Citat:
Ursprungligen postat av
Reiwa
Är något övernaturligt, alltså ren magi som bryter mot naturens lagar, för att det är smartare eller har förmågor som överstiger mänsklighetens? Är en miniräknare magi och övernaturligt i din värld?
Det är du som ska förklara det i stället för att tugga samma argument om och om igen, har du inget att komma med själv eller är det enbart Max Tegmarks ord du repeterar? "Sveriges vassaste sinne" som du uttryckt det.
Men jag ska förklara en sista gång och jag ska bemöta dig med exakt samma ordföring och retorik du själv för så kanske en imbecill som dig förstår.
Först och främst är hela premissen att en AI ska kunna "exponentiellt" kunna förbättra sig själv med den teknik vi har överhuvudtaget helt att glömma, för är det något som befinner sig på absoluta framkanten av vad vi kan prestera är det chip litografi.
Men det förstår inte små barn, de tror att en AI säger "hårdvara" så kommer det hårdvara.
Men bakgrund
Vi slänger mer datakraft än någonsin på att köra språkmodeller som knappt vet bak från fram, som nu alla i den här tråden helt plötsligt (kanske för det är allt fler kända profiler som ställer sig bakom att det inte är en väg till AGI) är överens om inte är "hotet" utan nu är det framtida AIs (det där okända framtida som man kan fantisera om hur man vill, där bilar flyger och allt möjligt, det kallas science fiction) men trots det så används de kraftigaste grafikkort vi någonsin presterat till att driva dessa.
Så upptäcks/skapas en AGI idag, så kommer den vara beräkningsmässigt strypt redan från början.
Och det är inte bara att säga "ge mig mer GPU" för att lösa det av en mängd jävla anledningar.
Låt säga tex OpenAI upptäcker AGI, de har till att börja med inga egna GPUer utan det är Microsoft's Azure som står för detta, för de som har lite insikt vet att deras maskiner är överbokade så vida inte Microsoft sparkar ut andra kunder så behöver de bygga till nya maskiner (för den som tror att Microsoft har massa maskiner som står utan att göra något är återigen väldigt väldigt oinsatt).
Men även om det varit så befinner sig inte dessa på samma chip, de har väldiga flaskhalsar form av bussar och det råkar vara det största problemet just nu med tex de språkmodeller man har att de är förbannat hungriga på bandbredd.
Så vad gör AGI:n då ska den trolla fram någon hårdvara?
Ska vi ta den långsökta vägen, vi ligger på gränsen till vad som är fysiskt möjligt att producera chip i med den bästa mest avancerade teknik vi överhuvudtaget har idag, 3nm (som är det lägsta just nu med obestämd metrik) och man redan idag har enorma problem med kvantmekaniska effekter, men allt detta löser så klart AGI:n på några mikrosekunder.
Den fixar omedelbart finansiella medel och lurar människan, för ingen kan väl vara så jävla blåst att de tror att någon kommer göra något utan att få betalt för det? Vad tror du händer om säg en AGI skulle trolla fram pengar för att finansiera sin ondskefulla plan? Och det är inte ett litet dyrt projekt den tar sig an om den ska uppgradera all vår teknik med mål att utrota oss, att bygga ny litografi teknik så vi kan komma runt alla dessa problem, sen en ny chipfabrik och slutligen ska den börja mass-beställa dessa chip till sig själv, men nu tar vi till bäbis logiken här så du hänger med (och en gnutta ironi)
"men så klart är den ju inte dum utan den decentraliserar sig själv, den kommer ju placera sig på väl valda punkter på internet"
Ja för internet har ju en sådan fantastisk bandbredd och ingen operatör kommer märka något om en lina blir väldigt belastad, du fattar tydligen inte ens hur efterbliven bandbredd de flesta länder har, vi i Sverige kan sitta här med våra 1 Gb fibrer osv men det är långt från någon standard, bara i länder som man kan tro har bra standarder som USA eller Canada förekommer det fortfarande idag att hela jävla kvarter delar på 512Kbit via kabelmodem, men det kommer så klart AI:n fly igenom- och med den strömförsörjning de har där lär den få påbörja det flyktförsöket ett antal gånger.
Och du kanske inte inser det men bara modeller som GPT-3 ligger någonstans runt 350-700GB i storlek och då pratar vi inte ens era fantasifulla framtida mycket mer avancerade AI:n som ni påstår är runt hörnet.
Ja jag orkar inte gå in på det mer, jag har nog inte stött på en mer trögfattat person på internet tidigare.
-
Och för att tillägga, varför pratar jag om GPU osv? Varför skulle inte en annan algoritm kunna uppfinnas?
För att deep learning är den teknik vi har och som det forskas på idag efter som det är den mest lovande och enda som kan lösa vissa praktiska problem som mönsterigenkänning osv AI teknik som vi har i nuläget och det är framförallt träning av detta som kräver enorma mängder GPU, inte drift för modellen är helt statisk i alla regimer av deep learning när den väl är deployad (sen ja det kan finnas "rörliga" delar som i LSTM nätverk osv).
Att spekulera om teknik som inte finns återigen science fiction och då kan man lika gärna börja gräva en bunker och peppa för alien invasion som kommer i framtiden, vi har varken sett aliens eller agi:s hittills så vare sig det ena är mer eller mindre sannolikt, ska vi nu satsa mer på försvar och vapen så vi kan försvara oss mot rymdinvasionen? Jag blir så trött på imbeciller.