2023-11-30, 15:28
Medlem
diploids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Jag kan för övrigt definiera hur en sju-armad kossa som kan flyga och skita glasstrutar med vanilj, så betyder det att den existerar?
Då ligger bevisbördan på dig att visa att det också existerar - Vart finns det? När kan vi observera varelsen? Hur?

Jag vet vad du kommer svara, och snart kommer du inse (fast aldrig medge) styrkan i det ontologiska gudsbeviset.

Citat:
Det finns inget som heter ”det ontologiska gudsbeviset” vad du syftar till är möjligtvis ”det ontologiska argumentet” som bara är ett filosofiskt argument och som inte har något som helst med guds existens eller inte att göra.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ontologiska_gudsbeviset.
Citera
2023-11-30, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diploid
Du har fel. Varför skulle det inte finns några andra kunskapskällor än den metodologiska vetenskapen? Du förstår väl att vetenskaplig metodik också är en filosofi.
Vilka andra kunskapskällor skulle det vara?

Citat:
Tvärtom; det myntades för över 1000 år sedan och är svårt att motbevisa än till denna dag.
Vad i argumentet menar du att man haft svårt att motbevisa?
Citera
2023-11-30, 15:31
Medlem
diploids avatar
Citat:
Du har ju inte presenterat någon som helt metodik och logik min vän, har du bevisligen inte en blekaste aning om vad det är.

Passa sedan på att också ange exakt vart i bibeln du hittar versen där det tydligt står att gud inte är subjekt för naturlagarna eller logik?
Varför hänvisa till bibeln? Gud per definition befinner sig utanför universum - hur annars kan han vara dess upphovsman.
Citera
2023-11-30, 15:34
Medlem
diploids avatar
Citat:
Se så. Förklara nu hur det fungerar:

Om tid är cirkulär, eller en loop. Så kan man såklart säga att det inte finns vare sig en början eller ett slut utan att det är konstikger än att en hjul också är det. Och du kan ju hitta ventilen på ditt cykelhjul ändå även om det är oändligt? Och din klocka är ju 12:00 varje dag den också? Är den inte?
Du har fortfarande samma problem som jag tidigare beskrivit. För att nå säg klockan 16.00 30/11/2023 i ett oändligt "loop" universum så måste det fortfarande passeras ett oändligt antal "cykler", i detta fall, för att nå fram till denna tidpunkt. Alltså kommer aldrig "idag" att uppstå.
Citera
2023-11-30, 15:38
Medlem
diploids avatar
Citat:
Och avslutningsvis så förklarade jag att det just därför finns mycket goda skäl till att anta att de kognitiva processer som vi definierar med moral alltså sker i den pre frontala cortexen och att det även förklarar varför människor har en inte exklusiv, men långt högre utvecklad förmåga än djur när det kommer till moraliskt tänkade Thats it!
Ja och jag ifrågasätter inte att så är fallet, att denna del av hjärnan spelar en viktig roll för moral. Men varken du eller forskningen har svarat på vad är det i materian, d.v.s. i "pre frontala cortexen" som gör att människor har moral?
Citera
2023-11-30, 15:42
Medlem
diploids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Det spelar ingen roll om gud är subjekt för naturvetenskaplig metodik eller inte. Det är inte relevant därför att det finns ingen metod att undersöka fenomen ”bortom universum”.
Att det inte finns en naturvetenskaplig metodik att undersöka det "övernaturliga" betyder inte att det därför inte existerar. Det finns andra kunskapskällor än naturvetenskaplig metodik. Även fast vi inte förstår vad utanför universum betyder, så, baserat på den kunskap vi har, finns det inget annat alternativ för universums uppkomst än en skapargud som måste befinna sig utanför universum.
Citat:
Sedan gör du antagandet att ”logiska resonemang” är giltiga för en icke troende person. Varför?
?
Citera
2023-11-30, 15:46
Medlem
diploids avatar
Citat:
Vilka andra kunskapskällor skulle det vara?
Historia, logisk deduktion.
Citat:
Vad i argumentet menar du att man haft svårt att motbevisa?
Själva argumentet att definitionen av Gud kräver Guds existens.
Citera
2023-11-30, 16:02
Medlem
Citat:
Historia, logisk deduktion.
Håller du med om att det är rimligt för stora extraordinära påståenden kräva bevis av motsvarande stora art? Kan du ge mig ett skäl till varför en ateist skulle godta religiösa argument som bygger på ogrundade premisser?

Citat:
Själva argumentet att definitionen av Gud kräver Guds existens.

Premisserna bygger på så lösa grunder att argumentet mest kan liknas vid ett petitio principii.
Citera
2023-11-30, 16:14
Medlem
Citat:
Att det inte finns en naturvetenskaplig metodik att undersöka det "övernaturliga" betyder inte att det därför inte existerar.
Det är sant att det inte nödvändigtvis inte existerar. Däremot är det rimligt att i nuläget avfärda, i brist på bevis.

Citat:
Det finns andra kunskapskällor än naturvetenskaplig metodik. Även fast vi inte förstår vad utanför universum betyder, så, baserat på den kunskap vi har, finns det inget annat alternativ för universums uppkomst än en skapargud som måste befinna sig utanför universum?
falsk dikotomi. Du ställer upp det som ett svartvitt dilemma. Ska du följa dina egna argument så är inte slutsatsen, ”inga alternativ” en konsekvent slutsats, sett till ditt förra argument. Att det inte existerar, eller av nödvändighet är så, kan i det senare vändas mot dig med ditt eget argument.
Citera
2023-11-30, 16:45
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Religiösa människor har ett relativt entydigt sätt att definiera guden de tror på.

Ok, och denna entydiga definition lyder?

Citat:
De har också en relativt tydlig definition på vad de avser med objektiv moral.

Och den lyder?

Citat:
Även om jag inte köper definitionerna så ger det bättre förutsättningar för diskussion än hemmasnickrade tankekonstruktion där det dels inte går att definiera något utan man handlar i en ständig definitionsloop. Det är problemet med ditt resonemang.

Det är därför jag i huvudsak utgår ifrån sånt som är falsifierbart.
Men du kör redan de vanliga personangreppen innan vi ens börjat reda ut var jag har fel i sak.

Citat:
Det kan du så klart mena, men får du inte med någon på tåget utan får kritik från flertalet håll, som i denna tråden, så bör man om man är förnuftig vara självkritisk snarare än att vända det utåt och tycka att alla som kritiserar dig är dumma inuti huvudet.
Var det svar på frågan tycker du? Jag föreslog alltså ödmjukt att jag kan anpassa mig till diskussionen om du bara kan vara tydligare och sakligare med din kritik. Eller hur?
Och då svarar du med personangrepp. Nu rör du dig nära gränsen för att betraktas som ett troll.

Citat:
Du argumenterar med en överlägsenhet, som om Dawkins och resten av gänget ateister är lekmän jämfört med din skarpsinniga tankekonstruktion. Vad är barnsligt med uppfattningen o stora tänkare?
Det är min ärliga uppfattning att ateister som Dawkins inte är intresserade av Gud, men ändå har en bestämd uppfattning i frågan. Jag tycker att det är ett mönster som genomsyrar upplysningsparadigmet. Och du följer samma mönster uppenbarligen eftersom du:

1. Avfärdar innan du analyserat.
2. Förlöjligar

Om denna analys är barnslig eller ej bryr jag mig inte om. Den är ärlig och uppriktig, och den skulle även kunna vara sann.

Citat:
Något åt det hållet.
Ja, då kan du lika gärna tro på jultomten.
Jag själv tror inte på att det finns något övernaturligt då jag tror att allt kan förklaras med vetenskap.
Om det är ett begrepp som inte verkar betyda något alls så är det nog begreppet övernaturligt, för det verkar inte peka på något i verkligheten.
Citera
2023-11-30, 17:02
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
[…] måste man analysera kontexten där de uppstått. Precis så som Dawkins gjort när han studerat generna och så som han gjort för att komma fram till sitt begrepp memes, alltså den kulturella motsvarigheten till gener.
Pausa där. För just där så finns en beröringspunkt med mitt resonemang. Nämligen att Gud, moral, medvetande, och fri vilja kan förstås i den kulturella kontexten, och den kulturella kontexten handlar om sociala interaktioner, och sociala interaktioner är dynamiska system.

Citat:

Du argumenterar med en överlägsenhet, som om Dawkins och resten av gänget ateister är lekmän jämfört med din skarpsinniga tankekonstruktion. Vad är barnsligt med uppfattningen o stora tänkare?

Om du får chansen att läsa mitt inlägg innan du svarar, ser du då att jag även berömmer Dawkins när han inte bara tror att han vet vad han pratar om utan faktiskt pratar om något han vet?

Du får ursäkta, men jag tror inte att teologi är Dawkins expertområde.
Jag tror att han är ateist. Tycker du att det är ett orättvist påstående?
Citera
2023-11-30, 17:12
Medlem
Citat:
Ok, och denna entydiga definition lyder?
ingen specifik lydelse. Men specifik i bemärkelsen entitet.

Citat:
Och den lyder?
Ungefär av gud given.

Citat:
Det är därför jag i huvudsak utgår ifrån sånt som är falsifierbart.
Men du kör redan de vanliga personangreppen innan vi ens börjat reda ut var jag har fel i sak.

Ingenstans har jag uttryckt personangrepp. Backa upp det med att citera det. Nej, det är inte en falsifierbar definition att påstå att en gud är ett dynamiskt system. En sådan definition är meningslös att falsifiera.

Citat:
Var det svar på frågan tycker du? Jag föreslog alltså ödmjukt att jag kan anpassa mig till diskussionen om du bara kan vara tydligare och sakligare med din kritik. Eller hur?
Du uppvisar allt annat än ödmjukhet, och nej, det är inget personangrepp utan en iakttagelse av vad du gör.

Citat:
Och då svarar du med personangrepp. Nu rör du dig nära gränsen för att betraktas som ett troll.
Sedär, samma försök som du försökte med när du fick kritik från andra. Bättre kan du väl ändå.

Citat:
Det är min ärliga uppfattning att ateister som Dawkins inte är intresserade av Gud, men ändå har en bestämd uppfattning i frågan. Jag tycker att det är ett mönster som genomsyrar upplysningsparadigmet. Och du följer samma mönster uppenbarligen eftersom du:

1. Avfärdar innan du analyserat.
2. Förlöjligar
Varför dina argument inte analyseras har du fått svar på, men det avfärdar du i sin tur, bara genom ett avfärdande utan substans där du skiftar till ogrundade anklagelser om personangrepp och trollande.
Du lever verkligen inte som du lär. Det är tydligt av dina kommentarer att du inte klarar av det och att du är allt annat än ärlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in