2023-12-01, 17:52
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damen101
Shit, får man utrymme för det av KF, som resor och läkemedel eller läkarbesök

Nä. Det är det som är kruxet Vid löneutmätning tar KFM inte hänsyn till CSN och CSN tar inte hänsyn till KFM.

Citat:
Fyfan så kasst att man inte kan pausa sina inbetalningar till CSN. Hyra får max vara ca 6500kr har betydligt mycket mindre i hyra men i alla fall. Man får behålla efter hyra 5717kr och det ska gå till el, telefoni, internet och mat. Men till CSN som nu ligger på 856kr där dom har höjt minsta betalningen med över en hundralapp.

Om jag inte betalar till CSN och låter betalningen gå till KF vad händer då? Löneutmätning på det isf, hade varit bättre i samband med dom andra skulderna isf.

Haha ”kasst”. Klart CSN är jäääääättedumma som inte ger betalningsfritt till folk som betalar andra skulder via löneutmätning. För bolånet och billånet slipper du betala va? Eller hur var det nu?

Kom ihåg att för varje delbelopp måste CSN skicka två påminnelser innan det skickas till KFM. Har du en räkning på 500 du tänkt skicka till KFM kommer den alltså hunnit hamna på 1400 (500 plus två påminnelseavgifter) innan den skickas dit. Så det är en rätt dålig idé.

Blir även fundersam på vad du egentligen undrar över. Är det löneutmätning eller skuldsanering du vill diskutera? För du vet att det är två olika saker?
Senast redigerad av JuniorDahlen 2023-12-01 kl. 17:57.
Citera
2023-12-01, 19:35
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Tja FB!

Kan man under en skuldsanering studera och betala efter normen med sitt studie lån? Beviljar CSN lån till studier under en skuldsanering?

Hälsningar!
Ställ din fråga på lånforum.se

Jag skulle gissa att CSN kommer ställa sig på tvären mot en skuldsanering, möjligen andra också (borgenärer) eftersom skuldsättning pågår för fullt. Kfm räknar inte CSN som inkomst och gör ingenting under en skuldsanering.

CSN-lån som inte omfattas av någon betalplan vid ev. godkänd skuldsanering, räknas bara delar som har förfallit till betalning in i skuldsaneringen, resten får man anstånd med under skuldsaneringstiden och fortsätter att betala efter skuldsaneringens slut.

Har du löneutmätning får du inget anstånd med CSN.

Din frågeställning är oklar. Har du skuldsanering eller löneutmätning?
Citera
2023-12-01, 19:38
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
Ställ din fråga på lånforum.se

Jag skulle gissa att CSN kommer ställa sig på tvären mot en skuldsanering, möjligen andra också (borgenärer) eftersom skuldsättning pågår för fullt. Kfm räknar inte CSN som inkomst och gör ingenting under en skuldsanering.

CSN-lån som inte omfattas av någon betalplan vid ev. godkänd skuldsanering, räknas bara delar som har förfallit till betalning in i skuldsaneringen, resten får man anstånd med under skuldsaneringstiden och fortsätter att betala efter skuldsaneringens slut.

Har du löneutmätning får du inget anstånd med CSN.

Din frågeställning är oklar. Har du skuldsanering eller löneutmätning?

Tja,

Jag fick ingen beviljad skuldsanering för att skuldern i relation till ansökan är för tätt inpå. Så frågade KFM vad som skulle hända, och det sa att antingen får du en löneutmätning eller inte. Men att jag skulle söka på nytt om några år. Så just nu väntar jag bara på att jag ska få en löneutmätning och så tänkte jag om jag skulle söka om en ny skuldsanering nästa år.
Citera
2023-12-01, 19:40
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuniorDahlen
Nä. Det är det som är kruxet Vid löneutmätning tar KFM inte hänsyn till CSN och CSN tar inte hänsyn till KFM.

Fyfan

Citat:
Haha ”kasst”. Klart CSN är jäääääättedumma som inte ger betalningsfritt till folk som betalar andra skulder via löneutmätning. För bolånet och billånet slipper du betala va? Eller hur var det nu?

Kom ihåg att för varje delbelopp måste CSN skicka två påminnelser innan det skickas till KFM. Har du en räkning på 500 du tänkt skicka till KFM kommer den alltså hunnit hamna på 1400 (500 plus två påminnelseavgifter) innan den skickas dit. Så det är en rätt dålig idé.

Blir även fundersam på vad du egentligen undrar över. Är det löneutmätning eller skuldsanering du vill diskutera? För du vet att det är två olika saker?

Jo jag vet att det är två skilda saker, men det jag vill komma med är den om det är lönsamt att jobba över. Fundera på att börja studera och jobba timmar på arbetsplatsen jag jobbar på och om jag har en löneutmätning så verkar det lönlöst att arbeta och då bara studera.
Citera
2023-12-01, 19:41
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Finns inget max på hyra. Det är från fall till fall.

Att pausa CSN får du ju fråga CSN om.

Låter du den gå till fogden medans du har en skuldsanering kommer de göra en utmätning samtidigt som du har ditt saneringsbelopp att betala.
Kan du inte betala klumpas det ihop. 856kr/mån+500:- i ansökningsavgift per månad. Blir fort mkt pengar.

Det e så uträknat, sjukt att CSN och KMF inte tar hänsyn till varann.
Citera
2023-12-01, 19:56
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Fundera på att börja studera och jobba timmar på arbetsplatsen jag jobbar på och om jag har en löneutmätning så verkar det lönlöst att arbeta och då bara studera.

Lönlöst? Förutom att de du är skyldiga pengar får betalt snabbare menar du?
Citera
2023-12-01, 19:59
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Lönlöst? Förutom att de du är skyldiga pengar får betalt snabbare menar du?

Betalt snabbare absolut men det jag tänker på är pengarna jag får över som inte knappt räcker till, det oroa mig. Min B plan är att starta ett eget för det får jag och ska försöka skrapa in något ifrån det istället.
Citera
2023-12-01, 22:39
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Betalt snabbare absolut men det jag tänker på är pengarna jag får över som inte knappt räcker till, det oroa mig. Min B plan är att starta ett eget för det får jag och ska försöka skrapa in något ifrån det istället.

Egen firma är ännu sämre. Då räknas företagets och dina ägodelar som samma. Då kan dom gå in och utmäta företagets egendom eller/och pengar.

Sedan finns risken att du inte får Fskattesedel om du har skulder/anmärkningar.
Citera
2023-12-02, 02:33
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Fyfan

Jo jag vet att det är två skilda saker, men det jag vill komma med är den om det är lönsamt att jobba över. Fundera på att börja studera och jobba timmar på arbetsplatsen jag jobbar på och om jag har en löneutmätning så verkar det lönlöst att arbeta och då bara studera.

Jag tror du får läsa på lite. Som sagt, besök sidan lånforum.se, där finns all hjälp du kan få och vad du behöver göra inför en skuldsanering. Personerna på forumet är väldigt kunniga inom området, även kfm handläggare finns där och är behjälplig.

Du behöver uppfylla 2 krav, vilket är:
Om du är insolvent (du är så skuldsatt att du inte på något sätt kan betala dina skulder på många år.) samt om du är skälig en skuldsanering (vilket innebär om din skuldsättning och situation är befogad en skuldsanering).

Om du uppfyller de två kraven får du inledande skuldsanering och en vidare utredning sker.

Nästa steg:
De du är skyldig pengar får inkomma med dina skulder. De har en månad på sig, annars ingår inte skulderna i betalplan, vilket innebär att borgenärer förlorar sin rätt till att få sina pengar från gäldenären. Vid inledande skuldsanering publiceras ditt namn i Post och inrikestodning, bolagsverkets hemsida. POIT (länk).

Sedan får du ett förslag till skuldsanering (om det ej blivit avslag). Detta ska du och dina borgenärer godkänna. De har tre veckor på sig att höra av sig, därefter tas ett beslut om ingen invänt.

Har någon invänt så lämnas det över till jurist.
Ett godkänt beslut innebär att du under fem års tid betalar in en bestämd summa varje månad förutom juni och december (betalningsfria månader) till Kfm.

Efter fem år är du skuldfri. Har du barn kan du få en kortare betalplan, antingen på 3 eller 4 år, men skuldsanering är alltid 5 år (från inledande).

Skuldsanering innebär att du betalar en del av dina skulder under några år. När du är klar har du inte längre kvar de skulder som ingick i skuldsaneringen – tanken är att du ska vara skuldfri.

Jag rekommenderar att du tar kontakt med en budget- och skuldrådgivare hos din kommun som för övrigt är väldigt duktig på att hjälpa med bl.a. din ansökan, frågor så att allt blir helt korrekt den dagen du ska ansöka igen.
Kfm ser helst att det är där man börjar. Uppgifter finns på din kommuns hemsida.

Se det fetstila i ditt svar. För att du ska få skuldsanering ska du även ha gjort ansträngningar för att lösa situationen själv. Du ska uppfylla flera villkor än det två krav som nämns ovan. Det är också viktigt att Kfm kan se ett tydligt "bryt" i din skuldsättning där du exempelvis slutat söka lån i närtid. Kfm räknar din inkomst framåt i tiden, minst 3 år, det är en viktig del i deras bedömning om dom ska bevilja en skuldsanering, annars kommer du få ett avslag.

Du har ett arbete nu, du säger att det inte är lönt att arbeta eftersom du kommer att få löneutmätning. Du vill börja studera istället för löneutmätning, för att slippa betala av dina skulder som dina borgenärer har rätt till, viilket kommer leda till att Kfm ej kommer att pröva din ansökan om skuldsanering mot de två krav isolvent eller skälig på grund av att du inte gjort vad du kan för att bli skuldfri på egen hand.

Vi leker med tanken att du gör på detta vis som du skrev att du vill göra. Sedan söker du skuldsanering om 1 år (kfm rekommenderar 2 - 3 år minst, om man har fått avslag för första gången).

Du ska inte tro att du kan komma undan med att inte betala av på dina skulder när du kan göra det via löneutmätning idag. Kfm har stenkoll och du kommer få den frågan på utredningssamtalet. Ska du då säga att du tyckte det var lönlöst med löneutmätning eftersom du vill studera som leder till att du slipper löneutmätning. Har du gjort allt vad du kan då för att bli skuldfri på egen hand? Varför tror du då att Kfm vill att man ansöker på nytt efter ett par år?

DU ska göra precis TVÄRTOM, arbeta och ta löneutmätning för det kommer att GYNNA dig den dagen du ska ansöka om skuldsanering på nytt.
Citera
2023-12-02, 10:46
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Tar CSN hänsyn till betlaningsanmärkningar eller krediteringsprognoser, etc? Men dom pengarna jag får under skulsaneringen så har jag det ganska bra ändå, lagar maten själv som blir billigt med ICA basic, mat är inte så dyrt. Räknade på det att, efter alla mina utgifter så har jag ca 4800kr kontant som ska gå till mat och kläder det är ganska mycket pengar.

Får ringa CSN imorgon, men tänkte om någon på FB kanske visste.
CSN bryr sig inte om man har betalningsanmärkningar iallafall. Har själv inte haft problem med det, utan deras enda krav är att man inte ligger efter allt för mycket med inlästa poäng mot.mängden bidrag/lån man fått, samt att man ej har med än 1 obetald skuld till dem.

Man får förstås alltså ha skulder till dem, men har de skickat två återbetalningskrav utan att man betalat så får man inga pengar.
Men betalar man igen den ena så får man pengar och kan då betala igen den andra med dessa.

Vet ej hur det är med skuldsanering, men är ganska säker på att de tillåter studiemedel och studielån ändå.
Skuldsanering omfattar trots allt inte studielån heller, såvida det inte är förfallna återbetalningar det gäller, har jag för mig
Bra att veta är även att de betalar ut retroaktivt med upp till ett halvår om jag minns rätt.
Alltså, om du söker studiemedel i augusti men har förfallna återbetalning till dem, så kan du vänta ända till december (eller kanske rentav januari) med att betala dessa, och får då en klumpsumma på alla utbetalningar som skulle kommit sedan augusti.
Senast redigerad av Kottkompott 2023-12-02 kl. 10:48.
Citera
2023-12-03, 13:01
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Egen firma är ännu sämre. Då räknas företagets och dina ägodelar som samma. Då kan dom gå in och utmäta företagets egendom eller/och pengar.

Sedan finns risken att du inte får Fskattesedel om du har skulder/anmärkningar.

Återkallade min ansökan om företag, tror heller inte på att det skulle vara någon bra ide alltså ett enskild näringsidkar bolag.

Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976

DU ska göra precis TVÄRTOM, arbeta och ta löneutmätning för det kommer att GYNNA dig den dagen du ska ansöka om skuldsanering på nytt.

Alright, det kanske blir enklare med en löneutmätning och sedan jobba så mycket jag kan och där efter skicka en ny ansökan.

Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
CSN bryr sig inte om man har betalningsanmärkningar iallafall. Har själv inte haft problem med det, utan deras enda krav är att man inte ligger efter allt för mycket med inlästa poäng mot.mängden bidrag/lån man fått, samt att man ej har med än 1 obetald skuld till dem.

Man får förstås alltså ha skulder till dem, men har de skickat två återbetalningskrav utan att man betalat så får man inga pengar.
Men betalar man igen den ena så får man pengar och kan då betala igen den andra med dessa.

Vet ej hur det är med skuldsanering, men är ganska säker på att de tillåter studiemedel och studielån ändå.
Skuldsanering omfattar trots allt inte studielån heller, såvida det inte är förfallna återbetalningar det gäller, har jag för mig
Bra att veta är även att de betalar ut retroaktivt med upp till ett halvår om jag minns rätt.
Alltså, om du söker studiemedel i augusti men har förfallna återbetalning till dem, så kan du vänta ända till december (eller kanske rentav januari) med att betala dessa, och får då en klumpsumma på alla utbetalningar som skulle kommit sedan augusti.

Tack för feedbacken!
Citera
2023-12-03, 19:19
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott

Du kan inte få studiemedel om du har obetalda återkrav för mer än ett kalenderhalvår. Om det finns synnerliga skäl kan du få studiemedel även om du inte skött återbetalningen. Prövningen är dock mycket sträng.

Har man förfallna inbetalningar till CSN har man inte rätt till studiemedel om det är det du menar?

Utveckla gärna det du skrev "Vet ej hur det är med skuldsanering, men är ganska säker på att de tillåter studiemedel och studielån ändå."

Citat:
Återkallade min ansökan om företag, tror heller inte på att det skulle vara någon bra ide alltså ett enskild näringsidkar bolag.

Alright, det kanske blir enklare med en löneutmätning och sedan jobba så mycket jag kan och där efter skicka en ny ansökan.

Skuldsanering Företag är ännu hårdare med krav.

Precis, rätt tänkt!
Ta löneutmätning 1 år och arbeta som vanligt. All övertid som du gör och får utbetalt i pengar utöver förbehållsbeloppet får du behålla.
Dra inte på dig några nya skulder i närtid och betala de fakturor som du ska. Sedan kan du söka skuldsanering och kommer ha bättre chanser att få den beviljad, så klart beroende på hur stor skuld du har och återbetalningstid.

Besök låneforum och lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in