2023-11-22, 13:33
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Någon som har tillgång till andra upplagan av Expressen som kom ut 1 mars 86?
Eller iaf vilken tid den kom ut?

Personen som har gjort tunnelgatan.se spekulerar om Engström har läst den innan sin intervju med SvD.

Isåfall kunde man läsa sig till följande:

Blödde ymnigt ur munnen
Man och kvinna gjorde livräddning
Pulsen kom och gick
Att OP lades i framstupa sidoläge
Hjärtmassage
En kvinna till som var böjd över mannen
AH och andra såg först inte vem mannen (OP) var
Att folk pekade in mot Tunnelgatan

Från tidigare upplaga framgick det också att poliserna sprang in i gränden och att andra på plats hade pekat ut riktningen åt dem.

Om man bara ramlade in i den här tråden som utomstående, utan att vara så "insyltad" i alla turer, skulle man säkert få sig ett gott skratt:
Ingen revolver, inget motiv, ingen gärningsbeskrivning.
Bara lager på lager av hypoteser om att Stig ev kan ha hunnit läsa Expressens andra utgåva för att få sitt vittnesmål rätt. Detta efter att ha jobbat en 12-timmars arbetsdag, skjutit statsministern och sedan vakna upp helt klartänkt, Sveriges mest skarpa och lugna superskurk. Som aldrig begått brott tidigare men ändå.
Vad som helst för att undvika den enkla slutsatsen att han faktiskt VAR vittne på riktigt, fast bara anonym på platsen än han själv säger...
Citera
2023-11-22, 13:34
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Någon som har tillgång till andra upplagan av Expressen som kom ut 1 mars 86?
Eller iaf vilken tid den kom ut?

Personen som har gjort tunnelgatan.se spekulerar om Engström har läst den innan sin intervju med SvD.

Isåfall kunde man läsa sig till följande:

Blödde ymnigt ur munnen
Man och kvinna gjorde livräddning
Pulsen kom och gick
Att OP lades i framstupa sidoläge
Hjärtmassage
En kvinna till som var böjd över mannen
AH och andra såg först inte vem mannen (OP) var
Att folk pekade in mot Tunnelgatan

Från tidigare upplaga framgick det också att poliserna sprang in i gränden och att andra på plats hade pekat ut riktningen åt dem.

Tror inte det finns så mycket att hämta vad beträffar olika editioner och upplagor av Expressen 1/3.
Citera
2023-11-22, 13:36
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Tror inte det finns så mycket att hämta vad beträffar olika editioner och upplagor av Expressen 1/3.

Har du koll på, eller går det att ta reda på när de olika upplagorna kom ut?

Det låter på Tunnegatan-killen som att just andra upplagan ska vara betydligt "matigare" än första nämligen.
Citera
2023-11-22, 13:47
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Vilken myt?

LJ stod väl öster om barack-raden (dvs, vid dess kortsida mot korsningen) och en bit söderut (dvs, så han blickade mot mordplatsen längs den sida av barack-raden GM inte sprang på).

Han stod alltså runt hörnet efter barack-raden utifrån GM:s synvinkel. Där står han och vet att det hänt något nere vid Sveavägen och hör GM:s steg som han är fokuserad på. Han ser GM när denne passerat barackerna och kommit in i hans synfält. Inget LJ uppger antyder på något sätt att GM blickat åt hans håll.

Har GM observerat LJ här, så sker det i sådana fall innan LJ, som alltså är uppmärksam på händelsen och vet att någon är på väg in i gränden, sett GM.

LJ står då och tittar åt ett annat håll när GM passerat barack-raden. GM, på flyende fot från ett just begånget mord, tittar direkt åt höger efter barackerna (eftersom han är noggrann med att se sig om i korsningar) och granskar LJ i språnget. Medan LJ, som alltså "väntar" på GM vars steg han hör, alltså ännu inte hunnit fokusera blicken när GM i rät vinkel granskar honom.

Korrekt, han stod och lyssnade där ja. Håller i stort med om beskrivningen.

Men frågan är om han ens hade gått in på Tunnelgatan något. Verkar som om han befann sig vid sydästra hörnet.

Därifrån bör man kunna se huvudet, mössan och möjligen axlarna "falla in i bild".

Henrik protesterar dock mot detta.

Hur som helst: GM kan ha hunnit få en skymt av LJ i ögonvrån, utan att LJ uppfattade det.

Själv skulle man nog vara spänd och hoppa till om en snubbe störtar förbi med dramatiskt fladdrande rock, jacka, ulster eller vad det nu var. Kanske inte helt lätt att fokusera?

Frågan är hur anordningen framför barackerna på bild 10 påverkade sikten för GM:

http://lennartremstam.blogspot.com/2015/05/del-2-brottsplatsfoton-palmemordet.html
Senast redigerad av Dalulven 2023-11-22 kl. 13:49.
Citera
2023-11-22, 13:51
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Förstår inte riktigt.

Nu handlar det om uppgifterna han lämnar vid lunchtid 1/3 och som inte förekommit i media.

Jag menar att det är möjligt att bedöma vad som förefaller vara mer sannolikt än det andra.

Att man inte måste tro på vad Engström säger att han ser i gränden, men att han ändå kan ha rätt.

Man kan möta en person i natten, se den på långt avstånd som en mörk skugga, men notera utseende och klädsel när man passerar varandra.

Om man vill kan man sedan baka ihop allt.

Kort sagt, SE kan ha noterat en person i gränden som han fick mer information om senare.

Det är därför det är ganska meningslöst att rekonstruera när vi vet att båda var på platsen. För SE kan ha tyckt det vara ok eller helt rätt att beskriva människan han såg, fast att den specifika informationen kanske inhämtades efteråt.
Citera
2023-11-22, 14:04
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Nä, jag kan ha fått det om bakfoten. Jag har bara fått för mig att det var middagstid den intervjun gjordes av någon anledning. Vet du när den gjordes?

Men i det här fallet spelar det heller ingen roll. LPs svar på frågan om var gm tog vägen fanns inte i media alls. Så det skitsamma om intervjun gjordes kvällstid.

SE talar med RB om Oslo. Sannolikt gjordes intervjun tidigt på förmiddagen eller på morgonen.

SvD och Aftenposten samarbetade i Stockholm 1986.

SE hade redan haft kontakt med Afftenpostens reporter innan han ringde RB. Kanske hade reportern frågat exakt när SE stämplade ut och detta väckte SEs intresse för utstämplingstiden.

Vittnet SE är verkligen ingen gåta.
Citera
2023-11-22, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Ja, det är svagt. Men han ger ju en trovärdig förklaring till varför han först inte nämnde det. Det går ju såklart inte säga att det han säger stämmer bara för det. Men att utesluta det går heller inte. Hans förklaring stämmer överens med formuleringen av frågan.

Okej, men då har du gjort ett helt felaktigt arbete. Det går verkligen inte att komma fram till det. Eller har du helt värderat bort alla korrekta uppgifter han ger?

Eller vad menar du med strax efter? För SE ger ju bara korrekta beskrivningar av vad som hände typ en minut efter och framåt. Så om du menar innan det så är det ju korrekt.
Jag menar minuterna efter mordet inte bara första minuten utan ja fram tills det gått 7-8 minuter isf och SE möjligen kan ha återkommit till platsen, ełler vart fall så nära att han sett vad som sker på platsen.

Jag har ju två ggr presenterat resultatet av min kartläggning och tänker inte göra det ännu en gång. Min slutsats är iaf att det förefaller näst intill omöjligt att SE faktiskt var där iaf i en någorlunda central roll. Han kan möjligen ha stått på behörigt avstånd och iakttagit saker vilket möjligen kan förklara hur hśn kunde missa saker som han bara måste ha sett, tex hur folk gick ut i gatan och vinkade in en ambulans som sedan backade in vid avfasningen vid Dekorima!

Många fler än mig har ju kommit fram till att det förefaller som att SE inte verkar befunnit sig på platsen vid denna tidpunkt , det är jag långt ifrån ensam om att kommä fram till, det är ju ett av de skäl vi har som gör att vi misstänker honom.
Citera
2023-11-22, 16:54
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Jag menar minuterna efter mordet inte bara första minuten utan ja fram tills det gått 7-8 minuter isf och SE möjligen kan ha återkommit till platsen, ełler vart fall så nära att han sett vad som sker på platsen.

Jag har ju två ggr presenterat resultatet av min kartläggning och tänker inte göra det ännu en gång. Min slutsats är iaf att det förefaller näst intill omöjligt att SE faktiskt var där iaf i en någorlunda central roll. Han kan möjligen ha stått på behörigt avstånd och iakttagit saker vilket möjligen kan förklara hur hśn kunde missa saker som han bara måste ha sett, tex hur folk gick ut i gatan och vinkade in en ambulans som sedan backade in vid avfasningen vid Dekorima!

Många fler än mig har ju kommit fram till att det förefaller som att SE inte verkar befunnit sig på platsen vid denna tidpunkt , det är jag långt ifrån ensam om att kommä fram till, det är ju ett av de skäl vi har som gör att vi misstänker honom.

SE verkar ha missat ambulansen när han var in på Bohemia och blev igenkänd där.
Citera
2023-11-22, 17:12
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS

Men det är ju helt omöjligt att komma fram till det resultatet utan en massa märkliga antaganden.

SE ger ju en mängd specifika uppgifter som inte finns i media, som rör dessa 7-8 minuter. Jag antar att du då i din analys har kommit fram till att väktarna minns fel på dag angående det där samtalet och att SE ska ha lyckats lusläsa alla mediauppgifter och även via djungeltrumman fått reda på alla dessa uppgifter redan till dagen efter? Det är inte en rimlig analys.

Och då får man ju anta att den oidentifierade människa som är beskriven vid OPs kropp är BP då? Hur kom du fram till att det måste vara BP och inte SE?
Citera
2023-11-22, 17:12
Medlem
Citat:
ä

1. Jag kan inte återskapa det. De gånger jag har testat (med stackars kollegor som ställer upp) kan jag inte göra en åldersuppskattning eller få ett bra grepp om färg på kläder. Självklart har jag inte samma förutsättningar som rådde på mordnatten. Men tveksamheten kvarstår.

Väldigt svagt ljus var min känsla när jag bad min vän stå där.

Kan det varit starkare 1986 än nuvarande LED lampor?

Frontljuset på LJ var bortplockat pga av barackerna.

Så mer siluett då än idag.
Citera
2023-11-22, 17:17
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Om man bara ramlade in i den här tråden som utomstående, utan att vara så "insyltad" i alla turer, skulle man säkert få sig ett gott skratt:
Ingen revolver, inget motiv, ingen gärningsbeskrivning.
Bara lager på lager av hypoteser om att Stig ev kan ha hunnit läsa Expressens andra utgåva för att få sitt vittnesmål rätt. Detta efter att ha jobbat en 12-timmars arbetsdag, skjutit statsministern och sedan vakna upp helt klartänkt, Sveriges mest skarpa och lugna superskurk. Som aldrig begått brott tidigare men ändå.
Vad som helst för att undvika den enkla slutsatsen att han faktiskt VAR vittne på riktigt, fast bara anonym på platsen än han själv säger...
Inte behöver Engström ha hämtat information från tidningarna. Radion var nog snabbast med sådant innan internet. SE hade nog spetsat öronen och fäst dom vid transistorn (lika med radioapparat för yngre läsare) den här morgonen.
Citera
2023-11-22, 18:06
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Inte behöver Engström ha hämtat information från tidningarna. Radion var nog snabbast med sådant innan internet. SE hade nog spetsat öronen och fäst dom vid transistorn (lika med radioapparat för yngre läsare) den här morgonen.

Den påhittade GM-SE lyckades till och med höra flera uppgifter på radion innan han återvände till Skandia 20 minuter efter mordet.

Det faller sig också konstigt att GM-SE inte pratar om ambulansen eftersom det fanns många uppgifter om den i media som han kunde plockat upp.

Det är bara förklarligt om vittnet SE satt inne på Bohemia just när ambulansen var på mordplatsen. Vittnet SE såg aldrig ambulansen och pratade därför inte om den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in