Citat:
Ursprungligen postat av
Ali3000
Och kom inte med dravlet om komplexitet det är inget argument och har inget med vetenskap att göra.
Komplexitet har allt med vetenskap att göra.
Hur tänkte du nu?
Moral handlar om sociala interaktioner och mänskliga hjärnor. Och i kombination. Nämligen Civilisation.
Jag kan nog tvärsäkert hävda att vi inte känner till någon mer komplex struktur i universum än en mänsklig civilisation.
Felet du gör, och det fel som de flesta materialister gör, är att de betraktar människor och samhällen som mekaniska urverk och inte som dynamiska system.
Och då förstår man inte topic.
Man betraktar det i materialistiska termer, ungefär som att Gud är en pappa som bestämmer hur du ska bete dig, och när pappa inte är hemma så kan du bete dig hur du vill.
Visst är det så du tänker? Du har ju redan uttryckligen sagt att du tror att Gud är en gubbe som sitter på ett moln och bryr sig om du porrsurfar.
Jag säger inte att det inte ligger något i det, det kan vara både omoraliskt och destruktivt att hänge sig åt missbruk, men det där med gubbe på moln är en metafor.
Jag börjar misstänka att det finns två slags människor. De visa som förstår metaforer och de enfaldiga som inte förstår metaforer.
Det är förvånande att ateister verkar tillhöra den senare men samtidigt hävdar sitt förnuft.