2023-12-02, 11:47
Avslutad
Gud är skaparen av simulationen
Citera
2023-12-02, 11:54
Medlem
diploids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Du får gärna utveckla mer exakt vad som är rationellt med det. Det enda du presterat hittills är det ontologiska argumentet, som bara är ett filosofiskt argument som bevisar det du vill att det ska bevisa.
Jag tänker inte här diskutera varför naturvetenskapen talar starkt för existensen av en högre intelligens, eftersom moderatorerna snabbt reagerar och raderar den typen av inlägg. Hänvisar därför till intelligent-designtråden om du vill utveckla den diskussionen. Med det sagt, i all korthet, är biologisk information (DNA) en uppenbar kandidat.
Citat:
Är du medveten om att det inte är möjligt att bevisa någots verkliga existens genom filosofiska argument? Eller har du missat det kanske?
Tvärtom - logisk härledning är kanske den starkaste bevisföringen vi har.
Citera
2023-12-02, 11:59
Medlem
diploids avatar
Citat:
Ett ontologiskt argument bevisar bara det man vill att det ska bevisa. Det är därför dom är helt meingslösa! Så åter igen, var står det i biblen att det är så?
Nej, det är felaktigt. Det ontologiska gudsbeviset har motstått kritik i över 1000 år och är fortfarande det starkaste argumentet för Guds existens.

Bibeln beskriver Gud som icke-materialistisk och oberoende av tiden, vilket stämmer bra överens med definitionen av Gud.
Citera
2023-12-02, 12:01
Medlem
diploids avatar
Citat:
Måste du snurra ett oändligt antal varv på ditt cykelhjul för att hitta ventilen?
Gå ut i garaget eller cykelförrådet och testa och kom tillbaka sedan och berätta hur det gick. Ok!
Nej. Vad är din poäng?
Senast redigerad av diploid 2023-12-02 kl. 12:05.
Citera
2023-12-02, 12:02
Medlem
diploids avatar
Citat:
Du har däremot vid det här laget fått en herrejösses mängd av objektiv och verifierad forskning som rätt tydligt visar att man in neurovetenskapen har en rätt så bra uppfattning idag om var moraliskt tänkande kommer ifrån, vilket var pre frontala cortex.
Ja, pre frontala cortex spelar säkert en viktig del för moral. Jag har redan erkänt att hjärnan är nödvändig för moralisk reflektion - men hjärnan i sig är inte tillräcklig - även mentalt utvecklingsstörda har en pre frontal cortex.
Citera
2023-12-02, 12:04
Medlem
diploids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
På Vilket sätt talar biologi, kemi och fysik för en gud? Det var ju du i en annan kommentar som påstod att gud inte är subjekt för naturvetenskaplig metodik. Nu hänvisar du ju till naturvetenskap. Det gick fort att ändra sig tydligen. Och kom inte med dravlet om komplexitet det är inget argument och har inget med vetenskap att göra.

Och som jag redan förklarat för dig så är det ett logiskt felslut på flera sätt. Din förklaring är inte rationell på något sätt.
Hänvisar till tråden om intelligent-design där jag gärna redogör för varför naturvetenskapen antyder eller indikerar om Guds existens - men bevisar det inte á metodologisk naturalism.
Citera
2023-12-02, 12:09
Medlem
diploids avatar
Citat:
Nej det gör inte en ateist. En ateist håller möjligheterna öppna. Precis på samma sätt som att jag inte förklarar för en troende vad den tror på så blir det likaledes absurt när du försöker definiera vad andra är eller tycker. Lyssna på oss i tråden istället för att stoppa fingrarna i öronen och måla upp en bild som inte stämmer.
Jag håller också möjligheterna öppna - men försöker ändå sortera vad som är mest och minst rimligt. En ärlig ateist tänker på samma sätt. Det är INTE rimligt med ett oändligt universum eller ett själv-skapande universum. Trots det envisas flera ateister att tro på dessa absurditeter - av den anledningen att man redan är låst i föresatsen om Guds icke-existens och saknar därför andra alternativ.
Citera
2023-12-02, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diploid
Hänvisar till tråden om intelligent-design där jag gärna redogör för varför naturvetenskapen antyder eller indikerar om Guds existens - men bevisar det inte á metodologisk naturalism.
Nej tack, att switcha fram och tillbaka mellan trådar är ointressant. Det är bara en tolkning du gör baserad på din tro.
Citera
2023-12-02, 12:12
Medlem
Citat:
Tvärtom - logisk härledning är kanske den starkaste bevisföringen vi har.
Ingenting ger att det är den starkaste bevisföringen vi har.
Citera
2023-12-02, 12:14
Medlem
Citat:
Jag håller också möjligheterna öppna - men försöker ändå sortera vad som är mest och minst rimligt. En ärlig ateist tänker på samma sätt. Det är INTE rimligt med ett oändligt universum eller ett själv-skapande universum. Trots det envisas flera ateister att tro på dessa absurditeter - av den anledningen att man redan är låst i föresatsen om Guds icke-existens och saknar därför andra alternativ.
Rimligt utifrån vad? Skillnaden är att du redan är låst i en tro på en gud.
Citera
2023-12-02, 12:24
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Kan du förtydliga din poäng med politiska val?
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Du missade nog poängen.
Poängen var inte politiska val.
Poängen var att människor ständigt väljer att tro på saker utan "observerbara bevis".
Människor är inte alls så rationella som du tror.

Läs boken “Tänka, snabbt och långsamt” av Daniel Kahneman så förstår du lite mer om det som diskuteras.
Precis, att man tror/hoppas att politiker ska lösa framtida problem (utan bevis) är inte så långt ifrån att man tror/hoppas på att Gud har något att erbjuda (utan bevis).

Vissa tror på en större framtid och andra inte.
Citera
2023-12-02, 12:25
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Och kom inte med dravlet om komplexitet det är inget argument och har inget med vetenskap att göra.

Komplexitet har allt med vetenskap att göra.
Hur tänkte du nu?

Moral handlar om sociala interaktioner och mänskliga hjärnor. Och i kombination. Nämligen Civilisation.
Jag kan nog tvärsäkert hävda att vi inte känner till någon mer komplex struktur i universum än en mänsklig civilisation.

Felet du gör, och det fel som de flesta materialister gör, är att de betraktar människor och samhällen som mekaniska urverk och inte som dynamiska system.

Och då förstår man inte topic.
Man betraktar det i materialistiska termer, ungefär som att Gud är en pappa som bestämmer hur du ska bete dig, och när pappa inte är hemma så kan du bete dig hur du vill.

Visst är det så du tänker? Du har ju redan uttryckligen sagt att du tror att Gud är en gubbe som sitter på ett moln och bryr sig om du porrsurfar.

Jag säger inte att det inte ligger något i det, det kan vara både omoraliskt och destruktivt att hänge sig åt missbruk, men det där med gubbe på moln är en metafor.

Jag börjar misstänka att det finns två slags människor. De visa som förstår metaforer och de enfaldiga som inte förstår metaforer.
Det är förvånande att ateister verkar tillhöra den senare men samtidigt hävdar sitt förnuft.
Senast redigerad av Flammarion 2023-12-02 kl. 12:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in