2023-11-23, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Trist att maffian är så stark i Sverige och att så många svenskar tydligen tycker det är okej. Jag blir besviken när jag ser det som sker. Svensken är ett förlorat folk, som inte längre tror på frihet, utan vill slava under stora arbetsgivare som lyder under maffian. Svensken trivs med en avtalsrörelse som sköter löneförhandlingen, som ger dem några fler hundralappar mer per år, som är långt under inflationen och alltså i praktiken innebär en lönesänkning. Patetiskt folk.

Jag har på senare tid förstått varför vissa väljer att flytta utomlands. Den dumme svensken kan gå sitt eget öde till mötes. Så många som är hjärntvättade och vill leva fack-livet, istället för att känna frihet. Till slut blir man bara less och drar.

Bara du och de ynka 10% tycker så. Du har aldrig haft svårigheter så din definition blir helt förvrängd och oriktig.
Citera
2023-11-23, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Då kan företaget ingå kollektivavtal
Javisst. Det är det normala här i Sverige.

Alternativt inte ingå k-avtal och istället ganska ensidigt diktera villkoren vs anställda. Ibland bra villkor, ibland inte så bra villkor. Knappast något som man som AT vill ha när det råkar bli "inte så bra", villket givetvis händer när marknaden är sådan att det funkar (dvs med en någorlunda enkelt utbytbar arbetskraft och när det är överutbud av arbetskraft).
Citera
2023-11-23, 15:45
Medlem
slutaletas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Selkirk
Det är en bra synpunkt och om det skulle fungera i praktiken vore det kanske vettigt?
Men.
Jag tror inte att ftg är särskilt intresserat av att "förhandla" med varje enskild anställd. Dels för att det tar väldigt mycket tid och resurser i anspråk och dels för att en enskild anställd (i det generella fallet) är i ett påtagligt underläge i förhållande till ftg, dvs att ftg i princip kan göra som det vill så länge det inte innebär att verksamheten kör i diket.

Hur bra förhandlar facket åt en? Lol. Vad är det värt?
Citera
2023-11-23, 15:47
Medlem
slutaletas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Inget hindrar dig från att förhandla om dina villkor. Facket sätter minimum o hindrar inte dig att få bättre villkor.

Har svårt se problemet med att Tesla försvinner härifrån. Vill Musk köra sin stil får han göra det nånannanstans. Fackens spelrum är reglerat o valet Musk måste göra är om han vill spela enligt våra regler. Går inte komma hit o diktera sina egna regler.

Förstår inte riktigt varför det finns sån kult kring Tesla o Musk egentligen. Finns många alternativ numera.

Det finns allternativ till facket numera.

Det är svårt att höja lönerna för enskilda med liknade uppgifter. Facket menar att alla som har samma arbetsbeskrivning/funktion ska ha samma lön.
Citera
2023-11-23, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Såvitt jag vet så är han Sydafrikan. Och om någon ska lyckas så är det nog han.

Du vet nog inte vad ordet "låtsas" är? Han tror han äger världen som många amrerikaner gör och han sätter dagordningen.Menbhanbfår väl flytta till planeten Mars som han tänker så slipper han fack.

Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Då kan företaget ingå kollektivavtal

Är det ett kollektivavtal om alla har ett enskilt avtal?

Citat:
Ursprungligen postat av Allans.kompis
Självklart, Musk är en vinnarskalle och detta är en frihetskamp mot kommunismen.

Jaha, han har sprungit på fel motståndare nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Jag tror fackföreningsrörelsen och därmed Sveriges i slutändan vinner detta. Den feghet som genomsyrar andra länder e monumental. Ingen vågade stå upp mot Musk.

Jag känner mig trygg med att det blir tvärstopp för Elon Musk, skulle han driva det skulle det bli en riktig prestige förlust för han som person och hans varumärke.
Citera
2023-11-23, 15:48
Medlem
Horverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstBerg
Du bevisar att du kan inget om detta ämne. Arbetsgivaren leder och fördelar jobb, hur förklarar du då det kan finnas underbemanning på många jobb med ditt påstående.

Kollektivavtal finns för man har bestämt att arbetsmarknadens parter ska sköta detta. Dvs de är inte reglerat i någon lag och då har facket fått den särställning att se till att det efterlevs med stridsåtgärder och arbetsgivaren gått fredsplikt mot vilda strejker och arbetsvägran.

Ingen nyhet, har varit känt i snart 100 år. Ska vi reglera med det som många andra länder att vi har åklagare och löner som sätts av politiker? För få ett ett org.nummer måste man ha ett kollektivavtal?

Du är sanslöst korkad.

Vad måste en arbetsgivare betala för extra till facket för avtalet? Synnerligen när man påstår sig ha samma vilkor enligt vissa här. Tror du arbetsgivaren tänker ge dubbla löner? Vissa som är "ögontjänare" tror att och upplever att dom jobbar hårdare och bättre, men hur ska dom bevisa det rent statistiskt vid löneförhandling.

Skitsnack, kan du förhandla upp lönen utöver kollektivavtal så säger väl facket inget. Berätta lite i ett ex:

Företaget måste betala en viss procentkostnad av arbetstagarens lön. Ju högre lön = ju högre summa till facket.
Citera
2023-11-23, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slutaleta
Hur bra förhandlar facket åt en? Lol. Vad är det värt?
Fel fråga.
Rätt fråga är: hur bra blir din egen förhandling när ftg vill sänka din lön eftersom det är lågkonjunktur och det finns 50 andra som vill ha ditt jobb?
Citera
2023-11-23, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horverket
[/b]

Företaget måste betala en viss procentkostnad av arbetstagarens lön. Ju högre lön = ju högre summa till facket.

Du skryter om dina bristande för inte säga obentliga kunskaper om kollektivavtal.
Citera
2023-11-23, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Är inte Postnord statligt?
Även PostNord har kollektivavtal.

Citat:
Ursprungligen postat av LupoLupoLupo
Det är Postnord som vägrar leverera skyltarna till Tesla. Det finns lösningar för Tesla även på detta tilltag...
Vilka då?

Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Transportstyrelsen får väl "adressändra" skyltarna till 3:e part. Nått budföretag tex.
Skyltarna går alltid till registrerad ägare.

Citat:
Ursprungligen postat av Allans.kompis
Samma fackförbund som utestängde Sverigedemokrater, viktigt med rätt värdegrund för kommunisterna.
LO må vara djävulen själv men de skiljer inte kommunister och SD åt, alla andra verksamma i andra partier än S får inte ha uppdrag i deras fack. De bannlyste VPK redan på 70-talet.

Det man möjligen kan göra är att sälja bilarna utan skyltar och sedan får ägaren själv beställa dem. Åtminstone privatpersoner, företag skulle direkt sättas i blockad. Skulle det vara så eller att man kan hämta skyltarna direkt där de tillverkas sätts nog de som tillverkar dem i strejk.

Nu börjar det bli roligt när/om Tesla inte kan gå runt blockad. Då får strejken en funktion som fungerar.
Citera
2023-11-23, 15:55
Medlem
slutaletas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Selkirk
Fel fråga.
Rätt fråga är: hur bra blir din egen förhandling när ftg vill sänka din lön eftersom det är lågkonjunktur och det finns 50 andra som vill ha ditt jobb?

Mängder med företag drivs idag utan kollektivavtal, även företag med fler än 1 anställd. Dom sänker lönerna till höger och vänster där och massa folk står utanför dörren och väntar. Lol

Det handlar om att försvara den svenska modellen i fallet med Tesla. Inte om orättvist och dålig ersättning. Efter 6år i Sverige ska Tesla ha avtal, bra jobbat facket. Verkar som att folk är rätt nöjda med sitt jobb på Tesla. Mer attraktivt än att jobba fackligt antagligen.
Citera
2023-11-23, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstBerg
Du vet nog inte vad ordet "låtsas" är? Han tror han äger världen som många amrerikaner gör och han sätter dagordningen.Menbhanbfår väl flytta till planeten Mars som han tänker så slipper han fack.

Är det ett kollektivavtal om alla har ett enskilt avtal?

Jaha, han har sprungit på fel motståndare nu.

Jag känner mig trygg med att det blir tvärstopp för Elon Musk, skulle han driva det skulle det bli en riktig prestige förlust för han som person och hans varumärke.

Skärp till dig nu. Om du måste Missförstå mina inlägg för att stödja din bias kanske du behöver tänka om.
Citera
2023-11-23, 16:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Hur vet du att han lurar folk på golvet? Annat nu än på 1940 talet.

Sedan är vi på väg mot ett tankesätt att roffa åt dig vad du kan, "gör som politikerna" finns inget skyddsnät som tar hand om dig när du blir gammal, enligt prognoser så är pensionspengarna slut 2060 eftersom man numera inte behöver jobba ihop sin pension längre, så undra vem som lurar vem jag.
Tips! Kolla S först.

Ja inte är det företaget som tar hand om dig det kan jag lova dig, men om du tror att du förvaltar fonder od bättre än en riktig fondförvaltare då är du unik för du ska orka och klara av att göra det under kanske 40 år. Vi som varit med ett tag vet att alla följer med i börslisterna när det går uppåt men bara proffsen när det faller.

Kommer du ihåg raset -87?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in