Citat:
Ursprungligen postat av
Damen101
Fyfan
Jo jag vet att det är två skilda saker, men det jag vill komma med är den om det är lönsamt att jobba över. Fundera på att börja studera och jobba timmar på arbetsplatsen jag jobbar på och om jag har en löneutmätning så verkar det lönlöst att arbeta och då bara studera.
Jag tror du får läsa på lite. Som sagt, besök sidan lånforum.se, där finns all hjälp du kan få och vad du behöver göra inför en skuldsanering. Personerna på forumet är väldigt kunniga inom området, även kfm handläggare finns där och är behjälplig.
Du behöver uppfylla 2 krav, vilket är:
Om du är
insolvent (du är så skuldsatt att du inte på något sätt kan betala dina skulder på många år.) samt om du är
skälig en skuldsanering (vilket innebär om din skuldsättning och situation är befogad en skuldsanering).
Om du uppfyller de två kraven får du inledande skuldsanering och en vidare utredning sker.
Nästa steg:
De du är skyldig pengar får inkomma med dina skulder. De har en månad på sig, annars ingår inte skulderna i betalplan, vilket innebär att borgenärer förlorar sin rätt till att få sina pengar från gäldenären. Vid inledande skuldsanering publiceras ditt namn i Post och inrikestodning, bolagsverkets hemsida.
POIT (länk).
Sedan får du ett förslag till skuldsanering (om det ej blivit avslag). Detta ska du och dina borgenärer godkänna. De har tre veckor på sig att höra av sig, därefter tas ett beslut om ingen invänt.
Har någon invänt så lämnas det över till jurist.
Ett godkänt beslut innebär att du under fem års tid betalar in en bestämd summa varje månad förutom juni och december (betalningsfria månader) till Kfm.
Efter fem år är du skuldfri. Har du barn kan du få en kortare betalplan, antingen på 3 eller 4 år, men skuldsanering är alltid 5 år (från inledande).
Skuldsanering innebär att du betalar en del av dina skulder under några år. När du är klar har du inte längre kvar de skulder som ingick i skuldsaneringen – tanken är att du ska vara skuldfri.
Jag rekommenderar att du tar kontakt med en budget- och skuldrådgivare hos din kommun som för övrigt är väldigt duktig på att hjälpa med bl.a. din ansökan, frågor så att allt blir helt korrekt den dagen du ska ansöka igen.
Kfm ser helst att det är där man börjar. Uppgifter finns på din kommuns hemsida.
Se det fetstila i ditt svar. För att du ska få skuldsanering ska du även ha gjort ansträngningar för att lösa situationen själv. Du ska uppfylla flera villkor än det två krav som nämns ovan. Det är också viktigt att Kfm kan se ett
tydligt "bryt" i din skuldsättning där du exempelvis slutat söka lån i närtid. Kfm räknar din inkomst framåt i tiden,
minst 3 år, det är en viktig del i deras bedömning om dom ska bevilja en skuldsanering, annars kommer du få ett avslag.
Du har ett arbete nu, du säger att det inte är lönt att arbeta eftersom du kommer att få löneutmätning. Du vill börja studera istället för löneutmätning, för att slippa betala av dina skulder som dina borgenärer har rätt till, viilket kommer leda till att Kfm ej kommer att pröva din ansökan om skuldsanering mot de två krav isolvent eller skälig på grund av att du inte gjort vad du kan för att bli skuldfri på egen hand.
Vi leker med tanken att du gör på detta vis som du skrev att du vill göra. Sedan söker du skuldsanering om 1 år (kfm rekommenderar 2 - 3 år minst, om man har fått avslag för första gången).
Du ska inte tro att du kan komma undan med att inte betala av på dina skulder när du kan göra det via löneutmätning idag. Kfm har stenkoll och du kommer få den frågan på utredningssamtalet. Ska du då säga att du tyckte det var lönlöst med löneutmätning eftersom du vill studera som leder till att du slipper löneutmätning. Har du gjort allt vad du kan då för att bli skuldfri på egen hand? Varför tror du då att Kfm vill att man ansöker på nytt efter ett par år?
DU ska göra precis TVÄRTOM, arbeta och ta löneutmätning för det kommer att GYNNA dig den dagen du ska ansöka om skuldsanering på nytt.