2023-12-01, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Det där är nog bara ett ganska modernt skämt, som av någon anledning har blivit populärt. Kanske var det någon kändis som använde det tidigt vid ett väl valt tillfälle. Håller med dig. Förtjänar inte att leva vidare.

Bara min gissning.

Edit: Man kanske har en omständlig förklaring och ber någon att hänga med i ett resonemang som kanske inte är logiskt. Det betyder alltså samma sak som "förstå mig rätt".

Ja precis, förstod det så till slut att det troligen betyder något i stil med ”förstå mig rätt” efter en ganska bra förklaring.
Citera
2023-12-01, 21:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BilhandlarHasse
Ja precis, förstod det så till slut att det troligen betyder något i stil med ”förstå mig rätt” efter en ganska bra förklaring.

Det är ett skämtsamt sätt att uttrycka samma innebörd som »förstå mig rätt«, men användandet indikerar att det som avhandlas inte är så gravallvarligt.
Citera
2023-12-01, 21:41
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Men tänk efter litet! När är, bokstavligen, det kokta fläsket stekt? Jo, när grytan kokat torr! Då är det faktiskt fara å färde!

(Fast du kanske lever på hämtpizza, eller har egen husa (eller fru) som kokar maten åt dig?)

Kör frysta färdigrätter i micron.

Men,,, Det jag inbillade mig om tillagning av fläsk, vill man inte hellre ha sånt stekt än kokt?

Nåväl, jag har tänkt efter, du har rätt.
Citera
2023-12-01, 22:56
Medlem
Iaghs avatar
Uttrycket "missförstå mig rätt" tycker jag liknar användningen av "jag är inte den som är den men".

Alibi för något man har på hjärtat och vill förmedla men inte riktigt vågar stå för fullt ut.
Citera
2023-12-01, 23:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Uttrycket "missförstå mig rätt" tycker jag liknar användningen av "jag är inte den som är den men".

Alibi för något man har på hjärtat och vill förmedla men inte riktigt vågar stå för fullt ut.

Om personen inte vågar stå för det finns det ju absolut ingen anledning att markera det och på vilket sätt skulle det finnas någon mening i att »missförstå« det och vad innebär det att »missförstå«?

Jag tror inte att du själv förstår vad du försöker förklara, men »missförstå« mig rätt nu.
Citera
2023-12-02, 01:01
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Om personen inte vågar stå för det finns det ju absolut ingen anledning att markera det och på vilket sätt skulle det finnas någon mening i att »missförstå« det och vad innebär det att »missförstå«?

Jag tror inte att du själv förstår vad du försöker förklara, men »missförstå« mig rätt nu.

Människan beter sig på vissa och väldigt olika vis i sociala sammanhang. I hur vi använder språk i tal och skrift och i hur vi tänker om kommunikation oss emellan.

Påstår att det jag skrev förut är korrekt.

I läget modern tid alltså.
Citera
2023-12-02, 01:31
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:

Om det finns någon som tycker att vi ska avbryta stormningen av Bastiljen eller be Mötley Crüe att dricka varannan vatten, så är det inte jag. Jag är inte den som är den!
Citera
2023-12-02, 01:35
Medlem
Iaghs avatar
Vill hedra uttrycket "väl bekomme" som någon citerade här.

Så vackert och så talande.
Citera
2023-12-02, 02:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Människan beter sig på vissa och väldigt olika vis i sociala sammanhang. I hur vi använder språk i tal och skrift och i hur vi tänker om kommunikation oss emellan.

Påstår att det jag skrev förut är korrekt.

I läget modern tid alltså.

Varför skulle det vara viktigt att missförstå? Det är inget som du överhuvudtaget förklarar. Jag tror som sagt inte att du vet vad du menar.

Det andra uttrycket »jag är inte den som är den men« betyder att man anser att något gått för långt och det är ju personen själv som konstaterar det. Vad skulle det ha för likhet med att be någon annan att förstå eller missförstå rätt. De är ju snarast varandras motsats.

1. Jag är inte den som är den, men nu räcker det faktiskt med ökade skatter

2. Förstå/missförstå mig rätt nu, jag vill alltså att skatterna ska öka
Citera
2023-12-02, 08:24
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Varför skulle det vara viktigt att missförstå? Det är inget som du överhuvudtaget förklarar. Jag tror som sagt inte att du vet vad du menar.

Det andra uttrycket »jag är inte den som är den men« betyder att man anser att något gått för långt och det är ju personen själv som konstaterar det. Vad skulle det ha för likhet med att be någon annan att förstå eller missförstå rätt. De är ju snarast varandras motsats.

1. Jag är inte den som är den, men nu räcker det faktiskt med ökade skatter

2. Förstå/missförstå mig rätt nu, jag vill alltså att skatterna ska öka

Intressant. Jag har nog bara hört uttrycket "jag är inte den som är den" användas lite skämtsamt i sällskapslivet, till exempel när folk har velat undvika tröttsamma ritualer med trugande och avböjande innan man accepterar ytterligare en kaka till kaffet. "Om det bjuds så är inte jag den som är den."

Men grundbetydelsen är väl "jag vill inte vara den som avviker eller opponerar mig".
Citera
2023-12-02, 09:57
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Intressant. Jag har nog bara hört uttrycket "jag är inte den som är den" användas lite skämtsamt i sällskapslivet, till exempel när folk har velat undvika tröttsamma ritualer med trugande och avböjande innan man accepterar ytterligare en kaka till kaffet. "Om det bjuds så är inte jag den som är den."

Men grundbetydelsen är väl "jag vill inte vara den som avviker eller opponerar mig".

Mina exempel var åt det extrema hållet. Håller med dig och vill tillägga att: den som är den, riskerar i många fall att förstöra en god stämning.
Citera
2023-12-02, 14:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator

Du har givetvis rätt, men jag drog det till sin yttersta spets för att visa på olikheten. Egentligen torde nog det uttrycket omformas till: Jag brukar inte vara den som är den, men....

Alltså: jag brukar inte vara den som avviker eller opponerar mig mot ..., men nu räcker det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in