Citat:
Ursprungligen postat av
BeneathTheSurface
Det är du som ska förklara det i stället för att tugga samma argument om och om igen,
För mig är det uppenbart att något kan ha bättre förmågor än vad mänskligheten har utan att den för den sakens skull vara övernaturlig och ren magi. Du verkar tro tvärtom. Tror du att t.ex. schackdatorer besitter övernaturliga förmågor? Om inte, varför svamlar du då om "övernaturliga förmågor" när INGEN nämnt något om det?
Citat:
Ursprungligen postat av
BeneathTheSurface
har du inget att komma med själv eller är det enbart Max Tegmarks ord du repeterar? "Sveriges vassaste sinne" som du uttryckt det.
Citera mig när jag sagt det. Just det, ja - det kan du inte eftersom att du ljuger. Du kan söka igenom alla mina 3000+ inlägg och Max Tegmark nämns inte i ett enda inlägg. Detta är nämligen första inlägget jag någonsin nämner hans namn ens.
Men så är det om man är en svagbegåvad, känslostyrd imbecill och nolla som dig som saknar argument - då har man inga argument att komma med och får hålla sig till lögner.
Känns det bra att vara en sådan nolla som dig som måste ljuga eftersom att blir förnedrad gång på gång och du avslöjas med att ha exakt noll argument?
Citat:
Ursprungligen postat av
BeneathTheSurface
Först och främst är hela premissen att en AI ska kunna "exponentiellt" kunna förbättra sig själv med den teknik vi har överhuvudtaget helt att glömma, för är det något som befinner sig på absoluta framkanten av vad vi kan prestera är det chip litografi. Men det förstår inte små barn, de tror att en AI säger "hårdvara" så kommer det hårdvara.
Halmgubbe. Ingen har pratat om dagens teknik utan vad som kommer komma. Försök bemöta ett argument jag presenterat och inte vad du inbillar dig att jag sagt.
Citat:
Ursprungligen postat av
BeneathTheSurface
Vi slänger mer datakraft än någonsin på att köra språkmodeller som knappt vet bak från fram, som nu alla i den här tråden helt plötsligt (kanske för det är allt fler kända profiler som ställer sig bakom att det inte är en väg till AGI) är överens om inte är "hotet" utan nu är det framtida AIs (det där okända framtida som man kan fantisera om hur man vill, där bilar flyger och allt möjligt, det kallas science fiction) men trots det så används de kraftigaste grafikkort vi någonsin presterat till att driva dessa.
Återigen så svamlar du om dagens teknik som är helt irrelevant. Dagens grafikkort kommer vara ett skämt i jämförelse om fem år, tjugo år eller tvåhundra år in i framtiden.
Citat:
Ursprungligen postat av
BeneathTheSurface
Så upptäcks/skapas en AGI idag, så kommer den vara beräkningsmässigt strypt redan från början.
Och det är inte bara att säga "ge mig mer GPU" för att lösa det av en mängd jävla anledningar.
Någonstans så kommer så klart naturens lagar att strypa dess förmåga, men att denna förmåga och beräkningskraft vida överstiger mänskligheten är en självklarhet. Redan idag så har inte en människa ens i närheten av samma beräkningskraft.
Citat:
Ursprungligen postat av
BeneathTheSurface
Låt säga tex OpenAI upptäcker AGI, de har till att börja med inga egna GPUer utan det är Microsoft's Azure som står för detta, för de som har lite insikt vet att deras maskiner är överbokade så vida inte Microsoft sparkar ut andra kunder så behöver de bygga till nya maskiner (för den som tror att Microsoft har massa maskiner som står utan att göra något är återigen väldigt väldigt oinsatt).
Men även om det varit så befinner sig inte dessa på samma chip, de har väldiga flaskhalsar form av bussar och det råkar vara det största problemet just nu med tex de språkmodeller man har att de är förbannat hungriga på bandbredd.
Så vad gör AGI:n då ska den trolla fram någon hårdvara?
Du svamlar återigen om dagens teknik som att det vore relevant. Även om AGI skulle uppstå imorgon med dagens teknik och bara vara precis lika intelligent som en människa så hade den ändå varit helt överlägsen människor då dess beräkningskraft är så ofantligt mycket starkare och snabbare.
Citat:
Ursprungligen postat av
BeneathTheSurface
Ska vi ta den långsökta vägen, vi ligger på gränsen till vad som är fysiskt möjligt att producera chip i med den bästa mest avancerade teknik vi överhuvudtaget har idag, 3nm (som är det lägsta just nu med obestämd metrik) och man redan idag har enorma problem med kvantmekaniska effekter, men allt detta löser så klart AGI:n på några mikrosekunder.
Mer svammel om dagens teknik som är helt irrelevant. Tror du chippen om trettio år, eller tvåhundra år eller varför inte tiotusen år in i framtiden kommer ha samma prestanda som dagens? Det verkar så.
Ditt argument verkar vara att vi redan nu nått taket för vad som är fysiskt möjligt vilket givetvis är helt befängt.
Citat:
Ursprungligen postat av
BeneathTheSurface
Den fixar omedelbart finansiella medel och lurar människan, för ingen kan väl vara så jävla blåst att de tror att någon kommer göra något utan att få betalt för det? Vad tror du händer om säg en AGI skulle trolla fram pengar för att finansiera sin ondskefulla plan? Och det är inte ett litet dyrt projekt den tar sig an om den ska uppgradera all vår teknik med mål att utrota oss, att bygga ny litografi teknik så vi kan komma runt alla dessa problem, sen en ny chipfabrik och slutligen ska den börja mass-beställa dessa chip till sig själv, men nu tar vi till bäbis logiken här så du hänger med (och en gnutta ironi)
"men så klart är den ju inte dum utan den decentraliserar sig själv, den kommer ju placera sig på väl valda punkter på internet"
Du argumenterar mot dina hjärnspöken. Att AI kommer integreras överallt i samhället är en självklarhet - det görs redan idag.
Citat:
Ursprungligen postat av
BeneathTheSurface
Ja jag orkar inte gå in på det mer, jag har nog inte stött på en mer trögfattat person på internet tidigare.
Krama din snuttefilt hårdare! Nu är du sådär känslosam igen, gumman.
Allt du skrev här var helt irrelevant eftersom att du redan i ett tidigare medgav att vi kommer utveckla en AGI/ASI i framtiden. Det är vad saken gäller, och vad dagens teknik möjliggör eller inte möjliggör är därmed irrelevant. Inte med ett enda ord besvarade du detta:
Varför är inte en entitet med förmågor som vida överstiger mänskligheten, som vi aldrig kommer kunna förstå och vars intresse inte sammanfaller med mänsklighetens ett hot?
Starkt inlägg! När du inte rakt ut ljög om att jag sagt vissa saker, som det om Tegmark, så var resten halmgubbar. Ännu ett fullständigt innehållslöst inlägg där du är helt oförmögen att bemöta argumentet.
Se så, lämna tråden nu - du tillför ändå inget och du påstod ju själv att du "inte bryr dig det minsta" om det här ämnet, så upp till bevis nu.