Citat:
Ursprungligen postat av
boll-svante
Jag har ofta hört saker som "Ingen kan X" (regeln), "Jo Olle kan X", "Ja han är undantaget som bekräftar regeln". Problemet här är ju att undantaget inte bekräftar regeln, det motbevisar snarare regeln.
Mitt skämtexempel här är lite bättre men ändå inte helt hundra:
Regeln är att de flesta inte begriper vilket gör "oss" till undantaget som bekräftar den regeln, så till skillnad från exempel ett är det inte rent nonsens.
Men för att det verkligen ska bli helt korrekt användning måste det vara förekomsten av ett undantag som gör att man kan dra slutsatsen att det ens finns en regel. Supernischat.
Hahahahahahahaaaaaaa ni är alltså en massa sötnosar som tror att det behövs en riktig REGEL för att kunna använda det här ordspråket ............!!!!!!!!!!!!
Fy. Fan. Vad. Gulligt ❤️
Gott, men då fattar jag precis varför ni tror att det felanvänds.
Ledsen att behöva säga det, men ordet "regel" används i detta fall som en metafor. Ungefär som när man säger "i regel" vilket ju inte har något med regler att göra över huvud taget.... vi pratar alltså inte (bara) om regler, utan generellt om vad som är normalt.
Det är alltså helt OK att säga:
A: Jag dejtar bara killar med stora kukar.
B: Men du dejtade ju Max förra veckan, hans kuk är pytteliten.
A: Äsch. Han är undantaget som bekräftar regeln.
Det behöver alltså inte vara en REGEL att bara dejta storkukade män, det räcker att det är en vana eller personlig princip.
Det roligaste med er feltolkning av det här uttrycket är om ni försöker applicera det på fotboll, som faktiskt har riktiga regler... gå på en match och håll utkik efter "undantaget som bekräftar regeln" 😆 sötisar.