2023-12-04, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Att lätta på förlåten, fint uttryck, tror folk ibland betyder att en förlåtelse är ogiltig.

Vad är förlåten här, ett döljande skynke över en hemlighet?

Etymologi: ”Förlåt” är ett slags draperi och ett gammalt ord som går tillbaka till fornsvenska och medellågtyska. Verbet det handlar om är ”låta” med betydelsen ”sätta för” och inte ”förlåta”. Förlåten i templet, ett förhänge framför det allra heligaste i Jerusalems tempel.[2] Runt begreppet "förlåt" utvecklade sig olika talesätt, en av de lyfta på förlåten. Alla har på något sätt med det dolda att göra.

Svenska Akademiens ordbok
Citera
2023-12-04, 23:38
Citat:
Ursprungligen postat av banal
Etymologi: ”Förlåt” är ett slags draperi och ett gammalt ord som går tillbaka till fornsvenska och medellågtyska. Verbet det handlar om är ”låta” med betydelsen ”sätta för” och inte ”förlåta”. Förlåten i templet, ett förhänge framför det allra heligaste i Jerusalems tempel.[2] Runt begreppet "förlåt" utvecklade sig olika talesätt, en av de lyfta på förlåten. Alla har på något sätt med det dolda att göra.

Intressant. Är det olika uttal också? Tänkte om betoningen ligger på låt eller för?
Citera
2023-12-04, 23:51
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Intressant. Är det olika uttal också? Tänkte om betoningen ligger på låt eller för?

Ja, är det ett draperi så ligger betoningen på första stavelsen.
Citera
2023-12-04, 23:56
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banal

Väldigt tänkvärt om ursprunget av ordet förlåt och om saken förhänge som är intressant här. Tack!
Citera
2023-12-05, 06:15
Medlem
Anschlusss avatar
Jo, jag vet såklart att det är en medveten förvanskning och inget missförstånd men jag har ändå svårt för när folk säger "Det ena med det tredje".

Var tog det andra vägen?

Hör det ofta när jag jobbar i trakten av Gävle.
Citera
2023-12-05, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Att lätta på förlåten, fint uttryck, tror folk ibland betyder att en förlåtelse är ogiltig.

Vad är förlåten här, ett döljande skynke över en hemlighet?
Bellman använder det rätt snyggt i epistel No:4.

Citat:
Här mellan kistor och byttor och bräder
Kärlekens förlåt upslås.
Vilket betyder att damerna var lätt frivola och lyfte på kjolarna.
Kort - prostitution.
Citera
2023-12-06, 19:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Bokstavligen. Det används ofta i stället för fullständigt, men ack så fel det kan bli! Det var en tjej här som skrev att hennes pojkvän bokstavligen sket i henne. Jag bad om mer detaljer (for a friend!) men fick bokstavligen (oops !) aldrig något svar.
Haha! Tror det kommer från amerikaner, som jag har lagt märke till missbrukar ordet literally.

“Like totally, it’s basically uuuhm…literally”

Så jävla störigt. Har ett tag nu undrat om amerikaner verkligen är upplysta om vad ”literally” verkligen betyder.
Citera
2023-12-06, 20:17
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EgyptiskKatt
Haha! Tror det kommer från amerikaner, som jag har lagt märke till missbrukar ordet literally.

“Like totally, it’s basically uuuhm…literally”

Så jävla störigt. Har ett tag nu undrat om amerikaner verkligen är upplysta om vad ”literally” verkligen betyder.

Frågan är nu hur man uttrycka sig om man vill säga att man gör nånting bokstavligen (enligt den ursprungliga betydelsen) så att den yngre generationen ska förstå?
Citera
2023-12-06, 20:27
Bannlyst
Citat:
Frågan är nu hur man uttrycka sig om man vill säga att man gör nånting bokstavligen (enligt den ursprungliga betydelsen) så att den yngre generationen ska förstå?
”Bokstavligt talat”
Citera
2023-12-06, 20:36
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EgyptiskKatt
”Bokstavligt talat”

Det lär inte fungera. Jag hörde på radio en ung tjej som berättade att hon tappade hakan, bokstavligt talat, när hon fick höra någon nyhet (kommer inte ihåg vad det var).
Citera
2023-12-06, 20:47
Bannlyst
Citat:
Det lär inte fungera. Jag hörde på radio en ung tjej som berättade att hon tappade hakan, bokstavligt talat, när hon fick höra någon nyhet (kommer inte ihåg vad det var).
Citera
2023-12-06, 21:54
Medlem
Iaghs avatar
Citat:

Vart tog hennes haka vägen då, bokstavligt talat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in