Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-12-01, 10:48
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Här har du en färgbild på AH.

http://www.itdemokrati.nu/page36l.html

Bild 15 i länk nedan ser du KJ och AH.

http://www.itdemokrati.nu/page60.html

Finnemang med bilderna, har sett dem tidigare men glömt att spara. På de svartvita bilderna ser inte Hage så mörk ut. Dock tror jag tjejen som står bredvid Engström (som jag hävdar) är Karin Johansson. Som jag skrivit tidigare, så berättar det ju inte så mycket, om Engströms eventuella oskuld, eller om han var involverad i mordet på ett eller andra sättet. Som framkommit i tråden är ju fotot (filmen) taget "långt" senare efter Olof åkt iväg med ambulans. Vet inte riktigt vad man ska göra med den eventuella infon - spekulera vidare?
Citera
2023-12-01, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
"Styrda rykten om Palmemordet" med undertiteln "Hans Holmér är ett offer för desinformation, hävdar underrättelseexpert." Experten ifråga är alltså Ulf Lingärde och artikeln var införd på DN Debatt den 28/1 1987.

Här kommer artikeln ( 2 filer för att få med allt och dålig kvalitet, men läsbar med lite förstoring)

https://www.4shared.com/s/fbsch9Fu1ku
https://www.4shared.com/s/fqXi3LDqpku

Du ska ha tack för det, Klippo! Intressant läsning, jag hade inte insupit den förut. Hela idén om Hans Holmér som en slags offer för desinformation är ju också intressant. Men hur pass bärkraftig är den?

Det synsätt som vunnit spridning inte minst tack vare Gunnar Wall är ju, att det är Holmér själv som varit källan till desinformationen, eller åtminstone att han spritt den för Säpos räkning.

Desinformationen ifråga handlar då om PKK-spåret, vilket framställs som ett villospår som lagts ut i syfte att förvilla allmänheten. Men som jag tidigare framhållit så stämmer det knappast, särskilt med tanke på att arbetet med PKK-spåret fortsatte i lönndom efter att Holmér avgått och spåret officiellt lagts ner.

Om man däremot utmålar Holmér som lurad av desinformation så flyttas fokus istället till Säpo. Och då hamnar man i frågan varför Säpo skulle sprida sådan desinformation. Antingen får man då betrakta Kegö & Barrling klantskallar eller så får man hävda att de medvetet kokat ihop det här med PKK som villospår.

Sedan spelar det kanske inte så stor roll om Holmér är offer för den desinformationen eller om han medvetet varit med på det hela. Det viktiga är att det hela kommer inifrån Säpo, enligt det här synsättet vill säga. Just det ser jag som pudelns kärna. Substansfrågan handlar därför om synsättets riktighet, men utöver substansfrågan finns ju också frågan om synsättets grunder och syfte.

Tittar vi då på Lingärdes egen bakgrund, som ligger på den militära sidan, så ser vi hur finurlig hela den här konstruktionen blir. För om man sitter på den militära sidan och pekar mot Säpo så pekar man ju samtidigt bort från den egna sidan. Det här ser jag som ett återkommande tema i den här rivaliteten mellan den militära sidan och Säposidan, och där Palmemordet raskt gjordes till ett verktyg för att angripa Säposidan, som vid den tiden fortfarande inte kommit under sosseriets kontroll.

Det är det här förhållandet som jag hela tiden återkommer till, och inte bara med Lingärde utan med hela gänget som kör den ena eller andra variationen på det här temat. Borgnäs och Wall är två prominenta exempel på det. För att förstå varför de – uttryckligen eller underförstått – pekar finger mot Säpo så måste man även ta i beaktning var de själva sitter när de pekar. Precis som med Lingärde.
Citera
2023-12-01, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Hur kan Ulf Karlsson hinna lämna innan Schönstedt kommer dit?.
Ulf K befann sig allra högst 10 min vid hörnan, troligen något kortare än så. Sedan åkte han till en telefonkiosk vid Grand och ringde till Aftonbladet. Han fick då order om att bege sig till Sabbatsberg.

Det var Ulf Helins utrop han hade hört. Om han inte först hade åkt till polisingripandet vid Regeringsgatan så hade han säkert hunnit fram innan ambulanserna hade åkt. Han hade sedan lite problem med imma på linsen innan han kunde börja fotografera. Men det förtjänar återigen att påpekas att ingen annan fotograf än Ulf K tog bilder innan avspärrningen var gjord. Alla andra kom dit senare.

Aftonbladet kan knappast ha fått vetskap om offrets identitet redan kl 23.25.

Tipsen till tidningarna kom från de trogna lyssnarna som satt vid sina polisradioapparater, särskilt om helgkvällarna. De första tipsen gällde en skjutning med okänt offer.

Meningarna mellan Melander och Schönstedt går isär om hur snabbt de egentligen kom iväg och hur fort de körde. Och någon Ulf K såg de mig veterligt aldrig. De syns inte heller till på varandras bilder. Att sedan Expressen och Aftonbladet kom dit nästan samtidigt är ju klarlagt, troligen som nr 2 och 3.
Senast redigerad av 10juni 2023-12-01 kl. 11:54.
Citera
2023-12-01, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10juni
Ulf K befann sig allra högst 10 min vid hörnan. Sedan åkte han till en telefonkiosk vid Grand och ringde till Aftonbladet. Han fick då order om att bege sig till Sabbatsberg.

Det var Ulf Helins utrop han hade hört. Om han inte först hade åkt till polisingripandet vid Regeringsgatan så hade han säkert hunnit fram innan ambulanserna hade åkt. Han hade sedan lite problem med imma på linsen innan han kunde börja fotografera. Men det förtjänar återigen att påpekas att ingen annan fotograf än Ulf K tog bilder innan avspärrningen var gjord. Alla kom dit senare.

Aftonbladet kan knappast ha fått vetskap om offrets identitet redan kl 23.25.

Tipsen till tidningarna kom från de trogna lyssnarna som satt vid sina polisradioapparater, särskilt om helgkvällarna.

Meningarna mellan Melander och Schönstedt går isär om hur snabbt de egentligen kom iväg och hur fort de körde. Och någon Ulf K såg de mig veterligt aldrig.

Det är kanonbra att få detaljer om det här, som jag tidigare inte fått ordentligt utrett och klart för mig.

Aftonbladet hävdar att tipset de fick kl 23.25 även inkluderade att offret kunde vara Olof Palme. Så säger även Tommy Schönstedt i Expressen-artikeln. De fick visst två samtal, först om skottlossning och strax därefter om att offret kunde vara statsministern.

https://www.expressen.se/nyheter/statsministern-kan-vara-skjuten-ak-for-fan/

Helt klart var informationen om att det var Olof Palme som blivit skjuten ute i omlopp betydligt tidigare än vad som brukar hävdas. Jag har gett tiderna enligt mina förloppsanalyser i ett antal inlägg nu på sluttampen så ska inte upprepa mig här utan får hänvisa till det.

Kärnan är i alla fall att det är vid Lisbeth Palmes konfrontation med Gösta Söderström som offrets identitet blir känd på mordplatsen. "Är du inte klok? Jag är Lisbeth Palme och där ligger min make Olof!" Och då böjer sig den förbryllade Söderström ner för att titta efter och kan konstatera på näsan att det faktiskt är statsministern som ligger där på trottoaren, död som en sill.

Det här utspelar sig knappa tre minuter efter skotten. Sedan går Söderström till bilen och ropar ut det i etern. Hans Johansson gör likadant, och då är det hans tips som når till Aftonbladet. I det ingår att det är Olof Palme som blivit skjuten, och det tipset får alltså Aftonbladet kl 23.25.

Ambulanserna kör iväg från mordplatsen strax före 23.26. Så Ulf Karlsson torde ha kommit dit alldeles efter att de stuckit, vilket blir tidigast 23.26. Sedan kan han ju inte ha blivit kvar någon längre stund, för redan vid 23.30 kommer nästa gäng och då måste han ju ha åkt därifrån.

Enda sättet att skjuta tillbaka de här tiderna blir att hävda att Aftonbladets tidsuppgift är felaktig, dvs att deras klocka gått fel. Men det tror i alla fall inte jag att den gjorde. Annars är det ju standardinvändningen jag fått höra mot mina tids- och förloppsanalyser. Alla klockor i hela stan går 2-3 minuter efter, och den enda tidskälla som visar rätt är Fröken Ur-inspelningen på LAC-bandet. Det tror jag det!
Citera
2023-12-01, 12:36
Medlem
Citat:
Du ska ha tack för det, Klippo! Intressant läsning, jag hade inte insupit den förut. Hela idén om Hans Holmér som en slags offer för desinformation är ju också intressant. Men hur pass bärkraftig är den?

Det synsätt som vunnit spridning inte minst tack vare Gunnar Wall är ju, att det är Holmér själv som varit källan till desinformationen, eller åtminstone att han spritt den för Säpos räkning.

Desinformationen ifråga handlar då om PKK-spåret, vilket framställs som ett villospår som lagts ut i syfte att förvilla allmänheten. Men som jag tidigare framhållit så stämmer det knappast, särskilt med tanke på att arbetet med PKK-spåret fortsatte i lönndom efter att Holmér avgått och spåret officiellt lagts ner.

Om man däremot utmålar Holmér som lurad av desinformation så flyttas fokus istället till Säpo. Och då hamnar man i frågan varför Säpo skulle sprida sådan desinformation. Antingen får man då betrakta Kegö & Barrling klantskallar eller så får man hävda att de medvetet kokat ihop det här med PKK som villospår.

Kegö sa i en rättegång att han var nöjd med utredningen av Palmemordet. Typ "Vi kanske inte grep en mördare men vi splittrade en terrororganisation". Det kan vara svaret på frågan varför PKK är så intressant. Palmemordet är inte prio 1, Säpo hade fått allt mindre resurser för att utreda PKK och som en skänk från ovan kom Palmemordet och alla kranar öppnades.

Sen tror jag att det pågick något på mordnatten som inte var en mordoperation men eftersom det skedde ett mord så får det döljas och det kan även vara det som öppnade upp för att mordet inträffade. Det stoppar även särskilda utredningsåtgärder efteråt. Några med insyn i operation hade sin egen agenda och resten är historia.
Citera
2023-12-01, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Kegö sa i en rättegång att han var nöjd med utredningen av Palmemordet. Typ "Vi kanske inte grep en mördare men vi splittrade en terrororganisation". Det kan vara svaret på frågan varför PKK är så intressant. Palmemordet är inte prio 1, Säpo hade fått allt mindre resurser för att utreda PKK och som en skänk från ovan kom Palmemordet och alla kranar öppnades.

Sen tror jag att det pågick något på mordnatten som inte var en mordoperation men eftersom det skedde ett mord så får det döljas och det kan även vara det som öppnade upp för att mordet inträffade. Det stoppar även särskilda utredningsåtgärder efteråt. Några med insyn i operation hade sin egen agenda och resten är historia.

Jag ser att vi ligger på i stort sett samma våglängd, du och jag, på de punkter du tar upp här. Om man får ta Kegö på orden så menar han även att PKK kan ha fungerat som frontorganisation, täckmantel och organ för sovjetisk underrättelsetjänst, alltså i praktiken att "PKK betyder KGB". Fast det är mer på senare år som det låtit så. Under de tidigare åren hördes inte så mycket om den sovjetiska axeln.

Att det pågick en operation på mordnatten vet vi naturligtvis idag. Den heter Cosi fan tutte och fick abrupt slut när nyheten kom om att Palme mördats. Syftet med den operationen är dock inte fullt klarlagt, men samme Ulf Lingärde som författade debattartikeln vi nu talar om kom även med en uppgift om att kontraspionaget hade en operation på gång på mordkvällen som gick ut på att gripa en högt uppsatt svensk militär på bar gärning. Om det stämmer, vilket jag är ganska inne på att det gör, så förklarar det precis vad du säger, nämligen att Säpo fick mycket "städning" att ägna sig åt efteråt i syfte att sopa igen spåren efter operationen, som bokstavligen överlappat med Palmemordet.

Om Palmeutredningens kvalitet så är väl Kegö part i målet, så att säga, men överlag håller jag ändå med honom om att utredningen är, om inte "bra" så i alla fall riktigt hyfsad. Då talar vi om den genomsnittliga kvaliteten, för saken är väl att utredningen framför allt är väldigt ojämn. I vissa delar är den är bra, eller rentav mycket bra, och det gäller särskilt de delar om Säposidan höll i under den tidiga fasen innan man styrde in alltihop på Christer Pettersson.

Läser man de dokumenten, till exempel Jerker Söderbloms "Sveavägsrapport" och Bert Meléns "Övervakningsrapport", så hittar man massor med intressanta saker där. När jag läste Simon Westbergs artiklar i tidskriften Kvartal, där han ger sig in på en slags omvärdering av PKK-spåret, så skrev jag till honom och pekade på värdet av de här tidiga utredningsinsatserna alldeles oavsett PKK som sådant.

För saken är, att Säpos utredning utgjorde det enda seriösa försöket att utreda mordet som en konspiration med övervakning och attentatsgrupp. Från den öppna sidan har det ju hela tiden handlat om "buset", dvs att hitta någon ensam galning som man kan skylla det hela på. Sedan har allting friserats för att passa in på det, och allt som inte passat in har man sopat under mattan.

Just därför menar jag att vi måste backa till de här tidiga Säpo-rapporterna och fortsätta i den andan om inte i just det spåret. För de ensamma galningarnas kavalkad, den framstår för mig mest bara som ett sorgligt spektakel. Där kan man verkligen tala om villospår och desinformation.
Citera
2023-12-01, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Jag skulle tro att AB står ute vid trottoarkanten i närheten av södra reklampelaren när vännerna från bankomaten kommer ut. Personer som passerar längre in på trottoaren lägger inte märke till honom där ute. Antagligen förekom någon ordväxling mellan AB och vännerna strax innan bankomatbesöket. När de kommer ut från bankomaten ropar någon av vännerna eller visar med en gest till AB om han ändå inte skall följa med. AB ropar tillbaka ett avböjande svar och ser från sin position på lite avstånd till bankomaten ute vid trottoarkanten vännerna gå iväg norrut.

Ungefär så tror jag att det gått till. Packetipiketens teori om hur det gått till känns lika full med hål som en schweizerost.

Håller helt med att det är den hypotes där man gör minst våld på något annat vittnesmål.

Förutom IM som man får säga tar fel på en väntande GM.

Men sett till var AB befinner sig till största delen är det rimligast att befinner sig "söder om södra reklampelaren"

Här är en illustration av hypotesen.

https://imgur.com/a/LcbZCUo
Citera
2023-12-01, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Jag skulle tro att AB står ute vid trottoarkanten i närheten av södra reklampelaren när vännerna från bankomaten kommer ut. Personer som passerar längre in på trottoaren lägger inte märke till honom där ute. Antagligen förekom någon ordväxling mellan AB och vännerna strax innan bankomatbesöket. När de kommer ut från bankomaten ropar någon av vännerna eller visar med en gest till AB om han ändå inte skall följa med. AB ropar tillbaka ett avböjande svar och ser från sin position på lite avstånd till bankomaten ute vid trottoarkanten vännerna gå iväg norrut.

Ungefär så tror jag att det gått till. Packetipiketens teori om hur det gått till känns lika full med hål som en schweizerost.

Nu försöker du visst låtsas om att det inte finns något fyraminuters hål i mitten på bakverket. Det är lönlöst att sitta och hålla på med er eftersom ingenting fastnar. Varken du eller den andre stollen kan visst läsa innantill.

Det jag sagt är att mordet ANTINGEN måste gå av stapeln innan Boforsarna kommer ut från banken ("radikala" alternativet) ELLER så måste de komma ut så tidigt att de ligger före Fauzzi på vägen norrut ("traditionella" alternativet).

Mellan de två alternativen ligger det minst fyra minuters skillnad, det är minimum. Skillnaden kan vara ännu större än så. Men om vi tar mimimiskillnaden så betyder den att Björkman får tillbringa fem minuter ensam ute på trottoaren: först två minuter medan kamraterna är inne på banken, och sedan ytterligare tre minuter efter de fortsatt norrut.

Räknat i Götabankens bankomattid så ligger mordet vid 23.16.00 enligt det "radikala" alternativet, men tidigast 23.20.00 enligt det "traditionella" alternativet. Som du ser ligger det minst fyra minuter mellan alternativen, men det kan alltså vara ännu mer. I så fall får man addera den extra tiden till Björkmans ensamvistelse utanför banken.

Vi vet att uttagen avslutades 23.16.49 i Götabankens bankomattid räknat. Då är de ute igen på trottoaren strax efter 23.17.00. Det är minst tre minuter innan mordet. Även om man antar att de växlat några ord med Björkman när de kom ut så får han alltså stå där själv i tre minuter – allraminst, och utöver de två minuter han redan stått där.

Under tiden Björkman uppehåller sig där passerar då ett antal fotgängarekipage. Troligtvis handlar det om upp till 8-10 personer som passerat och sedan hörts om de såg något eller någon vid den korsningen. Men ingen har sett röken av Björkman. Om du tycker att den "radikala" teorin är lika fylld med hål som en schweizerost så är den "traditionella" en inverterad schweizerost med små pytte kulor som tyngdlöst svävar inne i ett vakuum. Så mycket för det rundpipiga.
Citera
2023-12-01, 17:53
Medlem
Svenska nyheter om Palmemordet.

https://www.youtube.com/watch?v=3CDaFWbBkuA
Svenska nyheter - hela inslaget om Palmemordet
Citera
2023-12-01, 22:23
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Om Schönstedt kommer från Marieberg kan han inte rimligtvis ha hunnit fram till mordplatsen förrän 23.30. Det förutsätter dessutom att Expressen fått in tipset 23.24, vilket alltså blir en minut före Aftonbladet. Kanske har Solna Taxi ringt Expressen först, och sedan Aftonbladet minuten efter.

Sedan kommer Michanek en dryg minut senare. Med tanke på att Aftonbladets redaktion låg mycket närmare än Expressens så måste de ha gått ganska slappt till med Team Michanek, vilket också stämmer med hur han låter hos Aschberg. "Vi trodde inte på det här..." säger han, och då har man kanske heller inte så jättebråttom dit.

Det om tiderna, och de betyder alltså att den professionella fotograferingen kan börja vid 23.30, vilket är elva minuter efter skotten. Ambulanserna hade då redan stuckit med Palme i lasten för fem minuter sedan.

Det man med säkerhet kan säga om fotona som finns ute sedan länge är att alla började tas efter att ambulansen åkt med OP. Sedan exakt när de började tas är omöjligt att veta om det som sagt var några minuter innan 10 minuter hade gått sedan MOP eller om det var en eller två minuter innan. Närmare än så kommer man inte förutom då att Schönstedt anser att han och Melander var först på plats precis innna Michanek/Karlsson, Stig Almqvist, Janne Schmidt, Rolf Söderberg, Vojta Klecka m fl. Det är iallafall ett gäng fotografer på plats nästan samtidigt (samt Almqvists rullande film) men det finns inga exakta tider, inte ens från dem själva, när de dök upp och tog sin första bild.

Citat:
Om Almsäter & Ekman så tycker jag det verkar tungjobbat i nuläget. Jag kollade ditt videoklipp och dina förtydligande stillbilder när du gjorde ditt inlägg typ för ett halvår sedan, men jag har problem med att utröna vilka det är. Det blir väldigt mycket Bart Kamp och "Prayer Man" över det hela, för att dra en bekant parallell till Kennedymordet. Sedan undrar man också varför Almsäter & Ekman skulle vända tillbaka till mordplatsen när Palme redan är bortforslad till Sabb. Har du några idéer om det?

De personerna som jag skrev ut på bilden är identifierade, d v s förutom mannen till höger om Urban Mossberg som är klädd i mörk/svart knälång rock, huvudbonad samt vad det ser ut som glasögon som ibland blixtrar till av kamerans ljus. Han rör sig från höger till vänster i sekvensen och stillbilden jag länkade till är det bästa ögonblicket som går att få fram från den källan. Wide, Mossbergs kollega, skymtar bakom Mossberg (ej utsatt av mig för att det skulle bli för rörigt) samt att Janne Schmidt står till höger om gruppen med Schönstedt och Hage vid pelaren. En förtydling, det är antingen Schmidt eller Melander som tagit bilden på Almqvist norrut eftersom båda står nära varandra.

Citat:
Stig Engström blir för mig en icke-fråga eftersom jag redan bevisat sju gånger om att mordet begicks vid 23.19.00, vilket innebär att Engström har alibi. Han befinner sig fortfarande inne på Skandia när skotten avfyras och hur man än töjer och tänjer så går det inte att få ner honom till mordplatsen i tid för att skjuta Palme – eller för att medverka på annat sätt på mordplats vid i själva utförandet av attentatet. Han är helt enkelt inte där.

Sedan kommer Engström förstås dit efter en liten stund, och då har jag kunnat bestämma Engströms ankomsttid till mordplatsen till 1.15 minuter efter skotten eller 23.20.15 i svensk normaltid räknat.

Det borde vara en ickefråga precis som 1986. Tyvärr har Filters och Petersson hjärntvätt de senaste åren gjort stor skada.

Citat:
Om han sedan blir fotograferad där på ett sätt som möjliggör hans identifiering blir för mig en sekundär fråga. Därmed inte sagt att den är ointressant, för Engströms förehavanden efter han kommer dit är ju också en intressant fråga. Hur länge blir han kvar? Springer han verkligen efter piketpoliserna in mot Luntmakargatan? Slinker han in på Bohemia ett tag? För sådana frågor kan ju fotografier kanske vara till till hjälp.

Han blev kvar i drygt 10 minuter innan han återvände. Han hade då också hunnit med att syrligt kommentera upplivningsförsöken av OP samt att ta sig till trapporna och tillbaka innan avspärrningen började sättas upp (d v s efter att piketpoliserna börjat springa). Så någongång efter 23:32-23:35 började han röra på sig tillbaka till Skandia.

Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Tack för länken, har inte synat just denna "ruta" på länge.

09.27 in i klippet, när det filmas mot Dekorima, syns ett gäng människor, och jag är beredd att köpa att Stig Engström finns med på film. En rockbeklädd man med (en förmodad keps) syns stå intill en något kortare tjej/kvinna med en ljus och yvig (typisk åttiotals-frisyr) som jag vill slå fast är Anna Hage eller möjligen Karin Johansson, men troligast Hage. De står och samtalar. Stig Engström har på pricken samma "kropp", axlar, till och med byxbenen, kepsen, rocklängden och typ av rock som den han bär under sin egen rekonstruktion i SVT i april 1986.

Jag har inte studerat sekvensen från 9:27 i klippet lika noggrant som min sekvens, d v s när Almqvist bytt plats och filmar norrut från bakom Söderströms SAAB. Men givetvis kan SE finnas med där också. Man ser ju iallafall Söderströms rygg närmast passagerarsidan på polisbilen. Hage hade iallafall en vinröd jacka och Johansson en grå/grön dito samt att hon var blond och kan enkelt urskiljas.

Citat:
Jag kapitulerar efter en dryg femårsperiods övertygelse gällande att Stig Engström inte var på mordplatsen. Exakt klockslag för detta är svårt att slå fast. Men att han finns på plats tycker jag inte det råder några som helst tveksamheter kring längre efter att ha synat bilden ordentligt. Dock, är det fortfarande ett "mysterium" rörande vad han hade för sig innan han fastnat på bild? Med tanke på sin egen påstådda medverkan i diverse återupplivning, "samtal med Lisbeth", pekar ut vägen åt "konstaplarna" och språngmarsch; är jag idag minst lika förundrad över varför ingen minns honom för fem öre, varken på åttiotalet eller i modern tid när man förhört vittnen som var på plats. Han borde - om han varit så pass behjälplig och i zenit - bli ihågkommen av en enda? Men icke... Dock tycker jag man måste börja rucka på sina egna teorier, att Engström sannolikt inte är gärningsmannen (om han inte återvände till platsen efter en språngmarsch), eller var involverad som desinformatör i en konspiration.

Man måste ha i åtanke att polisen, i alla förhör i stort sett, ställt ledande frågor utan speciellt mycket spelrum för vittnen att djupare kunna berätta om vilka andra personer de sett i direkt anslutning. Mycket av denna information som vi idag vet har kommit från olika, senare TV-program eller böcker. Men det är ju långt ifrån alla vittnen som var på plats som medverkat i TV eller skrivit egna böcker. Samt att säkerligen långt ifrån alla vittnen eller folk som var i närheten ens hört av sig till polisen dagen, dagarna eller veckorna efter mordet. Bara för att något inte finns nämnt i skrift betyder ju inte att det inte hänt. Det är precis samma sak med foton och film. Allt är garanterat inte känt.

Glöm inte heller att Stig Engström var en mytoman med mindervärdeskomplex.
Senast redigerad av I-van-Toer 2023-12-01 kl. 22:28.
Citera
2023-12-01, 23:46
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Blåljusfotografen Ulf Karlsson är först på plats. Han är den ende som hinner dit innan arbetet med avspärrningen är avslutat. Enligt Juristkommissionens förhör ska avspärrningsarbetet ha påbörjats efter ambulansernas avfärd och tagit cirka sju minuter att slutföra. Ulf K:s tidigaste bilder skulle därmed hamna någonstans kring kl. 23.30 - 23.35. En annan tidsmarkör är fotot på Dahlsgaard och Söderström, vilket han är ensam om.

Ingen annan fotograf är i närheten av att ha tagit så tidiga bilder. När Schönstedt och Melander kommer till hörnan har Ulf K redan hunnit lämna platsen. Då skulle vi alltså vara någonstans runt 23.40. Alla andra kommer dit senare, tätt inpå varandra.

Stig Engström återvände till Skandia senast vid 23.40, men troligen tidigare. Ulf Karlsson är sannolikt den ende som rent tidsmässigt skulle ha kunnat fånga SE på bild, men han syns inte till.

Citat:
Här är det ju ett par olika faktorer som samverkar. Det går inte att fastställa någon mer precis ankomsttid för SE till Skandia. Det handlar om tidsuppskattningar. Sedan har jag heller aldrig förstått vad SE skulle ha sysslat med på mordplatsen kl. 23.30 - 23.40. Han befinner sig ju inte heller tillsammans med övriga vittnen vid avspärrningen på Ulf Karlsson bilder. Räddningsplankan skulle möjligen kunna vara att han står och trycker på den norra sidan, dit Ulf K aldrig verkar ha riktat kameran (kanske för att det var folktomt). Högst sannolikt fanns inte heller SE kvar vid hörnan då Schönstedt och Melander kom dit. Det var ganska få personer närvarande, vilket framgår av fotona. Detta sammantaget ger en bild av att SE mycket väl kan ha lämnat platsen innan arbetet med avspärrningen var avslutat. Vi vet också att han var chockad och förvirrad. Det är inte säkert att han gick direkt till Skandia.

Men att SE var ett oskyldigt vittne råder det knappast någon tvekan om. Så för den delen behövs inte något bildbevis.

Hur kom du fram till att SE är ett oskyldigt vittne?

Om han inte var där när PV hade passerat över vägen, om varken LL, JA, AH eller SG minns honom, och om han inte syns på Ulf K:s bilder, då verkar det mesta i hans historia, utom det att han såg LJ, vara påhittat. Den unge polisman som SE pratade med, ska det ha varit IW?

Anér ska ha pratat med denne polisman, som inte heller har något minne av SE.

P.S. Tror det var i ett Aschberg-program som det framkom att Ritva R var först i media på plats.

Men hon torde ha varit efter Ulf K?

Funderar också på varför inte JÅS syns på bilderna. Han var kvar länge, enligt JA som beskriver honom.

JÅS tycks ha fallit mellan stolarna. Han fick göra rekonstruktionen helt ensam ...

Utredningen verkar inledningsvis inte ha uppmärksammat honom. Holmér blandar ihop honom med SE.
Citera
2023-12-02, 12:57
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Hur kom du fram till att SE är ett oskyldigt vittne?

Om han inte var där när PV hade passerat över vägen, om varken LL, JA, AH eller SG minns honom, och om han inte syns på Ulf K:s bilder, då verkar det mesta i hans historia, utom det att han såg LJ, vara påhittat. Den unge polisman som SE pratade med, ska det ha varit IW?

Anér ska ha pratat med denne polisman, som inte heller har något minne av SE.

P.S. Tror det var i ett Aschberg-program som det framkom att Ritva R var först i media på plats.

Men hon torde ha varit efter Ulf K?

Funderar också på varför inte JÅS syns på bilderna. Han var kvar länge, enligt JA som beskriver honom.

JÅS tycks ha fallit mellan stolarna. Han fick göra rekonstruktionen helt ensam ...

Utredningen verkar inledningsvis inte ha uppmärksammat honom. Holmér blandar ihop honom med SE.

Finns inte JÅS med på någon bild från mpl? Är du hundra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in