blir denna vintern.😅
Citera
2023-12-02, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Som sagt man får ta beslut efter vilken elförbrukning man har. Får se hur det blir denna vintern.😅

Ja, det är inte helt lätt inte
Citera
2023-12-03, 08:46
Medlem
Roidberts avatar
Bor i en liten lägenhet och har därför inte särskilt hög förbrukning. Kör på rörligt. Lyckades förhandla bort de fasta avgifterna fram till 2025 genom att byta elbolag fram och tillbaka, så sparar några hundralappar på det.
Citera
2023-12-06, 19:34
Medlem
bema56s avatar
Såg ju jävligt bra ut fram till nu, då mitt bolag Göta Energi sålt sig till Fortum!

Ett skitbolag jag hade för ca 7 år sen.

Går in med mina uppgifter och Bank-Id och försöker avsluta skiten.

Helt omöjligt då de inte accepterar mail utan enbart telefon mellan 0900 och 1600.
Påminner mig om förra gången man jobbade på att bli av med dessa bedragare.

Hur ser era erfarenheter ut av denna orm?
Tips på bättre elbolag är välkomna!
Citera
2023-12-06, 22:59
Medlem
PykeforPykes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Såg ju jävligt bra ut fram till nu, då mitt bolag Göta Energi sålt sig till Fortum!

Nu har jag inte mycket för att Göta är så mycket bättre, när jag hade dom fick man med några extra gratis tjänster som sedan 3 månader kostade 90 kr/ månad.
Upptäckte de av en slump då jag fick upp en sponsrad annons och första kommentaren handlade om dessa 3 tjänster. De ringde även upp nån månad el två innan avtalet skulle sluta gälla för förhandla om nytt år och man försökte muta med 300-500 kr att handla mat på valfri mataffär om man band sig på nytt.

Själv har man Sthlm elbolag sen jag flyttade till huset, 2020. Mitt elpris hos dom är på 105 öre, fast.
Tycker de funkat bra med dom, bra pris och aldrig behövt ringa dom.
Fortum känns väl ändå som ett stort elbolag så bör väl ha lite recensioner på google osv.
Citera
2023-12-07, 21:02
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PykeforPyke

Själv har man Sthlm elbolag sen jag flyttade till huset, 2020. Mitt elpris hos dom är på 105 öre, fast.
Tycker de funkat bra med dom, bra pris och aldrig behövt ringa dom.
Fortum känns väl ändå som ett stort elbolag så bör väl ha lite recensioner på google osv.

Oj! Stockholms Elbolag har ju ett riktigt dåligt rykte:

https://www.energimarknadsbyran.se/e...holms-elbolag/

(FB) Stockholms Elbolag AB som drivs av 4 kvinnor, blåser folk på mångmiljonbelopp.
Citera
2023-12-10, 16:28
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Oj! Stockholms Elbolag har ju ett riktigt dåligt rykte:

https://www.energimarknadsbyran.se/e...holms-elbolag/

(FB) Stockholms Elbolag AB som drivs av 4 kvinnor, blåser folk på mångmiljonbelopp.

Tror inte det är många som har koll på sin elräkning, dom kollar bara summan och verkar den okej så betalar dom bara. Med tanke på vad det står om Sthlm elbolag så är nog dom flesta lurade fast dom själva inte vet om det😅
Citera
2023-12-10, 16:34
Medlem
OldButBaldGuys avatar
Jag har Greenely och min estimerade faktura för december är 3700:-, hittills i december har jag förbrukat el för 1078:-. Hus, cirka 150m2, bergvärme, elområde 3. Mycket pengar men det kommer inte som någon chock med tanke på hur det varit tidigare.
Citera
2023-12-11, 06:58
Medlem
PykeforPykes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Tror inte det är många som har koll på sin elräkning, dom kollar bara summan och verkar den okej så betalar dom bara. Med tanke på vad det står om Sthlm elbolag så är nog dom flesta lurade fast dom själva inte vet om det😅

Hehe har fram till mitten av året haft 30öre fast så jag har haft ett bra avtal medans andra fått betala kronor för kwh.

Nu har man ju koll och planerade sen förra året att installera in fjärrvärme istället för att hamna på 4ggr högre elnota.
Förra månaden minskade man sin förbrukning med 700 ungefär.
Denna månad redan 400+
https://i.imgur.com/5eyzIE8.jpg

Sen att det är kvinnor bakom företaget är aldrig bra såklart men har man koll så är de en annan sak.
Får hoppas man inte hamnar i skiten som vissa andra men de får man iså fall ta då
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in