2023-11-29, 21:59
Medlem
Var tvungen att googla symbolpolitik, politiskt naiv som jag är!

Citat:
Vad menas med Symbolpolitik?

Politisk symbolism eller politisk symbolik används för att representera en politisk ståndpunkt. Det kan konkret handla om färger och symboler men även mer abstrakt om sakfrågor, värderingar och ställningstaganden.

Detta är vad jag mer kortfattat och cyniskt skulle kalla politik rättochslätt!
Citera
2023-11-30, 00:51
Medlem
AldenGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Betyder de verkligen samma sak? Inriktar sig inte performative politics – i den trendiga bemärkelsen – på den enskilde politikerns egocentricitet eller rentav narcissism?

Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Men betydelsen av "performative politics" och "gesture politics" skiljer sig något.

Begreppen "performative politics" och "gesture politics" är närbesläktade, men med "performative politics" avser man politiska åtgärder som görs för att förbättra den allmänna opinionen, så långt är det samma, men skillnaden är att "gesture politics" syftar på i grunden meningslösa åtgärder, medan "performative politics" inte behöver vara meningslösa.

Alltså, skillnaden är att med "performative politics" så är det viserligen opinionen man vill påverka, men man gör verkligen något, medan man med termen "gesture politics" oftast menar att det endast är opinionen som påverkas och inget annat.

Det stämmer att de inte är precis samma sak, men vi tänker inte heller på samma sätt och med samma begrepp där och här.

Man talar här med såna begrepp som placate, throw a sop, throw a bone, utan att vanligtvis nämna det i ett allmänt begrepp typ gesture politics, politics of appeasement (det heller inte precis samma sak), osv.

Men The New York Times skrev en artikel i 2005 om gesture politics. De flesta man hittar med Google är inte amerikanska.
Citera
2023-11-30, 01:01
Medlem
AldenGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Alltså ”paradfrågepolitik” respektive ”plakatpolitik”?

Jag hade inte läst detta inlägg då jag skrev placate (blidka) — det har naturligtvis ingenting med plakatpolitik att göra, eftersom plakat är placard på engelska.

Man skulle förstå placard politics, men jag tror inte att jag har hört den sammansättningen tidigare.
Citera
2023-12-12, 22:59
Medlem
VillageOblivias avatar
Finns det något bra, vardagligt uttryck på engelska för rättshaverist? Wikipedia-sidans engelska motsvarighet är Qureulant, men det ordet verkar mest användas inom juridiken och jag tror aldrig att jag har hört någon använda det ordet i ett alldagligt sammanhang. Google Translate översätter rättshaverist till legal malpractice, men det är ju knallfel.
Citera
2023-12-12, 23:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillageOblivia
Finns det något bra, vardagligt uttryck på engelska för rättshaverist? Wikipedia-sidans engelska motsvarighet är Qureulant, men det ordet verkar mest användas inom juridiken och jag tror aldrig att jag har hört någon använda det ordet i ett alldagligt sammanhang. Google Translate översätter rättshaverist till legal malpractice, men det är ju knallfel.

Det finns nog inte. Man får beskriva personlighetstypen med flera ord, t. ex.:

"person obsessed with obtaining justice"
Citera
2023-12-13, 05:24
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Måste det vara ett substantiv?

Det finns exempelvis adjektivet self-opinionated. Det betyder att någon envist står fast vid sin egen uppfattning.

Annars kan man beskriva en person som en know-it-all, men det är mer åt hållet ”besserwisser” än ”rättshaverist”. Förmodligen inte ordet du letar efter.
Citera
2023-12-13, 06:36
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:

Ordet rättshaveri-/st härstammar ju från det tyska ordet "Rechtshaber/-ei". När det tyska ordet översätts till engelska används ofta engelskans "dogmatism/dogmatist". Här kan du se några exempel (scrolla ner och titta på de engelska exemplen till höger):

https://de.bab.la/woerterbuch/deutsc...rechthabereien

och

"Dogmatist" - a person who believes too strongly that their personal opinions or beliefs are correct.

https://dictionary.cambridge.org/dic...lish/dogmatist
Senast redigerad av GilGrissom82 2023-12-13 kl. 06:40.
Citera
2023-12-13, 10:14
Medlem
AldenGs avatar
Citat:

Serial suer har jag hört. Ogrundade mål m fl beskrivs främst som frivolous, t o m i lagstiftning. Man kan få straffböter för sånt.
Citera
2023-12-14, 16:27
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:

En konjunktion med två–tre adjektiv som entitled, belligerent och fault-finding passar ofta bra. Karen var ett populärt tillmäle för ett par år sedan.
Citera
2023-12-14, 18:56
Medlem
VillageOblivias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det finns nog inte. Man får beskriva personlighetstypen med flera ord, t. ex.:

"person obsessed with obtaining justice"

Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Måste det vara ett substantiv?

Det finns exempelvis adjektivet self-opinionated. Det betyder att någon envist står fast vid sin egen uppfattning.

Annars kan man beskriva en person som en know-it-all, men det är mer åt hållet ”besserwisser” än ”rättshaverist”. Förmodligen inte ordet du letar efter.

Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Ordet rättshaveri-/st härstammar ju från det tyska ordet "Rechtshaber/-ei". När det tyska ordet översätts till engelska används ofta engelskans "dogmatism/dogmatist". Här kan du se några exempel (scrolla ner och titta på de engelska exemplen till höger):

https://de.bab.la/woerterbuch/deutsc...rechthabereien

och

"Dogmatist" - a person who believes too strongly that their personal opinions or beliefs are correct.

https://dictionary.cambridge.org/dic...lish/dogmatist

Citat:
Ursprungligen postat av AldenG
Serial suer har jag hört. Ogrundade mål m fl beskrivs främst som frivolous, t o m i lagstiftning. Man kan få straffböter för sånt.

Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
En konjunktion med två–tre adjektiv som entitled, belligerent och fault-finding passar ofta bra. Karen var ett populärt tillmäle för ett par år sedan.

Tack för många svar! Ett annat alternativ jag har funderat på är litigious, dock med nackdelen att det specifikt avser någon som gärna drar igång rättsprocesser; det känns som att vara en rättshaverist kan innefatta flera olika beteenden som inte nödvändigtvis behöver involvera att dra folk inför domstol.
Citera
2023-12-14, 20:37
Medlem
AldenGs avatar
Citat:
Tack för många svar! Ett annat alternativ jag har funderat på är litigious, dock med nackdelen att det specifikt avser någon som gärna drar igång rättsprocesser; det känns som att vara en rättshaverist kan innefatta flera olika beteenden som inte nödvändigtvis behöver involvera att dra folk inför domstol.

Ja, litigious är mycket bra för det det betyder, och habitual / perpetual / chronic litigant är då substantivformen.
Citera
2023-12-15, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
På svenska kallas familjen cyclopides tydligen för tjockhuvuden, och arterna har fantastiska namn som smultronvisslare och mindre tåtelsmygare. Ren poesi.

Tack för kuriosan!

Är det nån som förstår vad "tag" betyder i nedanstående? Det är en hummerfiskare som talar. Jag antar att det är nån avgift man betalar per hummer som fiskare? Eller helt enkelt skatt, kanske?

Citat:

Fish under 800 grams we got 55
for and we're selling them in public for 65.
Then we'll buy the tag, it's 50 cents.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in