2023-12-03, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Cheddar, såklart. Sedan en hård blåmögelost, och en brie. Och så en julost med rött skal (Edamer).
+ Stilton (mögelost)

Det behövs inte så månaga,, kanske någon menlös ost för barn.

Julbordet i sig är ju mycket.
Citera
2023-12-03, 01:54
Medlem
Det här är ju en icke fråga för oss svenskar?? Hur Kan man ens ställa en sån fråga....
Citera
2023-12-03, 04:16
Medlem
Utöver de ostar som redan nämnts vill jag tipsa om Boursin färskost. Den får väl beskrivas som en lite halvsmulig hybrid mellan Philadelphia och hårdost, och den klassiska varianten är smaksatt med vitlök och örter. En mycket trevlig ost.

Och vad gäller Boxholms kryddostar så vill jag slå ett slag för chiliosten. Det finns säkert dem som inte tycker att den hör hemma på ett julbord, men de har i så fall fel.
Citera
2023-12-03, 05:13
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x3mt
Det här är ju en icke fråga för oss svenskar?? Hur Kan man ens ställa en sån fråga....
Ja kanske varit på fel julbord men i min familj har vi aldrig egentligen ätit ost till jul. Det enda jag kan bidra med är edamer då den är ett måste.I övrigt kan jag inte erinra mig ost alls faktiskt.
Citera
2023-12-03, 05:26
Medlem
Citat:
Skulle vanlig julost (edamer) vara för stark för barn och andra känsliga gommar?

Tycker inte att en gräddost passar på en ostbricka, inte heller lagrad danbo som någon föreslog, även om sådan är vansinnigt god. På julens ostbord ska det vara enkelt, med få sorter. Och Västerbotten som också är sjukt god, passar bättre till sommarens fester.

Men det är vad jag tycker :-)
Nej, den tycker jag fungerar precis lika bra. Nu ogillar jag förvisso inte starka ostar, men personligen föredrar jag dom mildare. Och jag skulle säga att edamer, gouda och port salut är dom klart godaste. Jag kan inte påstå att det finns något som skriker julafton kring dom, men goda är dom definitivt.
Citera
2023-12-03, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Nej, den tycker jag fungerar precis lika bra. Nu ogillar jag förvisso inte starka ostar, men personligen föredrar jag dom mildare. Och jag skulle säga att edamer, gouda och port salut är dom klart godaste. Jag kan inte påstå att det finns något som skriker julafton kring dom, men goda är dom definitivt.
Den edamer jag menar är den som brukar kallas julost. Klotformat och täckt med rött vax.
Citat:
Den brukar användas till julen och räknas ofta som en självklarhet på det svenska julbordet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Edamerost

Nog tycker jag att den skriker julafton.
Citera
2023-12-03, 08:23
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monglo
Lite sent tips men köp en hushållsost på 1-2 kg runt midsommar. Lagra den sen i originalförpackningen i typ matkällar- /skafferitemperatur. (ju varmare desto snabbare lagringstorocess men också ökad risk att det går fel). Vänd osten var, varannan dag eller så.
Eller varför inte köpa en nu och lagra till julen - 24, då kan den nog lagras i kylen!
Är det julafton än eller?
Citera
2023-12-03, 08:36
Citat:
Den edamer jag menar är den som brukar kallas julost. Klotformat och täckt med rött vax. https://sv.wikipedia.org/wiki/Edamerost

Nog tycker jag att den skriker julafton.
Klassiker, men rätt smaklös. Föredrar en fin cheddar.
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Är det julafton än eller?
Nä, men knappt om tid för att lagra själv.
Citera
2023-12-03, 08:50
Medlem
grungewhores avatar
Edamer, Kroohns så klart.
Stilton till pepparkakorna och en flaska portvin

På kvällen kan man freestyla mer, då kan man ha en traditionell ostbricka.
Citera
2023-12-03, 09:17
Medlem
Ost är väl inget man förknippar med julbord?? inte våra iallafall.
Citera
2023-12-03, 09:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Gräddosten är perfekt för dom som inte uppskattar mer smakrika ostar. Barnvänlig och samtidigt lyxigare än den klassiska osten på frukostbordet.

Gräddost äter man på frukostmackan.
Citera
2023-12-03, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Santes
Ost ingår alltid i ett traditionellt julbord.
Jo nån ost men till vad.. Vi hade bara nån enkel typ för smörgås liksom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in