2023-11-29, 11:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det är för lagarna för budgivning i Sverige är på samma nivå som en backlucke auktion på en zigenarcamping.
Fake bulvaner som drar upp priset på många objekt. Det borde införas regler om att bud ska vara skriftliga och alla budgivarens namn ska vara offentliga för andra budgivare. Hoppar man av ett bud ska det finnas någon form av kännbar straffavgift. Så är det i Danmark iaf.

Jag håller med om det. Det borde vara någon avgift för hoppa av en affär så att inte budgivningarna blir lekstuga och bara seriöst intresserade spekulanter deltar. Eller att personer som deltar i flera olika budgivningar men aldrig köper något blir registrerade på något sätt. Finansinspektionen borde ju vara intresserade av det. Dock så för ju mäklarna register över budgivningsförfarandet som säljare och köpare får ut vid kontraktskrivningen, men det kanske inte räcker.
Senast redigerad av kurt-sune 2023-11-29 kl. 11:23.
Citera
2023-11-29, 11:25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Priserna har ”rasat” +3,4% i innerstan i november mot fg år
Så de har sjunkit i reala termer trots minskad aktivitet och att sämre objekt har haft svårt att gå iväg.
Citera
2023-11-29, 11:50
Medlem
Citat:
https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-tullinge-botkyrka-kommun-varbacksvagen-5-20796116

Jävligt fin villa i Tullinge där man enkelt kan bygga om ena sektionen till 2-bils garage som är extremt ovanligt på över 90% av villaobjekt till salu i detta snilkland.
Bud på 4.6 på 2014-2015 års prisnivå där spekulanten budat över sig själv som en cuck. Säljarna vägrar kränga den nästan 1 mån efter budet och bara 200k under utgång, trots de köpte den säkert för bara 2 mille för 20 år sen. Svenskar har en sån äcklig mentalitet på vissa sätt.
Kommer slå till på liknande när de går ner till 3.5 snart.

Byggt av blåbetong med radonkaos. Hela grunden fuktskadad, gammalt läckande tak.

Ännu ett objekt av slaskklass slemhog
Citera
2023-11-29, 12:34
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Byggt av blåbetong med radonkaos. Hela grunden fuktskadad, gammalt läckande tak.

Ännu ett objekt av slaskklass slemhog

Då kollar vi faktan då:

Tak: Taket renoverades 2018 då ny takpapp, läkt och pannor monterades, arbetet utfördes av
entreprenör.
Våtutrymme: Våtutrymmena renoverades 2018 av entreprenör, kvalitetsdokument avseende ett utrymme
finns, de andra eftersöks av ägare. Intyg om säker vatteninstallation eftersöks av ägare.
Utvändig grund: Huset har erhållit ny dränering 2020

De har även monterat ftx ventilation.
Blåbetong är inga problem om det finns radonsug, ny ventilation och man inte är en gammal kedjerökare från betongghettot som dig.

Inget i besiktning visar några fler anmärkningar än nästan samtliga hus i denna åldersklass och jag har läst 100-tals genom åren. Taket har bara småfel som går att leva med.

Vad är det värt då enligt dig, ska detta hus rivas som hundratusentals andra bara för det är blåbetong? Finns inte ett hus med blåbetong och liknande fel som sålts speciellt billigare än andra kåkar.
Senast redigerad av slemhog 2023-11-29 kl. 12:37.
Citera
2023-11-29, 12:53
Medlem
Citat:
Då kollar vi faktan då:

Tak: Taket renoverades 2018 då ny takpapp, läkt och pannor monterades, arbetet utfördes av
entreprenör.
Våtutrymme: Våtutrymmena renoverades 2018 av entreprenör, kvalitetsdokument avseende ett utrymme
finns, de andra eftersöks av ägare. Intyg om säker vatteninstallation eftersöks av ägare.
Utvändig grund: Huset har erhållit ny dränering 2020

De har även monterat ftx ventilation.
Blåbetong är inga problem om det finns radonsug, ny ventilation och man inte är en gammal kedjerökare från betongghettot som dig.

Inget i besiktning visar några fler anmärkningar än nästan samtliga hus i denna åldersklass och jag har läst 100-tals genom åren. Taket har bara småfel som går att leva med.

Vad är det värt då enligt dig, ska detta hus rivas som hundratusentals andra bara för det är blåbetong? Finns inte ett hus med blåbetong och liknande fel som sålts speciellt billigare än andra kåkar.

Och protokollet vittnar om vattenskador på innertaket. Snåljåparna har lagt ny papp och pannor på en gammal spont med spår av läckage och en massa påväxt.

Dräneringen verkar ha skapat problem med marken som sjunker. Inget kul att ha att göra med.

Grunden har fuktskador och behöver bytas ut. Blåbetong tycker de flesta år ett helvete som de absolut inte vill bo i. Trots att de smällt in ftx så har de fortfarande 300bq vilket visar att de har ett enormt radonproblem.

det står uttryckligen i frågeprotokollet att elen behöver bytas ut och är original. Kaminen får ej användas pga otätheter i murstocken. Det står dessutom att vattenrör från gata till hus behöver bytas.

Men det är skönt för dig slemhog. Du kan ju göra klipp eftersom fuktskador, blåbetong, mögelangrepp etc är egalt för dig att leva i. Du kan ju dessutom lösa allt detta för 20-30k. Max.

Men gemene köpare ser detta som ett smärre katastrofobjekt kan jag lova dig. Att det liknar alla andra protokoll du läser beror enkom på att du enbart tittar på riktigt risiga objekt.

Man skulle göra mänskligheten en tjänst om man bara rev sådana här objekt
Senast redigerad av flanders 2023-11-29 kl. 13:32.
Citera
2023-11-29, 15:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Min gissning är att en sån avreglerings moderat som dig är emot detta dock.

Egentligen inte. Alla måste ta ansvar när de ger sig in i budgivningar som spårar ur och sätta stopp. Tycker man att det är för dyrt så får man själv ta ansvar för att hoppa av.
Citera
2023-11-29, 16:03
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ska du komma undan med 1500 per kvm så gäller det bara ny papp läkt och pannor. Om du ska byta jela sponten blir det brtydligt dyrare. Men de flesta snikar och behåller gammal plåt. Funkar ju förmodligen för det mesta men hamnar i riskanalys i besiktingsprotokoll.

Grannen tog som sagt in 3-4 offerter på plåt, spont, läkt, papp. De hamnade alla mellan 300-350 efter rot. Han tog även offerter på enbart läkt, papp och pannor och då hamnade han på de nivåer du pratar om.

Har du takfönster får du lägga till cirka 20-30 per fönster.

Helt riktig analys Flanders. Det är så komiskt att Niklas och de andra påstår att priserna har sjunkit på byggmaterial och hantverkare och att vi som lever i verkligheten betalar överpriser. Det tuggas i tråden om att reella värdena på husen har gått ner men då borde ju priserna på material och hantverkare har gått ner
Citera
2023-11-29, 17:36
Medlem
Har funderat på detta: Kan det vara så att vi har en bostadsbubbla? Här? I Sverige? 🤔
Citera
2023-11-29, 18:21
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det som är intressant är att om man går in och tittar på prishistoriken på just den gatan så sticker deras hus ut på ett extremt sätt.

De flesta säljs mellan 2-3 millar som mest. Men när de köpte så steg deras hus med hela 46% vid budgivning. Det låter som de blev blåsta deluxe

Men det här är ju bara ekonomisk dumhet det handlar om och inte bostadsbubblor.

https://www.booli.se/sok/slutpriser?areaIds=556243

Jo det är mycket tillfälligheter. 2021 skulle mina föräldrar sälja sitt renoverade radhus. Någon månad innan hade grannen sålt sitt som var helt orenoverat. Där var det två spekulanter som budade upp priset 50 %. Mina föräldrar satte samma utgångspris, endast en spekulant som till slut accepterade att lägga utgångspriset. Den köparen fick alltså ett betydligt bättre objekt för mycket lägre pris, jämfört med den som köpte grannens. Och nu är väl situationen att de inte ens hade fått utgångspriset.
Citera
2023-11-29, 18:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Jo det är mycket tillfälligheter. 2021 skulle mina föräldrar sälja sitt renoverade radhus. Någon månad innan hade grannen sålt sitt som var helt orenoverat. Där var det två spekulanter som budade upp priset 50 %. Mina föräldrar satte samma utgångspris, endast en spekulant som till slut accepterade att lägga utgångspriset. Den köparen fick alltså ett betydligt bättre objekt för mycket lägre pris, jämfört med den som köpte grannens. Och nu är väl situationen att de inte ens hade fått utgångspriset.

Ja det är ingen jätteomsättning på den gatan, så det handlar mycket om tillfälligheter och att det finns rätt köpare som kan och vill betala x kronor. Men här verkar de hamnat helt snett. Hur tänkte de där undrar jag? Och vad sa banken?
Citera
2023-11-29, 18:53
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ja det är ingen jätteomsättning på den gatan, så det handlar mycket om tillfälligheter och att det finns rätt köpare som kan och vill betala x kronor. Men här verkar de hamnat helt snett. Hur tänkte de där undrar jag? Och vad sa banken?

Aldrig hört att en bank sagt nej pga. att det är ett överpris. Så länge objektet sålts öppet på marknaden med mäklare etc.
Citera
2023-11-29, 19:20
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Menar du att bubblan har brustit på för att priserna gått ner lite? Du får nog visa var rean är för jag hittar bara villor för 10 mille+ i Långedrag. Det är inte billigt.

Hörru, grönsaken, du frågade VAR HAR PRISERNA GÅTT NED 25%, som om det var något stört omöjligt:
Citat:
Var är det 25% ner menar du? I vilket område?

Jag levererade rikssnittet för villor och bostadsrätter - 25% från hösten 2021 till idag:
https://www.di.se/nyheter/nya-siffror-sa-dramatiskt-ar-boprisraset-pa-riktigt/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in