2023-11-30, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3Godisar
haha jaa....

-Tack
-Ingen fara!

Vill jättegärna slå ihjäl folk som säger så, trigger.
Även INGEN ORSAK är oftast "fel" svar på ett tack.
VARSÅGOD är det ord alla tycks ha glömt bort.
Citera
2023-11-30, 22:11
Medlem
När någon föreslår ett"förutsättningslöst möte". Finns väl ingen anledning att ha ett möte om något då! Ett förbehållslöst möte däremot, men det känns som om majoriteten inte har koll på orden här.
Citera
2023-11-30, 22:24
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Magdalena Ribbing skrev 2010 att ”ingen orsak” är ett gammaldags begrepp för varsågod, jag tolkar det alltså som det skulle vara likvärdigt.
Själv använder jag nog ”varsågod” när det gäller tack efter konkreta gåvor och ”ingen orsak” om jag hjälpt någon som sedan tackar. Blir även påmind om ”väl bekomme!” efter att ha läst Magdalenas svar.
https://www.dn.se/blogg/etikettfraga...varsagod-5787/
Senast redigerad av cleolina 2023-11-30 kl. 22:40.
Citera
2023-11-30, 22:27
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
En bubblare...

SKRUV och BULT

Bult saknar gänga.
"ALLT" med gänga är SKRUV sedan ungefär 50 år tillbaka.
Så hjulbultar är inte så vanliga som det vardagliga språket ger sken av.
Nu blir jag nyfiken.
Exakt vad hände för ungefär 50 år sedan som tydligen ändrade teknisk nomenklatur ?
Citera
2023-11-30, 22:41
Medlem
melonfarmer90s avatar
Folk som säger ”inom sin tid” istället för ”i sinom tid”.
Citera
2023-11-30, 22:54
Medlem
"Ta dig själv i baken eller få spaken" brukar många tjejer missuppfatta när jag säger.
Citera
2023-11-30, 23:15
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

"ingen orsak" och "varsågod" är inte synonyma, enligt min språkkänsla. "Varsågod" säger man när man ger ett fysiskt föremål till någon (inklusive sedlar och mynt). "ingen orsak" är svar på ett "tack!" när man har gjort någon en liten tjänst, t.ex. hållit upp en dörr, hjälpt dem att lyfta in barnvagnen på bussen. I detta läge hör man ofta invandrare svara "varsågod" på tacket, och det låter ju väldigt osvenskt.

Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Magdalena Ribbing skrev 2010 att ”ingen orsak” är ett gammaldags begrepp för varsågod, jag tolkar det alltså som det skulle vara likvärdigt.
Själv använder jag nog ”varsågod” när det gäller tack efter konkreta gåvor och ”ingen orsak” om jag hjälpt någon som sedan tackar. Blir även påmind om ”väl bekomme!” efter att ha läst Magdalenas svar.
https://www.dn.se/blogg/etikettfraga...varsagod-5787/

Betalartikel, kan du kopiera in lite?
Citera
2023-11-30, 23:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ni har alltså missförstått det och använder det fel på liknande sätt som alla som missförstått vad björntjänst egentligen betyder.

Kan det verkligen vara så? Jag känner så tydligt att jag har rätt!

Ett annat exempel då:

"Jaså förundersökningen har äntligen kommit nu? Ska bli så roligt - missförstå mig rätt - att läsa den!" Då vill man markera att man egentligen inte tycker att det är roligt att läsa beskrivningar av hemska brott och skador... men innerst inne så tycker man att det är roligt, och det vet den andra också. Det är en underförstådd grej med den man pratar med, att det är "roligt" att läsa förundersökningar, fast ingen av oss skulle erkänna det. Om någon utomstående frågar, så läser vi för att kontrollera att domarna gör sitt jobb!
Senast redigerad av Merwinna 2023-11-30 kl. 23:23.
Citera
2023-11-30, 23:26
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
"ingen orsak" och "varsågod" är inte synonyma, enligt min språkkänsla. "Varsågod" säger man när man ger ett fysiskt föremål till någon (inklusive sedlar och mynt). "ingen orsak" är svar på ett "tack!" när man har gjort någon en liten tjänst, t.ex. hållit upp en dörr, hjälpt dem att lyfta in barnvagnen på bussen. I detta läge hör man ofta invandrare svara "varsågod" på tacket, och det låter ju väldigt osvenskt.

Betalartikel, kan du kopiera in lite?
Ja, exakt, tänker samma som du men MR verkar inte helt hålla med.
Man får ju tyvärr inte citera hela artiklar men tog en print screen:

https://bilddump.se/bilder/202311302...217.74.250.png

Hon skriver bland annat:
”När någon gör en tjänst, exempelvis håller upp en dörr, säger den som kommit i åtnjutande av tjänsten "tack" eller "tack så mycket". Den som utfört tjänsten svarar då antingen med ett leende utan ord eller med ett vänligt "varsågod".”
Citera
2023-11-30, 23:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Ja, exakt, tänker samma som du men MR verkar inte helt hålla med.
Man får ju tyvärr inte citera hela artiklar men tog en print screen:

https://bilddump.se/bilder/202311302...217.74.250.png

Hon skriver bland annat:
”När någon gör en tjänst, exempelvis håller upp en dörr, säger den som kommit i åtnjutande av tjänsten "tack" eller "tack så mycket". Den som utfört tjänsten svarar då antingen med ett leende utan ord eller med ett vänligt "varsågod".”

Där hade MR helt enkelt fel. Hon var inte ofelbar även om många tror det.
Citera
2023-12-01, 02:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Kan det verkligen vara så? Jag känner så tydligt att jag har rätt!

Ett annat exempel då:

"Jaså förundersökningen har äntligen kommit nu? Ska bli så roligt - missförstå mig rätt - att läsa den!" Då vill man markera att man egentligen inte tycker att det är roligt att läsa beskrivningar av hemska brott och skador... men innerst inne så tycker man att det är roligt, och det vet den andra också. Det är en underförstådd grej med den man pratar med, att det är "roligt" att läsa förundersökningar, fast ingen av oss skulle erkänna det. Om någon utomstående frågar, så läser vi för att kontrollera att domarna gör sitt jobb!

Det förhåller sig så att det är ingen skillnad mellan »förstå mig rätt« och »missförstå mig rätt«. Det senare är bara en medveten kontamination mellan »förstå mig rätt« och »missförstå mig inte«. Sedan blir det ju lite extra fyndigt (speciellt i det politiska klimat som råder idag) att hänvisa till att folk gärna missförstår. Nyckelordet är rätt, det vill säga den som förklarar vill inte bli feltolkad.
Citera
2023-12-01, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Nu blir jag nyfiken.
Exakt vad hände för ungefär 50 år sedan som tydligen ändrade teknisk nomenklatur ?

Det hängde jag inte heller riktigt med på.
Men det verkar ju stämma att det många i vardagligt tal kallar bult egentligen är en skruv, eller sexkantsskruv. Verkar som den ursprungliga betydelsen av bult är helt utan gänga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in