2023-11-29, 19:38
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Byggt av blåbetong med radonkaos. Hela grunden fuktskadad, gammalt läckande tak.

Ännu ett objekt av slaskklass slemhog

Hela villan känns 90-tal och trist. Fattiga materialval och budget. Blir till att riva ut och måla/tapetsera golvläggning med mera. Utöver då besiktningsprotokollet som inte ser bra ut minst sagt.
Man får nog lägga minst 1mille på detta.
Citera
2023-11-29, 19:39
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Skillnaden är väl att du kan köpa en ny bil utan lån. Och även om du köper en bil med lån så har du en rimlig chans att betala av lånet under din livstid.

En bostad belånar du dig ofta 5-6 gånger din egna insats du ger. Amorterar du med dagens krav så brukar det ligga på 100 års amorteringstid (1% rak amortering). Ofta nöjer man sig med att äga 50% av bostaden och slutar amortera.

Finns en annan väsentlig skillnad och det är att kreditgivaren förväntar sig att du ska betala tillbaka bilen inom 5-10 år. På samma sätt är det rimligt att även bostäder borde vara avbetalda inom 30 år. Förstå vilken sund påverkan det skulle ha på bostadspriserna.
Citera
2023-11-29, 19:49
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Finns en annan väsentlig skillnad och det är att kreditgivaren förväntar sig att du ska betala tillbaka bilen inom 5-10 år. På samma sätt är det rimligt att även bostäder borde vara avbetalda inom 30 år. Förstå vilken sund påverkan det skulle ha på bostadspriserna.

*suck* I USA är det 30 år som gäller för bostadslån och det har inte stoppat dem från att ha en enorm bostadbubbla. Det krävs en mycket kortare amorteringsperiod för att minimera kreditförgiftningspåverkan på bostadsmarknaden. Det tycks inte gå in i frökens lilla huvud trots att jag har påpekat att det är 30 år som gäller i USA flera gånger. I ett system som bygger på sunda pengar så är det rätt så mycket som är annorlunda än i dagens Sverige. Det går inte att utgå från dagens degenererade system och tro att man med små reformer ska kunna få något fungerade.
Citera
2023-11-29, 19:50
Medlem
Citat:

Eller kanske vore det rimligt att en bostad är betalda lagom till pensionsdagen då inkomsten vanligtvis minskar avsevärt för de flesta.
Citera
2023-11-29, 19:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Hörru, grönsaken, du frågade VAR HAR PRISERNA GÅTT NED 25%, som om det var något stört omöjligt:

Jag levererade rikssnittet för villor och bostadsrätter - 25% från hösten 2021 till idag:
https://www.di.se/nyheter/nya-siffror-sa-dramatiskt-ar-boprisraset-pa-riktigt/

Vad spelar det för roll för de allra flesta? Det är väl bara att bo kvar? Är vi förlorare som äger vårt boende menar du? Själv bryr jag mig inte ett skvatt om det faller, det är bara bättre för mig för jag planerar att byta upp mig.

25% realt måste det vara i sådana fall med beaktande av den svaga kronkursen. Nominellt i mitt område på vanliga lägenheter är det kanske 10-15% max minus från den absoluta toppen i början på 2022 och den var helt bananas.
Citera
2023-11-29, 20:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Eller kanske vore det rimligt att en bostad är betalda lagom till pensionsdagen då inkomsten vanligtvis minskar avsevärt för de flesta.

Nja det tycker inte jag. Vem säger att man måste bo i ägt boende hela livet? Själv står jag självklart i bostadskön och räknar med att få en kraftigt prisreglerad hyresrätt lagom till pensionen.

Varför binda upp miljoner för att bo när man är pensionär? Det kommer inte jag göra.
Citera
2023-11-29, 20:03
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
*suck* I USA är det 30 år som gäller för bostadslån och det har inte stoppat dem från att ha en enorm bostadbubbla. Det krävs en mycket kortare amorteringsperiod för att minimera kreditförgiftningspåverkan på bostadsmarknaden. Det tycks inte gå in i frökens lilla huvud trots att jag har påpekat att det är 30 år som gäller i USA flera gånger. I ett system som bygger på sunda pengar så är det rätt så mycket som är annorlunda än i dagens Sverige. Det går inte att utgå från dagens degenererade system och tro att man med små reformer ska kunna få något fungerade.

Hahahaha! Tioårig amorteringstid, inte mig emot - kör!
Jag vet dock att om vi inför 30 amorteringsår imorgon så kommer det få kraftfull effekt, detta oavsett USA och alla andra världens länder.
Citera
2023-11-29, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nja det tycker inte jag. Vem säger att man måste bo i ägt boende hela livet? Själv står jag självklart i bostadskön och räknar med att få en kraftigt prisreglerad hyresrätt lagom till pensionen.

Varför binda upp miljoner för att bo när man är pensionär? Det kommer inte jag göra.

Då är det väl ännu viktigare att ha amorterat av lånet så du inte står där utan bostad och ett blankolån kvar efter att du sålt bostaden på pensionsdagen.
Citera
2023-11-29, 20:09
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad spelar det för roll för de allra flesta? Det är väl bara att bo kvar? Är vi förlorare som äger vårt boende menar du? Själv bryr jag mig inte ett skvatt om det faller, det är bara bättre för mig för jag planerar att byta upp mig.

Är det så jävla jobbigt att få en relevant källa framstucken under näsan som visar att du babbla utifrån total okunskap om prisutvecklingen på bostadsmarknaden? Det är allt länken handlar om, att visa att du inte har koll. Jag lägger ingen värdering i folks beslut mer än att alla bär eget ansvar för besluten, oavsett samhällsekonomisk utveckling.

Citat:
25% realt måste det vara i sådana fall med beaktande av den svaga kronkursen. Nominellt i mitt område på vanliga lägenheter är det kanske 10-15% max minus från den absoluta toppen i början på 2022 och den var helt bananas.

Denna tråd handlar om svensk bostadsmarknad och bostadsprisutveckling, dvs riksperspektiv. Vill man bara diskutera förutsättningarna i specifikt Stockholm, Älvsbyn eller ens egen gata så är det en annan tråd.
Citera
2023-11-29, 20:10
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin

Gammalt men sunt tankegods.
Citera
2023-11-29, 20:14
Medlem
Citat:
En bostad ska vara avbetald på max 10 år. Dagens system är komplett havererat och kapat av allt för stora företag
Citera
2023-11-29, 20:30
Medlem
Fan boys, med en politbyrå som bestämde vars folk skulle bo, hade vi sluppit allt tjafs i denna tråden. Det hade kanske varit värt det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in