2023-12-04, 21:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
På så sätt att det är en medveten överdrift som läsaren är förväntas förstå. Man ska förstå att ordet "bokstavligt" inte ska tolkas bokstavligt.

Jag skulle säga som förstärkning, även om förstärkning och överdrift kan ligga nära varandra. Det är emellertid inget sentida bruk. Enligt Svensk Ordbok finns belägg från slutet på 1700-talet.
Citera
2023-12-04, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej du svarar inte du konstruerar ett ord. Det handlar om risker i trafiken för att det ska uppstå olyckor. Med andra ord är risk något negativt eftersom en olycka är en icke-önskvärd händelse.

Du får dessutom skilja på hur olika språk använder ett ord. Att risk i engelska kan vara neutralt innebär inte att ordet har samma värde i svenska.
Du frågade om jag tyckte risk i trafiken var neutralt... Jag svarade ja.
Att jag sen vidareutvecklade betyder inte att jag inte svarade.

Så jag frågar dig igen:
Anser du inte att "ja" var ett svar på din fråga?
Citera
2023-12-04, 21:09
Citat:
Jag skulle säga som förstärkning, även om förstärkning och överdrift kan ligga nära varandra. Det är emellertid inget sentida bruk. Enligt Svensk Ordbok finns belägg från slutet på 1700-talet.
Jag skulle kalla det överdrift.

- Jag var så trött att jag bokstavligen dog när jag la mig på sängen

Hyperbol är det dock ett exempel på. Har ingen aning om när den hyperbolen började användas, men gissningsvis efter att man började använda ordet bokstavligt i bokstavligt syfte.
Citera
2023-12-04, 21:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag skulle kalla det överdrift.

- Jag var så trött att jag bokstavligen dog när jag la mig på sängen

Hyperbol är det dock ett exempel på. Har ingen aning om när den hyperbolen började användas, men gissningsvis efter att man började använda ordet bokstavligt i bokstavligt syfte.

Fast här är det ju dog som är själva överdriften, inte bokstavligen. Jämför utan:
- Jag var så trött att jag dog när jag la mig på sängen.
Bokstavligen blir bara en ytterligare förstärkning, ungefär som att säga:
- Jag var så trött att jag faktiskt dog när jag la mig på sängen
Tycker du att faktiskt är en hyperbol?
Citera
2023-12-04, 21:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Du frågade om jag tyckte risk i trafiken var neutralt... Jag svarade ja.
Att jag sen vidareutvecklade betyder inte att jag inte svarade.

Så jag frågar dig igen:
Anser du inte att "ja" var ett svar på din fråga?

Nej.
Citera
2023-12-04, 21:32
Medlem
Citat:
Nej.
Ok. Om du vill ha ett mer uttömmande eller helt annorlunda svar så får du nog vara tydligare i frågeställningen.
Citera
2023-12-04, 21:38
Citat:
Fast här är det ju dog som är själva överdriften, inte bokstavligen. Jämför utan:
- Jag var så trött att jag dog när jag la mig på sängen.
Bokstavligen blir bara en ytterligare förstärkning, ungefär som att säga:
- Jag var så trött att jag faktiskt dog när jag la mig på sängen
Tycker du att faktiskt är en hyperbol?
Tomato tomato säger jag på den.

Förstår hur du menar, men distinktionen känns rätt meningslös utom för riktigt nördiga lingvister och arga flashbackare
Citera
2023-12-04, 21:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Tomato tomato säger jag på den.

Förstår hur du menar, men distinktionen känns rätt meningslös utom för riktigt nördiga lingvister och arga flashbackare

Svensk Ordbok förklarar det rätt bra, nämligen att bokstavligen är ett förstärkningsord synonymt med fullkomligen.
Citera
2023-12-04, 22:02
Citat:
Svensk Ordbok förklarar det rätt bra, nämligen att bokstavligen är ett förstärkningsord synonymt med fullkomligen.
Och den förstärkningen är i så fall en del av hyperbolen, om vi nu verkligen ska dissekera det hela.
Citera
2023-12-04, 22:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Och den förstärkningen är i så fall en del av hyperbolen, om vi nu verkligen ska dissekera det hela.

Nej, en hyperbol behöver inga förstärkningsord. Den står på sina egna överdrifter.
Citera
2023-12-04, 22:15
Citat:
Nej, en hyperbol behöver inga förstärkningsord. Den står på sina egna överdrifter.
Visst, vi säger så.

EDIT:

För att förtydliga lite så kan jag absolut se att det går att framföra sakliga argument för om "bokstavligt" ska betraktas som en förstärkning av en hyperbol eller en del av själva hyperbolen. Men då är vi inne på något som liknar satslära, och jag finner det föga relevant i den diskussionen som det här startade i.
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-12-04 kl. 22:55.
Citera
2023-12-04, 23:23
Medlem
Iaghs avatar
Att lätta på förlåten, fint uttryck, tror folk ibland betyder att en förlåtelse är ogiltig.

Vad är förlåten här, ett döljande skynke över en hemlighet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in