2023-11-28, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Jag har inte kollat på sistone, är det högt igen?

130-150 tre senaste dagarna. I dygnssnitt, sen över 200 ibland.
Citera
2023-11-28, 19:12
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
130-150 tre senaste dagarna. I dygnssnitt, sen över 200 ibland.

Ok. Men oktober var kanske strax över 30 öre….
Skall räkna ut årets pris i januari, och se. 2022 tjänade vi stort på vårt pris. Vi hade nog haft svårt att klara oss annars, faktiskt.
Citera
2023-11-28, 20:00
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talcsoft
Jag kör timpris. Bor i lägenhet så det blir inte mer än max 200 kilowatt i månaden, och det var Juli då portabla ACn stod på mycket. Jag kan inte jobba hemifrån i mitt jobb och pratat med vissa polare som jobbar hemifrån, deras elräkning är 3x högre jämfört med mig.

Är det värt att ha timpris om man bor i lägenhet och förbrukar såpass lite? Orkar man hålla på med att köra disk- och tvättmaskin/tumlare på natten?
Citera
2023-11-29, 00:13
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talcsoft
Jag kör timpris. Bor i lägenhet så det blir inte mer än max 200 kilowatt i månaden, och det var Juli då portabla ACn stod på mycket. Jag kan inte jobba hemifrån i mitt jobb och pratat med vissa polare som jobbar hemifrån, deras elräkning är 3x högre jämfört med mig.

Kollega till mig har hus värmt med el, de väntade på att sätta in LLVP men fick tid för installation först till påsk de hade 18 c inomhus, bodde bara på nedervåningen av huset och fick ändå nånstans 6-8 tusen i faktura för december.

Förresten så har jag Skellefteå Kraft och är supernöjd. När jag skaffade de för ett år sen hade de en kampanj med 12 månader utan månadsavgift (49kr, 588kr på ett år). Nu har det gått 11 månader så förra veckan så kontaktade jag deras kundservice och frågade vilket erbjudande de kunde ge nu. Jag fick 12 månader till utan månadsavgift.

Prova att kontakta kundservice hos ditt nuvarande elbolag och fråga vad de kan göra åt priset, innan du kollar med konkurrenterna. Har du bundet är det förstås svårt...

Jag förbrukar ungefär 50 % mer än vad du gör, och hade en elräkning på 161 kronor den här månaden. Jag är extremt omotiverad att byta till ett billigt elbolag eller att skaffa någon särskild sorts avtal (har Fortums standardavtal med rörligt pris). Vad kan man tjäna på det? Även om jag skulle få strömmen gratis så handlar det bara om fem kronor om dagen...
Citera
2023-11-30, 14:21
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Rörligt. Ca 55 kwh/dygn nu.

Varför skriver ni med lägenhet ens tråden?
Är det någon slags tröst i er saknad av eget hus?
Citera
2023-11-30, 17:15
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Rörligt. Ca 55 kwh/dygn nu.

Varför skriver ni med lägenhet ens tråden?

Det står inget i trådstarten om att bara husägare får skriva inlägg.

Själv förbrukar jag mindre el på en månad än du gör på ett dygn.

Jag har också rörligt.
Citera
2023-11-30, 17:42
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Det står inget i trådstarten om att bara husägare får skriva inlägg.

Själv förbrukar jag mindre el på en månad än du gör på ett dygn.

Jag har också rörligt.

Tror du seriöst att det var det jag syftade på? =)

Jo, men är det inte lite tattigt att bo i lägenhet? Lyssna på när grannen bajsar och så?

Noterar för fullt...
Citera
2023-11-30, 17:45
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw

Jo, men är det inte lite tattigt att bo i lägenhet?

Jo, det kan väl hända. Det är dock inte så lätt att köpa ett hus i Stockholm med en månadslön på drygt 27 000 kr.
Citera
2023-11-30, 20:32
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jo, det kan väl hända. Det är dock inte så lätt att köpa ett hus i Stockholm med en månadslön på drygt 27 000 kr.
Jag trodde du drygade dig och skulle hata husägare. Sorry.
Nej, det är det sannerligen inte.
Även om priserna gått ned 15% så ska minst 8 fram för att få något vettigt utanför en no go-zon.
Titta 5 mil utanför så ramlar priserna till hälften i alla fall
Citera
2023-12-01, 04:57
Medlem
Aktieklipparns avatar
felpost
Citera
2023-12-02, 15:40
Medlem
Fick mail om att det var dags att förnya avtalet nu. Kan binda 3 år för 93 öre (innan moms), och det tänker jag göra.

Kolla ett år bakåt vad timpriset legat på, och 11 månader så var det under 93 öre i snitt, men den 12:e så pass mycket över att hela besparingen med timpris hade ätits upp och årskostnaden hade blivet ca 500 spänn mer.

Jag har hellre fast pris och vet inom 5% vad min årskostnad blir, istället för att konstant försöka anpassa min förbrukning till olika tider på dygnet, utan istället fokusera på att få ner förbrukningen totalt istället, samt slippa bli nervös när kärnkraftverk inte går igång mitt i vintern osv.

Nu blir kanske elpriserna helt andra om 1-2 år, men tror inte på några 30-40 öre i snitt på många år än.

Hade räknat med 3-5 ggr högre elpris när avtalet gick ut, nu blir det knappt 3 ggr, så det är inte så mycket att fundera på.
Citera
2023-12-02, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Man ska inte stirra sig blind bara på elpriset, man får även kolla hur mycket kWh man förbrukar. Bor själv I villa och har rörlig elavtal. Förra vintern låg min högsta elräkning på 1600 kr och det var för December månad. Anser inte att det var högt med tanke på vad priserna låg på då och vad vissa hade i elräkningar. Har alltid kört rörligt så jag oroar mig inte inför kommande vinter.

Mitt timpris var i snitt 358 öre i december (område 3), så jag kör fast just för att undvika sådana toppar (på vintern har vi några tusen kWh i månaden, så den räkningen hade varit på 9000 + alla fasta avgifter och skatter)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in