2023-11-25, 15:46
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Vad är ens "hälkula" på Svenska?
Se mitt svar till Kyrp.
Citera
2023-11-25, 15:58
Medlem
AldenGs avatar
Citat:
Vad är ens "hälkula" på Svenska?
I allmänt bruk verkar det vara just hälen, den delen man står på.

Mer förenklad / minimal än bilden i denna länk kan det knappast bli.

https://samlingar.shm.se/object/F4187277-C300-472A-BE61-B230B16D99AB
Senast redigerad av AldenG 2023-11-25 kl. 16:01.
Citera
2023-11-26, 03:29
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
En del av hälbenet. Jag tänker på det som SAOB kallar hälknöl :
HÄLKNÖL. anat. benämning på den bakre, rundade delen av hälbenet. Florman Anat. 1: 484 (1823). —

Varför kallar du hälknöl för hälkula, och vad har det med ball of the foot (främre fotsulan) att göra?
Citera
2023-11-26, 03:31
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldenG
I allmänt bruk verkar det vara just hälen, den delen man står på.

Mer förenklad / minimal än bilden i denna länk kan det knappast bli.

https://samlingar.shm.se/object/F4187277-C300-472A-BE61-B230B16D99AB

Det heter ju bara häl/hälen inget mer.

Att det kallas "hälkula" på dom skoblocken är för att den delen som ligger i hälen på skon är utformad dom en kula på den modellen, det har inget med fotens anatomi att göra.
Citera
2023-11-26, 10:40
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Varför kallar du hälknöl för hälkula, och vad har det med ball of the foot (främre fotsulan) att göra?
Hälknöl har inget med anglosaxarnas ”fotboll” att göra, det inser jag nu, men inte i ett första skede, då jag inte heller gitte guggla för att be- eller avkräfta min första ingivelse.
Citera
2023-11-29, 09:03
Medlem
Trontie123s avatar
Hur översätter man "symbolpolitik" på engelska? Symbol politics låter fel tycker jag
Citera
2023-11-29, 09:25
Medlem
Bilgamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trontie123
Hur översätter man "symbolpolitik" på engelska? Symbol politics låter fel tycker jag
Denna publikation använder uttrycket symbolic politics:
https://www.lu.se/lup/publication/ac669a7a-1af3-45a1-bbd9-837c81518160
Citera
2023-11-29, 11:48
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trontie123

Ja, det finns säkert texter som använder "symbol politics" eller "symbolic politics", men bäst är att skriva "gesture politics".

Cambridge Dictionary:
gesture politics
noun [ U ] UK disapproving
UK /ˈdʒes.tʃə ˌpɒl.ɪ.tɪks/ US /ˈdʒes.tʃɚ ˌpɑː.lə.tɪks/

any action by a person or organization done for political reasons and intended to attract public attention but having little real effect
Citera
2023-11-29, 18:34
Medlem
AldenGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilgames
Denna publikation använder uttrycket symbolic politics:
https://www.lu.se/lup/publication/ac669a7a-1af3-45a1-bbd9-837c81518160

Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Ja, det finns säkert texter som använder "symbol politics" eller "symbolic politics", men bäst är att skriva "gesture politics".

Cambridge Dictionary:
gesture politics
noun [ U ] UK disapproving
UK /ˈdʒes.tʃə ˌpɒl.ɪ.tɪks/ US /ˈdʒes.tʃɚ ˌpɑː.lə.tɪks/

any action by a person or organization done for political reasons and intended to attract public attention but having little real effect

Google Ngrams visar att "performative politics" är den överväldigande favoriten över "gesture politics" i den amerikanska pressen, medan förhållandet är omvänt i den brittiska.

Överallt

Amerikansk

Brittisk
Citera
2023-11-29, 19:16
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Google Ngrams visar att "performative politics" är den överväldigande favoriten över "gesture politics" i den amerikanska pressen, medan förhållandet är omvänt i den brittiska.

Överallt

Amerikansk

Brittisk

Betyder de verkligen samma sak? Inriktar sig inte performative politics – i den trendiga bemärkelsen – på den enskilde politikerns egocentricitet eller rentav narcissism?
Citera
2023-11-29, 20:52
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Överallt

Amerikansk

Brittisk

Men betydelsen av "performative politics" och "gesture politics" skiljer sig något.

Begreppen "performative politics" och "gesture politics" är närbesläktade, men med "performative politics" avser man politiska åtgärder som görs för att förbättra den allmänna opinionen, så långt är det samma, men skillnaden är att "gesture politics" syftar på i grunden meningslösa åtgärder, medan "performative politics" inte behöver vara meningslösa.

Alltså, skillnaden är att med "performative politics" så är det viserligen opinionen man vill påverka, men man gör verkligen något, medan man med termen "gesture politics" oftast menar att det endast är opinionen som påverkas och inget annat.
Citera
2023-11-29, 21:27
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Men betydelsen av "performative politics" och "gesture politics" skiljer sig något.

Begreppen "performative politics" och "gesture politics" är närbesläktade, men med "performative politics" avser man politiska åtgärder som görs för att förbättra den allmänna opinionen, så långt är det samma, men skillnaden är att "gesture politics" syftar på i grunden meningslösa åtgärder, medan "performative politics" inte behöver vara meningslösa.

Alltså, skillnaden är att med "performative politics" så är det viserligen opinionen man vill påverka, men man gör verkligen något, medan man med termen "gesture politics" oftast menar att det endast är opinionen som påverkas och inget annat.

Alltså ”paradfrågepolitik” respektive ”plakatpolitik”?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in