2023-11-30, 05:44
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Tabeller för SE ev busstider.

Vidarebefordrar från podden och Facebook.

https://imgur.com/a/7QZum10

Intressant som nån skrev.

Det verkar vara samma buss som går från Odenplan som man ändå måste åka med om man tar tunnelbanan.

SE kommer hem till sin fru samma tid oavsett om han går höger eller vänster när han kliver ut från S44.

Detta är bara en första spaning som jag vidarebefordrar.

Tyckte infon kunde få hamna här också

Så tabellen dök upp till sist, spännande.

För det första så är avgången linje 690 från Odenplan 23.55 mycket oväntad.

Innebär den att SE hade anledning att svänga höger?

Nej, förmodligen ingen rimlig sådan i varje fall. Om han lämnar Skandia 23.20 får han stå i 20-25 minuter vid hållplats Stadsbiblioteket och vänta på en buss han måste kliva av efter vägen för att vänta på nästa som går en kvart bakom från Odenplan.

Det skulle vara om han tänker sig att gå hem en längre sträcka från någon hållplats längs linje 690 som inte var ”hans”.

Man får inte glömma att han lämnar Skandia i lagom tid för sin vanliga t-baneväg och att det är vad han på vägen ut upplyser om är hans plan.

En sak man kan notera är dock att om 691 är den enda linje som trafikerar hans hållplats Lahällsvidukten på kvällen, så kommer han efter att ha åkt t-banan 23.48 från T-Centralen att vid Danderyds sjukhus byta till den buss som avgått från Odenplan 00.10.

Det går dock andra busslinjer från Danderyds sjukhus förbi Lahällsviadukten, men hur det förhåller sig med anslutningar när aktuell t-bana anländer är okänt.

Vittnet SE har heller inte så bra koll på avgångarna, han ringer hem för att fråga när bussen går.

För övrigt. Det står stämplat ”1986” i tabellen och det torde avse tryckår? Det rör sig inte om vintertidtabell 1986-87? Den borde i sådana fall gälla först från hösttrafikens start 1986.
Citera
2023-11-30, 08:06
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Vad tror ni hade hänt om Stig Engström åkt hem på mordkvällen , inte gått tillbaka till Skandia och inte ringt Palmeutredningen dagen efter och inte kontaktat media ?
Hade vi pratat om honom då?

Kan det ha funnits någon annan som såg mordet som inte gjorde sig känd?

Förmodligen hade ingen hade pratat om honom.

Han skulle bara ha sagt till frun att någon hade skjutits utanför jobbet, och så vaknat till nyheten att det visst var Palme.

Och tämligen säkert fanns det folk där som inte förekommer i något material. Det fanns ju inga kameror som spelade in allt som hände på gatan.
Citera
2023-11-30, 10:47
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig

Nej, förmodligen ingen rimlig sådan i varje fall. Om han lämnar Skandia 23.20 får han stå i 20-25 minuter vid hållplats Stadsbiblioteket och vänta på en buss han måste kliva av efter vägen för att vänta på nästa som går en kvart bakom från Odenplan.

Det skulle vara om han tänker sig att gå hem en längre sträcka från någon hållplats längs linje 690 som inte var ”hans”.

Man får inte glömma att han lämnar Skandia i lagom tid för sin vanliga t-baneväg och att det är vad han på vägen ut upplyser om är hans plan.

En sak man kan notera är dock att om 691 är den enda linje som trafikerar hans hållplats Lahällsvidukten på kvällen, så kommer han efter att ha åkt t-banan 23.48 från T-Centralen att vid Danderyds sjukhus byta till den buss som avgått från Odenplan 00.10.

Det går dock andra busslinjer från Danderyds sjukhus förbi Lahällsviadukten, men hur det förhåller sig med anslutningar när aktuell t-bana anländer är okänt.

Vittnet SE har heller inte så bra koll på avgångarna, han ringer hem för att fråga när bussen går.

För övrigt. Det står stämplat ”1986” i tabellen och det torde avse tryckår? Det rör sig inte om vintertidtabell 1986-87? Den borde i sådana fall gälla först från hösttrafikens start 1986.

Det är tidtabellen med giltighet från augusti 1986, framgår av facebookinlägget. Dvs vintern 86-87. Det verkar underförstått att samma tider gäller som för vintern innan. Möjligt men vem vet. Det är i alla fall inte den rätta tidtabellen.

Givet att Stig jobbade över rätt ofta och enligt honom själv hade för vana att ta t-banan, så kan man verkligen fråga sig vad han gjorde väl framme i Danderyd/Mörby. Om t-banan ankommer Danderyd kl 00.00 och hans bästa buss går 00.25 - väntar han då på den? Verkar olidligt. Eller har han något annat alternativ?
Citera
2023-11-30, 11:32
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Det är tidtabellen med giltighet från augusti 1986, framgår av facebookinlägget. Dvs vintern 86-87. Det verkar underförstått att samma tider gäller som för vintern innan. Möjligt men vem vet. Det är i alla fall inte den rätta tidtabellen.

Ok, då saknas fortfarande vintertabellen 1986/87.

Nej, man kan inte helt lita på att tabellen är lika år från annat. 690 och 691 får ändrade linjesträckningar och byter även plats med varandra i tabellen något år, tror jag. Avgången 23.55 fanns inte ett tidigare år (infördes kanske då blev överbelastning på första nattbussen). Bussnätet i Täby läggs delvis också om vid något tidtabellsskifte.

Det som förmodligen är stabilt var t-banans tabell och upplägget att 690 och 691 på varannan avgång ersätter Mörbylinjen efter trafikens slut.

Citat:
Givet att Stig jobbade över rätt ofta och enligt honom själv hade för vana att ta t-banan, så kan man verkligen fråga sig vad han gjorde väl framme i Danderyd/Mörby. Om t-banan ankommer Danderyd kl 00.00 och hans bästa buss går 00.25 - väntar han då på den? Verkar olidligt. Eller har han något annat alternativ?

Ja, det verkar jobbigt. Vet inte om gick någon annan busslinje som trafikerade Lahällsviadukten gjorde det sent på kvällen. Fanns säkert alternativ om man var lite flexibel, tex hållplats Roslags-Näsby ute på stora vägen. Men många är rigida med såntdär. Taxi från Mörby hade varit rimligt. Men Stig var ju ekonomiskt pressad.
Citera
2023-11-30, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Förmodligen hade ingen hade pratat om honom.

Han skulle bara ha sagt till frun att någon hade skjutits utanför jobbet, och så vaknat till nyheten att det visst var Palme.

Och tämligen säkert fanns det folk där som inte förekommer i något material. Det fanns ju inga kameror som spelade in allt som hände på gatan.

Jaha...

Men när han gick ut som vittne så började folk inne i Skandia misstänka honom ?
Citera
2023-11-30, 14:20
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag skulle påstå att 90% av vittnena är bekräftade av andra..

Är man dessutom ett vittne som tar stor plats och springer efter poliser så är det nog 98% troligt att man blir bekräftad..

Men det är ju inte enbart på detta som Engström är misstänkt utan såklart av övriga faktorer..
Fast då har du fel. De flesta är bara bekräftade i egenskap av sällskap till andra. Det är väldigt få vittnen beskrivna av folk de inte känner.

Du glömmer hela tiden bort BP också. Mannen som är framme bland de första och hjälper till med kroppen nämns inte av någon.

Sedan verkar det ju missas att SE inte är ett vittne till mordet. Ska vi börja räkna med alla som tillkommit till platsen i ett senare skede är det knappt någon beskriven. Bara efter någon minut slutar folk beskriva vittnen, och istället beskrivs det klungor på 10-15 eller 15-20 pers. Vilka är alla dom?

Det är inte ens säkert att folk som varit där är kända idag. Det är fullt av märkliga iaktagelser. Vilka är AHs par? Vilka är IMs gäng? Vilka är ungdomarna som blir jagade av RÖ? Ingen vet.

Och så har vi ju det märkligaste vittnet av alla. Var är mannen som går efter LOP från bion? Han är ett extremt viktigt vittne som av någon anledning aldrig hörde av sig till utredningen. Har du någonsin övervägt honom som potetiell gm?
Citera
2023-11-30, 14:48
Medlem
Citat:

Man står inte utomhus och dricker en öl eller tar sig en stänkare. Fanns det inte nån pub på Odenplan 1986?

I övrigt kan jag inte svara på dina granskningar om tabellen är korrekt.
Citera
2023-11-30, 16:48
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Man står inte utomhus och dricker en öl eller tar sig en stänkare. Fanns det inte nån pub på Odenplan 1986?

Jag känner inte till något om att SE ska ut på pubrunda. Trodde han hade bråttom hem.

Om nattlivet vid tiden har jag fått uppfattningen att det var av mindre omfattning och inte lika sent som senare. Det som höll öppet längre var väl nattklubbar. Men sjapp till 24 fanns säkert. Exempelvis Jeppes lokus.

Citat:
I övrigt kan jag inte svara på dina granskningar om tabellen är korrekt.

Tre inlägg upp, 62416, diskuteras det.
Citera
2023-11-30, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Fast då har du fel. De flesta är bara bekräftade i egenskap av sällskap till andra. Det är väldigt få vittnen beskrivna av folk de inte känner.

Du glömmer hela tiden bort BP också. Mannen som är framme bland de första och hjälper till med kroppen nämns inte av någon.

Sedan verkar det ju missas att SE inte är ett vittne till mordet. Ska vi börja räkna med alla som tillkommit till platsen i ett senare skede är det knappt någon beskriven. Bara efter någon minut slutar folk beskriva vittnen, och istället beskrivs det klungor på 10-15 eller 15-20 pers. Vilka är alla dom?

Det är inte ens säkert att folk som varit där är kända idag. Det är fullt av märkliga iaktagelser. Vilka är AHs par? Vilka är IMs gäng? Vilka är ungdomarna som blir jagade av RÖ? Ingen vet.

Och så har vi ju det märkligaste vittnet av alla. Var är mannen som går efter LOP från bion? Han är ett extremt viktigt vittne som av någon anledning aldrig hörde av sig till utredningen. Har du någonsin övervägt honom som potetiell gm?

Så du menar att dom första 10vittnen skulle inte bli bekräftade av andra ?
Citera
2023-11-30, 17:26
Medlem
Citat:
Jag känner inte till något om att SE ska ut på pubrunda. Trodde han hade bråttom hem.

Om nattlivet vid tiden har jag fått uppfattningen att det var av mindre omfattning och inte lika sent som senare. Det som höll öppet längre var väl nattklubbar. Men sjapp till 24 fanns säkert. Exempelvis Jeppes lokus.

Nej men en galopp.

Att ta 1 jävel på vägen eller som jag skrev tidigare en galopp.

1 jävel= 4 cl Wisky,,, ( eget uttryck alt allmänt)

Nu är galopp ett uttryck jag lärde mig när jag flyttade till Göteborg.

http://www.slangopedia.se/ordlista/?ord=Galopp

Nej någon pubrunda har jag aldrig sett framför mig.

Var låg Jeppes Lokus?

Hypotetisk inte dialog:

- äh skiter i Tunnelbanan, lika bra att ta bussen direkt hem från Odenplan. Hinner jag ta mig en värmande stänkare på Jeppes lokus. Jag kommer hem till Frugan samma tid ändå.
Citera
2023-11-30, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Alkoholism.
Ok jag har lätta läs och skrivsvårigheter.

Skrev som jag uttalar det.

Jag memorerar nu detta.

Tack
Citera
2023-11-30, 17:38
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Nej men en galopp.

Att ta 1 jävel på vägen eller som jag skrev tidigare en galopp.

1 jävel= 4 cl Wisky,,, ( eget uttryck alt allmänt)

Nu är galopp ett uttryck jag lärde mig när jag flyttade till Göteborg.

http://www.slangopedia.se/ordlista/?ord=Galopp

Nej någon pubrunda har jag aldrig sett framför mig.

Var låg Jeppes Lokus?

Hypotetisk inte dialog:

- äh skiter i Tunnelbanan, lika bra att ta bussen direkt hem från Odenplan. Hinner jag ta mig en värmande stänkare på Jeppes lokus. Jag kommer hem till Frugan samma tid ändå.

Avsåg Tre backar där LJ bälgade i sig portvin. Och som låg mellan Skandia och Odengatan, var en typisk pub/sjapp och som vid tiden verkar ha stängt kl. 24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in