2023-11-29, 21:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Något slags register kanske inte vore så dumt, så att det går att upptäcka notoriska fuskare, eller mäklare som använder sig av falska budgivare för att trissa upp priset. Det förekommer säkert också. Är man ärlig har man ju inget att dölja.

Det finns en myndighet där det står fritt att anmäla alla mäklare som man tror är fuffens. Att ha en bulvan (återigen, säger inte att det aldrig förekommit) som trissar upp priset skulle jag säga är så osmart så jag har svårt att se att det skulle ha ett positivt ev.
Citera
2023-11-29, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Vad ska man tro om elpriserna?

Man har ju fått höra att de skulle bli billiga denna vinter, men nu verkar inte vädret spela med och priserna är vad jag förstår på väg att sticka iväg.

Vågar man hoppas på ännu en vinter med brutala elpriser som röker ut alla gamla snåljåpar som bor för stort och dyrt men ändå vägrar sälja sina gamla kåkar till ett rimligt pris?

Man ska tro som vanligt att staten kommer baila ut folk med elbidrag tyvärr. T om sett mäklarprospekt där det stått saker i stil med "Förbrukningen förra året var X antal KWH och kostade X antal kronor och efter elbidrag X antal kronor" säger en hel del, skulle folk anse att det var en engångsföretelse skulle det knappast stå i en mäklarannons
Citera
2023-11-29, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Helt riktig analys Flanders. Det är så komiskt att Niklas och de andra påstår att priserna har sjunkit på byggmaterial och hantverkare och att vi som lever i verkligheten betalar överpriser. Det tuggas i tråden om att reella värdena på husen har gått ner men då borde ju priserna på material och hantverkare har gått ner
Vad yrar du om? Jag har aldrig påstått att det blivit billigare att renovera. Dock utgick jag ifrån faktabasen för 2023 om vad kostat enligt fast pris för Stockholm. Att det inte känns så i hela kroppen för vissa, får stå för er. Återkom med motstridig fakta istället får nån granne som blivit blåst av Flanders Bygg etc.
Citera
2023-11-29, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Och protokollet vittnar om vattenskador på innertaket. Snåljåparna har lagt ny papp och pannor på en gammal spont med spår av läckage och en massa påväxt.

Dräneringen verkar ha skapat problem med marken som sjunker. Inget kul att ha att göra med.

Grunden har fuktskador och behöver bytas ut. Blåbetong tycker de flesta år ett helvete som de absolut inte vill bo i. Trots att de smällt in ftx så har de fortfarande 300bq vilket visar att de har ett enormt radonproblem.

det står uttryckligen i frågeprotokollet att elen behöver bytas ut och är original. Kaminen får ej användas pga otätheter i murstocken. Det står dessutom att vattenrör från gata till hus behöver bytas.

Men det är skönt för dig slemhog. Du kan ju göra klipp eftersom fuktskador, blåbetong, mögelangrepp etc är egalt för dig att leva i. Du kan ju dessutom lösa allt detta för 20-30k. Max.

Men gemene köpare ser detta som ett smärre katastrofobjekt kan jag lova dig. Att det liknar alla andra protokoll du läser beror enkom på att du enbart tittar på riktigt risiga objekt.

Man skulle göra mänskligheten en tjänst om man bara rev sådana här objekt
Är det så, så låter det ju väldigt dumt. Att lägga spont för under 10kr lpm (95mm) eller drygt 100k/kvm, eller köpa i stora sjok är ju inget speciellt dyrt och arbetsinsatsen klart modest. Men som sagt inga direkta summor och något man enkelt kan fixa själv.
Citera
2023-11-29, 22:23
Medlem
Citat:
Även om du förvisso får ut budlistan förekommer det fusk med budgivningar där falska budgivare förekommer som inte kommer att köpa bostaden. Jag vet inte hur det ser ut med juridiken, men det borde klassas som någon form av bedrägeri.
Självklart får man ut en budlista men lycka till att bevisa att det är en bulvan bakom vissa bud.
Citera
2023-11-29, 22:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Självklart får man ut en budlista men lycka till att bevisa att det är en bulvan bakom vissa bud.

Kan ju vara intressant om det är samma person som är med i lite väl många budgivningar och aldrig går på avslut.
Citera
2023-11-30, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Är det så, så låter det ju väldigt dumt. Att lägga spont för under 10kr lpm (95mm) eller drygt 100k/kvm, eller köpa i stora sjok är ju inget speciellt dyrt och arbetsinsatsen klart modest. Men som sagt inga direkta summor och något man enkelt kan fixa själv.

Sluta nu. Gemene man lägger inte ny spont ”enkelt själv”. Inte heller kaklar gemene man ett badrum ”enkelt själv”.

Vad jag märkt när jag tittar på hus i Stockholm är att först i premiumsegmentet, typ 12m och uppåt. Så snålar man inte generellt när man renoverar.

Tex tittade jag på ett hus som bytt ut hela sin ventilation och satt in en bra ny nibepump. Men de var för snåla för att renovera den 40 år gamla tvättstugan som hade fuktskador i plastmattan. Besiktingsprotokollet skrev att tvättstugan inte borde användas och renoveras av fackman omgående.

Då måste alltså den stora jäkla nibepumpen tömmas, kopplas ur och flyttas igen. Trots att den precis sattes in. Inget garage fanns. Vart ställer man denna jätte som med stor sannolikhet kommer läcka en del vatten? På parketten i vardagsrummet?

Sen är det vanligt att husen är fuktskadade i grunden som behöver bytas som i slemhogs exempel. Men det skiter ägarna i och renoverar hela undervåningen utan att byta den ruttna grunden
Senast redigerad av flanders 2023-11-30 kl. 06:59.
Citera
2023-11-30, 07:33
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XbXl7x/trasig-bostadsmarknad-tvingar-allt-fler-unga-vuxna-att-bo-kvar-hemma

Unga förstagångsköpare är de stora förlorarna på läget nu, inte de som raljant kallas blt i tråden. Det är dessa ni sitter och hånar, inte de som är inne på marknaden.

Att priserna gått ned 10-15% samtidigt som räntorna stigit med 500% är knappast en välkommen cocktail. Det blir till att bo i morsans källare till 30.
Citera
2023-11-30, 08:01
Medlem
Citat:
Nja det tycker inte jag. Vem säger att man måste bo i ägt boende hela livet? Själv står jag självklart i bostadskön och räknar med att få en kraftigt prisreglerad hyresrätt lagom till pensionen.

Varför binda upp miljoner för att bo när man är pensionär? Det kommer inte jag göra.

Det är nog många som tänker som du och står i samma bostadskö. Lika många sitter säkert och försöker sälja sin bostad i förhoppning att man hinner göra sin exit innan nästa smäll drar ner marknaden.

Om allt ska gå tillbaka till normalt och vi snart ser uppgång till ATH igen. Varför har antal startade nyproduktioner kollapsat? Det tar ändå 2-3 år innan bostäderna är infyttningsklara, det är ändå då många här inne tror att vi är tillbaka på ATH igen?
Citera
2023-11-30, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Min svärfar är pensionär och bor i en lägenhet med en avgift på 2000 kr och motsvarande hyresrätter kostar 12 000 kr, han har en halv miljon i lån. Kan inte se hur det skulle vara rimligt för honom att sälja lägenheten för att betala tillbaka det lånet och sedan sätta sig i en hyresrätt och få ett mycket sämre kassaflöde varje månad.

10,20,30,40 eller 50 år spelar ingen roll. Det är upp för långivaren att bedöma den typen av risker, att tvinga på en viss amorteringstid är helt befängt. Problemet blir såklart i grunden att bankerna bailas ut om allt går åt helvete vilket gör att de inte behöver göra bedömningen av hur mycket amortering som egentligen är nödvändig i förhållande till risken, det är problemet man behöver lösa.

Han kan sälja sin lägenhet för ett pris, återinvestera pengarna från försäljningen i något som ger en avkastning som överstiger hyran för boendet.

Kassaflödet överstiger då kostnaden för att hyra och han får betalt för att bo.
Citera
2023-11-30, 08:28
Medlem
Citat:
Kan ju vara intressant om det är samma person som är med i lite väl många budgivningar och aldrig går på avslut.

Det är väl inte så konstigt? En familj kan buda på flera objekt i ett område och köpa det dom tycker är mest prisvärt efter dom vunnit budgivningarna? Det är helt lagligt och inga bud är bindande så det är bara att köra på.

Det jag tycker är konstigt är att mäklare inte redovisar bud med villkor. Villkor kan vara allt ifrån extrema inflyttningsdatum som säljaren ändå inte kan möta eller villkor för köprätten till sänkt pris vid slutbesiktning, köparen ska ha sålt sin lägenhet för ett pris, att möblerna ska ingå. Mäklaren redovisar ändå bara priset i budgivningen. Kommer någon på flera exempel?

Utan den informationen luras ovetande spekulanter att buda ännu högre i tron att dom gör en bra affär. Och sedan sitter man i en orenoverad villa man egentligen inte har råd med där inga bud funnits på den prisnivån.
Senast redigerad av Matipa 2023-11-30 kl. 08:35.
Citera
2023-11-30, 08:30
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XbXl7x/trasig-bostadsmarknad-tvingar-allt-fler-unga-vuxna-att-bo-kvar-hemma

Unga förstagångsköpare är de stora förlorarna på läget nu, inte de som raljant kallas blt i tråden. Det är dessa ni sitter och hånar, inte de som är inne på marknaden.

Att priserna gått ned 10-15% samtidigt som räntorna stigit med 500% är knappast en välkommen cocktail. Det blir till att bo i morsans källare till 30.

Det är därför priserna måste, och kommer att fortsätta nedåt. Förstagångköparna har som regel någonstans att bo och de kan vänta ut de som säljer. På samma gång finns det i amdra änden av kedjan äldre som tvingas sälja, för att de dör eller inte klarar att hantera en stor bostad längre.

Alternativet, att de unga ska skuldsätta sig upp över öronen, är ju inte att hjälpa dem. Tvärtom. Då skapar man bara nya tragedier. En prisökning som är större än löneökningstakten är inte matematiskt hållbar i längden. Förr eller senare rasar det. Bättre nu än sen. De som hoppas på högre priser bryr sig inte om de unga. De bryr sig bara om sig själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in