2023-11-30, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Frågan som Dostojevskij ställer om att "om Gud inte finns är allt tillåtet", är en mycket djup och utmanande fråga som har engagerat många tänkare genom historien. Det är en fråga som rör både filosofi, teologi, etik och psykologi. Nu råkar tråden ligga i religion, men hade lika gärna kunnat ligga under ett annat ämne.

Det är alltså bara du som leker autistisk moderator här, men utan några sakliga skäl.
Alltså riskerar du att bli anmäld för off topic. Vill du ändå fortsätta pajkastningen?

Du kan dela med dig av dina tankar om topic istället så kan vi diskutera.
I annat fall är det du som ska försvinna härifrån. Ok?

En möjlig tolkning av Dostojevskijs fråga är att han vill undersöka om det finns någon objektiv grund för moralen, eller om moralen bara är en subjektiv konstruktion som människor har skapat för att leva i samhället.

Hur besvarar man den frågan utan att riskera att röra sig kring filosofi, teologi, etik och psykologi?
Nu är det ju inte Dostojevskij som format trådstarten, utan en person som tolkat vad han sagt, därmed har trådstarten bara det djup som trådstartaren formulerat.

Det är snarare du som är autistisk i ditt insnöade ”filosofiska” argument. De sakliga skälen har jag angett, liksom andra innan mig har. Det står dig fritt att anmäla mig, men det skulle ju snarare ge att du leker autistisk moderator. Du får vad du ger, inte mer än så.

Kan en filosofisk syn på gud ge något som helst upphov till objektiv moral?
Citera
2023-11-30, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diploid
Det vanliga misstaget man gör, som också antyds i ditt inlägg, är antagandet att Gud är subjekt för naturvetenskaplig metodik. Det är absurt - naturvetenskaplig metodik är endast relevant för fenomen inom universum.

Därför måste frågan om Guds existens bemötas på annat håll. Ett sätt är genom logiska resonemang, vilket jag redogjort för flera gånger redan.

Du har ju inte presenterat någon som helt metodik och logik min vän, har du bevisligen inte en blekaste aning om vad det är.

Passa sedan på att också ange exakt vart i bibeln du hittar versen där det tydligt står att gud inte är subjekt för naturlagarna eller logik?
Citera
2023-11-30, 12:25
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Fast många fastnar då på frågan varifrån Gud kommer och hur han bara kan finnas utan ursprung. Kan man dra till med det så kan man lika gärna dra till med ett universum utan ursprung och skära bort en händelse. Så tänker en del.

Ja, Gud blir ett av alla möjliga namn på en ontologisk primitiv.
Citera
2023-11-30, 12:25
Medlem
Citat:
Observation föregår definition och vissa saker i världen är inte skapade av människor.
Håller du med?
Visst.
Citera
2023-11-30, 12:29
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000

Kan en filosofisk syn på gud ge något som helst upphov till objektiv moral?

Det går att göra ett case för att härleda idén om en objektiv moral ur verkligheten.
Jag har skissat lite på det. Men jag får inte prata om det uppenbarligen. Det verkar vara tabubelagt.
Snart kommer väl snälla män med vita rockar och hämtar mig.
Citera
2023-11-30, 12:31
Medlem
diploids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Så du menar att alla hjärnor är lika? Du tänker alltså att det inte är någon skillnad på din hjärna och en hönas? Hjärna som hjärna alltså? Även om det kanske vore lockande att hålla med dig i det här läget, så gör jag inte det.
Hjärnor är olika.
Citat:
...studier...
Jag har redan erkänt att hjärnan har en koppling till moral. Men det är en enorm skillnad mellan att identifiera associationer mellan hjärnans regioner och moral, och identifiera associationer mellan molekylärbiologi och moral. T.ex., finns det genetiska regioner hos människa som styr hennes beslut i valet av en vegetarisk livsstil? Nope. Detta står i kontrast till materialistiska egenskaper som längd, ögonfärg, o.s.v.
Citera
2023-11-30, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diploid
Det är du, inte jag, som upprepande begår ad hominem och hånar och bespottar mig. Inte för att jag bryr mig, men ironin gör sig påmind.
Och notera nu hur du är försvarslös inför min senaste respons.

Det enda jag noterar att du alltså kunde ge något svar på de alternativa hypoteserna som jag presenterade och som resulterar det problem du försöker sälja.

Se så. Förklara nu hur det fungerar:

Om tid är cirkulär, eller en loop. Så kan man såklart säga att det inte finns vare sig en början eller ett slut utan att det är konstikger än att en hjul också är det. Och du kan ju hitta ventilen på ditt cykelhjul ändå även om det är oändligt? Och din klocka är ju 12:00 varje dag den också? Är den inte?

Om tiden är rellativ eller en dimension, så kan det vara så att hela vår förståelse av tid bara vara en mänsklig konstruktion för att beskriva världen, men inget mer. Bara för att vi kan observera något som vi kallar tid betyder ju inte att vår uppfattning om tid ens är korrekt eller att den ens existerar.

Om "tid" skapades i samband med Big Bang, så betyder det att innan detta ögonblick så existerade inget koncept av tid. Om universum startade sin egen tidsräkning samtidigt som det skapades så var den "tid" som och existerade innan dess obefintlig eller odefinierbar.
Citera
2023-11-30, 12:34
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Visst.

Håller du med om att moral kan vara en evolutionär adaption?
Citera
2023-11-30, 12:34
Medlem
Citat:
Det går att göra ett case för att härleda idén om en objektiv moral ur verkligheten.
Jag har skissat lite på det. Men jag får inte prata om det uppenbarligen. Det verkar vara tabubelagt.
Snart kommer väl snälla män med vita rockar och hämtar mig.
Fint att du tar på dig offerkoftan som på beställning.
Citera
2023-11-30, 12:35
Medlem
Citat:
Håller du med om att moral kan vara en evolutionär adaption?
Självklart. Jag förespråkar inte att det finns någon objektiv moral.
Citera
2023-11-30, 12:40
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Självklart. Jag förespråkar inte att det finns någon objektiv moral.

Vi är överens om tre premisser, men fastnar innan vi ens har börjat diskutera vid objektiv moral.
Intressant.

Vad menar du med objektiv moral och vad anser du skulle krävas för att en objektiv moral ska finnas.
Citera
2023-11-30, 12:44
Medlem
Citat:
Vi är överens om tre premisser, men fastnar innan vi ens har börjat diskutera vid objektiv moral.
Intressant.

Vad menar du med objektiv moral och vad anser du skulle krävas för att en objektiv moral ska finnas.
Argumentet är inte mitt eftersom jag inte är troende, men religiösa människor anser att en agent eller laggivare aka ”gud” är grund för en objektiv moral. Korrekt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in