2023-12-02, 11:11
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag tror både YN/AZ och SE uppger att det är norra sidan de gått/sprungit. (Men kanske minns fel)

Ja även AD tog sin taxi till Krimjouren.
Osäker på vad Theodoros hade för bil, tror inte det framgår.
Sedan är jag osäker på hans utseende, så det är svårt att avgöra om han är med på någon av bilderna.

Theodoros kom väl tillbaka till mordplatsen efteråt och stannade inte direkt när mordet skedde om jag inte missminner mig.

YN/AZ berättar inte i något förhör vilken sida de valde vid barackerna mig veterligen, men människor gick på vänster sida 1986, mer än idag, vågar jag påstå. Du får gärna tipsa om du hittar uppgifter där YN påstår att hon gick på norra/för henne högra sidan, av barackerna till mordplatsen.

Edit: Att YN påstår att hon och AZ "sprungit" vid barackerna saknar nog helt stöd i materialet. YN hade ett par eleganta röda damstövlar på sig som inte inbjöd till språngmarscher med tanke på rådande isförhållanden.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-12-02 kl. 11:14.
Citera
2023-12-02, 11:19
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Theodoros kom väl tillbaka till mordplatsen efteråt och stannade inte direkt när mordet skedde om jag inte missminner mig.

YN/AZ berättar inte i något förhör vilken sida de valde vid barackerna mig veterligen, men människor gick på vänster sida 1986, mer än idag, vågar jag påstå. Du får gärna tipsa om du hittar uppgifter där YN påstår att hon gick på norra/för henne högra sidan, av barackerna till mordplatsen.

Edit: Att YN påstår att hon och AZ "sprungit" vid barackerna saknar nog helt stöd i materialet. YN hade ett par eleganta röda damstövlar på sig som inte inbjöd till språngmarscher med tanke på rådande isförhållanden.

Nej vill minnas att ambulansen var på plats då Therodoros anlände.

Kan kolla detta om sida om barackerna vid tillfälle.

Vem påstår att YN och AZ skall ha sprungit?
Citera
2023-12-02, 11:22
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Nej vill minnas att ambulansen var på plats då Therodoros anlände.

Kan kolla detta om sida om barackerna vid tillfälle.

Vem påstår att YN och AZ skall ha sprungit?

Jag fick inte riktigt ihop med vem du menade med "gått/sprungit" i ditt inlägg. Dalulvens läsförståelse är kanske smittsam....
Citera
2023-12-02, 11:42
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Exakt hur Engström tog sig hem den natten kommer vi nog aldrig riktigt bli kloka på.
Grannen påstår iaf att Stig berättade att ME hämtade honom i Mörby centrum.
ME verkar ju inte minnas detta iaf. Inte enligt förhör.
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Givet att Stig jobbade över rätt ofta och enligt honom själv hade för vana att ta t-banan, så kan man verkligen fråga sig vad han gjorde väl framme i Danderyd/Mörby. Om t-banan ankommer Danderyd kl 00.00 och hans bästa buss går 00.25 - väntar han då på den? Verkar olidligt. Eller har han något annat alternativ?
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja, det verkar jobbigt. Vet inte om gick någon annan busslinje som trafikerade Lahällsviadukten gjorde det sent på kvällen. Fanns säkert alternativ om man var lite flexibel, tex hållplats Roslags-Näsby ute på stora vägen. Men många är rigida med såntdär. Taxi från Mörby hade varit rimligt. Men Stig var ju ekonomiskt pressad.
Intressant det här med hemresan. Dels hur han från början hade planerat att ta sig hem, och dels hur han sedan faktiskt tog sig hem. Och sedan det här med om han gick åt höger eller åt vänster när han kom ut på gatan efter utstämplingen. Om han nu mot förmodan brukade åka tunnelbana, och att han hade för avsikt att gå åt vänster när han kom ut, så skulle ett möjligt händelseförlopp kunna se ut så här (det blev både långt och spekulativt, så jag lägger det i en spoiler):
Senast redigerad av Draifos 2023-12-02 kl. 12:04.
Citera
2023-12-02, 12:17
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag fick inte riktigt ihop med vem du menade med "gått/sprungit" i ditt inlägg. Dalulvens läsförståelse är kanske smittsam....

Aha.. ja, där menade jag att SE var den som sprang och YN/AZ de som gick.
Citera
2023-12-02, 13:24
Medlem
Citat:
Ja, om uppgifterna från SE stämmer så bör de definitivt haft möjlighet att se varandra.

Gällande din andra fråga, så tolkar jag den som att "om SE uppfattat Ulf varandes fotograf" så borde något annat ha hänt?
Eller vad är poängen med den?

Är det SE's påstådda "medietörstande"?
Hinner SE gå innan Ulf börjar fotografera, så är inte han medveten om att pressen är där än.

Ja jag syftar på hans "mediatörst"

GM-SE har motiv att inte vara med.

Men för vittnet-SE kan det varit inbjudande.

Men om vittnet-SE han gå innan så hade han ingen möjlighet att släcka sin törst.

Kanske behövs en reporter med för att det ska bli bilder som det är på AH och DB.
Citera
2023-12-02, 13:48
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Det gör språngmarschen än svårare att få ihop om så skulle vara fallet.
Dels att han då inte skulle hunnit ikapp dem eller ens se dem i trappan.
Dels också att han i gränden skulle ha stött på YN och AZ, vilket vi inte har några uppgifter på.

Jag tänker att (vittnet)SE's språngmarsch kommer först när YN/AZ har anlänt mordplatsen.
Och ambulansen anländer precis straxt där efter.

Osäker på vilka vittnen Lena L tog namnen på, men AB är ju en av dessa. I Windéns anmälan framgår det bara "antecknats av övrig polispersonal". Så det kan även varit Lenas kamrater i piket 1230.

Sedan, det du försöker överdriva och förstärka, så är det nog inte märkligare än att vittnet SE lämnade, enligt egen uppgift, då avspärrningen sattes upp. Där och då fanns inga journalister på plats utan endast Ulf Karlsson.
Och om det nu hade varit några journalister på plats, varför skulle den så djupt chockade SE(och kanske frysande) vilja ta kontakt med dom där.

De vittnen du ser på bilderna är de som polisen tog med till krimjouren. AH, KJ, AD. Även Theodoros lär vara där någonstans.
Du ser inte LL, JA. LJ eller AB.
Ej heller Vallin, Rytterstål som ansåg att polisen var ointresserade.

Var inte ambulansen redan där och livräddning igång när YN/AZ kom till platsen?

KG såg ambulansen rulla in när han började springa ...

KG är en av de poliser som YN/AZ möter när de passerar Luntmakargatan?

De pratar i 10 sekunder eller nåt?

Så SE borde dels ha mött YN/AZ och hunnit ikapp poliserna.

Kort sagt. Språngmarschen efter poliserna hände aldrig.

Skedde den före polisens ankomst?

En del är benägna att misstänka att så är fallet.

P.S. Vad var det som Theodoros hade sett som gjorde honom mer intressant än t.ex. PV?

Det är nog det vittne som man hört minst om ...

PV verkar annars vara den som är "först på plats" utöver de som var i de närmaste bilarna.

Före BP och JÅS. Han ser inte skymten av någon SE ...
Citera
2023-12-02, 14:59
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

P.S. Vad var det som Theodoros hade sett som gjorde honom mer intressant än t.ex. PV?

PV verkar annars vara den som är "först på plats" utöver de som var i de närmaste bilarna.

Theodoros A verkar ha kommit när ambulansen var på platsen. TA parkerade sin bil på västra sidan av Sveavägen på Tunnelgatan. TA lämnar inga uppgifter om SE på platsen, vilket säkert är mycket misstänkt enligt en del.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EAE18-00
Då han kom till Sveavägen, samtidigt med anbulansen så såg han en folksamling och stannade b1len för att av nyfikenhet titta vad som hänt.

Bilen som A färdades i parkerade han på Tunnelgatan väster om Sveavägen.

A gick fram till en plats på Tunnelgatan som är þelägen cirka 5 meter öster om Sveavägen och där observerade han ambulanspersonal läkare som försökte med hjärtkompression på en man som låg på marken.

Mannen var mycket blodig i ansiktet.

Då A anlände till platsen så var klockan ungefär 21:40 eller 21.45.

A säger sig inte ha sett något som kan leda till att Gärningsmannen kan identifieras.
Det går att konstatera att TA inte pekar ut så många andra vittnen, men att han inte specifikt pekade ut SE utan att vara tillfrågad kan säkert problematiseras om man vill tro att vittnet SE var GM.

TA verkar också ljuga som en häst travar om tiden när ambulansen var där för de som misstänker vittnen som tar fel på enstaka detaljer. TA har inget alibi för själva mordtidpunkten och var på mordplatsen, men ingen vittne har sett TA på mordplatsen så tidigt att TA inte kan ha sprungit runt kvarteret och återvänt efter att ha mördat OP. TA verkar också ljuga om att det fanns en läkare på mordplatsen när ambulansen var där.

TA kan ha haft kopplingar till Moderaterna eller känna Moderater och inget i förhöret hindrar att TA kan ha haft tillgång till vapen under mordnatten. 50/50 typ.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-12-02 kl. 15:02.
Citera
2023-12-02, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

Det är lite underligt att man plockade med just Teodoros.
Han såg inte själva mordet.
Kanske man tog in honom enbart för att han inte såg ut som en svensk?

https://drive.google.com/file/d/1Cn0bGlpmaTYn7eXgQJ9wwZzOS_kHeK9u/view
19860301 Theodoros Athanasiou
Citera
2023-12-02, 15:20
Medlem
Citat:
Ja, det går ju bara att spekulera.
Som tidigare sagts, så är det enbart Ulf Karlsson som kan ha varit på platsen om man går på SE's egna uppgifter till Anér.

Argumenten i denna tråd har ofta varit att den medietörstande SE minsann skulle ha gjort allt för att få kontakt?
Samtidigt påstår man i denna tråd att SE var så chockad att han knappt skulle kunna ta sig hem.
Där kanske en del i en förklaring skulle ligga i varför inte SE kontaktar en journalist på plats.
Det andra är kanske att hans medietörstande överdrivs för att misstänkliggöra honom på något sätt.
Och vidare så var det nog inte ens några journalister på plats innan han avvek.

Han kontaktar SvD dagen efter och Rapport i april. "med råge" och är detta medietörstande?

Jag menar att Engström är ett av dom centrala vittnena och aktiva vittnena som lämnar minst avtryck hos polis och media på mordnatten...

Men som senare lämnar störst avtryck hos både polis och media...

Då kan man väl påstå att Engström tar igen med råge...

RM har ju kommenterat Engström efter mordet att han upplevde Engström som väldigt ivrig och ringde och tjatade ...
Citera
2023-12-02, 15:22
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Det är lite underligt att man plockade med just Teodoros.
Han såg inte själva mordet.
Kanske man tog in honom enbart för att han inte såg ut som en svensk?

https://drive.google.com/file/d/1Cn0bGlpmaTYn7eXgQJ9wwZzOS_kHeK9u/view
19860301 Theodoros Athanasiou

Grek, finländsk medborgare, jobbade som städare på Stockholms Universitet. Född -55.

Kanske kände TA VG eftersom de var nästan jämnåriga och levererade mordvapnet till Café Mon Cheri till VG som överlämnade det till SE före mordet. SE var inte långt från Mon Cheri på Kungsgatan när han var ute tidigare på mordkvällen. EAP och Åland knyter ihop SE med VG.

TA själv verkar vara avflyttad, avliden eller ha bytt namn efter mordet.
Citera
2023-12-02, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag menar att Engström är ett av dom centrala vittnena och aktiva vittnena som lämnar minst avtryck hos polis och media på mordnatten...

Men som senare lämnar störst avtryck hos både polis och media...

Då kan man väl påstå att Engström tar igen med råge...

RM har ju kommenterat Engström efter mordet att han upplevde Engström som väldigt ivrig och ringde och tjatade ...

Om SE är gm då blir det i mitt tycke underligt att han tjatar in sig hos polisen och media.
Ju mera han härjar på desto mera uppmärksamhet drar han på sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in