2023-11-29, 20:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag håller med om det. Det borde vara någon avgift för hoppa av en affär så att inte budgivningarna blir lekstuga och bara seriöst intresserade spekulanter deltar. Eller att personer som deltar i flera olika budgivningar men aldrig köper något blir registrerade på något sätt. Finansinspektionen borde ju vara intresserade av det. Dock så för ju mäklarna register över budgivningsförfarandet som säljare och köpare får ut vid kontraktskrivningen, men det kanske inte räcker.

Varför räcker inte det? I de affärer jag har gjort har jag fått ut en budlista och jag har även blivit informerad av mäklaren den som lagt budet är vanligt förekommande i budgivningar men aldrig signar. Vet inte varför ni vill nord-korea processen men än behövligt?
Citera
2023-11-29, 20:45
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Vad ska man tro om elpriserna?

Man har ju fått höra att de skulle bli billiga denna vinter, men nu verkar inte vädret spela med och priserna är vad jag förstår på väg att sticka iväg.

Vågar man hoppas på ännu en vinter med brutala elpriser som röker ut alla gamla snåljåpar som bor för stort och dyrt men ändå vägrar sälja sina gamla kåkar till ett rimligt pris?
Citera
2023-11-29, 20:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Finns en annan väsentlig skillnad och det är att kreditgivaren förväntar sig att du ska betala tillbaka bilen inom 5-10 år. På samma sätt är det rimligt att även bostäder borde vara avbetalda inom 30 år. Förstå vilken sund påverkan det skulle ha på bostadspriserna.

Är ju förståeligt med anledning att värdet av en bil går mot noll. Värdet av en bostad har en lite annan utveckling då folk inte "kör" sönder byggnaden och marken på samma sätt som en bil.

Det där med sund påverkan på bostadspriserna är ju bara önsketänkande att priserna automagiskt ska gå ner och bli billigare för alla. Det är bara det att du har missat att redovisa för hur det hela ska gå till.
Citera
2023-11-29, 20:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Eller kanske vore det rimligt att en bostad är betalda lagom till pensionsdagen då inkomsten vanligtvis minskar avsevärt för de flesta.

Varför är detta rimligt? Ska vi inte samtidigt reglera att alla pensionärer får alla tänder utdragna och kronor insatta så att de inte belastar vården för unga med tandbesvär? Rimligt.
Citera
2023-11-29, 20:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Varför räcker inte det? I de affärer jag har gjort har jag fått ut en budlista och jag har även blivit informerad av mäklaren den som lagt budet är vanligt förekommande i budgivningar men aldrig signar. Vet inte varför ni vill nord-korea processen men än behövligt?

Även om du förvisso får ut budlistan förekommer det fusk med budgivningar där falska budgivare förekommer som inte kommer att köpa bostaden. Jag vet inte hur det ser ut med juridiken, men det borde klassas som någon form av bedrägeri.
Citera
2023-11-29, 20:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Är det så jävla jobbigt att få en relevant källa framstucken under näsan som visar att du babbla utifrån total okunskap om prisutvecklingen på bostadsmarknaden? Det är allt länken handlar om, att visa att du inte har koll. Jag lägger ingen värdering i folks beslut mer än att alla bär eget ansvar för besluten, oavsett samhällsekonomisk utveckling.

Tro mig. Är det något som jag har koll på så är det priser. Men någon större rea har jag inte sett ännu i mitt eget område. Det är absolut billigare än den extrema toppen tidigt 2022, men jag kan inte hitta den omtalade rean. Det är knappast några -25% här.

Priser går upp och ner. Det är inget konstigt. Så har det varit sedan jag köpte min första bostad i slutet på 90-talet och det har gått både upp och ner, men absolut mest upp på totalen.
Citera
2023-11-29, 21:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Då är det väl ännu viktigare att ha amorterat av lånet så du inte står där utan bostad och ett blankolån kvar efter att du sålt bostaden på pensionsdagen.

Vad är risken för det på en skala om du bor i säg Stockholm? Det är väl bara att sälja och lösa eventuella lån den dagen och använda överskottet som pensionsförsäkring. Så tänker jag själv och jag har redan betat av mina lån under lågränteperioden.

Men att alla ska vara skuldfria på pensionsdagen i sthlm kan vi nog glömma med dagens priser. Är det ett problem? nej det är det inte. Det viktiga är att folk klarar av sina räntor, inte att betala av lånet i sin helhet till pensionen även om det såklart vore skönt för många.
Citera
2023-11-29, 21:03
Avstängd
Citat:
Gammalt men sunt tankegods.

Vet inte hur sunt det är. Det låter som en värdering från din sida. Oklart vad villapriserna ligger på i snitt, men för mig framstår det som oklart varför pensionären behöver sitta med låt säga 4 millar bundna i bostaden (killgissade mig fram ett snitt på fastigheter i Sverige) på ålderns höst. Detta är ju såklart bra för snåla arvingar som önskar livet ur en, men för pensionären som kanske vill göra annat så förefaller det mig vara ganska kass strategi. Detta givetvis att man med sin pension klarar av att klara kassaflödet med räntor knutna till lånet.

Men du behöver inte oroa dig. Även pensionärer med 50% belåning leder inte till några kreditförluster för kreditgivaren.
Citera
2023-11-29, 21:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Även om du förvisso får ut budlistan förekommer det fusk med budgivningar där falska budgivare förekommer som inte kommer att köpa bostaden. Jag vet inte hur det ser ut med juridiken, men det borde klassas som någon form av bedrägeri.

Det är olagligt men jag har inte sett någon bli dömd för det. Så kanske inte rättsväsendet kommer åt det eller så förekommer det inte så ofta. Bara att välja hatt och vad du själv tror.
Citera
2023-11-29, 21:06
Medlem
Citat:
Finns en annan väsentlig skillnad och det är att kreditgivaren förväntar sig att du ska betala tillbaka bilen inom 5-10 år. På samma sätt är det rimligt att även bostäder borde vara avbetalda inom 30 år. Förstå vilken sund påverkan det skulle ha på bostadspriserna.

Varför ska en bostad vara avbetald inom 30 år, vad är rimligheten i det? Ska alla som äger större fastigheter exempelvis hyreshus även betala tillbaka lånen inom 30 år? Så länge ingenting missköts finns det ju ingen anledning.

Det som däremot är rimligt är att ha lån med långa löptider, har man ett lån med 30 års löptid vet man exakt vad lånet kommer kosta och då kan man sätta det i kalkyl mot övriga kostnader för huset. Säg att ett nytt hus kostar 0 kr i underhåll de första 10 åren men sedan börjar kosta 20 000 kr i underhåll de kommande 10 åren efter det, då är det vettigt att ha amorterat i en sådan takt att det man tidigare la på lånekostnader nu istället läggs på underhållskostnader.
Citera
2023-11-29, 21:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Det är olagligt men jag har inte sett någon bli dömd för det. Så kanske inte rättsväsendet kommer åt det eller så förekommer det inte så ofta. Bara att välja hatt och vad du själv tror.

Något slags register kanske inte vore så dumt, så att det går att upptäcka notoriska fuskare, eller mäklare som använder sig av falska budgivare för att trissa upp priset. Det förekommer säkert också. Är man ärlig har man ju inget att dölja.
Citera
2023-11-29, 21:11
Medlem
Citat:
Eller kanske vore det rimligt att en bostad är betalda lagom till pensionsdagen då inkomsten vanligtvis minskar avsevärt för de flesta.

Min svärfar är pensionär och bor i en lägenhet med en avgift på 2000 kr och motsvarande hyresrätter kostar 12 000 kr, han har en halv miljon i lån. Kan inte se hur det skulle vara rimligt för honom att sälja lägenheten för att betala tillbaka det lånet och sedan sätta sig i en hyresrätt och få ett mycket sämre kassaflöde varje månad.

10,20,30,40 eller 50 år spelar ingen roll. Det är upp för långivaren att bedöma den typen av risker, att tvinga på en viss amorteringstid är helt befängt. Problemet blir såklart i grunden att bankerna bailas ut om allt går åt helvete vilket gör att de inte behöver göra bedömningen av hur mycket amortering som egentligen är nödvändig i förhållande till risken, det är problemet man behöver lösa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in