Citat:
Ursprungligen postat av
Niklas86
Är det så, så låter det ju väldigt dumt. Att lägga spont för under 10kr lpm (95mm) eller drygt 100k/kvm, eller köpa i stora sjok är ju inget speciellt dyrt och arbetsinsatsen klart modest. Men som sagt inga direkta summor och något man enkelt kan fixa själv.
Sluta nu. Gemene man lägger inte ny spont ”enkelt själv”. Inte heller kaklar gemene man ett badrum ”enkelt själv”.
Vad jag märkt när jag tittar på hus i Stockholm är att först i premiumsegmentet, typ 12m och uppåt. Så snålar man inte generellt när man renoverar.
Tex tittade jag på ett hus som bytt ut hela sin ventilation och satt in en bra ny nibepump. Men de var för snåla för att renovera den 40 år gamla tvättstugan som hade fuktskador i plastmattan. Besiktingsprotokollet skrev att tvättstugan inte borde användas och renoveras av fackman omgående.
Då måste alltså den stora jäkla nibepumpen tömmas, kopplas ur och flyttas igen. Trots att den precis sattes in. Inget garage fanns. Vart ställer man denna jätte som med stor sannolikhet kommer läcka en del vatten? På parketten i vardagsrummet?
Sen är det vanligt att husen är fuktskadade i grunden som behöver bytas som i slemhogs exempel. Men det skiter ägarna i och renoverar hela undervåningen utan att byta den ruttna grunden