2023-12-02, 01:16
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Vad är personen anmäld för exakt? Alltså brottsrubriceringen?
Vad jag förstår har han inte gjort en fejkad beställning, utan ringt o låtsas att han Skulle ha gjort det o undrar om dom blommorna kommit hem? Alltså ingen extra kostnad, eller hot eller annat.

Så jag är genuint intresserad av hur polisen rubricerar det?
Ja, det är faktiskt en intressant fråga. Stalking tänkte jag spontant. Fast kanske någon slags försök till bedrägeri? I och med att hen tydligen ville få My att beställa saker som inte skulle betalas.

Här finns mer info. Stalking är ju inte ett vedertaget begrepp i Sverige. Olaga förföljelse blir det i så fall, såvitt jag förstår, och det ska i sin tur bestå av några av de uppräknade brotten.
https://polisen.se/lagar-och-regler/lagar-och-fakta-om-brott/olaga-forfoljelsestalkning/
Citera
2023-12-02, 01:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman
Så här skriver My (men jag har dolt namnet som outas helt, inklusive både för- och efternamn, tillsammans med en bild från personens Facebook):

"Hej på er!

I förrgår ringde XX från Öland till Mys Blommor.

Hxn ljög om sin identitet. Hxn påstod att vi skulle leverera 100 Orchideer till ett förtags dagen efter.

Min kollega tog samtalet. Jag stod bredvid, lyssnade och började spela in samtalet via min egen telefon då vi snabbt insåg att hxn försökte skapa problem för oss.

Det knöt sig i magen.

Hxn ställde personliga frågor om mig.
Vilka tider jag arbetat. Vad klockan var när jag gick hem.

Återigen, ett mycket obehagligt samtal.

Min kollega frågade flera gånger, vad hxn heter, vilket företag leveransen skulle gå till.

Hxn vägrade lämna sitt riktiga men tillslut till med ” Xxx Xxx”

Hxn påstod att hxn pratat med mig personligen och att jag lovat leverera dessa.

Min kollega gav hxn möjlighet att säg sitt namn och bad om nummer för att jag skulle kunna ringa tillbaka.

Det som X inte tänkte på var att hxn denna gången glömde ringa ifrån dolt nummer 😏

Vilket då ledde till att vi enkelt fick fram namn, adress, jobb och annat man får fram när man kollar upp ett telefonnummer.

Hxn bor i Tveta där jag själv haft hus.
Hxns arbetsgivare på X-företaget bekräftade att hxn jobbade där. Vi fick dock inte prata med hxn då hxn var sjukskriven just idag.

Det var alltså ingen fake profil.
Det var en helt vanlig medelålders x ifrån Öland.

Denna X har ett konto på flashback där hxn kallar sig Xxx.

Hxn har skrivit måååånga kommentarer om mig med rena lögner. Hxn delade glatt med sig av samtalet men talade inte sanning utan ljög även kring det.

X gjorde äntligen bort sig och rättvisa kan skippas.

Hxn försökte få mig att beställa 100 Orchideer och helt enkelt medvetet sabotera för min verksamhet.

Händelsen är polisanmäld.
Tidigare kommenterar är rena förtal och kränkning.

Tänk att man som vuxen person kan gå så långt.

Hxn känner inte mig. Jag har inget minne av att vi någonsin har setts.
Hxn lever ett ”vanligt” liv och ändå stalkar hxn mig i allra högsta grad. Obehagligt!

Tack X för att du äntligen gjorde bort dig🙏🏻

Min största fråga är ändå VAD har jag gjort dig som skapat denna fixering?"

Det här är naturligtvis inte okej någonstans. Självklart har personen gjort sig skyldig till brott. MEN tyvärr gör inte två fel ett rätt. My gör sig skyldig till uppenbart förtal när hon outar personen totalt. Vilket också flera kommenterar för henne i inlägget. Hon gör sig tyvärr själv skyldig till brott i och med detta.

Så det kan bli...
Rättvisa kommar inte "skippas" på det sätt som My tror.

Hon kommer troligen åka dit rejält, det hon gjort är högst obehagligt.

Inte konstigt att tråden går varm...
Senast redigerad av Mumsbulle 2023-12-02 kl. 02:17. Anledning: Tillägg
Citera
2023-12-02, 01:30
Medlem
Citat:
Ja, det är faktiskt en intressant fråga. Stalking tänkte jag spontant. Fast kanske någon slags försök till bedrägeri? I och med att hen tydligen ville få My att beställa saker som inte skulle betalas.

Här finns mer info. Stalking är ju inte ett vedertaget begrepp i Sverige. Olaga förföljelse blir det i så fall, såvitt jag förstår, och det ska i sin tur bestå av några av de uppräknade brotten.
https://polisen.se/lagar-och-regler/lagar-och-fakta-om-brott/olaga-forfoljelsestalkning/

Om det gäller ett enda samtal som är ringt så är det inte Stalking. Omoget o barnsligt absolut, måhända till o med obehagligt. Men jag har otroligt svårt att se att det skulle vara olagligt med ett ”prank-samtal”.
Det har som sagt inte kostat henne någonting ekonomiskt eller inte förstört någonting som om personen gjort en riktig beställning o inte betalat som hon tagit hem. Personliga o obekväma frågor i ett samtal är inte heller olagligt utan det är bara o lägga på luren. Om inga hot sagts har personen heller inte ofredat.

Utifrån det har jag otroligt svårt att se någonting olagligt som åklagaren kommer driva. Omoget o barnsligt ja, men inte olagligt.
Citera
2023-12-02, 01:31
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Vad är personen anmäld för exakt? Alltså brottsrubriceringen?
Vad jag förstår har han inte gjort en fejkad beställning, utan ringt o låtsas att han Skulle ha gjort det o undrar om dom blommorna kommit hem? Alltså ingen extra kostnad, eller hot eller annat.

Så jag är genuint intresserad av hur polisen rubricerar det?
Ja, jag justerar mig själv direkt. Som det låter på My när man läser noga vad hon skriver så verkar hen inte försöka få henne till att beställa de där blommorna. Blir det ofredande kanske? Det måste ha skett upprepade gånger för att bli olaga förföljelse. Annars blir det väl "bara" ofredande?

Hur som helst är vi nog många som är överens om att detta är ett rejält skevt beteende. Tyvärr är det väl sånt som händer när man vill vara offentlig. Ibland drar man till sig personer som inte har alla knivar i lådan. Men det My gör som vedergällning är helt uppåt väggarna.

Att folk skriver och diskuterar på Flashback får man nog tåla när man har valt att vara offentlig. Risken för otrevliga kommentarer minskar förstås radikalt om man uppför sig som folk, gör hederliga affärer och inte försöker lura till sig följare, förbättra sina omdömen med tveksamma metoder, fuska med sina tävlingar osv osv.
Citera
2023-12-02, 01:33
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Om det gäller ett enda samtal som är ringt så är det inte Stalking. Omoget o barnsligt absolut, måhända till o med obehagligt. Men jag har otroligt svårt att se att det skulle vara olagligt med ett ”prank-samtal”.
Det har som sagt inte kostat henne någonting ekonomiskt eller inte förstört någonting som om personen gjort en riktig beställning o inte betalat som hon tagit hem. Personliga o obekväma frågor i ett samtal är inte heller olagligt utan det är bara o lägga på luren. Om inga hot sagts har personen heller inte ofredat.

Utifrån det har jag otroligt svårt att se någonting olagligt som åklagaren kommer driva. Omoget o barnsligt ja, men inte olagligt.
Du resonerar logiskt och vettigt. Jag tror att du har rätt.
Citera
2023-12-02, 02:09
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Rättvisa kommar inte "skippas" på det sätt som My tror.

Hon kommer troligen åka dit rejält, det hon gjort är högst obehagligt.

Inte konstigt att tråden går varm...

Edit: nu är inlägget borta från instagram...
Nej, jag tror det är kvar? Jag kan fortfarande se det, även när jag laddar om sidan. Hon borde plocka bort det, annars har hon nog en polisanmälan mot sig själv som väntar.
Citera
2023-12-02, 02:22
Medlem
Citat:
Du resonerar logiskt och vettigt. Jag tror att du har rätt.

Ja jag tror det! Eller hoppas iaf! Så polisen/åklagare kan ägna sig åt riktiga brott o inte kasta bort en minut på sånt här trams!
Citera
2023-12-02, 02:23
Avslutad
Citat:
Nej, jag tror det är kvar? Jag kan fortfarande se det, även när jag laddar om sidan. Hon borde plocka bort det, annars har hon nog en polisanmälan mot sig själv som väntar.
Vet inte hur jag tittade, men du har rätt, det ligger kvar

Det är hon som är obehaglig.

Förklaringen om att hon står bredvid och spelar in samtalet, när en potentiell kund ringer in, känns olustigt.

Om My ägnade sig åt ärliga affärer och bemötte människor med värme och ödmjukhet, skulle ingen bry sig om henne överhuvudtaget.
Citera
2023-12-02, 02:29
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Vet inte hur jag tittade, men du har rätt, det ligger kvar

Det är hon som är obehaglig.

Förklaringen om att hon står bredvid och spelar in samtalet, när en potentiell kund ringer in, känns olustigt.

Om My ägnade sig åt ärliga affärer och bemötte människor med värme och ödmjukhet, skulle ingen bry sig om henne överhuvudtaget.
Exakt så.

Jag försvarar inte personen som drev med henne, men det hon gör tillbaka är rejält grovt och obehagligt. (Dock inte ett beteende som förvånar tyvärr.) Lite skrämmande att hon får så många hejarop i kommentarsfältet. Bra att några förklarar varför hon är ute på hal is och varför det hon gör definieras som förtal.
Citera
2023-12-02, 05:36
Medlem
Pianotangents avatar
Citat:
Exakt så.

Jag försvarar inte personen som drev med henne, men det hon gör tillbaka är rejält grovt och obehagligt. (Dock inte ett beteende som förvånar tyvärr.) Lite skrämmande att hon får så många hejarop i kommentarsfältet. Bra att några förklarar varför hon är ute på hal is och varför det hon gör definieras som förtal.

Hon får absolut inte hänga ut honom med namn och bild som hon gör. Får det spridning så är det ju tvärkört. Hon har många följare. Och det har ju hittat hit så absolut stooor spridning.

Han frågade efter henne. Hon tog inte samtalet och visste att han inte gjort någon beställning. Varför sa inte Elton att hon var där och att de visste att det inte fanns någon beställning? Det kommer kosta henne det här. Ju fler timmar det ligger kvar desto värre.
Senast redigerad av Pianotangent 2023-12-02 kl. 05:49.
Citera
2023-12-02, 07:14
Medlem
vichy6s avatar
Ingenting kommer att hända med polisanmälan, hennes inlägg kommer inte heller att få konsekvenser. Flera influencers har gjort likadant.
Citera
2023-12-02, 07:37
Medlem
Pianotangents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Ingenting kommer att hända med polisanmälan, hennes inlägg kommer inte heller att få konsekvenser. Flera influencers har gjort likadant.

Bara att googla influencers dömda för förtal. Tänk på att My är offentlig och hänger ut en privatperson. Det blir skadestånd direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in