2023-11-30, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Om du får chansen att läsa mitt inlägg innan du svarar, ser du då att jag även berömmer Dawkins när han inte bara tror att han vet vad han pratar om utan faktiskt pratar om något han vet?

Du får ursäkta, men jag tror inte att teologi är Dawkins expertområde.
Jag tror att han är ateist. Tycker du att det är ett orättvist påstående?
Här uppvisar du en oärlighet när du insinuerar att jag inte läst dina inlägg.
Citera
2023-11-30, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diploid
Att det inte finns en naturvetenskaplig metodik att undersöka det "övernaturliga" betyder inte att det därför inte existerar.

Nej men det betyder däremot att det inte finns någon rimlig anledning till att tro att det existerar.
Annars vill jag och förmodligen många med mig gärna veta vilken banbrytande metod det är som kan användas för att komma fram till att gudar och andra magiska väsen existerar. Den måste vara extremt effektiv tänker jag.
Citera
2023-11-30, 17:19
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Varför dina argument inte analyseras har du fått svar på, men det avfärdar du i sin tur, bara genom ett avfärdande utan substans där du skiftar till ogrundade anklagelser om personangrepp och trollande.
Du lever verkligen inte som du lär. Det är tydligt av dina kommentarer att du inte klarar av det och att du är allt annat än ärlig.

Det här inlägget bevisar ju det jag hävdar.

1. Du avfärdar innan analys.
2. Du hävdar sakargument med hjälp av nonsenssvar som "det har du fått svar på".
3. Personliga angrepp och lögner.
4. Upprepning av punkt 3.

Ge mig nu ett exempel där jag har fel i sak.
Annars bevisar du bara att du trollar.
Citera
2023-11-30, 17:24
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Här uppvisar du en oärlighet när du insinuerar att jag inte läst dina inlägg.

Antingen det eller så var du direkt intellektuellt ohederlig genom att framställa min relation till Dawkins som ensidigt negativ efter att ha läst att jag även berömmer honom.

Det är ju i så fall ännu värre än om du bara slarvat med läsningen.
Citera
2023-11-30, 17:25
Medlem
Citat:
Det här inlägget bevisar ju det jag hävdar.

1. Du avfärdar innan analys.
2. Du hävdar sakargument med hjälp av nonsenssvar som "det har du fått svar på".
3. Personliga angrepp och lögner.

Ge mig nu ett exempel där jag har fel i sak.
Annars bevisar du bara att du trollar.
1.Återigen- du lever inte som du lär. Hade du läst mitt svar hade du sett varför du avfärdas, men du tycks bestämt dig för att leva efter dubbla måttstockar.
2. Nej, det är inte nonsenssvar. Återigen lever du inte som du lär.
3. Återigen visa varför. Det är lösa anklagelser med syfte att leda bort det från dig. Oärligt givetvis.

Backa upp dina grundlösa anklagelser och visa att du inte lever efter dubbla måttstockar.
Citera
2023-11-30, 17:26
Medlem
Citat:
Antingen det eller så var du direkt intellektuellt ohederlig genom att framställa min relation till Dawkins som ensidigt negativ efter att ha läst att jag även berömmer honom.

Det är ju i så fall ännu värre än om du bara slarvat med läsningen.
Grundlöst påstående. Börja backa upp dina insinuationer.
Citera
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
ingen specifik lydelse. Men specifik i bemärkelsen entitet.

Ungefär av gud given.

Så i princip så hade du inget svar mer än några metafysiska begrepp som du inte kan förklara närmare än så?

Korrekt?
Citera
Medlem
Citat:
Så i princip så hade du inget svar mer än några metafysiska begrepp som du inte kan förklara närmare än så?

Korrekt?
Nej.
Citera
2023-11-30, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Nej men det betyder däremot att det inte finns någon rimlig anledning till att tro att det existerar.
Annars vill jag och förmodligen många med mig gärna veta vilken banbrytande metod det är som kan användas för att komma fram till att gudar och andra magiska väsen existerar. Den måste vara extremt effektiv tänker jag.
Ja den måste vara extremt effektiv. Det ska bli spännande att höra om denna banbrytande metod.
Citera
2023-11-30, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diploid
Då ligger bevisbördan på dig att visa att det också existerar - Vart finns det? När kan vi observera varelsen? Hur?

Jag vet vad du kommer svara, och snart kommer du inse (fast aldrig medge) styrkan i det ontologiska gudsbeviset.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ontologiska_gudsbeviset.
Vilken styrka är det specifikt menar du?
Citera
2023-11-30, 17:39
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Nej.

Det är ju det min "hemmasnickrade tankemodell" hävdar också.
Så långt verkar den fungera väl för att göra förutsägelser till och med på individnivå.

Då ska vi se …
Du verkar vara en representant för en tidsanda, en "entitet" som hamnar i försvarsställning nu när jag blottat en svag punkt.

Det betyder att du kommer att undvika all seriös diskussion med mig framöver.

Vi provar:

Hur tänker du vidare kring topic utifrån dina premisser?
Är allt tillåtet om Gud inte finns?
Citera
2023-11-30, 17:46
Medlem
Citat:
Det är ju det min "hemmasnickrade tankemodell" hävdar också.
Så långt verkar den fungera väl för att göra förutsägelser till och med på individnivå.

Då ska vi se …
Du verkar vara en representant för en tidsanda, en "entitet" som hamnar i försvarsställning nu när jag blottat en svag punkt.

Det betyder att du kommer att undvika all seriös diskussion med mig framöver.

Vi provar:

Hur tänker du vidare kring topic utifrån dina premisser?
Är allt tillåtet om Gud inte finns?

Det är oklart vad din hemmasnickrade tankemodell hävdar, mer än att gud skulle ”härledas till ett dynamiskt system”. Med din oklara tankemodell så blir topic meningslöst att svara på eftersom ett dynamiskt system inte kan skapa något.

Du får först också beskriva vilken denna svaga punkt är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in