Flashback bygger pepparkakshus!
2023-11-30, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Alternativt är att hon aldrig såg mördarens ansikte. Eller att man försökte men att det inte gick på hennes beskrivning. Bara gissar nu.

Men en bra fråga

Hon hade ju synpunkter på den första fantombilden (GM hade fylligare kinder) så hon verkar iaf ha sett något.
Citera
2023-11-30, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
(Klicka bakåt för två referensinlägg.)

Idag ville jag slutföra framställningen om den nya "radikala" modellen för förloppet på östra sidan Sveavägen. Själva modellen beskrivs i referensinläggen, men vi kan i alla fall erinra oss här att den "radikala" kärnan i modellen är mordet begås medan Boforsgänget (utom Björkman då) fortfarande befinner sig inne på Götabanken.

Då kunde vi tidsbestämma mordet även i Götabankens bankomattid räknad, till 23.16.00 närmare bestämt. Vi har ju sedan länge känt till tiden när mordet begicks i Postens bankomattid räknat, vilken heter 23.18.45. Av de här två tiderna framgår då, att Götabankens bankomat gått EFTER Postens med cirka 2.45 minuter. Det är det här som känns ovant med beräkningarna i den här "radikala" modellen, för vi hade ju vant oss vid att tänka att Götabankens bankomat gått minst 1.15 minuter FÖRE Postens.

Men nu är det alltså omvända världen, och då ville jag skriva lite om vad det betyder för hela komplexet med bankomattiderna inklusive "dataklockan" på Bankgirots datacentral, som sätter tiden för den automatiska övervakningsapplikation som larmar ifall enskilda automaters klockor avviker mer än två minuter i endera riktningen. För att förenkla terminologin ska vi kalla tiden på den dataklockan för "Bankgirotid", och bankomaternas tider kallar vi "Götabankstid" respektive "Postentid".

I och med att vi nu har mordtiden bestämd både i Postentid och Götabankstid, vad innebär de tiderna för Bankgirotiden? Det första som ska sägas är att Bankgirotiden naturligtvis inte kan avvika mer än fyra minuter från endera bankomaten, men i praktiken blir gränserna mycket snävare än så. Skälet till det är att vi nu har hela 2.45 minuter mellan bankomaternas tider, och då blir överlappningen mellan intervallen ganska liten – nämligen 1.15 minuter.

Om vi börjar med Götabankens bankomat, som ligger senast, så ser vi att övervakningsapplikationen skulle ha larmat ifall mordet begicks senare än 23.18.00 i Bankgirotid räknat, för då ligger Götabankstiden för mordet (23.16.00) mer än två minuter efter Bankgirotiden. Alltså vet vi att mordet begicks senast 23.18.00 i Bankgirotid räknat.

Tittar vi sedan på Postens bankomat, som alltså ligger först, får vi 23.16.45 som bakre gräns för mordet räknat i Bankgirotid. Då ligger Postentiden för mordet (23.18.45) två minuter före Bankgirotiden.

Tidsintervallet för mordet räknat i Bankgirotid blir alltså 23.16.45 till 23.18.00, vilket mycket riktigt är 1.15 minuter brett. I och med att vi arbetar i diskret tid kan vi emellertid lägga in 15 sekunder till för att kunna klyva intervallet jämnt itu, och då får vi mordtiden 23.17.30 plus/minus 45 sekunder räknat i Bankgirotid.

Det här konfidensintervallet ligger då nära 100% konfidensnivå, dvs det finns inte mycket till "svansar" i endera änden av den fördelningen, som blir triangulär när man kombinerar två likformiga statistiska fördelningar på det här viset. I en diskret triangulär fördelning med sju pinnar så kommer de yttersta två pinnarna att trilla bort när man sänker konfidensnivån till sedvanliga 95%, och då får vi istället ett intervall som heter 23.17.30 plus/minus 30 sekunder för mordet räknat i Bankgirotid.

Två saker kan då sägas om det här intervallet. Den ena är att det ligger till vänster om både den officiella mordtiden 23.21.30 och min korrigerade mordtid på 23.19.00. Skillnaden gentemot den officiella mordtiden är väldigt stor, den ligger på hela fyra minuter. Skillnaden gentemot min korrigerade mordtid är betydligt mindre men ändå inte obetydlig, den ligger på 1.30 minuter.

Den här siffran på 1.30 minuter, den känns igen från bankomatmaterialet. För där framgick att Bankgirots klocka gick 1.30 minuter FÖRE svensk normaltid (via Fröken Ur) vid kontrollen den 24/4 1986. Men nu har vi alltså en situation där skillnaden mellan Bankgirots klocka och svensk normaltid är storleksmässigt identisk men går åt motsatt håll: Bankgirots klocka ligger EFTER Fröken Ur.

Det här sammanträffandet för oss tillbaka till Arto Valtonens bloggartikel om bankomattiderna, där han oförhappandes antagit att när Bankgirots kille säger att deras dataklocka gick en och en halv minut "före" Fröken Ur så menade han i själva verket tvärtom, att dataklockan släpat så mycket efter Fröken Ur. Därför adderade Arto 90 sekunder till bankomattiderna istället för att subtrahera dem, vilket är ett teckenfel utifrån vad Bankgirots kille sagt vid kollen den 24/4.

På normalsvenska råder ju ingen oklarhet om vad "före" respektive "efter" betyder i det här sammanhanget, men samtidigt finns ju alltid risken för hjärnfjärtar, där man oförhappandes kastar om tiderna så att "före" betyder "efter". Ända fram tills nu har vi emellertid inte haft någon grund för att påstå att "före betyder efter" just i det här fallet. Men nu har vi alltså plötsligt det!

Det ironiska här är alltså, att Arto hade alldeles rätt – fastän han nog inte själv visste det när han skrev – och det har han just därför att Bankgirots kille i en hjärnfjärt råkat säga fel och kastat om tiderna så att "före betyder efter". Det här blir då det andra dråpliga felet från bankomatfolkets sida i det material vi fått ut.

Jag har ju redan tidigare ondgjort mig över, och varnat för, den grovt missvisande formulering som fick mig (och även Arto och Lebel) att tro att bankomaternas klockor ställts om till Bankgirotid på morddagsmorgonen och att alla tre tidskällor därför gick lika vid mordet. Men det gjorde de alltså inte, utan som jag påvisat i ett antal inlägg så gick bankomaternas klockor olika.

Det som tillkommit nu är att vi kan bestämma med ganska hög precision hur olika de gick, och det kan vi därför att förloppsmodellen på östra sidan trottoaren nu tillåter sådan "definitisering" av systemet som ger oss en bestämd klocktid (i 15-sekunders steg då) för mordet även i Götabankstid. Vi har ju hela tiden haft den i Postentid.

Det här förhållandet motbevisar då tesen om att någon mekanism för "generalsynkning" av landets samtliga bankomater skulle ha använts, eller ens att de två automaterna vid mordplatsen synkats separat – till exempel därför att de trillar ut Bankgirots tidsintervall så att applikationen larmat. Men ingendera har varit fallet före mordet, och helt klart fanns ingen sådan mekanism för generalsynkning i systemet.

I tidigare inlägg har jag flera gånger visat att problemen med bankomattiderna innefattar tre "switchar" eller skiftparametrar som fungerar som strömbrytare som kan slås av eller på. Den första är att bankomaternas klockor synkats och därför gick lika. Den strömbrytaren är helt klart "av". Den andra strömbrytaren är att Bankgirots dataklocka låg ungefär lika mycket före (eller efter) svensk normaltid vid mordet, och nu ser vi att så verkar vara fallet – vilket jag strax ska återkomma till. Den här strömbrytaren är alltså "på". Den tredje strömbrytaren är då Artos misstag som ändå visade sig rätt, nämligen att "före betyder efter". Den strömbrytaren har jag hela tiden utgått från att ska vara "av", men som vi nu sett så måste den likväl vara "på" – för annars går ingenting ihop med tiderna.

Bankomaternas tidssystem kan nu alltså karakteriseras som att två av tre strömbrytare varit "på" medan den sista varit "av". Att den andra strömbrytaren – om att Bankgirots dataklocka gått ungefär lika mycket före vid kollen den 24/4 1986 som vid mordet åtta veckor tidigare – den styrks av att mittpunkten på det felintervall vi tagit fram ligger precis 1.30 minuter till vänster om den korrigerade mordtiden. Med "före betyder efter" påslagen så kommer vi precis rätt, och det kan ju knappast vara någon slump.

Sedan kan man väga ihop de olika oberoende tidskällorna (dvs ej SBC-tid, ej LAC-bandstid) för mordet till vad jag kallat för ett "kollektivt tidsankare". När man gör det måste man väga komponenterna så att deras bidrag till totalvariansen i det sammanvägda ankaret blir lika. För att åstadkomma det måste man alltså definiera vikter som är omvänt proportionella mot variansen i varje komponent.

Gör man det så finner man att vikten för "bankomattiden" enligt ovan – dvs det justerade lägesmått och intervall vi definierat för Bankgirotiden och som heter 23.19.00 plus/minus 30 sekunder – den kommer tack vare den förhållandevis låga variansen att bli så pass tung att den utgör ungefär halva måttet. Utifrån det är det inte svårt att se att två standardavvikelser (efter man dragit roten ur den poolade variansen för måttet) kommer att ligga gott och väl inom plus/minus 15 sekunder.

Med andra ord har vi nu ett kollektivt tidsankare som inkluderar bankomattiderna, men som fortfarande visar samma sak – nämligen att mordet begicks vid 23.19.00 plus/minus 15 sekunders felmarginal. I själva verket har inkluderingen av bankomaterna gjort att felmarginalen blivit betydligt mindre än tidigare, men när vi arbetar i diskret tid med 15-sekunders steg blir 15 sekunder minimum för felmarginalen.

Tidigare hade jag sagt att felmarginalen låg på "cirka" 15 sekunder, och då har jag avsett att den kan vara lite större än så, men ändå inte tillräckligt stor för att höja till plus/minus 30 sekunder. Däremot har jag tidigare hållet den snäva felmarginalen på plus/minus 15 sekunder som liggande på en något lägre konfidensnivå omkring 90% snarare än 95%. Nu är vi definitivt uppe i 95% och rentav med råge.

Där avslutar jag min framställning om bankomattidsaspekten av den "radikala" modell som jag nu är ganska övertygad om att är den riktiga och relevanta modellen för såväl Sveavägens östra trottoar som för bankomaterna och hela faderullan. Jag ber om ursäkt ifall det här inlägget framstår som bitvis tekniskt, men jag tyckte jag ville ge tillräcklig information för eventuella statistikintresserade läsare att förstå hur härledningarna gjorts och vilka principer som gällt för dem.
Citera
2023-11-30, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geparden
Det skulle inte förvåna mig om det finns(fanns..) foton och (eventuell film) på Palmemordet taget från en "spanarholk" I närheten som användes den kvällen av knarkspan.

Det var faktiskt en kille som tog foton
( eller tänkte ta foton ) på mordplatsen,
kort efter skotten. Men han hade ingen
film i kameran..! Stod i tidningen FOTO,
vilket för övrigt spaningsledningen tog
upp vid ett av sina möten (finns på band ).
Citera
2023-11-30, 13:07
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wastl
Det var faktiskt en kille som tog foton
( eller tänkte ta foton ) på mordplatsen,
kort efter skotten. Men han hade ingen
film i kameran..! Stod i tidningen FOTO,
vilket för övrigt spaningsledningen tog
upp vid ett av sina möten (finns på band ).

Synd att det inte togs bilder direkt efter skotten, klockan 23:21:30 och tio minuter framåt. Då hade många pusselbitar ramlat på plats.
Citera
2023-11-30, 13:43
2118.32 Faktablad ang de fyra filmer som gick på Grand mordkvällen 2023-11-29 L-15456 https://drive.google.com/file/d/1UxT87pzqMNkulZJQwFgxc6ZksMbrnmRQ/view?usp=drive_link 12
2118.33 Biobesökare på Grand 2023-11-29 L-17866 https://drive.google.com/file/d/1Ej6JjhuVgFGGk-J6Mji39clSamqVS2Za/view?usp=drive_link 1
2118.34 Olustig stämning i biograffoajén 2023-11-29 L-18241 https://drive.google.com/file/d/1UtvX6gjX_M54NQa6nK5zmqPYzQMvI6qv/view?usp=drive_link 1
2118.35 Önskar vittna (jan 2007) om sitt biobesök 2023-11-29 L-20260 https://drive.google.com/file/d/1GYJPXnc3fHp6ZDvjNalecOIReze1ctRz/view?usp=drive_link 1
2118.36 Önskar vittna (feb 2011) om sitt biobesök 2023-11-29 L-20870 https://drive.google.com/file/d/128kYrA2juKABWhsCdffy1nrMLS1hDrbz/view?usp=drive_link 1
2118.37 Önskar vittna (mars 2013) om sitt biobesök 2023-11-29 L-21991 https://drive.google.com/file/d/1fRywiS76nlmrGi4JfSfiGmr0mhXY5sAD/view?usp=drive_link 1
2118.38 UL hörs om personer med koppling till biografen 2023-11-29 L-14714 https://drive.google.com/file/d/1823afUMW9JPeqGu7eLaCuCeKwjUGEKDp/view?usp=drive_link 5
2118.39 Norsk advokat önskade lämna upplysningar 2023-11-29 L-19060 https://drive.google.com/file/d/1_1wCvY0J-GGORRxfg6AsYTfxZRl7suP6/view?usp=drive_link 1
Citera
2023-11-30, 14:13
Medlem
Suckmesidewayss avatar
När ska någon inse att SE inte alls normalt tar tunnelbanan hem? SE går givetvis höger ut från Skandia, Sveavägen ned till Odengatan och sedan till Östra Station och tar Roslagsbanan hem. Visst, det är längre till Östra Station än att ta sig till tunnelbanan men SE slipper att byta i Mörby Centrum till buss, han slipper att stå ute o frysa, han slipper fulla ungdomar som alltid hamnade på nattbussen från Odenplan. Roslagsbanan hade varm vänthall, inga byten, lugnare färd SAMT SE fick närmare hem ifrån hållplatsen i Täby än om han hade tagit nattbussen som stannade vid motorvägen = lång väg hem, mörk och otrygg väg. Har approcherat Palmegruppen med detta när det begav sig men fick inget gehör. Har någon ork att kolla med SE´s änka, denne kan verifiera att det var på detta sättet SE mest sannolikt åkte hem normalt sett. Man kan inte bara avfärda Roslagsbanan genom att säga att det är så långt till Östra Station, man måste väga in fördelen av att allt det andra, framförallt kortare avstånd i Täby samt varm vänthall.
Jag jobbade själv i city vid denna tid och bodde väldigt nära SE = samma hållplatser som berörs så jag vet av egen erfarenhet att det var på detta sätt man ville ta sig hem vid den här tidpunkten.
Citera
2023-11-30, 14:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
När ska någon inse att SE inte alls normalt tar tunnelbanan hem? SE går givetvis höger ut från Skandia, Sveavägen ned till Odengatan och sedan till Östra Station och tar Roslagsbanan hem. Visst, det är längre till Östra Station än att ta sig till tunnelbanan men SE slipper att byta i Mörby Centrum till buss, han slipper att stå ute o frysa, han slipper fulla ungdomar som alltid hamnade på nattbussen från Odenplan. Roslagsbanan hade varm vänthall, inga byten, lugnare färd SAMT SE fick närmare hem ifrån hållplatsen i Täby än om han hade tagit nattbussen som stannade vid motorvägen = lång väg hem, mörk och otrygg väg. Har approcherat Palmegruppen med detta när det begav sig men fick inget gehör. Har någon ork att kolla med SE´s änka, denne kan verifiera att det var på detta sättet SE mest sannolikt åkte hem normalt sett. Man kan inte bara avfärda Roslagsbanan genom att säga att det är så långt till Östra Station, man måste väga in fördelen av att allt det andra, framförallt kortare avstånd i Täby samt varm vänthall.
Jag jobbade själv i city vid denna tid och bodde väldigt nära SE = samma hållplatser som berörs så jag vet av egen erfarenhet att det var på detta sätt man ville ta sig hem vid den här tidpunkten.

Stig åkte tunnelbanan hem den natten.
Mvh Ynglingen
Citera
2023-11-30, 14:30
Medlem
Sorry, I don't have a "link" to an article about the S&W or the ammunition. I do know the original place of purchase for the handgun - so it is traceable or should I say - verifiable. Svanberg's can't just hand in any old S&W.

As far as a "link" - OP.se posted the pictures of Olof Palme visiting the factory owned by BS. I would say most people discuss OP's visit up north visiting a shut down / bankrupt fibre board mfg. company. I have yet to find the article discussing Olof Palme visiting the VERY successful lift gate factory. The factory with the owner who absolutely hated Olof Palme - yet he did. And OP.se has the photos. I would wager - I am one of the few who could look at those photos and realize where they were taken. Unless you live in Bispgården...

As far as the S&W and the ammunition. It came to Sweden in a ocean container of household goods in the mid 70's - was given to BS in 80/81
It has been confirmed in Svanberg family possession several times.

Ask yourself why? Why hold on to the most sought after handgun in Swedish history?

Citat:
As I remember, only them with license för a s&w within a certain distance from Stockholm, was asked to verify themselves and the gun.
Can you give me some links or something to look in to this a bit deeper?
Citera
2023-11-30, 14:54
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

Frågan är nu inte hur du eller SE brukade transportera er, utan vad han hade för avsikt på mordkvällen.

SE berättar när han lämnar Skandia att han ska med t-banan till Mörby. Och han gör detta, till skillnad från vad åklagaren påstår, i lagom tid för just t-banan till Mörby. Att han då i själva verket hade en tjugo minuters svinkall kringelkrokig promenad till Östra station i åtanke förefaller ej troligt. Tiden passar inte heller, aktuell avgång från Östra station skulle bli 23.59 har jag för mig.

Hans närmaste hållplats i Täby är buss-. Men Roslagsbanan ligger även den inom kortare promenadavstånd. Det är mycket möjligt att han tog den ibland. Men den var inte hans vana och förmodligen inte intentionen den här kvällen heller.

För övrigt så ligger aktuella t-banestationer och bussterminalen i Danderyd inomhus.
Citera
2023-11-30, 14:56
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenOsannolike
Den där artikeln som Lindgärde publicerade i DN i början februari 87 och som han, enligt honom själv i vart fall, fick motta anonymt hot för, finns den på nätet någonstans?

Du menar inte SvD 30/3 1988?
https://drive.google.com/file/d/1mqRa4xX4kWtL6QOrcQRgDxfFFYQgJlW7/view
Citera
2023-11-30, 15:12
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Har också funderat på detta, om det är en möjlighet. Skandiamannen nämner i vart fall denna rutt själv, i ett samtal med Hans J, som PH återger i sitt andra PM. Att det var så SE tog sig hem efter kalabaliken på Sveavägen och "en kopp kaffe" inne på Skandia:

"När han så småningom lämnade Skandia promenerade han på Sveavägen mot Odengatan. Han gick vidare till Odenplan där han tog en buss till Östra station. Därifrån med tåg."

Varför skulle Hans J eller PH hitta på det här, en rutt de överhuvudtaget säkert inte kände till.

Frågan är om det var denna rutt som SE tänkte ta redan när han stämplade ut kl. 23:19.

Frågan är om det är här han försäger sig. Att han svängde höger och stötte ihop med LOP.

Har sett en uppgift på att tåget gick från Östra station kl. 23:59 ...
Citera
2023-11-30, 15:34
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Synd att det inte togs bilder direkt efter skotten, klockan 23:21:30 och tio minuter framåt. Då hade många pusselbitar ramlat på plats.

Det har tagits flera foton inom 10 minuter efter MOP av bl a fotograf Karl Melander (EXP), Ulf Karlsson (AB), Rolf Sönderberg (DN) och några fotografer till (eftersom de ligger uppe på nätet sedan årtionden). Man fångar även när polisen drar tejp för att spärra av mordplatsen. Exakt hur nära inpå själva mordet är svårt att avgöra (om det är fem, sju, nio minuter m m efter) och det kan man endast avgöra genom att identifiera Tommy Schönstedt (reporter) Anna Hage, Karin Johansson, Anders Ekman, Krzysztof Dylewski (aka Almsäter), civilklädda poliser och andra intressanta personer på foton samt att läsa deras förhör. Sen måste man ha en klar kronologi av vad som hände med bilar och polispiketer på gatan och på trottoaren.

Vad vi vet är att det officiellt inte finns några foton/film av mordplatsen vid tidpunkten när OP ligger på marken eller ens när han lastas in i ambulansen. Med det sagt betyder det ju inte att de inte finns
Senast redigerad av I-van-Toer 2023-11-30 kl. 16:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in