2023-11-08, 17:56
Moderator
Mr.Woodss avatar
Jag kör kärnkraft-Changs timpris i vinterbostaden.
Aldrig testat timpris förut, så det återstår att se hur noga man orkar följa priset och anpassa förbrukningen...
Hur som helst, om det blir svindyrt i vinter igen lär jag ställa termostaten på 15 grader, och så får man faktiskt orka elda om man vill ha 25 i vardagsrummet.

I sommarhuset (som jag delar med mina syskon) har jag bundit på ett år för 117 öre/kWh tror jag det var, eftersom syskonen inte vill ha ekonomiska överraskningar, samt att huset förbrukar större delen av elen när den är som dyrast, när det är kallt och ingen är där och eldar.

Bägge husen ligger i elområde 3.
Citera
2023-11-08, 18:02
Medlem
Litet hus så rörligt sen 25 år... billigast i längden tror jag. stänger till rum. jag inte använder på vintern.
Citera
2023-11-08, 18:19
Medlem
Funderar på att binda ett år nu på 114 öre, just för att säkra mot svindyra räkningar i vinter. Eller är det korkat? (Gör alltså inget om det blir lite dyrare i slutändan, bara jag slipper elräkning på typ 7000 för en månad)
Citera
2023-11-08, 18:44
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Funderar på att binda ett år nu på 114 öre, just för att säkra mot svindyra räkningar i vinter. Eller är det korkat? (Gör alltså inget om det blir lite dyrare i slutändan, bara jag slipper elräkning på typ 7000 för en månad)
Du svarar på din egen fråga. Om du har en gräns för hur hög en enskild elräkning får bli så skall du naturligtvis binda. Då vet du ungefär hur mycket det kan bli som mest en enskild månad.
114 öre är ungefär vad jag band på ett år för sommarhuset (jag skrev 117 i inlägget ovan, men det var nog 114 ändå).
114 öre får väl anses helt OK i dagens läge? Då blir det ju inte mycket över 2.000 kr för en vintermånad om du har någorlunda "normal" förbrukning.
Citera
2023-11-08, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Du svarar på din egen fråga. Om du har en gräns för hur hög en enskild elräkning får bli så skall du naturligtvis binda. Då vet du ungefär hur mycket det kan bli som mest en enskild månad.
114 öre är ungefär vad jag band på ett år för sommarhuset (jag skrev 117 i inlägget ovan, men det var nog 114 ändå).
114 öre får väl anses helt OK i dagens läge? Då blir det ju inte mycket över 2.000 kr för en vintermånad om du har någorlunda "normal" förbrukning.
Tack! Ja, jag svarade väl egentligen på min fråga. Och det känns väl rimligt, tycker jag.

Minnet är lite grumligt men jag vill minnas att jag band på typ 90 öre för ett par år sedan (långt innan "elpriskaoset" vi sett nyligen) så 114 låter rimligt.
Senast redigerad av ladicius 2023-11-08 kl. 18:53.
Citera
2023-11-08, 18:55
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Tack! Ja, jag svarade väl egentligen på min fråga. Och det känns väl som ett rimligt, tycker jag.

Minnet är lite grumligt men jag vill minnas att jag band på typ 90 öre för ett par år sedan (långt innan "elpriskaoset" vi sett nyligen) så 114 låter rimligt.
För egen del, i vinterbostaden, har jag som vanligt rörligt pris, men numera med timpris så hoppas jag kunna spara in lite på att kapa förbrukningen under de värsta topparna. Rörligt pris är nog alltid billigast på genomsnittet, förutsatt att man kan påverka sin förbrukning.
Bundna avtal tycker jag man skall se som en försäkring som man givetvis måste betala för.
Citera
2023-11-08, 19:03
Medlem
Freebops avatar
Har fjärrvärme så kör på rörligt, finns vinteravtal hos min leverantör men skippar den. Tycker de för högt fast pris.
Citera
2023-11-08, 19:04
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Bundna avtal tycker jag man skall se som en försäkring som man givetvis måste betala för.

Fast det stämmer inte. Vi har bundit på 70 öre, har haft det i två år, ett år kvar. Ligger på 25.000kwh per år, det mesta på vintern.

Så det är egentligen vadslagning mot elbolagen, och vi har vunnit den här gången.
Citera
2023-11-08, 19:09
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Fast det stämmer inte. Vi har bundit på 70 öre, har haft det i två år, ett år kvar. Ligger på 25.000kwh per år, det mesta på vintern.

Så det är egentligen vadslagning mot elbolagen, och vi har vunnit den här gången.
Jo jo, har man tur så kan man förstås spara mycket pengar på det också, men om vi utgår från dagens prisnivåer så känns det kanske mer som en "vinterförsäkring", tycker du inte det?

Man kan för övrigt binda till 115 öre/kWh i 10 år hos ett bolag. Jag ringde upp dem och hörde om priset inflationsjusteras, och det gör det inte. Skall erkänna att jag kände mig lite frestad, men slog ändå bort dessa tankar...
Citera
2023-11-08, 19:18
Medlem
Ealrenzs avatar
Har inte bundit snorbilligt utan går runt på 1.30 /kWh.

Jag hoppas ändå att vi inte får se samma prisbild som 2022 utan vi kanske landar in på ett snitt någonstans runt 1.8 / kWh.
Ni som har rörligt eller timpris, har ni sparat undan för eventuellt kommande prisökningar?
Citera
2023-11-08, 19:36
Medlem
PykeforPykes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Kort sagt. Vad tror du är det bästa avtalet?

Vi hade fast pris på 30öre men det tog slut i maj tidigare i år, det bästa vi kunde välja då var 110 öre.
Jag har alltid gillat fast pris för så vi fortsatte i den banan istället för att chansa.
Så svaret blir fast pris för säkerhetens skull

Iomed att vi visste att höjningen var på väg så bestämde vi oss för att uppgradera och koppla in fjärrvärme för att det var den billigaste uppvärmningen (75 öre ) och skippa ha ojämn värme i huset.

Hela kalaset kostade oss ca 185k, vi la även till en smartstyrning med app (Ngenic för ca5k ) som lurar pumpen typ. Detta blev klart i slutet av september och det är bara slutbesiktningen kvar.
Förra månaden sparade vi in ca 600kwh jämfört med samma period året innan.

Det känns betydligt skönare i hela huset (22c) istället för 23+ vid pumpen och 18 i tex tvättstugan
Senast redigerad av PykeforPyke 2023-11-08 kl. 19:39.
Citera
2023-11-08, 19:45
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HazzardAlard
Vi har bundit vårat för ett par år sedan... 0.52 öre.

Till 2026.

Fantastisk!
Visst har du 1,10% ränta på huslånen också bundna till 2028?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in