2023-12-04, 14:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Jag sällar mig till skaran... Så tre.

Även "risk" är neutralt... Vilket många ovet.
Åtminstone de som jobbar med riskanalys/riskbedömning (borde) vet(a).

Du menar att risker i trafiken är uttryck för neutrala situationer?
Citera
2023-12-04, 14:58
Medlem
15minFames avatar
Citat:

Aha! Jag tycker risk är negativt och chans positivt!
Here we go again
Citera
2023-12-04, 15:31
Medlem
Citat:

Näää det stämmer inte. Risk är negativt, åtminstone enligt SAOB: "möjlighet att ngt icke önskligt (ngt olyckligt l. obehagligt) skall inträffa l. att en skada l. förlust skall drabba ngn l. ngt, fara". Riskanalys är en analys av sannolikheten att något negativt inträffar/ vilka negativa effekter som kan uppstå osv...
Citera
2023-12-04, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du menar att risker i trafiken är uttryck för neutrala situationer?
Ja.
Olycksrisk är ju såklart inte neutralt, men där är det ju ordet olycka som står för det negativa.

En risk är en oförutsedd framtida händelse.

När du kör bil finns en risk att du får en 85-årig gammal gubbe som kör 30 under hastighetsgränsen framför dig.
Men det finns också en risk att han svänger av redan vid nästa avfart.
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Aha! Jag tycker risk är negativt och chans positivt!
Here we go again
Se nedan... och ovan
Citat:
Ursprungligen postat av AgatonLax
Näää det stämmer inte. Risk är negativt, åtminstone enligt SAOB: "möjlighet att ngt icke önskligt (ngt olyckligt l. obehagligt) skall inträffa l. att en skada l. förlust skall drabba ngn l. ngt, fara". Riskanalys är en analys av sannolikheten att något negativt inträffar/ vilka negativa effekter som kan uppstå osv...

Alltså... En risk är en oförutsedd framtida händelse. Det kan vara bra saker och det kan vara dåliga saker.
Men... Eftersom folk tenderar att använda det som ett negativt laddat ord, och eftersom språket ju faktiskt är föränderligt, så är ju frågan vad betydelsen egentligen är, eller ska vara, idag.

På de kurser om riskanalys/riskbedömning/riskhantering som jag har gått så är föreläsarna vanligtvis noga med att påpeka att risk inte har någon egentlig laddning, men att eftersom de flesta vanligtvis tolkar det negativt så kan man istället prata om chans/risk istället för risk för att undvika missförstånd... om man vill.
Men risk är som sagt en oförutsedd framtida händelse.

I ett projekt är det vid riskanalysen bra att ta med även positiva händelser som skulle kunna uppstå i framtiden.
Citera
2023-12-04, 16:52
Medlem
vonblixens avatar
Min svensklärare sa att lukt och doft inte är synonymer. Lukt använder man när något är negativt, och doft när något är positivt.

Jag fick alltså lära mig att det är fel att säga "den här parfymen luktar gott". Det heter "den här parfymen doftar gott".

Och man kan inte säga "här doftar bajs" (om man inte gillar bajs förstås).
Citera
2023-12-04, 16:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ja.
Olycksrisk är ju såklart inte neutralt, men där är det ju ordet olycka som står för det negativa.

Skrev jag ordet »olycka«? Nej, det gjorde jag inte. Det var du som lade till det. Jag frågade om risker i trafiken är neutralt. Svara på det jag frågar om och hitta inte på egna konstruktioner.
Citera
2023-12-04, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Skrev jag ordet »olycka«? Nej, det gjorde jag inte. Det var du som lade till det. Jag frågade om risker i trafiken är neutralt. Svara på det jag frågar om och hitta inte på egna konstruktioner.

Och det absolut första ordet jag skrev i mitt inlägg anser du alltså inte besvarar din fråga?

Citat:
Ja.

En risk är en oförutsedd framtida händelse.
Citera
2023-12-04, 17:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Och det absolut första ordet jag skrev i mitt inlägg anser du alltså inte besvarar din fråga?

Nej det besvarar inte frågan. Du skriver ett annat ord än jag frågar om. Du försöker sedan föra över svaret på det andra ordet som jag inte har med i min fråga.
Citera
2023-12-04, 17:17
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Den har jag sett ofta, men vete fasen om jag skulle kalla det för att folk använder ordet fel. Snarare är det en hyperbol.

Samma fenomen finns på engelska också med ordet "literally". Och i båda språken säger man bildligt/figuratively när man verkligen vill understryka att man använder en metafor.
Som jag har förstått det är "bokstavligen" ett ord som har tagits fram specifikt för att understryka att man inte använder en metafor.
Citera
2023-12-04, 17:20
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Som jag har förstått det är "bokstavligen" ett ord som har tagits fram specifikt för att understryka att man inte använder en metafor.
Så är det säkert. Men så har det börjat användas som hyperbol istället.
Citera
2023-12-04, 17:22
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Så är det säkert. Men så har det börjat användas som hyperbol istället.
Vad är hyperbol?
Citera
2023-12-04, 17:27
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Vad är hyperbol?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hyperbol
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto