2023-11-24, 00:36
Medlem
Esteban-IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
IF Metall lär inte ge sig, inte heller Tesla så det slutar väl att Tesla får köpas av tredjepart då de hoppar ut ur Sverige tillslut om inte regeringen eller eu eller någon annan kommer och börjar sätta in proportionalitetsregler, men där är vi inte just nu.
Sverige som land förlorar garanterat om man jagar ut företag som Tesla, men det verkar man inte förstå.
Precis. Båda är vinnare då mekanikerna får schyssta villkor och Tesla kan låtsas om att de fortfarande inte tecknar kollektivavtal när den svenska verksamheten ligger hos en underleverantör. Amazon fattade detta utan strejk.

Sverige som land förlorar mer om vi låter ett företag sänka hela arbetsmarknadsmodellen.
Citera
2023-11-24, 00:37
Medlem
Esteban-IIs avatar
Citat:
Det är rätt många som är motvalls, men väldigt få som har de ekonomiska musklerna som Tesla besitter.
Vad man tycker är underordnat vad man gör.
Citera
2023-11-24, 00:38
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Jobbig situation för Teslaägare. Malmö Lund under torsdagen.
Nova Lund 4 st sönderrepade sam punkterade bilar.
Emporia Malmö 7 vandaliserade Teslor.
Är det IF Metal som ligger bakom detta?
Citera
2023-11-24, 00:41
Medlem
Esteban-IIs avatar
Citat:
Fast det vet du ju inte, det är rena spekulationer för ingen har sett vad de anställda har för avtal.
Jag citerar fackförbunden, dvs. samma personer som förhandlar och gör lönerevisioner för hela branscher. Har du en mer trovärdig källa så presentera detta.
Citera
2023-11-24, 00:42
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esteban-II
Jag citerar fackförbunden, dvs. samma personer som förhandlar och gör lönerevisioner för hela branscher. Har du en mer trovärdig källa så presentera detta.

Jag förstod att du citerade ena sidan, medans andra sidan (Tesla) säger tvärtom.
Citera
2023-11-24, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Jag hoppas Tesla drar. Den dumme svensken förtjänar inte att köra Tesla. Överger detta skitlandet.

Varför hoppas du det, varför kan inte de som vill jobba där få göra det? De som inte vill jobbar inte där.

Ditt tänk är lite som att hoppas att Ica försvinner för att man föredrar Konsum. Varför inte bara handla på Konsum då?
Citera
2023-11-24, 00:49
Medlem
Citat:
Precis. Båda är vinnare då mekanikerna får schyssta villkor och Tesla kan låtsas om att de fortfarande inte tecknar kollektivavtal när den svenska verksamheten ligger hos en underleverantör. Amazon fattade detta utan strejk.

Sverige som land förlorar mer om vi låter ett företag sänka hela arbetsmarknadsmodellen.

Om nu mekanikerna inte tycker Tesla ger bra villkor varför jobbar de då där? De kan väl byta jobb redan idag.

Men uppenbarligen är det många som tycker tvärtom, att Tesla ger bättre villkor

Alla är inte stöpta i samma form så låt folk själva avgöra.
Citera
2023-11-24, 01:16
Medlem
hagsatras avatar
Snacket går om att fackgubbarna lejt kriminella för att vandalisera parkerade tesla-bilar under nattetid.
Citera
2023-11-24, 02:22
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
För att vara förlegad så verkar ju modellen fungera, inte sant?

Hur tänker du dig att IF Metall skulle förlora mot Tesla?

IF Metall kan dra på sig en massa badwill genom tredjeparts missnöje. Samt Tesla ägares minskade support och underhåll.

För travestera Östling, Vad fan ska vi med facket till?

Facket och dess metoder blir ifrågasatta och kan leda till lagändringar som kan utholka deras förmåga till strejker.

Själv tycker jag sympatiåtgärder borde förbjudas. Rena maffiametoderna.
Citera
2023-11-24, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstBerg
Du vet nog inte vad ordet "låtsas" är? Han tror han äger världen som många amrerikaner gör och han sätter dagordningen.Menbhanbfår väl flytta till planeten Mars som han tänker så slipper han fack.

Är det ett kollektivavtal om alla har ett enskilt avtal?

Jaha, han har sprungit på fel motståndare nu.

Jag känner mig trygg med att det blir tvärstopp för Elon Musk, skulle han driva det skulle det bli en riktig prestige förlust för han som person och hans varumärke.
Visst e det fel motståndare Musk mött nu. Han e van vid amerikaner vars motto e slå nedåt. Lustigt att han den store motståndaren till kommunism funkar så bra ihop med den Kinesiska regimen.
Citera
2023-11-24, 03:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
IF Metall kan dra på sig en massa badwill genom tredjeparts missnöje. Samt Tesla ägares minskade support och underhåll.

För travestera Östling, Vad fan ska vi med facket till?

Facket och dess metoder blir ifrågasatta och kan leda till lagändringar som kan utholka deras förmåga till strejker.

Själv tycker jag sympatiåtgärder borde förbjudas. Rena maffiametoderna.

Håller med och jag tycker man bör gå ett steg längre och förbjuda strejker. Kommer man inte överens och därför inte vill arbeta så får man väl söka sig till annat arbete.

Så har jag gjort under hela mitt yrkesliv, får jag inte det jag vill ha byter jag arbetsgivare.
Citera
2023-11-24, 05:07
Medlem
Det där med fackföreningar är gammalmodigt. Nu försvinner de fina Teslajobben från Sverige under en tid vi går mot en ekonomisk kris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in