2023-12-01, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Är det här Bohemia-hypotesen kommer in...

I hans kronologi genomför han språngmarschen, vilket bör vara nån minut efter att piketpoliserna sprungit in, eftersom han inte ser dessa.
Säg 23:25 senast...
När han kommer tillbaka säger han att ambulansen anlänt... (de i sin tur talar om att de är på plats i ca 4 min)
Enligt ambulans-meddelandena så åker de ifrån mordplatsen 23:28.
SE stannar enligt uppgiften i brevet till Anér tills dess att polisen gör avspärrningen.
Avspärrningen fotograferas av Ulf Karlsson 23:32-23:35 typ..

Du får mer än gärna förklara hur andra vittnen "fördrev" denna tid?
Vad jag sett så finns det inte mycket uppgifter alls efter att ambulansen lämnat...>
Rätta mig gärna.
Teoretiskt kan Ulf Karlsson och SE mött varandra mellan Mordplatsen och Skandiaentren?

Se är inte kvar när pressen kommit och behöver inte tänkt på att Ulf var en fotograf?
Citera
2023-12-02, 00:10
Medlem
Citat:

I hans kronologi genomför han språngmarschen, vilket bör vara nån minut efter att piketpoliserna sprungit in, eftersom han inte ser dessa.
När han kommer tillbaka säger han att ambulansen anlänt... (de i sin tur talar om att de är på plats i ca 4 min)
SE stannar enligt uppgiften i brevet till Anér tills dess att polisen gör avspärrningen.

Vad jag sett så finns det inte mycket uppgifter alls efter att ambulansen lämnat...>
Rätta mig gärna.

Här tänker jag att media börjar dyka upp och att vad övriga vittnen lite pratar med varann om vad dom varit med om ...samt även börjar få nyfikna frågor när Media kommer även polis som samlar Info...

Jag tycker att den Engström man lär känna efter mordnatten inte känns igen om han varit kvar...

Men det är ren spekulation ...Men jag hade ju helst velat se Engström hålla lite hov här men blir något blek som han tar igen med råge senare...
Citera
2023-12-02, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Att någon springer överhuvudtaget är normalt i den här situationen. Det är gm, poliser och vittnen som alla springer kors och tvärs inom bara några minuter. Till och från mordplatsen. Det är mycket begärt att folket där ska sortera ut vad som är normalt springande och vad som onormalt.

Ja, kanske. Kronolig är helt omöjlig att veta exakt.

Det handlar ju om att man inte synade Engströms berättelse...

Om man nu misstänkte att Engström kanske hittade på saker så kanske man inte analyserade varför ....

Visst ena anledningen kan varit för att spela viktig men det kan finnas andra anledningar och när man sen började misstänka Engström lite grann så skulle man såklart kollat upp allt
Citera
2023-12-02, 01:29
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Rätta mig gärna.

Ger han sig inte av efter när poliserna nått i höjd med baracken? Ändå är de puts väck ...

Ambulansen ger sig av 23:28:30 enligt CP-FUP:en. 23:28:34 hörs ett anrop, enligt LAC-bandet.

Lena L och flera tog anteckningar av vittnena? Det tog antagligen ganska mycket tid.

Flera figurerar på fotografier. Vi ser vittnena samlade på videoklippet, vilket verkar vara efter 23:40.

Men Skandiamannen, den välkände linslusen, Mr Känd från TV, han lyser med sin frånvaro ...

Både i polisens anteckningar och på fotografier.
Citera
2023-12-02, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ger han sig inte av efter när poliserna nått i höjd med baracken? Ändå är de puts väck ...

Ambulansen ger sig av 23:28:30 enligt CP-FUP:en. 23:28:34 hörs ett anrop, enligt LAC-bandet.

Lena L och flera tog anteckningar av vittnena? Det tog antagligen ganska mycket tid.

Flera figurerar på fotografier. Vi ser vittnena samlade på videoklippet, vilket verkar vara efter 23:40.

Men Skandiamannen, den välkände linslusen, Mr Känd från TV, han lyser med sin frånvaro ...

Men som jag skrev till Mr-Mopp

Vad händer om han drog mot Skandia innan Ulf ens kommit till platsen?

Vad är det som inte funkar eller funkar då?
Citera
2023-12-02, 08:45
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Teoretiskt kan Ulf Karlsson och SE mött varandra mellan Mordplatsen och Skandiaentren?

Se är inte kvar när pressen kommit och behöver inte tänkt på att Ulf var en fotograf?

Ja, om uppgifterna från SE stämmer så bör de definitivt haft möjlighet att se varandra.

Gällande din andra fråga, så tolkar jag den som att "om SE uppfattat Ulf varandes fotograf" så borde något annat ha hänt?
Eller vad är poängen med den?

Är det SE's påstådda "medietörstande"?
Citera
2023-12-02, 09:10
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Här tänker jag att media börjar dyka upp och att vad övriga vittnen lite pratar med varann om vad dom varit med om ...samt även börjar få nyfikna frågor när Media kommer även polis som samlar Info...

Jag tycker att den Engström man lär känna efter mordnatten inte känns igen om han varit kvar...

Men det är ren spekulation ...Men jag hade ju helst velat se Engström hålla lite hov här men blir något blek som han tar igen med råge senare...

Ja, det går ju bara att spekulera.
Som tidigare sagts, så är det enbart Ulf Karlsson som kan ha varit på platsen om man går på SE's egna uppgifter till Anér.

Argumenten i denna tråd har ofta varit att den medietörstande SE minsann skulle ha gjort allt för att få kontakt?
Samtidigt påstår man i denna tråd att SE var så chockad att han knappt skulle kunna ta sig hem.
Där kanske en del i en förklaring skulle ligga i varför inte SE kontaktar en journalist på plats.
Det andra är kanske att hans medietörstande överdrivs för att misstänkliggöra honom på något sätt.
Och vidare så var det nog inte ens några journalister på plats innan han avvek.

Han kontaktar SvD dagen efter och Rapport i april. "med råge" och är detta medietörstande?
Citera
2023-12-02, 09:24
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

Det gör språngmarschen än svårare att få ihop om så skulle vara fallet.
Dels att han då inte skulle hunnit ikapp dem eller ens se dem i trappan.
Dels också att han i gränden skulle ha stött på YN och AZ, vilket vi inte har några uppgifter på.

Jag tänker att (vittnet)SE's språngmarsch kommer först när YN/AZ har anlänt mordplatsen.
Och ambulansen anländer precis straxt där efter.

Osäker på vilka vittnen Lena L tog namnen på, men AB är ju en av dessa. I Windéns anmälan framgår det bara "antecknats av övrig polispersonal". Så det kan även varit Lenas kamrater i piket 1230.

Sedan, det du försöker överdriva och förstärka, så är det nog inte märkligare än att vittnet SE lämnade, enligt egen uppgift, då avspärrningen sattes upp. Där och då fanns inga journalister på plats utan endast Ulf Karlsson.
Och om det nu hade varit några journalister på plats, varför skulle den så djupt chockade SE(och kanske frysande) vilja ta kontakt med dom där.

De vittnen du ser på bilderna är de som polisen tog med till krimjouren. AH, KJ, AD. Även Theodoros lär vara där någonstans.
Du ser inte LL, JA. LJ eller AB.
Ej heller Vallin, Rytterstål som ansåg att polisen var ointresserade.
Citera
2023-12-02, 10:27
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det gör språngmarschen än svårare att få ihop om så skulle vara fallet.
Dels att han då inte skulle hunnit ikapp dem eller ens se dem i trappan.
Dels också att han i gränden skulle ha stött på YN och AZ, vilket vi inte har några uppgifter på.

Jag tänker att (vittnet)SE's språngmarsch kommer först när YN/AZ har anlänt mordplatsen.
Och ambulansen anländer precis straxt där efter.

Osäker på vilka vittnen Lena L tog namnen på, men AB är ju en av dessa. I Windéns anmälan framgår det bara "antecknats av övrig polispersonal". Så det kan även varit Lenas kamrater i piket 1230.

Sedan, det du försöker överdriva och förstärka, så är det nog inte märkligare än att vittnet SE lämnade, enligt egen uppgift, då avspärrningen sattes upp. Där och då fanns inga journalister på plats utan endast Ulf Karlsson.
Och om det nu hade varit några journalister på plats, varför skulle den så djupt chockade SE(och kanske frysande) vilja ta kontakt med dom där.

De vittnen du ser på bilderna är de som polisen tog med till krimjouren. AH, KJ, AD. Även Theodoros lär vara där någonstans.
Du ser inte LL, JA. LJ eller AB.
Ej heller Vallin, Rytterstål som ansåg att polisen var ointresserade.

Det är fullt möjligt att SE lufsat in till Bohemia på andra sidan baracken än YN och AZ gick på. Om SE tog norra sidan kan han missat dem om de gick på den södra mot mordplatsen.

Theodoros var där i egen bil och kanske satt och värmde sig i denna? Han körde i sin egen bil efter poliserna till Kungsholmen om jag minns rätt. Syns hans bil på bilderna?
Citera
2023-12-02, 10:38
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ja, det går ju bara att spekulera.
Som tidigare sagts, så är det enbart Ulf Karlsson som kan ha varit på platsen om man går på SE's egna uppgifter till Anér.

Argumenten i denna tråd har ofta varit att den medietörstande SE minsann skulle ha gjort allt för att få kontakt?
Samtidigt påstår man i denna tråd att SE var så chockad att han knappt skulle kunna ta sig hem.
Där kanske en del i en förklaring skulle ligga i varför inte SE kontaktar en journalist på plats.
Det andra är kanske att hans medietörstande överdrivs för att misstänkliggöra honom på något sätt.
Och vidare så var det nog inte ens några journalister på plats innan han avvek.

Han kontaktar SvD dagen efter och Rapport i april. "med råge" och är detta medietörstande?

SE som GM "dominerade" nyhetsflödet runt mordet speciellt med sina framträdanden 2 mars och runt 7 april enligt "skarpa hjärnor" här i tråden. PU hade få eller inga andra uppgifter att bearbeta så SE förvirrade här effektivt utredningen i över 30 år enligt samma hjärnor.

Det är SEs "medietörstande" som är det som avslöjar honom som GM enligt samma resonerande eftersom det är högst osannolikt att vittnen skulle kontakta polisen och uppträda i media.

I verkligheten fanns det däremot flera exempel på vittnen som kontaktade polisen efter mordet och även framträdde i media. Konstigt nog är dessa inte "misstänkta" på det sätt SE blivit. Utgår man från att det bör användas olika måttstockar när det gäller SE och när det gäller andra vittnen på mordplatsen är det visserligen inte speciellt märkligt.
Citera
2023-12-02, 10:43
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Men som jag skrev till Mr-Mopp

Vad händer om han drog mot Skandia innan Ulf ens kommit till platsen?

Vad är det som inte funkar eller funkar då?

Själv berättar SE för kollegor på Skandia att han sprang mot Kungsgatan.
Det rimliga är väl att SE försökte hinna med tunnelbanan från Hötorgets station, men missade tåget trots ivrigt klocktittande på vägen dit.

Då kommer inte SE med på bilderna från mordplatsen. Att polisen tog fram avspärrningsband ur bussen kan vara det sista SE såg när han passerade polisbussen på väg mot tunnelbanenedgången vid Kungsgatan.

Pusslet "SE som vittne" är inte speciellt svårt att lägga.
Citera
2023-12-02, 11:00
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det är fullt möjligt att SE lufsat in till Bohemia på andra sidan baracken än YN och AZ gick på. Om SE tog norra sidan kan han missat dem om de gick på den södra mot mordplatsen.

Theodoros var där i egen bil och kanske satt och värmde sig i denna? Han körde i sin egen bil efter poliserna till Kungsholmen om jag minns rätt. Syns hans bil på bilderna?

Jag tror både YN/AZ och SE uppger att det är norra sidan de gått/sprungit. (Men kanske minns fel)

Ja även AD tog sin taxi till Krimjouren.
Osäker på vad Theodoros hade för bil, tror inte det framgår.
Sedan är jag osäker på hans utseende, så det är svårt att avgöra om han är med på någon av bilderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in