2023-11-18, 21:26
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Så länge du sköter din betalplan så skiter kf fullständigt i vad du gör så länge du inte tjänar 4000-5000 kr mer i månaden retroaktivt. Då måste du skicka in en omprövning.

Svaret på din fråga är ja. Du kan studera och ha skuldsanering och även ansöka om lån och bidrag. Detta är inget som räknas in i din betalplan utan du kommer helt enkelt ha mer pengar att röra dig med.

Nice, tror studier blir lite roligare än att jobba dom fem åren.
Citera
2023-11-18, 22:01
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damen101
Nice, tror studier blir lite roligare än att jobba dom fem åren.

Om du ger lite info så kan vi svara bättre.

Har du en aktiv betalplan?
Vad betalar du i månaden?
Vad är din månadsinkomst enligt KFM?
Citera
2023-11-27, 17:32
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Om du ger lite info så kan vi svara bättre.

Har du en aktiv betalplan?
Vad betalar du i månaden?
Vad är din månadsinkomst enligt KFM?

Tja väntar på svar nu i veckan eller nästa.

Så ingen aktuell betalningsplan och min månadsinkomst är ganska låg du jag inte har utbildningen inom området jag arbetar med, så jobbar som assistent. Men med en betalningsplan med dom normer och krav som ställs. Skulle jag klara mig rätt bra ändå. Bara det att det känns som att en sanering skulle gå fortare om jag studerar. Man får ju olika förmåner om man reser och så men skulle kanske ha det svårt med studiematerial, kanske.
Citera
2023-11-29, 15:44
Medlem
Damen101s avatar
Är det någon som vet om man måste betala till CSN under en löneutmätning?

Hälsningar!
Citera
2023-11-29, 16:08
Medlem
Citat:

Hälsningar!

Hej! Jag vet inte, men ett tips är att du skriver i tråden om Kronofogden.
Citera
2023-11-30, 08:58
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:

Hälsningar!

Ja, det måste du.
Citera
2023-11-30, 10:21
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuniorDahlen
Ja, det måste du.

För att CSN ska få något vid utmätning måste det släppts till kfm. Annars lämnas den utanför och betalning återupptas när löneutmätning är avslutad.
Citera
2023-11-30, 11:50
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
För att CSN ska få något vid utmätning måste det släppts till kfm. Annars lämnas den utanför och betalning återupptas när löneutmätning är avslutad.

Jag uppfattade det som att Damen101 undrade om man måste följa sin ordinarie betalningsplan till CSN trots att man har löneutmätning och det måste man. Precis som att man fortfarande måste betala andra räkningar som inte ligger hos Kronofogden.
Citera
2023-12-01, 14:53
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuniorDahlen
Jag uppfattade det som att Damen101 undrade om man måste följa sin ordinarie betalningsplan till CSN trots att man har löneutmätning och det måste man. Precis som att man fortfarande måste betala andra räkningar som inte ligger hos Kronofogden.

Shit, får man utrymme för det av KF, som resor och läkemedel eller läkarbesök
Citera
2023-12-01, 15:42
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Shit, får man utrymme för det av KF, som resor och läkemedel eller läkarbesök

Nej. Du får ta det av ditt förbehållsbelopp.
Vid skuldsanering får du förbehållsbeloppet + hyra + transportkostnad till jobb + buffert.

Har du ett medicinskt tillstånd som kräver läkemedel löpande kan du få även för detta.

Telefon, internet, el och alla såmt får man ta från sitt förbehållsbelopp.
Citera
2023-12-01, 15:44
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Nej. Du får ta det av ditt förbehållsbelopp.
Vid skuldsanering får du förbehållsbeloppet + hyra + transportkostnad till jobb + buffert.

Har du ett medicinskt tillstånd som kräver läkemedel löpande kan du få även för detta.

Telefon, internet, el och alla såmt får man ta från sitt förbehållsbelopp.

Fyfan så kasst att man inte kan pausa sina inbetalningar till CSN. Hyra får max vara ca 6500kr har betydligt mycket mindre i hyra men i alla fall. Man får behålla efter hyra 5717kr och det ska gå till el, telefoni, internet och mat. Men till CSN som nu ligger på 856kr där dom har höjt minsta betalningen med över en hundralapp.

Om jag inte betalar till CSN och låter betalningen gå till KF vad händer då? Löneutmätning på det isf, hade varit bättre i samband med dom andra skulderna isf.
Citera
2023-12-01, 17:28
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Fyfan så kasst att man inte kan pausa sina inbetalningar till CSN. Hyra får max vara ca 6500kr har betydligt mycket mindre i hyra men i alla fall. Man får behålla efter hyra 5717kr och det ska gå till el, telefoni, internet och mat. Men till CSN som nu ligger på 856kr där dom har höjt minsta betalningen med över en hundralapp.

Om jag inte betalar till CSN och låter betalningen gå till KF vad händer då? Löneutmätning på det isf, hade varit bättre i samband med dom andra skulderna isf.

Finns inget max på hyra. Det är från fall till fall.

Att pausa CSN får du ju fråga CSN om.

Låter du den gå till fogden medans du har en skuldsanering kommer de göra en utmätning samtidigt som du har ditt saneringsbelopp att betala.
Kan du inte betala klumpas det ihop. 856kr/mån+500:- i ansökningsavgift per månad. Blir fort mkt pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in