2023-12-02, 16:58
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Om jag/SE varit gm så skulle jag försöka ta mig bort från mordplatsen så fort som möjligt plus en lång bit avståndsmässigt och fundera på hur jag ska hantera mordvapnet.
Gömma vapnet, dumpa mordvapnet någonstans ...

Sätt dig då in i att din mamma bor på Östermalm (Riddargatan?) och att du har nycklar dit där vapnet kunde dumpas enligt Aftonbladet.

När du pustat ut efter språngmarschen till Riddargatan hemma hos mamma inser du att du till varje pris måste återvända till Skandia för att prata om hopknycklade colaburkar och små gummor, saltat med lite lösa uppgifter om mörka täckjackor, blod och bryska poliser. Det sista hittar du på i all hast innan du kommer fram till Skandias reception efter mordet.

Därefter måste du bearbeta din fru så hon först hämtar upp dig med bil i Häggvik och senare på fyllan ringer polisen från Idre och pratar om blåa flyktbilar för att fria dig från mordet.

Redan innan du åker till Idre på lördagen passar du också på att bjuda hem fotografer från SvD så att alla mordplatsvittnen ska komma ihåg hur du såg ut på mordnatten. Att inte alla läser SvD tänker du inte riktigt på så klart.

Sumer, du måste faktiskt hålla med om att detta är ett väldigt troligt scenario, med tanke på att många tror på det! Dödgrävarjournalisten TP som själv hittat på det verkar i alla fall tro på det och MG och KP.
Citera
2023-12-02, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Bevisar inte banden från Palmerummet att SE synades ungefär lika mycket som andra som fanns runt mordplatsen? Ett kort tag fanns det tydligen några i Palmerummet som trodde att SE sprungit uppe på åsen. Det verkar inte som om SEs egna uppgifter vägde så tungt då.

När man gick vidare med det vägde inte heller YNs vittnesmål speciellt tungt. Dessutom missade man att personalen sett SE inne på Bohemia ungefär samtidigt. Däremot förstod man "två-olika-personer-teorin" bättre då Ströms PM faktiskt tar upp den ganska bra.

Det verkar inte som om en påhittad GM-SE påverkade utredningsarbetet speciellt mycket alls med sitt agerande efter mordet. Hur tänker jag "fel" här?

Det är väl snarare att vittnesmål blir utvattnade om Engström exponerar sig..

Men jag tror att även i Palmerummet så nämns han som en som ska "diskas" bort och elefanten ..

Kan deras inställning till honom redan här ha ändrats pga att dom upplever honom som en clown...typ det kan ju aldrig vara Engström eg men vi får ",diska" av honom åtminstone
Citera
2023-12-02, 17:11
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Det är väl snarare att vittnesmål blir utvattnade om Engström exponerar sig..

Men jag tror att även i Palmerummet så nämns han som en som ska "diskas" bort och elefanten ..

Kan deras inställning till honom redan här ha ändrats pga att dom upplever honom som en clown...typ det kan ju aldrig vara Engström eg men vi får ",diska" av honom åtminstone

Man verkar varit rädda i Palmerummet för att åklagarna skulle "slå klorna" i SE. Kanske tänkte då slå sänder hans knäskålar som Ölvebro förordade som en effektiv "metod" också. SE hade säkert erkänt mordet även om han var helt oskyldig bara för att få stå i centrum.

Hade SE erkänt mordet som oskyldig hade säkert ingen märkt att han bara hade ett mordvapen "med tanke på vad som hände" och MOP hade ansetts som löst vid det här laget. SE hade trivts i fängelset och mediauppmärksamheten alla hans "mördarintervjuer" hade skapat. SE kunde då pratat mycket om tjuvjakt och oskyldiga djur och andra spännande jämförelser. Tunnelgatan kunde liknas vid en motorvägsavfart utanför Eskilstuna till exempel.
Citera
2023-12-02, 17:28
Medlem
Det här med Stigs mor är det lite kul att spekulera om.
Är det möjligt för Stig att springa till hennes bostad och gömma mordvapnet där och sedan ta sig tillbaka till Skandia 23,40 +- några minuter

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pL3o0o/polisens-miss-skandiamannens-mamma-bodde-vid-mordplatsen
Citera
2023-12-02, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Man verkar varit rädda i Palmerummet för att åklagarna skulle "slå klorna" i SE. Kanske tänkte då slå sänder hans knäskålar som Ölvebro förordade som en effektiv "metod" också. SE hade säkert erkänt mordet även om han var helt oskyldig bara för att få stå i centrum.

Hade SE erkänt mordet som oskyldig hade säkert ingen märkt att han bara hade ett mordvapen "med tanke på vad som hände" och MOP hade ansetts som löst vid det här laget. SE hade trivts i fängelset och mediauppmärksamheten alla hans "mördarintervjuer" hade skapat. SE kunde då pratat mycket om tjuvjakt och oskyldiga djur och andra spännande jämförelser. Tunnelgatan kunde liknas vid en motorvägsavfart utanför Eskilstuna till exempel.

Man kan håna Engström för mkt...

Men han sprang på bästa sändningstid i rapport...

Lyssnar man på vad han har att säga i Rapport så är det eg bara två saker som han trycker på....Förväxling och att han vill visa upp sin språngmarsch..

Varför tar han återigen upp Förväxling enligt dig ?
Citera
2023-12-02, 17:58
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Är det möjligt för Stig att springa till hennes bostad och gömma mordvapnet där och sedan ta sig tillbaka till Skandia 23,40 +- några minuter

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pL3o0o/polisens-miss-skandiamannens-mamma-bodde-vid-mordplatsen

SEs mamma är samma kvinna som levde med tjänare i Indien och satte sina barn i internatskola. Det är inte otroligt att hon också var notorisk moderat och Palmekritisk.

Det går också att spekulera om att SE tidigare under kvällen har hämtat mordvapnet hemma hos sin mamma. Ett ganska påkostat utsirat vapen med elfenbenskolv. Det finns elefanter i Indien. Har SE "lånat" vapnet på Riddargatan så kan han lagt tillbaka det efter mordet utan att mamman märkte det precis som framgår av Aftonbladets artikel.

Mordvapnet är då bevisligen inte registrerat i några svenska register utan insmugglat av tändsticksfabrikören (SEs pappa) från Indien. Är elfenbenet i revolvern bearbetat efter 3 mars 1947 så är det ett brott i sig. Det låter kanske trivialt, men elfenben är olagligt och pappan kanske drog sig för att registrera det olagliga "elefantvapnet" bara av den anledningen.

Det är häpnadsväckande att PU inte utrett detta!

Edit: Det finns till och med en karta i artikeln där man kan följa SEs löptur till Riddargatan efter mordet längs den streckade linjen!
Senast redigerad av ursprungligen 2023-12-02 kl. 18:13.
Citera
2023-12-02, 18:46
Medlem
Citat:

https://distansen.se/r/s-gpVVY0U

2029 m

Hastighet 1,7 m/s

Tid : 20 min

Plustid för: stopp , upp till mamma, ner från mamma.

Totalt: 22 min

Bankar på Skandia: 23:43:30

HO ute på rond 23:51

Omöjligt? Nej

Men väldigt svårt att få in med när SE ska berätta allt, ringa, dricka kaffe, Väktarna ska prata efter SE gått, HO ska gå 60 m.

Behövs nog någon form av fordon från mamma till Skandia. Cykel eller taxi kanske
Citera
2023-12-02, 18:55
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Hinner SE gå innan Ulf börjar fotografera, så är inte han medveten om att pressen är där än.

Ja jag syftar på hans "mediatörst"

GM-SE har motiv att inte vara med.

Men för vittnet-SE kan det varit inbjudande.

Men om vittnet-SE han gå innan så hade han ingen möjlighet att släcka sin törst.

Kanske behövs en reporter med för att det ska bli bilder som det är på AH och DB.

Ja, det är väl denna törst som jag tycker överdrivs för att göra SE märkligare.
Som sagt, de som argumenterar för SE som GM hävdar mer än gärna hur pass chockad han är när han kommer tillbaka till Skandia. Och bevisligen stämmer det, men att bedöma honom då som vittne och att det alls inte kanske kändes aktuellt för honom att tala med media är något man inte verkar kunna överväga.
Enligt mig går efterkonstruktionerna inte riktigt ihop här.

Hur pass anmärkningsvärt är ens detta?
Och vi kan inte ens säkerställa att journalister fanns på plats. (Det mesta tyder på att det som högst bara var en fotograf där).
Citera
2023-12-02, 19:11
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Var inte ambulansen redan där och livräddning igång när YN/AZ kom till platsen?

KG såg ambulansen rulla in när han började springa ...

KG är en av de poliser som YN/AZ möter när de passerar Luntmakargatan?

De pratar i 10 sekunder eller nåt?

Så SE borde dels ha mött YN/AZ och hunnit ikapp poliserna.

Kort sagt. Språngmarschen efter poliserna hände aldrig.

Skedde den före polisens ankomst?

En del är benägna att misstänka att så är fallet.

P.S. Vad var det som Theodoros hade sett som gjorde honom mer intressant än t.ex. PV?

Det är nog det vittne som man hört minst om ...

PV verkar annars vara den som är "först på plats" utöver de som var i de närmaste bilarna.

Före BP och JÅS. Han ser inte skymten av någon SE ...

Precis. Uppgifterna går då inte ihop.
I YN's fall så menar hon på att polis och ambulans var på plats. Hon redogör i vilket fall för ambulansen när hon kommit till mordplatsen. I hennes kronolgi är det tidigt.
Klas Geddas uppgifter tycker jag är kluriga och skulle nog behöva gås igenom en gång till.
Först får man uppfattningen av att han springer med sina kollegor, men i senare förhör med honom så vill han minnas att han stod kvar ett bra tag.
Så frågan är nog vad som stämmer med Geddas uppgifter.
SE's språngmarsch är svår att få in, men jag kan inte se det som omöjlig eftersom vi inte vet allt.

Gällande Theodoros så är frågan om intresset för hans uppgifter blir intressanta då identiteten på Palme blir känd. Efter ambulansen kom dit och även Theodoros.

PV blir ju ointressant innan...SE hade ju också försökt innan.
Ja PV och hans syster CV hävdar ju att de var bland de första på plats...
Även BP, trots att han gjort en u-sväng....parkerat och väntat ett tag.. (30s)
Ingen har sett BP heller.
JÅS verkar endast JA och LL ha iakttagit. (BP var dock närmare Palme än vad JÅS uppger)
Citera
2023-12-02, 21:20
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag menar att Engström är ett av dom centrala vittnena och aktiva vittnena som lämnar minst avtryck hos polis och media på mordnatten...

Men som senare lämnar störst avtryck hos både polis och media...

Då kan man väl påstå att Engström tar igen med råge...

RM har ju kommenterat Engström efter mordet att han upplevde Engström som väldigt ivrig och ringde och tjatade ...

Ja, SE är väl det "vittnet" som egentligen är först med att själv kontakta media.
AH och AD blev intervjuad redan vid brottsplatsen, säkert mer utifrån journalisternas initiativ.

Men att försöka göra poäng av att SE som vittne borde ha kontaktat media på platsen, tycker jag är rätt tunt.
Återigen: Journalisterna var inte ens på plats. SE var rejält chockad. Plus att hans "uppmärksamhetstörstande" kanske inte alls är så stort som vissa vill påskina?

Att SE till RB dagen efter var ivrig behöver väl inte vara så märkligt?
Och visst har väl SE ett visst mått av uppmärksamhetstörst eftersom han kontaktar SvD.
Men jakten på utstämplingstiden? Där hade jag nog själv agerat på liknande sätt om statsministern varit skjuten.
(AB, SvD och SR talade om mordtiden 23:30, SVT "straxt efter 23", DN "23-tiden", Expressen "några minuter efter 23" och Kvällsposten "23:33")
Går bara att spekulera om SE reagerade på det, eller själv tänkte på att hans utstämpling gav en tidsangivelse. Alternativt att det var i kontakt med journalist som detta kom upp?
Citera
2023-12-02, 21:41
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
https://distansen.se/r/s-gpVVY0U

2029 m

Hastighet 1,7 m/s

Tid : 20 min

Plustid för: stopp , upp till mamma, ner från mamma.

Totalt: 22 min

Bankar på Skandia: 23:43:30

HO ute på rond 23:51

Omöjligt? Nej

Men väldigt svårt att få in med när SE ska berätta allt, ringa, dricka kaffe, Väktarna ska prata efter SE gått, HO ska gå 60 m.

Behövs nog någon form av fordon från mamma till Skandia. Cykel eller taxi kanske
Han var i och för sig "osammanhängande" när han återkom till Skandia, väktarna tolkade det som att han var väldigt chockad. De hade ingen anledning i det här skedet tro att en löprunda kunde vara en bidragande orsak till det osammanhängande talet men den eventuella rundan var sannolikt minst en halv kilometer kortare.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-12-02 kl. 21:43.
Citera
2023-12-02, 22:20
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Han var i och för sig "osammanhängande" när han återkom till Skandia, väktarna tolkade det som att han var väldigt chockad. De hade ingen anledning i det här skedet tro att en löprunda kunde vara en bidragande orsak till det osammanhängande talet men den eventuella rundan var sannolikt minst en halv kilometer kortare.

Om man tillåts raljera åt det andra hållet så var AB rätt osammanhängande han med och chockad.
Var det inte så att SE hade varit ute och druckit middag han också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in