2023-11-28, 11:55
Medlem
DonaldBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Nja, tydligen är båda stavningarna godkända. Det är väl för att folk ska hålla sams...

"Symptom" är verkligen inte godkänt inom vården, ser du den stavningen så är det fel.
Citera
2023-11-28, 12:05
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Alltså...... du använde just uttrycket på ett korrekt sätt. Precis som ALLA ANDRA gör.
Problemet med uttrycket är att det nästan aldrig finns ett "rätt" tillfälle att använda det (det är för nischat) så folk har börjat köra med det även om det inte finns något "undantag" inblandat.
Citera
2023-11-28, 12:13
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Problemet med uttrycket är att det nästan aldrig finns ett "rätt" tillfälle att använda det (det är för nischat) så folk har börjat köra med det även om det inte finns något "undantag" inblandat.

Jag hävdar att du ljuger. Du måste åtminstone ge ett konkret exempel.

Jag menar.. Hur sjutton kan man säga "undantaget som bekräftar regeln" om det inte ens finns något undantag att tala om??? Låter som rent skitsnack.
Citera
2023-11-28, 12:16
Medlem
genusvaetares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToHell4711
Det allra obehagligaste är folk som tror att kcal är "kalorier", som om prefix inte skulle ha någon betydelse. Hur kan det vara så svårt? De är ju trots allt ganska få som tittar på vågens "76 kg" och säger "jag väger 76 gram", eller "jag pendlar 30 meter med bil varje dag".

Fast det var en missförstådd förkortning, inte ord/ordspråk. Ett missförstått uttryck man hör alltför ofta är: "Jag vete fan". Den konstruktionen går inte! Nog för att formen 'vete' är ålderdomlig, men är det för mycket begärt att kräva lite förståelse för meningsbyggnad? Det vete fan vad det är de tror de säger egentligen, de som säger så. Kanske tror de att det de säger är synonymt med 'jag vet fan inte', eller hur får de annars in ett 'jag' i uttrycket?

Det är faktiskt värre än så. De flesta skriver "jag vet i fan" alternativt "det vet i fan".
Citera
2023-11-28, 12:23
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Jag hävdar att du ljuger. Du måste åtminstone ge ett konkret exempel.

Jag menar.. Hur sjutton kan man säga "undantaget som bekräftar regeln" om det inte ens finns något undantag att tala om??? Låter som rent skitsnack.
Jag har ofta hört saker som "Ingen kan X" (regeln), "Jo Olle kan X", "Ja han är undantaget som bekräftar regeln". Problemet här är ju att undantaget inte bekräftar regeln, det motbevisar snarare regeln.

Mitt skämtexempel här är lite bättre men ändå inte helt hundra:
Citat:
Ingen idé att förklara heller då de flesta ändå inte begriper. Men vi är undantaget som bekräftar regeln.
Regeln är att de flesta inte begriper vilket gör "oss" till undantaget som bekräftar den regeln, så till skillnad från exempel ett är det inte rent nonsens.

Men för att det verkligen ska bli helt korrekt användning måste det vara förekomsten av ett undantag som gör att man kan dra slutsatsen att det ens finns en regel. Supernischat.
Citera
2023-11-28, 12:41
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Jag har ofta hört saker som "Ingen kan X" (regeln), "Jo Olle kan X", "Ja han är undantaget som bekräftar regeln". Problemet här är ju att undantaget inte bekräftar regeln, det motbevisar snarare regeln.

Mitt skämtexempel här är lite bättre men ändå inte helt hundra:

Regeln är att de flesta inte begriper vilket gör "oss" till undantaget som bekräftar den regeln, så till skillnad från exempel ett är det inte rent nonsens.

Men för att det verkligen ska bli helt korrekt användning måste det vara förekomsten av ett undantag som gör att man kan dra slutsatsen att det ens finns en regel. Supernischat.

Hahahahahahahaaaaaaa ni är alltså en massa sötnosar som tror att det behövs en riktig REGEL för att kunna använda det här ordspråket ............!!!!!!!!!!!!

Fy. Fan. Vad. Gulligt ❤️

Gott, men då fattar jag precis varför ni tror att det felanvänds.

Ledsen att behöva säga det, men ordet "regel" används i detta fall som en metafor. Ungefär som när man säger "i regel" vilket ju inte har något med regler att göra över huvud taget.... vi pratar alltså inte (bara) om regler, utan generellt om vad som är normalt.

Det är alltså helt OK att säga:
A: Jag dejtar bara killar med stora kukar.
B: Men du dejtade ju Max förra veckan, hans kuk är pytteliten.
A: Äsch. Han är undantaget som bekräftar regeln.

Det behöver alltså inte vara en REGEL att bara dejta storkukade män, det räcker att det är en vana eller personlig princip.

Det roligaste med er feltolkning av det här uttrycket är om ni försöker applicera det på fotboll, som faktiskt har riktiga regler... gå på en match och håll utkik efter "undantaget som bekräftar regeln" 😆 sötisar.
Senast redigerad av noll.con.troll 2023-11-28 kl. 12:48.
Citera
2023-11-28, 13:03
Medlem
fjollciggs avatar
Det mest missförstådda ordet är förmodligen Gud, en villfarelse som kan leda till stor glädje såväl som död och olycka.
Citera
2023-11-28, 13:13
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Likaså de som säger att något är "ett spel för gallerian"
För att inte tala om "skratta sig lycklig"
eller de som kallar dumskallar för begåvningsreserven 🙄
Citera
2023-11-28, 13:15
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Hahahahahahahaaaaaaa ni är alltså en massa sötnosar som tror att det behövs en riktig REGEL för att kunna använda det här ordspråket ............!!!!!!!!!!!!
Ja som sagt, de flesta begriper inte ens om de får en grundlig förklaring så det är meningslöst att ens försöka. Tråkigt att du inte ens vet att "regel" kan ha vidare betydelser än du antar. Det skulle kunna ha hjälpt om du gått färdigt gymnasiet, men det krävs ju en viss begåvningsnivå för det.
Citera
2023-11-28, 13:30
Medlem
MaxWalters avatar
Jag tycker att det vore bra om styrkan på mediciner kunde skrivas med bokstäver och inte som förkortningar. Är nog lättare för patienter att lägga ord på minnet,i stället för förkortningar.

Kan vara förvirrande när det på medicinlistor och recept står ”mg”. Milligram.

Kan lätt förväxlas med Mikrogram som förkortas ”mcg eller ”ug”.
Citera
2023-11-28, 13:35
Medlem
orrtupps avatar
En annan störande grej är uttrycket "då osäkrar jag min revolver"
Revolvrar har ingen säkring!
Nu kommer säkert någon annan nörd att svara i stil med "jo men, den franska revolvern av märket si och så hade minsann säkring så där har du faktiskt fel!"

Jag menar att normalt sett saknar revolvrar säkring till skillnad från andra typer av pistoler.
Citera
2023-11-28, 13:43
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ja som sagt, de flesta begriper inte ens om de får en grundlig förklaring så det är meningslöst att ens försöka. Tråkigt att du inte ens vet att "regel" kan ha vidare betydelser än du antar. Det skulle kunna ha hjälpt om du gått färdigt gymnasiet, men det krävs ju en viss begåvningsnivå för det.

Gubben jag har en fil.kand. OCH jobbar som språklärare. Men go for it!

Vilken betydelse har ordet regel då, som jag har missat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in