2023-12-03, 14:50
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfitta
Med tanke på hur radikal du är inom islamism så förstår jag arbetsgivaren. De har sett tecken hos dig som flaggar rött och agerar därefter. Helt rätt.

Man vill ha en islamist på jobbet lika lite som man vill ha en nazist där. Båda är ovälkomna då båda skapar otrygghet hos andra människor, samt att båda brukar starta tjafs och bråk.
Islamist jag pissar på pedofilen muhammed
Citera
2023-12-03, 14:52
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Väldigt fult av chefen att göra så.
Antagligen är du ung och han såg sin chans att utnyttja dig.
Läs alltid kontraktet och står det bara visstidsanställning och inget om provanställning så skriver du inte på.
Det ska stå provanställning 6 månader eller endast provanställning då det enligt LAS är max 6 månader och efter det blir det tillsvidareanställning.

Nu vet du det i framtiden iaf
Ja nu vet jag det men fan vad fula dom är dom kan utnyttja arbetskraft i 12 månader på detta vis sedan sparka och slänga in en ny under samma villkor och fortsätta så.....Riktigt äckliga.
Citera
2023-12-03, 14:53
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Du har en visstidsanställning och om inget annat avtalas så upphör den vid avtalets sista dag.

Jag har haft en hel del som börjat som visstidsanställa och de brukar få respons under avtalets tid hur de utvecklas och hur det ser ut framåt och i god tid före avtalet tar slut om hur det blir med ytterligare visstidsperiod eller avslut eller en tillsvidareanställning.
Detta inom tillverkningsindustrin.
Så någon gång nästa år i februari borde dom komma och förklara att jag ska få sparken eller få fortsätta?
Citera
2023-12-03, 14:56
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JajoNej666
Så någon gång nästa år i februari borde dom komma och förklara att jag ska få sparken eller få fortsätta?

Nej dom behöver inte ens säga nått då visstidsanställningen är till ett visst datum.
Du ska bara jobba till det datumet.
Citera
2023-12-03, 14:58
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Nej dom behöver inte ens säga nått då visstidsanställningen är till ett visst datum.
Du ska bara jobba till det datumet.
Så jag ska jobba till slutdatumet i Mars och sedan sparken?
Kommer dom en vecka eller två före det och förklarar att jag fått sparken eller löper bara tiden ut och jag får sluta?
Citera
2023-12-03, 14:59
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdman123
Men vadårå. Blir inte det i praktiken en förlängning om de kör papper sex månader i stöten bara?
Det blir i praktiken en fast anställning om du är kvar efter din 6 mån provanställning.
Citera
2023-12-03, 15:00
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Sådana anställningar borde inte få finnas. Då man jobbar skall man få pension.
Din intjänade fd ATP får du ju. Men inget annat.
Citera
2023-12-03, 15:01
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Kommer dom en vecka eller två före det och förklarar att jag fått sparken eller löper bara tiden ut och jag får sluta?
Du jobbar väl så länge du vill tills du blir uppsagd. Efter fast anställning är det uppsägningstid på 1-3 månader.
Citera
2023-12-03, 15:01
Medlem
tram123s avatar
Citat:

Nej dom säger ingenting, anställningen är slut vid det datumet, du får inte sparken du har bara avtalat om att jobba tills då, ska dom ge dig sparken var det uppsägningstid som en vanlig tillsvidareanställning stod det i ditt kontrakt och det är på 3 månader, om det inte står något om uppsägningstid i kontraktet så kan du inte bli uppsagd under tiden du är visstidsanställd.

Men det gäller bara om dom ska säga upp dig innan din anställnings slutdatum.
Senast redigerad av tram123 2023-12-03 kl. 15:05.
Citera
2023-12-03, 15:02
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Du har en visstidsanställning och om inget annat avtalas så upphör den vid avtalets sista dag.

Jag har haft en hel del som börjat som visstidsanställa och de brukar få respons under avtalets tid hur de utvecklas och hur det ser ut framåt och i god tid före avtalet tar slut om hur det blir med ytterligare visstidsperiod eller avslut eller en tillsvidareanställning.
Jaha visstidsanställning? Det är en helt annan sak. Då är det inte provanställning TS haft, bara för att vara tydlig.
Citera
2023-12-03, 15:03
Medlem
Arb1trages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
1 gå med i facket omedelbart och akassan

2 det är inte tillåtet att göra så. Har du jobbat 6 mån provanställning i fem månader på dagen, och ingen sagt att du är uppsagd, så är du fr o m den sista dagen av de 6 månaderna fast anställd. Då ska företaget också betala in pensionssparande till dig. Det kanske inte blir mycket pengar, men det är lag på sånt.

Man kan alltså INTE förlänga en provanställning.

Grattis till fast anställning!

Det här beror väl helt på vilket kollektivavtal som personen jobbar inom? För jag har funderat en del när jag läst tråden och tänker mig nog att det är många röster om vad som är rätt eller fel här. Tyvärr är moraliskt rätt inte alltid det som är rätt enligt gällande kollektivavtal. Sedan är arbetstagaren nästan alltid i händerna på arbetsgivaren.

Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Byggfirmor brukar väl ha 3 mån provanställning?? sen anställd eller man får gå.

Det var nog såhär under högkonjunkturen och lågräntetiden. Idag är det nog ganska annorlunda. Enligt vissa VDar i byggbranschen jag pratat med är det nästan värre än 90talskrisen just nu.

Citat:
Ursprungligen postat av DAEN
Att skriva en sådan här tråd - där du med lätthet på basis av det du själv skriver i efterhand kan komma att identifieras av arbetsgivaren - där du pratar om att chefen är dålig, där du kopplar dig själv till driver i andra inlägg - det är säkert i sig skäl nog till avsked! I vart fall kan du räkna med att om detta kommer fram så vill de INTE ja såg på arbetsplatsen. Nästa gång: Tänk innan!

Han har väl knappast loggat in med bankID och har bild på sig själv med namn som användarID? Sluta vara så jävla svagbegåvad och inse att arbetsrättsligt kan chefen inte göra ett skit för att något anonymt konto klagar och kallar honom idiot. För arbetstagaren är det bara att blåneka tills han blir svart i ansiktet om han anses påkommen.

Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Vad snackar ni om i tråden, detta är väl olagligt i högsta grad?
Har du jobbat dina 6 månader som provis och chefen inte sagt något om avslut så blir du automatiskt tillsvidaranställd, alltså fast anställd.

Jag tror det här är dispositiv lagstiftning även om det säkert finns personer på forumet som har bättre koll på arbetsrätt än vad jag har. Det går att förhandla till och bort allt möjligt i arbetsrätten förutom vissa saker som är golvet i alla avtal om ett äkta anställningsförhållande råder.

Citat:

Detta tycker jag är rätt spännande. Hur personer aldrig kommunicerar hur det går eller att anställda kan göra vissa saker? brist på kommunikation är ofta grunden för en infekterad konflikt mellan arbetstagare och arbetsgivare.
Citera
2023-12-03, 15:06
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Beror det på hur du du utvecklas och om du presterar bra borde du kunna få reda på detta betydligt tidigare.
Är det beroende på konjunkturen så kan det vara svårare.
Just nu kanske det finns jobb så det skulle fungera men man vet kanske inte hur det ser ut framåt.
Helt beroende på orsaken till att de gett dig en visstidsanställning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in